***HUHTIMASUT viikko7***
Viime viikon linkki
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9526349&p=3&tmode=1&smode…
Kommentit (53)
Viikonloppu meni taas hujauksessa. Mua on alkanut supisteleen taas enemmän. Oon ollut sairaslomalla jo marraskuun alusta asti niiden takia, ja levolla ja nitrolaastareilla ne väheni, mutta nyt taas tullut takaisin. Vaikka itse ois jo valmis synnyttämään, niin kyllä se vaavi sais vielä vähän aikaa masussa viihtyä.
Nimi on meillä ollut valmiina jo pari kuukautta. Tyttö on tulossa ja ennenkuin siitä tiedettiin yritin miettiä poikienkin nimiä, ja musta tuntui että se olisi ollut paljon vaikeampaa :D
Meillä neuvola vasta ensi viikolla....Pitäsi saada edelleen tätä taloa kuntoon kun on laiskottanut koko viikonlopun. Ei voi alkaa peseen vauvan vaatteita ennen kuin muutto on täysin valmis :S
Mutta nyt lähden minäkin suihkuileen....
Hauskaa viikonjatkoa kaikille!
Nyla 32+2
Meillä oli rauhallinen viikonloppu ilman lapsia.Oltiin vaankotosalla,ja uimassa kävin miehen kanssa.Ens sunnuntaita odotan,kun päästään käymään kaksin kylpylässä kellumassa=)Viimisiä kertoja viedään,kun ihan kaksin saadaan olla,kun ei sitä pikkuista heti raaski hoitoon pistää,ja muutenkin meillä ei noita hoitajia oikein tarjolla.
Mua alkaa lähinnä supistamaan iltaisin,kun oon menossa nukkumaan ja käyn petiin,niin alkaasupistukset.Onneksi loppuneet,eikä oo vielä lähtö tullut.HYvä vaan,että on noita harjoitussupistuksia,niin jospa synnytys sujuisi sitten rivakasti=)Itsetunto on aika nollassa,kun on niin muhkea olo.
Mies yrittää sanoa,että tykkää yms,mutta eipä paljon auta,kun ite en tykkää tästä ruumiista=)Ja mahassahan sen pikkuisen pitäisi olla,mutta miksi mulla levinny kaikki muutkin paikat=)
Nyt täytyisi lähteä töihin,vielä muutama työkeikka sovittu ennen mammalomaa.Toiv.kaikki vielä yhtenä kappaleena,jahyvissä voimissa=)
Huiskutin 31+6
Hyvä, että leivänkannikalla kaikki hyvin. Saatiinko sitä vuotoa sitten selville, että mitä se oli?
ja taas maanantai... viikonloppu meni täälläkin ulkoillessa, joten liitoskipuja, liitoskipuja... Mulla tunuu välillä " omituista" vihlontaa, siis ikäänkuin vauva puristelisi virtsarakkoa tms. se ei ole luu/lihas kipua, vaan tulee ikään kuin sisempää. vaikea selittää, mutta tulee yleensä liitoskipujen yhteydessä.
Eilen sain anopilta muovikassillisen vaatetta, oli ostellut " vuosien varrella" tulevia lapsenlapsia ajatellen (tämä on kyllä jo kuudes hänelle), osa oli ihan ok. mutta osan jätin ottamatta. Anoppi on nimittäin innokas kirpparikiertäjä, eikä mulla sinänsä mitään kirpparikamaa vastaan ole (ostelen itsekin), mutta raja kulkee esim. vauvan petivaatteissa, jotka oli jo valmiiks tahrasia yms. hienoja löytöjä hän muuten oli tehnyt, paljon uuden veroista vaatetta (esim. pippi -merkkinen nalletoppapuku vastasyntyneelle ja fredriksonin nalle pipo!) nyt olis sitten sänkyä vaille (sekin saadaan maaliskuun aikana) kaikki hankinnat tehty. Viikonloppuna käytiin turvakaukalo, joka ostettiin uutena.
me ei tiedetä kumpi tulee, mutta mulla on vahva epäilys että tyttö. ulkopuoliset ovat veikanneet molempia mahan muodon ym. perusteella, mutta itellä on niin voimakas tyttöolo, etten oikeen osaa nimiäkään kun tytölle miettiä. Ja kahdet naishormoonit on OLTAVA, ei tämä tila muuten selity... :) Selvää ei myöskään meinata ottaa, haluan säilyttää jotain " yllätyksenä" loppuun asti. HEH, ikään kuin ensisynnytys ei muuten olisi yllätyksiä täynnä..
