Minkä ikäinen lapsi voi jäädä kotiin yöksi ilman valvontaa?
Missä iässä lapsi voi jäädä yksin kotiin ilman valvontaa? Entä kaverin kanssa? Onko tästä joku laki vai onko se yksilöstä kiinni ja vanhempien harkinnassa?
Kommentit (62)
Sitten kun osaa tarvittaessa laittaa ruokaa, siis lämmittää mikrolla ja muistaa sulkea ovet kiinni ja sähkölaitteet pois päältä ilman valvontaa. Ymmärtää missä tilanteissa täytyy soittaa apua jne.
Huhhuh vai että 15v alaikäraja, kuinka pumpulissa sitä oikein eletään?
Korkea aika opettaa jo paljon nuoremmalle miten tehdään ruokaa tai että kännykällä voi myös soittaa jos tulee kysyttävää tai hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt syksyllä lukion aloittanut 15-v. oli kaksi yötä yksin kotona, siten että lähdimme pe-iltana ja tulimme su-iltapäivällä. Lapsi oli koko lauantaipäivän harrastustapahtumassa, joten silloin toki aikuisen valvonnassa. Mitään varsinaista ikärajaa ei ole, vaan huoltajan on harkittava lapsen/nuoren kehitystason perusteella milloin hänet voi jättää yöksi. Toki mitään 5-vuotiasta ei voi jättää, vaikka olisikin poikkeuksellisen reipas. T: sosiaalityöntekijä itsekin
Ei ole yllätys että palsta on täynnä pulleita sosiaalitanttoja etätöissä tai varmaan todennäköisimmin lomalla/saikulla.
Kyllä vain, pulleana sossutanttana täällä ollaan, jäin juuri äitiyslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on opetettu lapset pärjäämään ja ajattelemaan itse, ja sen huomaa. 11 ja 12 -vuotiaat olivat keskenään yön, ilman että sitä tarvitsi mitenkään erityisesti edes miettiä.
Se on jännä tää miten Suomessa halutaan mahdollisimman aikaisin lasten olevan itsenäisi, ihan kuin vanhemmat kokisivat heidät rasitteeksi itselleen,ja haluavat pian pois hartioitaan rasittamasta. Missään muualla ei ole samanlaista, vaan aikuiset tajuavat, että he kantavat aikuisina vastuun. Ei pidä hankkia lapsia, jos ei ole valmis huolehtimaan heistä!
Usassa on monissa osavaltioissa laki, että alla 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin kotiin.
Ei ole yhtään vertailukelpoinen maa, USAssa lapset eivät saa edes kulkea itsenäisesti kouluun kun kadut on täynnä rikollisia ja muita hulluja. Jopa aikuisia jotka kävelevät paikasta toiseen aletaan kyselemään turvallisuuden perään, autolla pitää liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Korkea aika opettaa jo paljon nuoremmalle miten tehdään ruokaa tai että kännykällä voi myös soittaa jos tulee kysyttävää tai hätä.
Mä ymmärrän jos on töiden takia pakko lapsen olla yksinään öitä, mutta en mä kyllä ymmärrä sitä, että vanhemmat jättää jotain 11-13-vuotiaita lapsia yksinään kotiin mennäkseen jonnekin ns. parisuhdelomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän jos on töiden takia pakko lapsen olla yksinään öitä, mutta en mä kyllä ymmärrä sitä, että vanhemmat jättää jotain 11-13-vuotiaita lapsia yksinään kotiin mennäkseen jonnekin ns. parisuhdelomalle.
Mielenkiintoista, töiden takia pärjää mut muuten ei?
Siinähän jätät lapsen yksin, toivotaan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä iässä kun nuori voi muuttaa opiskelija-asuntoon eli peruskoulun päättäneen.
Aika karua toimintaa. Jos ei edes omassa lapsuuden kodissa ole uskaltanut tai voinut olla yksin yötä ja siitä sitten suoraan täysin yksin uuteen paikkaan 24/7. Mitenköhän pärjää jos ei yhtään itsenäinen ole ollut aiemminkaan
Luetteko te edes viestejä, joita kommentoitte?
Vierailija kirjoitti:
Jäädä kotiin, mitä tarkoitat? Kun sinä menet käymään lähikaupassa, kesto puoli tuntia vai lomamatkalle viikoksi?
"yöksi" lukee otsikossakin
ootko hiukkasen töhö?
Virallinen suosituksen mukaan lapsi saa olla erossa vanhemmista max. tunti per ikävuosi. Tätä pidemmät ajat aiheuttavat psykofyysisiä oireita ja vieraantumista.
Minä olin ensimmäisen kerran yksin kotona 19-vuotiaana, kun muutin asumaan yksin. Sitä ennen oli aina muitakin kotona kun asuin lapsuudenkodissani. Olen 9 lapsisen perheen toiseksi vanhin lapsi, jonka nuorin sisarus oli 4v kun muutin yksin.
35 vuotiaan uskaltanee jättää jo toviksi yksinään sohvalle. Joku suoratoistokanava pyörimään ja ananaslonkero käteen, niin ei keksi mitään kurittomuuksia sillä aikaa, kun käyt salilla kyykkäämässä ja ottamassa pyllyselfiet someen.
Olin viikon mökillä 13 v kavereiden kanssa...kyllä tuli ryypättyä,ja oli hauskaa..mukavia muistoja
Jos olette jo 11-12 vuotiaitakin jättäneet yksin yöksi kotiin, minkä ikäiset mielestänne pärjää illan yksin? Mietin lähinnä jos vanhemmat menee vaikka treffeille tms.
Kyllä vastasyntyneen voi jättää yksinään kotiin jos vaan tarpeeksi kova viinanhinku.
Lapset on erilaisia mutta ehkä n.14 vuotiaan voi jo jättää yksin.
Minut jätettiin 8-vuotiaana yksin kotiin viikoksi, kun vanhemmat lähtivät pikkusisarusten kanssa ulkomaan matkalle. Minä en päässyt mukaan rangaistukseksi, koska olin ollut tuhma. Lähikauppa oli noin 100 metrin päässä ja sieltä kävin ostamassa ruokaa, jota minulle jätettiin vaikka raha loppuikin kesken niin, että olin loppuviikosta melkein ilman ruokaa. Alkuviikolla minä olin ostellut karkkia, limsaa ja jäätelöä kun ei ollut kukaan vahtimassa.
Mä olin 13, äitin meni yövuoroon, enkä halunnut enää mummia yöksi. Mun 10 vuotias on yksin monesti 6-7-tuntia kun ollaan töissä. En vielä yöksi jättäisi yksin, mutta päivät ja illat menee ihan hyvin.
Että näin alkeellisia asioita netissä kysellään, kuinka hoitaa lasta. Jo elukka tajuaa vaistollaan kuinka jälkeläisiä hoidetaan ja suojellaan.