***HUHTIMASUT viikko7***
Viime viikon linkki
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9526349&p=3&tmode=1&smode…
Kommentit (53)
Esikoinen nukkuu päikkyjä tuossa vieressä, ehdin siis pikaisesti moikata :)
Sairaalakassia en ole pakannut, viikkoja vasta 31 joten ehtiihän tässä vielä. Viikonloppuna hain esikoisen vauvanvaatteita varastosta, ja niitä pitäisi pikkuhiljaa alkaa laittamaan. Meillä siis poju on vasta 1v3kk, mutta ei kyllä yhtään muista että vaatteet oli niiiiin pieniä..
Oma vointi on ihan hyvä. Meillä myös vauva pötköttää poikittain, ja se on välillä ahdistavaa.. Ihan selvästi tuntuu vatsanpinnassa kantapäät tms, ei tee kipeetä mutta tuntuu kieltämättä vähän inhottavalta.
Viikonloppuna lähdetään kylpylään rentoutumaan, ihanaa :) ainoa huono puoli on pitkä automatka, toivottavasti jaksaa istua.
Ens viikolla taas neuvolla, palailen viimeistään sillon! En taaskaan muista yhtään galluppia, laho mikä laho :)
Vointeja kaikille tasapuolisesti!!
Sanna ja " altti" 30+5
p.s. Onneksi leivänkannikalla oli kaikki hyvin!!!
Tänään oli siis taas neuvola.
RR koholla, turvoyusta löytyy, samoin päänsärkyä sekä valkuaista pissassa. Tyly tuomio: alkava raskausmyrkytys!!!
Sf-mitta oli 32cm, Hb 105 vaikka syöny 2x rautatabua pvässä jo omasta mielestäni vaikka kuinka kauan..
Ens pe uudestaan RR mittukseen ja pitää heti ottaa yhteyttä mikäli olotila heikkenee..
Äippäpolilta soittivat tänään, sain ajan 02.04.2007 synnytystapa-arvioon sekä vauvan kokoarvioon. Neuvolan mukaan vauva painaa vajat 2kg ja viikkoja tänään 30+0!
Yöt mulla menee valvoessa. Illalla nukahdan hyvin nopeesti, herään 1,5h myöhemmin vessahätään. Menee puol h ennenkun saan unenpääst kiinni, nukahdan ja herään tunnin päästä vessahätään. Tätä linjaa kun ollaan jatkettu jo n 8 vko niin alkaa olee aika poikki.
Nyt unta palloon..
Vointeja kaikille HUHTImammoille!!!
t. jonzku80 rv 30+0 (vihdoin!)
Ihanaa kun ei tarvii lähtee töihin=)Kauheeseen kuntoon pääsee koti aina kun on pariki päivää töissä.En oo mikään siivousintoilia,mutta nyt täytyy jotain tehdä.Kukaan ei oo kerinny imuroimaan päiväkausiin,ja pyykkiä ympäri kämppää,puhdasta ja likaista.Ja j.kaappi tyhjä=)Täytyy kyllä kauppaan raahautua,kun mieskin koko päivän työmatkalla.
G:Mulla kakkosen vanha 62cm toppahaalari pestynä,jos on synnytyksen aikaan niin kylmä,että sitä tarvii,ja jos helteet pukkaa niin sit kevythaalari=)Tuo toppapuku kyllä tosi hyvässä kunnossa(tutan)ja eipä paljon taas kulu,kun huhtikuussa tuskin tulee kauheesti tarvetta.Toivon ainakin niin.
Mä nukuin pitkästä aikaa tosi hyvin,kerran kävin vaan vessasssa ja valvoin puoli tuntia.Yleensä kun herää,niin ei saa unta 3-5tuntiin ja aamulla ihan zombie=(
Nyt täytyy tosiaan pistää astiat koneeseen ja kaivaa imuri esiin,vieraitakin tulossa iltasella,niin ois hyvä ees joku järjestys olla=)
Huiskutin 32+1
G:Roskis asiaa; meillä oli kannellinen roskis jota käytin vain pissavaipoille ja puhdistuspyyhkeille,kakkavaipat vein suoraan ulos,mutta kyllä roskis pitää muistaa tyhjentää päivittäin.