HANKINNOISTA PIENI GALLUP: mietitään vielä vaipparoskista, onko kokemusta? kannattaako hankkia? meillä hoitopiste tulee kodinhoitohuoneeseen, josta ei ole kätevää kipaista ulos viemään roskat, joten kakkavaipat varmaan haisee tavan roskissa?
Miksu rv32+0
..ei oo totta miten vaikee oli herätä aamulla ennen kuutta ja olo oli kuin ei ois nukkunu yhtään. Nukunkin tosi huonosti kaikkien vaivojen kanssa, joten ei liene ihme et vaikeeta oli vaihteeks töihin nousta.
Lueskelin viikonlopun pinoa ja tosiaan hienoa et Leivänkannikalla oli kaikki hyvin vaavin kanssa. Saadaan varmaan pian nähdä kuka meistä huhtimasuista ekana tosiaan poksahtaa....
Huiskuttimelle, tuttu tunne tuo itsetunnon lasku ja oman kropan aliarvostus, siis et oma olo alkaa olla niin muhkea et vaikka kuka sanois mitä kannustavaa niin olo on....syvältä. Mies koittaa meilläkin tsempata, mut voi kuinka odotan et saan oman kropan takasin itelleni, vaikka siis en toki toivo vauvan vielä syntyvän, ja tärkeintähän on et kaikki on pikkuisella hyvin.
Miksukalle, mä taidan tietää mitä tarkoitat niillä vihlovilla kivuilla jotka tulee " sisältä" , mulla on ollut jo kauan samanmoisia, olen tulkinnut et vauva tosiaan liikehtiisuoraan rakkoon tms tuola sisällä ja aiheuttaa todella ikävän tuntemuksen, mulle sanottiin et pikkuinen on hiukan vielä poikittain, vaikkakin pää tuola alaviistossa, oletan siis että käsillä tai olkapäillään saa aikaan tuota tunnetta.....potkut kintuista mulla tulee kylkeen...
Nimihommeleista, meille siis ennustettu tyttöä tuon esikoispojan jatkeeksi ja jostain syystä en oikein meinais ees pojan nimiä keksiäkään...pakkohan sellanen on vielä kekata, jos poika kuitenkin tupsahtaa. Tyttöjen nimet on paljon pyörineet mielessä ja pitäis alkaa tuon miehen kanssa oikein tosissaan niitä pähkäilemään....
Jaahas, pitäsköhän sitä jatkaa töitä kun tänne taas raahauduin? ;)
Voikaahan kaikki oikein hyvin(kuin se nyt vaan mahdollista) ja
koitetaan reippailla!
Inkkarityttö 31 tasan
Joo viikonloppu meni taas et tusahti. Tasaiseen tahtii on noita supisteluita tullut. Kävimme koko perhe eilen hieman lenkillä. Kyllä varmaan ollaan näky, mies menee esikoisen kanssa vaunuilla 5 m edempänä kuin minä, joka yrittää kovasti löllystää perässä. Hyvää teki ulkoilma. Lauantaina vauveli alkoi oikein todella hyppimään ja potkimaan mahassa, säikähdin jopa, et se tosiaan tulee ulos kohta. Mutta keinutuolin keinuessa se vasta rauhottui. Tunnen selvästi, että vaavi on vielä jalat alhaalla. Huomenna onkin taas äitipkl, kohdunsuun tilanteen tarkistamiseksi.Lääkäri sanoi minulle 27 rvk:lla viimeksi, että vauvalla on 6 vk aikaa kääntyä, jos on kääntyäkseen.eli periaatteessa vielä 3 vk aikaa tehdä pyörähdys. Toivottavasti kääntyy. ettei sitä tarvitse leikata, sillä kääntelyyn en suostu, olen kuullut niin hirveitä juttuja.Päivät ovat tylsiä ja pitkiä, kun on sairaslomalla, olen vienyt esikoisen 2kertaa viikossa hoitoon, että saa oikein kunnolla leikkiä ystävien kanssa, sit itse istun vain kotona miettimässä mitä tekis.Onneksi ystävät soittelevat usein ja käyvätkin monesti päivällä kylässä.
