Minkä ikäinen lapsi voi jäädä kotiin yöksi ilman valvontaa?
Missä iässä lapsi voi jäädä yksin kotiin ilman valvontaa? Entä kaverin kanssa? Onko tästä joku laki vai onko se yksilöstä kiinni ja vanhempien harkinnassa?
Kommentit (62)
Jäädä kotiin, mitä tarkoitat? Kun sinä menet käymään lähikaupassa, kesto puoli tuntia vai lomamatkalle viikoksi?
Vierailija kirjoitti:
Jäädä kotiin, mitä tarkoitat? Kun sinä menet käymään lähikaupassa, kesto puoli tuntia vai lomamatkalle viikoksi?
Otsikossa lukee että YÖKSI.
Kyllä se on yksilöstä kiinni, mutta en alakouluikäistä itse kyllä jättäisi. Omani on ollut 14-vuotiaana ensimmäistä kertaa yksinään. Sitä ennenkin olisi varmaan pärjännyt esim. kaverin kanssa, mutta ei tullut ikinä tarvetta jättää lasta yksin kotiin. Jotain toista nuorta taas ei uskalla jättää yksin kun ei tiedä, mitä hän mahdollisesti tekee...
Siinä iässä kun nuori voi muuttaa opiskelija-asuntoon eli peruskoulun päättäneen.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit koko otsikon lukenut, tietäisit.
Yksilöstä se on tottakai kiinni. Osa on rauhallisia ja luotettavia, osa pelkää olla yksin yöllä, osa järjestää heti kotibileet. 15 vuotta pitäisin ehdottomana alarajana, siitä eteenpäin sitten harkinnan mukaan. Jos lapsi itse haluaa jäädä kotiin yöksi ilman vanhempia, opettaa se hyvin vastuuta ja itsestä huolehtimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa lukee että YÖKSI.
Mitä mitä miksen huomannut sitä... outoa. No sitten vastaan. 15 v.
Pitääkö tehdä lasu jos tietää että 12 v. on kaverin kanssa kahdestaan yön kun isää ei ole ja äiti työmatkalla?
Lapsella 1-tyypin diabetes, ja sokerit sukeltaa joskus öisin, joten en voi jättää yksin vaikka on jo 17-vuotias. Kun muuttaa kotoa, sittenkin seurattava sokruja etänä äpin kautta. Jos menee liian alas, tulee häly.
Vierailija kirjoitti:
18
Sen jälkeen kun on ylioppilas tai menee armeijaan, lapsen uskaltaa jättää yksin kotiinkin.
Oli täyttämässä 15 kun oli yön kotona yksin. Sovittuna oli vara-aikuinen. Järki tyyppi ja hyvin meni. Itse olin myös siitä 14v yksin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella 1-tyypin diabetes, ja sokerit sukeltaa joskus öisin, joten en voi jättää yksin vaikka on jo 17-vuotias. Kun muuttaa kotoa, sittenkin seurattava sokruja etänä äpin kautta. Jos menee liian alas, tulee häly.
Tietysti tuon ikäistä voi jo opettaa itsekin niitä seuraamaan.
Meillä on 14v ollut yksin. On rauhallinen ja järkevä, viihtyy paremmin itsekseen kuin perheen hälinässä. Ja on ollut kaverinkin kanssa.
Nuorempaa en tule jättämään saman ikäisenä, ei voi luottaa. Vastaan siis että riippuu lapsesta ja toivoisin jokaisen vanhemman opettelevan sen verran omansa tuntemaan ettei tuota päätöstä tarvitse oppikirjan tai lain mukaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa "yöksi kotiin".
Vierailija kirjoitti:
Siinä iässä kun nuori voi muuttaa opiskelija-asuntoon eli peruskoulun päättäneen.
Aika karua toimintaa. Jos ei edes omassa lapsuuden kodissa ole uskaltanut tai voinut olla yksin yötä ja siitä sitten suoraan täysin yksin uuteen paikkaan 24/7. Mitenköhän pärjää jos ei yhtään itsenäinen ole ollut aiemminkaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on yksilöstä kiinni, mutta en alakouluikäistä itse kyllä jättäisi. Omani on ollut 14-vuotiaana ensimmäistä kertaa yksinään. Sitä ennenkin olisi varmaan pärjännyt esim. kaverin kanssa, mutta ei tullut ikinä tarvetta jättää lasta yksin kotiin. Jotain toista nuorta taas ei uskalla jättää yksin kun ei tiedä, mitä hän mahdollisesti tekee...
Ja siis tähän vielä sellainen tarkennus, että kyse on lapsesta, joka jo saman ikäisenä kulki itsenäisesti junalla (kaverin kanssa) toiselle paikkakunnalle urheiluleireille, missä ensimmäinen yö meni vieläpä ilman valvontaa (perillä sunnuntai-iltana, leiri alkoin maanantaiaamuna). Eli varsin itsenäinen ja luotettava tapaus verrattuna moneen muuhun ikäiseensä. Hieman introvertti tyyppi ja viihtyy hyvin yksikseen.
En olisi näin helpolla luottanut johonkuhun toiseen nuoreen. Kuten joku toinenkin ketjussa jo sanoi: pitää tuntea se oma lapsi.
-6
Oli 14-vuotiaana yksin pari viikkoa, kun muu perhe oli kesälomalla. Oi sitä rauhaa ja autuutta. Olen siis vanhin suuresta sisarusparvesta.
Omat lapset voisin jättää yöksi 15-vuotiaasta ylös päin riippuen lapsen kypsyydestä ja luotettavuudesta. Esikoinen on rauhallinen lukutoukka jolla sosiaalisena on paljon ystäviä. Heistä joku voisi tulla kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tuon ikäistä voi jo opettaa itsekin niitä seuraamaan.
Mullakin on käynyt niin että nukkuessa sokerit vajosi vaikkei mulla ole diabetesta. Miten ajattelet että yöllä nukutaan ja seurataan ? Voi olla vaikeahoitoinen ja tarvita ulkopuolista seurantaa.
18