Vaatteista; Meillä myös olleet kovia puklauttelee eli bodeja meni aika monet päivässä. petivaatteita on varmaan 5,mutta meillä pyörii pesukone niin tiheästi että niillä on pärjätty.
Autona meillä on farmari mondeo ja minun kauppakassi mitsu,nyt ollaan vaan tila-autoa kateltu,mutta ei ole " rahapussiin" sopivaa vielä löytynyt.
Sairaalakassin pakkasin viimeksi viimeisellä viikolla ja mitähän siellä sitten oli :) ainakin huulirasva, hammasharja ja -tahna,hiusharja,shamppoo ja hoitoaine,lukemista,imetysliivit, puh.laturi, alusvaatteet kotiinlähtöä varten,muuta en kyllä nyt muista. Eväitä ei ole mukana ollu.
valmennusta ei meille ole edes ehdotettu.Eikä käydä sairaalaankaan tutustumassa.
Synnytys ei pelota,mutta jännittää kyllä.
Olikohan sitä vielä jotain...
( . ) Tulipa sitten eilen käytyä siellä äippäpolilla ja kaikki ok. Vauva kasvaa omaa tahtiaan alakäyrillä. Sf mitta on taas yläkäyrillä koska lapsivettä on erittäin runsaasti. Himppu istuu edelleen alhaalla kuin tatti ja neljän viikonpäästä uusi poliaika jossa katotaan joko on kääntynyt vai yritetäänkö kääntää.Toisaaltä Järvelä sanoi että jos ei paljon yli kolmekiloiseksi kasva niin hyvin mahtuu tulemaan myös pylly eellä,hui.
Nyt aamupalalle.
edram ja himppu
Huomenta kaikille!
Kaunis on päivä, pakkasta sopivasti ja aurinko paistaa. Harmi vaan kun toinen jalkaterä on ollut pari päivää tosi kipeä ulkosyrjältä, sellainen kauhea tuikkaus tulee tietyssä asennossa. Onko muilla vastaavaa? Voisko liittyä painon nousuun ja jalkojen erilaiseen kuormitukseen tuollainen? Tuntuu eniten siltä, kuin joku hermo olisi pinteessä ja kipu säteilee säären ulkosyrjälle. Harmittaa kun en pääse lenkille, ja paino nouseeeeeee.... uhhh! Nyt tullut se kymppi eikä enempää tarttis jos multa kysytään. Naamakin ihan läskäri ja sääret tukit. POSSU olo.
Meillä autona on Nissan Primera viistoperällä (perä avautuu katonrajaan asti), sinne mahtuu lastenvaunut ihan hyvin. Saatiin tällä viikolla tuo auto, ja on mukava ajella uudenkarhealla autolla ekaa kertaa elämässäni :-). Lainaakin sitten tuli, että vähän ahistaa mutta eiköhän siitä selvitä sitten kun palailen töihin.
Ajattelin tässä vähitellen keräillä sairaalakassia kasaan, kun mies on alkanut hoputtaa siitä. Lukenut kai vau-kirjasta että pitäis suostutella vaimo pakkaamaan ;). Hassulta tuntuu, mutta mikäs tuossa. Onpa jotain tekemistä. Kun moni valittaa noista huonoista yöunista, niin täytyy tässä olla tyytyväinen, että mulla kyllä uni maistuu varsin lahjakkaasti. Toki herään 1-2 kertaa yössä pissalle mutta nukahdan heti uudelleen. Vauva ei mylvi yöllä, tai sitten olen niin koomassa etten tunne. Ensi yönä sitten tietysti alkaa elämöinti kun nyt menin ääneen kehumaan ;). Toivon että vauvan unirytmi säilyy synnytyksenkin jälkeen yhtenäisenä mun kans. Toiveeksi taitaa jäädä ;D
Kaunista keskiviikkoa kaikille, muistakaa ystäviä viesteillä :)
t. Niinu ja tytteli 33+3
Poikkean nopsaan kertomassa neuvolakuulumisia ja sitten lähden kanssa pyykki, imurointi, roskien vienti ja suklaapiirakan leivontahommiin...nam nam!
Neuvolakäynti oli ihan rutiinikäynti, pelkät strategiset mittaukset ja kuulumisien kyselyt, that' s it.
RR oli vaihteeksi parempi kuin pariin kuukauteen 120/73, hb oli laskenut 117 ja joudun nyt nappaamaan 2 rautatabua per päivä, sf-mitta 33 cm eli yläkäyrän tuntumassa mennään, ipanan syke oli 138 ja edelleen oli rt:ssa eikä toivon mukaan enää edes yritä kääntyä väärinpäin!!!
Puolentoista viikon päästä olisi sitten viimeinen neuvolalääkäri ja olen päättänyt, että rv 38 aloitan SSS-projektin (toimi ainakin viimeksi), sillä henkisesti ja fyysisesti en kerta kaikkiaan JAKSA tätä möhköfanttioloa yli rv 40!!!
Että tällaista mutta tosiaan IHANAA YSTÄVÄNPÄIVÄÄ, muistakaa helliä lähimmäisiänne!
Beatitude & Eemeli rv 34+1
Kerros mullekin mikä tuo SSS-projekti on? Siis Sauna, Seksi ja...? Ja millainen oli rutiinisi ;). Voisi kokeilla itsekin muutaman viikon kuluttua. Seksi ei kyllä oikein suuressa määrin maistu, mutta saunoa vois.
siivous. Meille mies on tämän tulokkaan tilannut pitkäks perjantaiks. lupas kylvettää, sekstailla ja pidetäämpä siinä siivoupäivääkin, jotta toive toteutuisi. pitäisi kuulema päästä vihdoin varpajaisia viettämään kaveriporukassa, kun kaikki muut kaverinsa saivat viime kesänä arkipäivinä, (heh, meillä oli " muutamat" rotinat viime suvena...) joten eivät päässeet kunnon varpajaisia viettämään... joten josko nyt.
Mies lähtee viikonlopuks työreissulle (=lue työporukan " virkistäytymisretkelle" , mahtaa tulla virkeänä...) joten päätettiin tyttöporukalla lähteä syömään ja istumaan iltaa jonnekkin.
mutta eipäs tässä taas tärkeempiä, neuvola on vasta ens viikolla (mie en kyllä käsitä, kun minä olen käynyt vasta 5 kertaa neuvolassa tämän 33 viikon aikana, nyt siis tulossa kuudes kerta, joten onko mulla jotenkin vähemmän näitä kun muilla?) Ja ens viikolla varaillaan sitten aikaa synnytystapa-arvioon & viimeseen ultraan, mikä siis ymmärtääkseni kuuluu tuohon arvioon..
miksu 32+2
Hei Kaikki!
Kerrompa minäkin kuulumiset eiliseltä äitipkl käynniltä. Kävin käyrässä, sanoin kätilöllle, että typykkä on väärinpäin, että tunnen sen jalat alhaalla, joten kätilöllä oli vaikeutta etsiä kunnon kohtaa laittaa anturat. Käyrä oli ilmeisesti hyvä, kun eivät sanoneet siitä mitään. Menin lääkärin vastaanotolle sen jälkeen, kerroin supistuksista joita on ollut, ja että Ventoline 2mg on auttanut paljon, mitä nyt ihanaa sydämmen tykytystä itsellä ollut aina tbl:n oton jälkeen. Kuuluu kuulemma asiaan. Ei varaa vauvalle. Lääkäri katsoi kohdun tilanteen ja sanoi, että pehmeä on on kohdun suu, kohtu kovin takana, mikä nyt hyvä. Kanavaa vähemmän kuin 3 cm eli rauhallisesti ottaa vain.Sanoin saman lääkärille kuin kätilöllekkin vauvan asennosta, lääkäri katsoi ultralla ja oli hetken hiljaa ja sanoi, kyllä tämä täällä pääalaspäin on. Ilmeisesti oli sittenkin kääntynyt. Hyvä niin.Kaikki kunnossa, mutta kirjoitti nyt 8.3.07 asti sairasloman, jolloin mulla alkaa äitiysloma muutenkin. Määräsi 34 viikolle viimeisen ultran, en tarvitse kuulemma 36 rvk:lla synnytystapa arviota, kun olen ensimmäisen synnyttänyt alateitse ja esikoinen painoi 3475g, ja tämä vaavi kuulemma painaa suurinpiirten saman verran laskettuna aikana. Ventoline tbl se määräsi otettavaksi nyt aamuin illoin 35 rvk:lle asti. Ennen ottanut vain supistuksen tultaessa.
