Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi voi jäädä kotiin yöksi ilman valvontaa?

Vierailija
17.09.2024 |

Missä iässä lapsi voi jäädä yksin kotiin ilman valvontaa? Entä kaverin kanssa? Onko tästä joku laki vai onko se yksilöstä kiinni ja vanhempien harkinnassa? 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella 1-tyypin diabetes, ja sokerit sukeltaa joskus öisin, joten en voi jättää yksin vaikka on jo 17-vuotias. Kun muuttaa kotoa, sittenkin seurattava sokruja etänä äpin kautta. Jos menee liian alas, tulee häly.

Tietysti tuon ikäistä voi jo opettaa itsekin niitä seuraamaan.

Mullakin on käynyt niin että nukkuessa sokerit vajosi vaikkei mulla ole diabetesta. Miten ajattelet että yöllä nukutaan ja seurataan ? Voi olla vaikeahoitoinen ja tarvita ulkopuolista seurantaa.

Onko kaikilla diabeetikoilla myös ulkopuolinen seuranta? Miten se hoituu jos ei ole perhettä?

Kysyn kun en ko. sairaudesta tiedä.

Vierailija
22/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tehdä lasu jos tietää että 12 v. on kaverin kanssa kahdestaan yön kun isää ei ole ja äiti työmatkalla?

No ei nyt sentään, eri asia jos tuota tietäisi tapahtuvan jatkuvasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaana jäin viikoksi yksin kotiin, kun vanhemmat ja pikkusisko lähtivät mummolaan, itse olin kesätöissä. Menin sitten bussilla perässä.

Vierailija
24/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten avuttomia teidän lapset oikein on? Mulla on 11-vee, siis viitosluokkalainen, josta tiedän että todellakin pärjäisi. On pyytänyt että lähde johonkin että saa olla yksin tai kaverin kanssa, en ole lähtenyt, yöksi siis. Välillä olen tullut töistä puolilta öin, ja lapsi on nukkumassa iltatoimet tehtynä. Ei mahda yksinhuoltajana moiselle tilanteelle mitään. Mitä jos aloitan yövuorot? Lapsi pois?

Vierailija
25/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten avuttomia teidän lapset oikein on? Mulla on 11-vee, siis viitosluokkalainen, josta tiedän että todellakin pärjäisi. On pyytänyt että lähde johonkin että saa olla yksin tai kaverin kanssa, en ole lähtenyt, yöksi siis. Välillä olen tullut töistä puolilta öin, ja lapsi on nukkumassa iltatoimet tehtynä. Ei mahda yksinhuoltajana moiselle tilanteelle mitään. Mitä jos aloitan yövuorot? Lapsi pois?

Juuri olin tulossa sanomaan samaa. Meidän 12-v tyttö on ollut monet kerrat yötä kotona ilman vanhempia, toki kaverin kanssa. Jos pitäisi vielä pari vuotta odotella että olisi valmis, niin koen että jotain olisi mennyt pieleen.

Vierailija
26/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt syksyllä lukion aloittanut 15-v. oli kaksi yötä yksin kotona, siten että lähdimme pe-iltana ja tulimme su-iltapäivällä. Lapsi oli koko lauantaipäivän harrastustapahtumassa, joten silloin toki aikuisen valvonnassa. Mitään varsinaista ikärajaa ei ole, vaan huoltajan on harkittava lapsen/nuoren kehitystason perusteella milloin hänet voi jättää yöksi. Toki mitään 5-vuotiasta ei voi jättää, vaikka olisikin poikkeuksellisen reipas. T: sosiaalityöntekijä itsekin

Vierailija
27/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ensimmäisen kerran yhden yön yksin kotona 16 v. Itse mietin tällaisia käytännön asioita kun palohälytys tai murtovarkaus tai että unohtaa avaimet sisälle. Tyttö on hajamielinen.

Nuorempi on 13 v ja haluaisi olla yötä yksin kotona. Ei käy. Paljon sosiaalisempi kuin sisarensa ja pelkään, että meille ilmestyisi vieraita tyyppejä kotiin.

