Arvatkaapa paljonko valokuvaamo laskuttaa lapsikuvauksesta!
Kävimme juuri Helsingissä valokuvaamossa. Lapsikuvauksen hinta, joka sisältää kolme mustavalkokuvaa kansiossa, oli 170 euroa. Kolmesta valokuvasta!!
Lisätilaukset kuvista sitten linjassa eli a 18 e / kpl.
En sanonut tiskillä mitään kun hän ilmoitti hinnan, koska olin niin tyrmistynyt. En siis vielä ostanut mitään, vaan kävimme vasta otattamassa kuvat. Viikon sisällä pitäisi koevedosten valmistua.
Tarvitseeko minun maksaa jos en otakaan sitä kolmen sarjaa? Hinnat eivät olleet missään esillä, joskaan en niitä ennen kuvausta kysynytkään.
Kommentit (32)
Kuvausaika n. 1 tunti, kuvia otettiin reilusti yli 100, joista koevedoksiksi jotain 40 kpl 1-v. veljestä ja sisaruskuvista varmaan parikymmentä. Kuvaus, koevedokset ja yksi 15x20 cm kuva 110e + sisaruskuvaus 50e. (Ei haluttukaan teettää mitään kolmen kuvan kansioita, kun teetetään sitten yksittäisiä kuvasuurennoksia, näitä kansiosysteemejäkin toki oli valikoimassa). Kuvattiin eri värisillä taustoilla, eri tilanteissa, eri "apuvälineillä", mm. puisen auton kyydissä, keinulampaan selässä, puisilla portailla, korkealla tuolilla, puisesta laatikossa kurkistamassa jne. , osassa kuvissa mukana mm. nalle, pajupallo, puuauto jne. Eli aika paljon valinnanvaraa sitten kuvissakin. Kuvat erittäin hyviä, ainoa vaikeus onkin siinä valinnassa...
Hintaa paketilla on 75€/setti. Ja kyse on siis KOULUkuvauksesta, ei studiossa otetusta kuvista, joiden ottamiseen olisi panostettu enemmän kuin 2 min/kuva. Joten minusta tuo mainitsemasi kuvaushinta on ihan linjassa muiden kuvausten hintojen kanssa.
Meillä vauvakuvaus 185e joka sis. tunnin kuvausajan, noin 100 kuvaa käsiteltynä, kuvien kopiointi (siis kaikkien 100 kuvan) CD:lle ja asiakas saa teettää kuvat missä haluaa. Eli tyyliin 10 senttiä kuva.
kenen vastuu jos kuvaamo on hukannut meidän kuvat? olemme odottaneet kuviamme jo yli 6 kk (kuvauksesta jo pian vuosi)!!!!
Hirveän moni asiakas ei tajua, että hinnasto on näkyvästi seinällä.
Hinnoista olisi pitänyt keskustella jo ennen varausta. Varaajana olisin ollut kiinnostunut hinnasta ennen kuin päätän missä valokuvaamossa kuvautan lapseni, mutta valokuvaajana olisin ottanut asian itse puheeksi jo varaustilanteessa.
Valokuvauksen hinnoista: Kuvaamoiden hinnoilla on todella paljon eroja. Mutta totuus on että yleensä maksat laadusta ja palvelusta. Ihmiset ihmettelevät miksi valokuvaaminen on niin kallista - eihän siinä napsasta kuin kuvat ja homma on sillä selvä? No, ajatellaanpa että kuvaus maksaa "huikeat" 200€ ja kuvausaika on 1h. Valokuvaajan työaika on kuitenkin paljon pidempi kuin tuo 1h. Kuvaukseen valmisteluun menee noin 30min, kuvaukseen 1h, kuvien valitsemiseen ja käsittelyyn 2h - 4h (riippuen kuvista ja tyylistä), sähköposteihin ja muihin yhteydenpitoihin, kuvien tilaamiseen (jos printtejä), toimittamiseen jne. voi vielä lisätä sen 2h lisää. Tässä olisi kasassa jo 5,5h - 7,5h. Ja onhan valokuvaajalla toki kulujakin: laitteisto, ohjelmistot, rekvisiitta, studiovuokra (jos kuvataan studiossa), TEL-maksut jne. Kun nyt ajatellaan että tuosta 200€ otetaan ALV pois (-48€) niin jäljelle jää 152€. Se olis sellainen 20€ - 27€ /h ja siitä tarttis vielä maksaa verot ja kulut ja teettää asiakkaalle printit. Että eipä sillä kauheesti rikastuta.