Mun täytyy sanoa myös tuosta SSS jutusta, meillä tehosi esikoisen aikana erittäin tehokkaasti,varsinkin......sauna. Oli 45 saunassa puoli-istuvassa asennossa, suihkuun mentäessä alkoi hiljalleen supisteleen ja siitä se lähti sitten eteneen. Et sitten kun nyt on 38 rvk täynnä alkaa sama homma, mies ihan kyselikin. Mut eihän sitä tiedä päästäänkö 38 asti, toivottavasti. Olen alkanut jotenkin pelkäämään, että pysyykö vaavi masussa sinne asti, olen vain käynyt kaupassa ja joskus kylässä, onneksi ystävät ovat tulleet ahkerasti meillä käymään.Mutta tänään ainakin leivon suklaakakun vaikka istualleen, mut sen haluan tehdä.
JOku kyseli onko muilla ollut jalkakipua varsinkin jalkapohjissa, minulla on ollut vas. jalan vas. ulkosyrjä myös ajoittain kipee, niinkuin olisin lyönyt sen johonkin, sekä kantapäät kipeet välillä, johtuu varmaan painon noususta sekä kantapäitä sais kyllä käyttää jalkahoitajalla, jospa se mies olis ostanut sellaisen ystävänpäivälahjaksi.
Mut nyt ei muuta kuin kakun tekoon...
Hyvää päivänjatkoa kaikille.
Jennuli 31+3
Mies herätti aamulla anivarhain ystävänpäivälahjan kera. Yllätyksekseni toi työkavereiltakin kortin, johon olivat keränneet nimiä. Kyllä tuli tippa linssiin. En osannut odottaa mitään kun tuollainen ei ole ollut tapana. Työporukkani on varsin miesvaltainen. En sitten enää mielenliikutukselta saanut unta ja niinhän siinä kävi, että vauva alkoi painaa keuhkoihin niin, että tuntui siltä, että tukehdun. Ei tilanne olisi niin paha ellen kärsisi kauheasta ahtaanpaikankammosta ja aina kun tuntuu siltä, että happi ei riitä niin paniikki iskee. Pahimmoillaan paniikki on iskenyt silloin kun joku on hengittänyt vasten minun kasvoja.
Meilläkin olisi haaveissa uusi auto. Mutta päädyimme siihen, että samalla mennään, jotta saadaan rahat riittämään mahdollisimman pitkään kotona oloaikaan sitten vauvan kanssa.
Joku kyseli siitä minun vuodosta. Lapsevettä se ei ilmeisesti kuitenkaan ollut, mutta hiivakoe minulle tehtiin. En ole kysellyt vielä vastauksia. En kuitenkaan usko vuodon olleen pissaakaan koska ei haissut pissalle.
Yöllä vaivaa kovat lantio- ja alaselkäkivut. Samoin pissalla pitää juosta 2-3 kertaa yössä. Joskus tuntuu, että itku tulee kun yö ei jo lopu ja sitten kuitenkin jatkan nukkumista kun mies on lähtenyt töihin ja lapset kouluun.
Laukkua en ole vielä pakannut. En muista mitä olen ottanut kahteen aikaisempaan synnytykseen mukaan. Jotenkin tuntuu siltä, että en mitään. Varmaan kuitenkin sen hammasharjan, jollei sitäkin saanut sitten sairaalasta. Kirjaa en olisi jaksanut lukea koska kaikki aika minkä vauva nukkui taisin nukkua minäkin. Mies toi hakiessaan vaatteet vauvalle sekä minulle sekä uimarenkaan, jota ilman en olisi 130 kilometrin matkaa pystynyt istumaan autossa. Mistähän sellaisen löytäisin näin talvisaikaan.