Riippuu niin persoonasta ja missä asuu

Vierailija
28/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella 1-tyypin diabetes, ja sokerit sukeltaa joskus öisin, joten en voi jättää yksin vaikka on jo 17-vuotias. Kun muuttaa kotoa, sittenkin seurattava sokruja etänä äpin kautta. Jos menee liian alas, tulee häly.

Näillä on tuon ikäinen vielä rintaruokinnassa, ei voi.

Vierailija
29/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on opetettu lapset pärjäämään ja ajattelemaan itse, ja sen huomaa. 11 ja 12 -vuotiaat olivat keskenään yön, ilman että sitä tarvitsi mitenkään erityisesti edes miettiä. 

Vierailija
30/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin himasta ysiluokan jälkeen. Sitä ennen olin jo monta vuotta ollut öitä pikkusisaruksien kanssa tai yksin. Vitosluokalla olin ekaa kertaa yksin, muistan sen tarkasti kun kaveri täytti samana viikonloppuna 11v. Muistelen pelkällä hyvällä. 

Vierailija
31/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on opetettu lapset pärjäämään ja ajattelemaan itse, ja sen huomaa. 11 ja 12 -vuotiaat olivat keskenään yön, ilman että sitä tarvitsi mitenkään erityisesti edes miettiä. 

Mitäpä sitten jos toinen olisi leikannut hedelmäveitsellä tikkausta vaativan vekin sormeen?

Vierailija
32/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä sitten jos toinen olisi leikannut hedelmäveitsellä tikkausta vaativan vekin sormeen?

Tosiaan jos jotain sattuu, niin lasuhan siitä tulee ja ihan syystä!

Vierailija
33/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä teineillä on jopa seksiä vuosia ennen kuin uskallatte jättää ne yöksi yksin 😆🤣

Vierailija
34/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt syksyllä lukion aloittanut 15-v. oli kaksi yötä yksin kotona, siten että lähdimme pe-iltana ja tulimme su-iltapäivällä. Lapsi oli koko lauantaipäivän harrastustapahtumassa, joten silloin toki aikuisen valvonnassa. Mitään varsinaista ikärajaa ei ole, vaan huoltajan on harkittava lapsen/nuoren kehitystason perusteella milloin hänet voi jättää yöksi. Toki mitään 5-vuotiasta ei voi jättää, vaikka olisikin poikkeuksellisen reipas. T: sosiaalityöntekijä itsekin

Ei ole yllätys että palsta on täynnä pulleita sosiaalitanttoja etätöissä tai varmaan todennäköisimmin lomalla/saikulla. 

Vierailija
35/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä lähti viikon lomalle ja 15v jäi yksin kotiin, hänelle jäi tarkat ohjeet ja naapurin täti turvaksi, hyvin meni. 

Vierailija
36/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana olin ekan kerran

Me oltiin aikanaan 13v ja 11v kun oltiin kaverin kanssa koko viikonloppu yksin. Hyvin meni.

Vierailija
37/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taisi olla 14- tai 15-vuotias kun oli yksin kotona yön. Tai siis parin kaverin kanssa. Kesällä 16- ja 13-vuotiaat olivat yhden yön keskenään. Hyvin harvakseltaa tuleen tilanteita, joissa oltaisiin puolison kanssa molemmat yhtä aikaa jossakin, kun ei me käydä kahdestaan missään, vaan jos kähdetään jonnekin, niin koko perhe lähtee. 

Vierailija
38/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin olemaan 15-vuotiaana viikonloppuja yksin kotona. 

Vierailija
39/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä on tuon ikäinen vielä rintaruokinnassa, ei voi.

Ei kannata puhua asioista, joista ei mitään tiedä!

Vierailija
40/62 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä tää miten Suomessa halutaan mahdollisimman aikaisin lasten olevan itsenäisi, ihan kuin vanhemmat kokisivat heidät rasitteeksi itselleen,ja haluavat pian pois hartioitaan rasittamasta. Missään muualla ei ole samanlaista, vaan aikuiset tajuavat, että he kantavat aikuisina vastuun. Ei pidä hankkia lapsia, jos ei ole valmis huolehtimaan heistä!

Usassa on monissa osavaltioissa laki, että alla 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän