Yksinäisyys on pelottavaa. En ole puhunut viikkoon
Kun on tarpeeksi kauan puhumatta, alkaa miettiä saako enää mitään sanotuksi. Tulen kohta hulluksi. Minulla ei ole ystäviä, jos joku nyt ehdottaa ottamaan niihin yhteyttä.
N.49
Kommentit (59)
Soita johonkin tulilinjalle. Ei ole hyväksi olla puhumatta noin kauan.
Mä käyn pari kertaa viikossa lähikaupassa puhumassa pakolliset "moi", "kiitos".
Onko sulla vanhempia, sisaruksia, vanhoja kavereita, serkkuja? Kyllä jokaisella ihmisellä varmasti on joku ihminen jonka kanssa voisi alkaa pitää yhteyttä. Aloita vaikka laittamalla viesti että ois kiva jos voisin soitaa sinulle, kerro rehellisesti että oot kovin yksinäinen.
Menkää ulkoilmaan, aina tulee vastaan koiran taluttajaa esim. Itse nautin olemassaolosta, kesällä oli liikaa ihmisiä elämässä kun en ollut kotona vaan maaseudulla. Menkää uimahallille, kävelylle, fillaroimaan, tehkää jotain. En ymmärrä.
Minäkin olen yksinäinen, mutta lievitän sitä näin: Laulan yksin paljon ( en oikeasti ole häävi laulaja ), luen kirjaa ja lehtiä ääneen, mökillä juttelen eläimille ja rannan linnuille.
Hommaa lemmikki, mä ainakin puhun aina lemmikeille, jopa kultakaloille...
Viherkasveille kuuluu puhua ne tykkää hengitys ilmasta. Koiralle ja kissalle voi jutella. Lehtiä lukiessa voi sanoa ääneen että no voi hurja. Vihkoon pitää kirjoittaa mitä pitää muistaa viikolla tehdä ja hoitaa. Kaupassa voi puhua kun kysyy myyjältä mistä löytyy sitä ja mistä tätä. Musiikki on hyvää ja runojen kirjoitus.Piirtäminen. Ulkoilu ja itsekseen voi tanssia. Korona aiheutti nyt pitkän tauon normaaliin menoon. Palataan arkeen ja elämä maittaa.Ääneen voi myös lukea itselleen. Kirjastoissa on ollut lukuporukkaa lukee ääneen. Muistelmiaan voi nauhoittaa puhumalla. Matkailu kirjat ja maantiede on matkojen lisäksi hyvä harrastus. Retkillä saa puhua. Voi käydä katsomassa tuttavia sairaalassa ja jutella. Omissa uskonnoissa voi jutella kahvin äärellä.
Punaisen ristin ystäväpalvelu kerro että veneilet niin saat veneily seuraa tai menet jonnekin kirppikselle siellä voi jutella monien kanssa. Älkää sotkeko eri uskontoja kuitenkaan kaikilla on omansa.
Nythän monet käy vielä uimassa. 17 astetta lämmin vesi.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies 49. En ole puhunut kenellekkään 4 viikkoon. Ei minulla ole läheisiä eikä ystäviä. Viimeksi puhuin venetarvikemyyjälle kun hain köyttä ja yhden sokan perämoottoriin.
Näin tää elämä menee , minulle ei suotu ystäviä eikä läheisiä. Vanhempani hylkäs minut 5 vuotiaana. Sen jälkeen kun 16 vuotiaana muutin pois lastenkodista niin olen ollut yksin.
T: kiltti mies
Kuullostaa siltä että on ollut hyvin raskas elämä sulla. Oletkohan se sama joka välillä kirjoittelee tänne, myytkin kalaa välillä? Mä epäilen että nyt saattaa kerrankin olla jopa niin että olet oikeasti hyvä tyyppi etkä mikään "kilttimies" joita tällä palstalla tuntuu nykyään olevan enemmän kuin liikaa.
Opistoon, sopivan kurssin katsot. Muutakin toimintaa? jokin kahvila tai vastaava sielläkin voit piipahtaa.
Kansanopiston ja työväenopiston kurssit! Sekä muut harrastukset, kerhot tms mitä nyt keksiikään. Itsellä harrastus tai kurssi 4 kertaa viikossa, ei todellakaan ole enää niin yksinäinen olo. Niissä voi hieman ihmisten kanssa jutella aiheeseen liittyvää, vaikkei ystävyyssuhteita niistäkään saisi muodostettua. Päivisin käy kirjastossa lueskelemassa, sekin auttaa vaikkei kenenkään kanssa puhu, joskus kirjastotyöntekijöiltä pyydään lukuvinkkejä. Netissä jatkuvasti roikkuminen taas vain pahentaa oloa.
Yksinäisyys on vaarallista, voi verrata 15 röökin päivässä. Eri asia jos yksin omasta tahdosta.
Mikä kaikki tuohon on johtanut? Mt-ongelmia, työttömyyttä, sairauksia? Voisiko sieltä kaupungista löytyä esim. spr:n toimintaa, semmoinen pinnallisempi kommunikaatiokin on tärkeää. Ja että pääset kotoa pois välillä. Muista ettet häpeä tilannettasi koska elämäntilanteita nyt on monenlaisia ja valitettavasti yksinäisyys on suuri ongelma yhteiskunnassamme. Lähde rohkeasti kokeilemaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Menkää ulkoilmaan, aina tulee vastaan koiran taluttajaa esim. Itse nautin olemassaolosta, kesällä oli liikaa ihmisiä elämässä kun en ollut kotona vaan maaseudulla. Menkää uimahallille, kävelylle, fillaroimaan, tehkää jotain. En ymmärrä.
Jotkut koiranulkoiluttajat eivät kyllä tykkää, jos alkaa puhumaan. Toisinaan ei sitten välitä puhuakaan. Enpä sitten ainakaan häiritse
Rukoile Herraa Jeesusta elämääsi. Tunnusta syntisi, kadu ja tee parannus. Tiedät varmaan kymmenen käskyä? Onko tullut varasteltua? Himoittua toisen omaa? Oletko tehnyt huorin?
Vierailija kirjoitti:
Rukoile Herraa Jeesusta elämääsi. Tunnusta syntisi, kadu ja tee parannus. Tiedät varmaan kymmenen käskyä? Onko tullut varasteltua? Himoittua toisen omaa? Oletko tehnyt huorin?
Meinaatko, että yksinäisyys olisi jokin Jumalan rangaistus?
Itse aion mennä tänään hoidattamaan yksinäisyyttäni kirjastoon ja sen jälkeen kahville. Kärsin kyllä välillä paniikkihäiriöstä, mutta ei auta. Aikaisemmin saamani terapia on siihen auttanut ja ennen kaikkea, että menee vaan sinne missä panikoi, niin se antaa vähän vähältä periksi. Voimiensa mukaan. Tai ainakin niin paljon, ettei tarvitse kotiin jäädä sen takia. Joskus kyllä vältän ihmisjoukkoja siksi, että suuressa joukossa voi yksinäisyyden tunne vain korostua, että mieluummin jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse aion mennä tänään hoidattamaan yksinäisyyttäni kirjastoon ja sen jälkeen kahville. Kärsin kyllä välillä paniikkihäiriöstä, mutta ei auta. Aikaisemmin saamani terapia on siihen auttanut ja ennen kaikkea, että menee vaan sinne missä panikoi, niin se antaa vähän vähältä periksi. Voimiensa mukaan. Tai ainakin niin paljon, ettei tarvitse kotiin jäädä sen takia. Joskus kyllä vältän ihmisjoukkoja siksi, että suuressa joukossa voi yksinäisyyden tunne vain korostua, että mieluummin jää kotiin.
Kofeiini pahentaa paniikkihäiriötä.
Välillä hiljaisuus on rentouttavaa. Joskus taas hieman pelottavaa.