Täytynee mennä viemään hevosille heinää ja hakea posti.
Oikein paljon voimia ja kärsivällisyyttä näille viimeisille viikoille
Leivänkannikka ja Olivia 32 + 6
Täällä onkin tosi kiva ulkoiluilma, sopii hyvin päivälle! Meillä on esikoisen päiväkodissa talvirieha illalla, joten tuleepahan itselläkin ulkoiltua.
Kyllä minullakin alkoi tulla kiire, kun luin että suurin osa teistä on jo alkanut varautua vauvan tuloon! Etsimme eilen vintiltä esikoisen vanhoja vaatteita ja aloitinpa pakkaamaan sairaalakassiakin. Itselleni tärkeimmät pakkaukset kassiin ovat omat suihkutuotteet, imetysrintsikat ja liivinsuojat. Sitten tietysti pitää saada mukaan suklaata ja kosmetiikkaa. Kotiutumisvaatteet molemmille mies toi viimeksikin sitten sairaalaan ohjeiden saattelemana, joten uskon että näin mennään myös nyt.
Meillä on autona farmari Peugeot ja sillä mennään kahden lapsenkin kanssa. Asuntokuume vaivaa hiukan, mutta pitää yrittää vielä sitä vältellä, kun mahdumme hyvin nykyiseenkin.
Yöllä herään kerran pissille, muuten olen nukkunut hyvin. Viime yönä tosin lantiokipu vaivasi sen verran, että kukuin hereillä varmaan tunnin. Täytyisi varmaan hiukan venytellä, mutta kun olo on muutenkin aikas jäykkä :)
Minuakaan synnytys ei oikeastaan pelota, jännittää toki. Toivoisi vain, että kaikki menisi hyvin ja vauveli olisi terve. En oikeastaan halua miettiä koko asiaa vielä, mutta olen pian kyllä jo valmis synnyttämäänkin. Alkaa tämä olo olla jo niin tuskainen, kun koko ajan kolottaa sieltä ja täältä.
Nyt hakeen tyttöä päikystä, nautiskelkaa ystävänpäivästä!
T:LEnni ja Tiitiäinen 32+ jotain
oli negatiivinen.
Tänään on kyllä tunteet pinnassa oikein tosissaan. Päätin katkaista piuhat synnytyksen yhteydessä. Minä en oikeasti jaksaa enää yhtään raskautta. Onneksi tätä ei ole kovin pitkään jäljellä. Enkä todellakaan kuulu niihin ihmisiiin joista odotusaika on sitä maailman ihaninta.
mä just kirjottelin ylös tosta yhdestä ketjusta vinkkejä siihen sairaalakassin sisältöön.. ei esikoisestakaan ole kun reilu 2 vuotta mutta tuntuu että vaikka mitä oon unohtanu.. ainakin vauvan kotiinlähtövaatteet katon tällä kertaa valmiiksi..
tosiaan tulin äsken neuvolasta. paineet vähän alhaalla, pissa puhdas, hb 119. sf-mittaa ei harmi vaan otettu. painoa tullut kolmisen kiloa eli hyhteensä vajaa 10 kiloa alusta asti.. vaan ei kai sille mitään mahda ;(
pikkuneiti makoilee poikittain yhä, jää nähtäväksi meinaako kääntyä ollenkaan. esikoinenhan syntyi sektiolla perätilan vuoksi mutta mikähän todennäköisyys olisi että molemmat raskaudet päättyisivät samoin..
seuraava neuvola parin viikon päästä ja sit saan sen lähetteen synnytystapa-arvioon jossa ultrataan =) kiva päästä kurkkaamaan vauvaa vielä kerran ennen synnytystä ja muutenkin odotan että mitä siellä sit päätetäänkään..
täytyypi mennä tekemään vähän kauppalistaa jotta päästään koko konkkaronkka ruokakauppaan kun mies tulee töistä. ei huvita vaunuilla tänään vaan odotan ihan autokyytiä ;)
marie 32+2