Ja mikäli ihmetellään kuvien printtihintaa niin tuo 18€ kpl on tosi halpa! Kuinka paljon itse velottaisit siitä että teettäisit kuvat ensiksi ammattimaisessa kuvalabrassa (ei mikää ifolor tai smartphoto), ja postittaisit kuvat asiakkaalle niin että siitä jäisi sinullekin verojen jälkeen vielä jotain käteen?
Toki tarjolla on myös edullisempia Kuva Ahti tyyppisiä liukuhihnastudioita joissa saat ihan perus studiokuvat (ilman mitään persoonallisuutta tai kekseliäisyyttä) alle 100€, mutta itse maksaisin siitä että kuvaus suunnitellaan meidän tarpeiden mukaan ja lapsen persoonallisuus otetaan huomioon kuvissa. Maksan mielelläni myös laadukkaista kuvista ja siitä että lapselle jää kuvauksesta myönteinen kokemus.
Tai jos ei halua maksaa niin voihan ne kuvat ottaa itsekin kotona vaikka kännykkäkameralla?
OHHoh! Meillä lakkiaiskuvat maksoivat 130 euroa, yksi A4-kuva, kaksi A5-kuvaa ja 10 kiitoskorttia. Vedokset tulivat viikossa ja itse kuvat kolmessa päivässä.
Hinnat muuten pitää lain mukaan olla näkyvissä, niin kampaajilla kuin kuvaajillakin. Oli maineikas tai ei, laki on sama.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:14"]
OHHoh! Meillä lakkiaiskuvat maksoivat 130 euroa, yksi A4-kuva, kaksi A5-kuvaa ja 10 kiitoskorttia. Vedokset tulivat viikossa ja itse kuvat kolmessa päivässä.
Hinnat muuten pitää lain mukaan olla näkyvissä, niin kampaajilla kuin kuvaajillakin. Oli maineikas tai ei, laki on sama.
[/quote]
Meillä maksoi yo-kuvat 88 euroa. Sisälsi kuvauksen lisäksi kolme 10x15 kuvaa+kehykset (pahvikehykset) sekä cd-levyn, josta saa itse valita kuvat ja teettää ne missä haluaa. Ja kuvat tuli kotiin viikossa. Erittäin hyvät kuvat ja hyvä palvelu.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:14"]
[/quote]
Meillä maksoi yo-kuvat 88 euroa. Sisälsi kuvauksen lisäksi kolme 10x15 kuvaa+kehykset (pahvikehykset) sekä cd-levyn, josta saa itse valita kuvat ja teettää ne missä haluaa. Ja kuvat tuli kotiin viikossa. Erittäin hyvät kuvat ja hyvä palvelu.
[/quote]
Ai niin, unohdin tosiaan, että myös me ostimme kehykset isoimpaan kuvaan mikä on tuossa hinnassa mukana.
Montako kuvausta valokuvaajan pitää tehdä että saa itselleen kohtuullisen palkan? Jos ajattelee että keskihinta olisi 300€ per kuvaus
Ei ristus mitä hintaa veti.
Kas kun ei tonni.
virhe on tehty jo siinä vaiheessä, kun hinnasta ei ole keskusteltu. Kyllä siitä pitäisi olla tietoinen ennen tilauspäätöstä!
Sinä maksat kuvissa pääasiassa kuvaajan ajasta, välineista ja tilan vuokrasta. Joillakin kuvaajilla on kalliimpi tuntitaksa, kalliimmat tilat ja kalliimmat välineet.
Perumisesta ei ole paljoakaan hyötyä, toki pääsee halvemmalla, jos ottaakin pelkät koevedokset, mutta kun kerran maksaa kalliin kuvauksen, niin olisi hassua olla teettämättä kuvia.
Kyseistä valokuvaamoa en sen kummemmin tunne, enkä ota kantaa asiaan. Hidasta palvelua kieltämättä. Laittaa epäilemään, että ovat hukanneet kuvat tms.