Liitoskipua on edelleen, varsinkin jos touhuaa koko päivän, ettei pidä taukoa, eilen jouduin menee sänkyyn lepään 1tunniksi, kun ei millään jaksanut olla pystyssä.. Millaisia hb arvoja teillä muilla on ollut näillä viikoilla, itsellä 2vk sitten oli 116.Esikoisen aikan mulla oli jo 112-90.
Nimistä vielä.... Meille on 5 eri lääkäriä sanonut, että seuraava tulokas olisi tyttö, joten olemme vain tytön nimiä katselleet, mutta sitten 23 viikolla kävin tarkistusultrassa, jossa oli kandi katsomassa, ja sanoi,että hänen mielestään näyttäisi pojalta, kerroin mitä muut olisivat sanoneet jolloin hän sanoi, että ole sittenkään varma. Nyt 29 rvk:lla yksityinen oikein erikoislääkäri sanoi, että tyttö täällä on. joten kai se sitten niin on, vaikka ei sillä ole toedellakaan mitään välilä kumpi tulee, tervetullut molemmmat.
Jennuli ja maha-asukki 31+1
Voih.. viikonloppu meni ihan liian äkkiä ohi... Taas täytyy jaksaa uusi viikko koulussa. Kumma kun alkaa toi selkä kolottaa tästä kauheasta istumisesta, ja vielä täytyis jaksaa pari viikkoa. Menee kyllä kaikki tunneilla käytävät asiat ihan ohi, on ajatukset niin vauvassa kiinni..
Meille lupailivat rakenneultran perusteella poikaa. Aika hassua, että meiltä ei kysytty haluutaanko tietää sukupuolta valmiiksi..Ultraaja tokaisi vain, että " rehvakkaasti vehkeitään ainakin esittelee.." eipä paljoakaan jäänyt arvailun varaan, että kumpikohan sieltä tulossa sitten on..
Nimi on mietitty valmiikisi, mutta se on vielä suuri salaisuus. Viime yönä näin unta, että tämä meidän poika sanoi äidilleni ja mummulleni nimensä. Siinä unessa yritettiin sitten miehen kanssa selittää jotain, että poika huijaa, että ei se oikeasti sen nimi ole... Hulluja unia.
Nyt olisi kaikki jo valmiina kotona, vain vauva puuttuu..
kristiina87 33+1
Mulla eivät ole vauva-lehden sivut auenneet varmaan viikkoon! Pikkasen jurppinut, sain melkein vieroitusoireita ;).
Masu kasvaa tasaisesti. Painoa tullut 10kg lähtötilanteesta ja olo on muhkea. Kuten Huiskutin totesikin, itsetuntoahan tuo alkaa syömään :I. Toisaalta enää vajaa 7 vkoa laskettuun aikaan, joten pianhan tämän massankeräilyn pitäis loppuakin. Elän siinä toivossa, että keholleni tyypillisesti " läpipaskon" kiloja sitten imettäessä pois. Yleensä olen nimittäin saanut syödä aika huolettomasti lihomatta. Tämä laardin keräys onkin siten ihan uusi kokemus. Vielä ei ole yhtään raskausarpeakaan tullut *kopkop*.
Nimistä sen verran, että meillä on ollut jo jonkin aikaa sekä tytön että pojan nimet valmiina. Mietittiin niitä jo seurusteluaikana huviksemme ja aika lailla ovat pysyneet samoina. Pitää vielä katsoa minkä nimiselle tyttö näyttää tullessaan ulos, mutta eiköhän se nimi pysy. Ei kerrota vielä kenellekään, mutta sitten synnytyksen jälkeen varmaan aletaan kutsua häntä nimeltä jo ennen ristiäisiä.
Oletteko pakanneet sairaalakassin? Musta se tuntuu vielä ihan liian aikaiselta, ja onpahan sitten jotain tekemistä ettei lähde sairaalaan liian innokkaasti. Ensisynnyttäjällähän sen avautumisvaiheen pitäisi kestää pidempään, joten koetan sitten viivytellä kotona tarpeeksi pitkään... saas nähdä toteutuuko mikään suunnitelma kun on tosi kyseessä ;)
Neuvola kutsuu, terv. hoitajalla käynti. Voisin tulla sitten kertomaan mitä siellä sanottiin. Varmaan taas kauheat sf-mitat saa ja mua ahdistaa... :/
t. Niinu ja tyttö 33+1
Onkin mennyt varmaan pari viikkoa kun viimeksi kirjoittelin, on ollut olevinaan niin kovasti puuhaa, etten ole koneelle kunnolla ehtinyt istahtamaan.
Viime keskiviikkona kävin neuvolassa supistusten takia ja siellä lääkäri laittoi mut uudelle sairaslomalle, joka kestääkin sitten äitiyslomaan asti. Otin sitten pojankin pois hoidosta, joten ollaan sitten molemmat ihan vaan kotimiehenä, saapahan esikoinenkin sitten vielä nauttia ainokaisuudestaan ennen vauvantuloa.
Viimeinkin sain Kelasta päätöksen äitiysrahasta. Hakemuksen jätin jo joulukuun alussa, mutta ne olivat siellä sekoilleet meidän palkanmaksajan kanssa, että mä saisin muka ä-lomalta palkkaa, vaikka en oikeasti saakaan. No lopullisseen päätökseen olin kyllä ihan tyytyväinen, pitää vaan käydä korjaamassa vielä se veroprosentti vähän ylöspäin, niin ei tule sitten myöhemmin ylläreitä.
Vointi on ihan ok. Supistukset ja alaselän jomotus vaivaavat aina iltaisin, mutta muuten ei ole olossa valittamista, jos jätetään huomioimatta tämä kaamee möhköfantti-olo. Tuntuu niin kankeelta, ei meinaa edes kenkiä saada hengästymättä jalkoihin, vaikka siis liikunkin edelleen päivittäin paljon.
Nimet päätettiin alustavasti jo ennen joulua, nyt on mieleen tullut vielä muutamia kivoja tytönnimiä, mutta katsotaan sitten kun vauva on syntynyt. Yks yö näin sellaista unta, että olin synnyttämässä ja kun vauva oli syntynyt kätilö sanoi, että tyttö tuli. Mä olin ihan ihmeissäni, että mitä ihmettä tyttö, olin ihan varma että hän on poika!
Todellisuudessahan ei ole mitään väliä kumpi tulee, nyt vain on viime aikoina alkanut vahvasti tuleen poika-olo. No sitä toivottavasti saan vielä jännittää ainakin kuukauden.
Vointeja kaikille!
terv.Joikkuli 33+2
olen tässä alkanut laittelemaan vauvalle petivaatteita että vaatteitakin. Kysyisinkin minkä verran olette te muut hommanneet pieniä vauvan vaatteita. Minulle on tulossa ensimmäinen vauva ja olen saanut joitakin kappaleita 50-56 cm kokoisia vatteita. Meneekö alussa päivässä vaatekerta vai useampi? Entä vuodevaatteita monetko lakanat ja pussilakanat olette vauvalle laittaneet?
Nautis 32+2
Olen ollut niin paljon liikkeellä, etten ole myöskään muka ehtinyt kirjoitella.
Vihlomisista sen verran, että minulla myös vihloo tuonne alapäähän välillä aika ikävästi, mutta se menee yleensä nopeasti ohi. Esikoisen kanssa oli ihan samaa, joten osasin odottaa myös tällä kerralla. Supistuksia, liitoskipuja ja selkäsärkyjä on ollut ihan riittävästi sekä lisäksi myös nivuskipuilua. Nyt liitoskipuja vähemmän, kun olen ollut sairaslomalla. Ehkä kroppa on saanut tarpeeksi levätä. Ai niin pitikin mainita, että viime viikolla kävin ylimääräisellä lääkärikäynnillä suppareiden vuoksi ja paikat olivat onneksi kiinni vielä. Mutta minulla oli joku tulehdus (ei hiiva, vaan vastaavanlainen) ja sain siihen lääkityksen. Tulehdus on voinut kuulemma lisätä supistuksia ja nyt kun olen kuuria käyttänyt, supistuksetkin ovat vähentyneet.
Nimiasioista, meillä on lista jääkaapin ovessa johon molemmat kirjaa omia ehdotuksiaan:) Mutta tällä hetkellä olemme enemmän samoilla linjoilla pojan kuin tytön nimestä. Esikoinen oli tyttö ja hänen nimensä oli valmiina ennen laitokselle lähtöä ja jos olisi tullutkin poika, enpä tiedä koska olisi ollut ristiäiset. Sen verran eri linjoilla olimme pojan nimestä. Eli jospa tämä olisi enne, että nyt on tulossa poika ;) ?
Tämä masunasukki kääntyi muistaakseni noin 3-4 vkoa sitten, oli sellainen maanjärjestys, ettei voinut erehtyä. Nyt onkin sitten asettunut olemaan oikein päin. Toivottavasti pysyy vielä näin :) Tällä kertaa emme ole laittaneet vielä mitään valmiiksi, kaikki tavarat periaatteessa on jo kotona, pitäisi vain ne ¿kaivella¿ esiin. Minusta vaatekoko 60cm oli aika kätevä, menivät aika pitkään käytössä. Meillä oli muutama sitä pienempi body, mutta aika paljon tuota 60 cm-osastoa. Meillä tyttö pulautteli niin paljon, että saattoi mennä päivässä 5-6 vaatekertaa¿Petivaatteista meillä oli muistaakseni 3-4 vaihtokertaa, en kyllä ole ihan varma.
Sokeriarvoista kiinnostaisi tietää teiltä muilta, että joutuuko teistä kukaan mittaamaan niitä kotona tai käymään testeissä? Minä jouduin paastosokeriarvon vuoksi mittaamaan kotona ja arvot olivat enimmäkseen suositusten alle, mutta ultran kokoarvioin mukaan on tulossa isokokoinen lapsi (rv 31 arvio 1.8kg). Tämän vuoksi lääkäri suositteli insuliinipistoksen aloittamista iltaisin. Neuvolassa taas kätilö oli sitä mieltä, ettei kokoarvio hänen mukaansa ole kovin iso. Ärsyttävää, kun eri paikoista annetaan eri mielipiteitä! Onko teille tehty kokoarvioita ja mitä ne ovat olleet? Minun pitäisi mennä torstaina kätilön luokse keskustelemaan tuosta piikityksen aloittamisesta, eikä se tietysti kuullosta kivalta. Toki tärkeintä on vauvan ja minunkin terveys, mutta haluaisin ainakin itse ymmärtää, että se on tarpeellista.
Tulipas paljon asiaa. Hyviä vointeja teille kaikille isosta mahasta huolimatta!
T:Lenni + Tiitiäinen rv 33
Kauhean eepoksen kirjoitin ja sitte tämä sivusto heitti miut ulos. ARGH! Noh, lyhennelmää sitten kehiin :/
Neuvolassa kaikki OK, sf-mitta edelleen siellä vähän normaalialueen yläosissa 31.5cm. Paineet, pisut ja Hb hyvät. Kiva oli kuulla pikkukullan syke :) Painoa oli tullut 3 viikossa 900grammaa. Yhteensä siis ekasta käynnistä 9kg, koko odotusaikana 10kg. Oli ihan mukava käynti.
Kysymyksiä:
- Kokemuksenne Maxi Cosi-kaukalosta?
- Millaisia autoja teillä huhtimasuilla on?
- sairaalakassi-kokemuksia? Milloin pakkaatte? Eväät?
- valmennuksenne? Meille tulee vain käynti synnärille. Ajattelin luottaa siihen, ja luontoon ;)
t. Niinu ja tytsi 33+1
Enpä oo muutamiin viikkoihin kirjotellu, on ollu mukamas kiireitä.
Näyttää että meitä huhtimasuja supistelee lähes jokaista, itekkin kuulun tähän ryhmään vaikka nyt on taas ollu pari päivää rauhallista...no tyyntä myrskyn edellä taas. Mulla nää supparit on aiheuttanu kaks lisäkäyntiä äippäpolilla, mutta edelleen kaikki kunnossa ja vähän reilu viikko sitten saatiin vauvan painoarvioksi 1,4kiloa ja lääkärin mukaan siro vauva tulossa ei kuulemma ainakaan paljon esikoista (3,415kg) isompi vauveli.
Täällä on ollu vaikka minkämoista galluppia enkä nyt oikeen kaikkea muista, mutta jotain yritän kirjoitella.
Oon saanu pestyä kaikki vauvan vaatteet ja petivaatteet ja kaikki oottaa nätisti viikattuna kaapissa. Pinnasänky täytyis laittaa paikoilleen. Ostin yhen tutin ja rintakumeja (imetys ei esikoisen kans ilman niitä onnistunu ja samaan varaudun taas). Pinnasänkyyn täytyis vielä ostaa patja ja pieniä vaippoja olis kans hyvä olla olemassa.
Itelleni oon tehny sairaalakassilistaa ja tällästä oon saanu aikaseks:
-Imetysliivit+rinnan suojuksia (esikoisesta oli oikeen suihkutissit)
-Kotiinlähtövaatteet mulle ja vauvalle
-Shampoo, hoitoaine, naamanpesuaine, kasvorasva, meikkipussi,harja,dödö, hammasharja+tahna, neuvolakortti,kamera,kännykkä+laturi, yösiteitä kotiinlähtöä varten ja villasukat kun aina palelen.
Tälläsia oon saanu aikaseks ja aattelin alkaa sitä kassiakin tässä pakkailemaan...ihan varmuuden vuoksi.
Meillä alkaa tosiaan olemaan kaikki vauvaa varten valmiina, mutta jospa se vielä muutamia viikkoja jaksaisi masussa pysyä.
Oma olo on ollu ihan ok lukuunottamatta supistuksia ja liitoskipuja muttei niille mitään voi. Huomenna on neuvola niin sitten on taas neuvolakuulumisia kerrottavana.
Aattelinpa itekkin heittää yhden gallupin eli PELOTTAAKO KETÄÄN TULEVA SYNNYTYS??
Esikoisesta en ees koko synnytystä aatellut, menin sillä periaatteella et katotaan mitä tulee, mutta nyt on ihan eri ääni kellossa. Pelottaa ihan järkyttävästi ja mielessä pyörii kaikki mikä voi mennä pieleen. Välillä oikeen ahdistaa nää tuntemukset. Liekö sitten hormoonit taas tekevän mulle kepposia vai pitäiskö jo ottaa asia puheeksi neuvolassa.
Jollakin oli itsetuntoongelmia ison olemuksen kanssa, mäkin ilmottaudun siihen ryhmään mukaan. Kyllä on mies välillä ihmeissään kun saan näitä oonihankauheevalas ja säethaluamuaenää-kohtauksia. No niitä voi riittää vielä pari kuukautta, mutta kyllä jotenkin on tosi valasmainen olo ja mulla toi sf-mitta on menny siellä yläkäyrillä ja se ei ainakaan oloa helpota.
Meillä on tyttö ollut torstaista asti kipeenä, ekaks oksensi vuorokauden ja sitten nousi korkea kuume ja viikonloppuna pyörähdettiin jo nesteytyksessä, kun neiti meni niin huonoksi ja oksensi kaiken mitä yritin sille juottaa,sen kuuluisan osmosalikin. Sen sairaalareissun jälkeen neiti piristy, kun saatiin kunnon kuumelääkettäkin (naproxen) ja eilen se joi 5dl osmosalia ja siihen päälle vielä mehua ja alkoi jo syödäkkin.Tänään on ollut enää lämpöä ja tyttö on syönykkin jo tosi hyvin, että taidanpa lähteä tästä kohta mannapuuron keittoon, kun sitä neiti veteli aamulla lautasellisen mansikkahillon kans, että eiköhän tää tauti tästä ala helpottamaan.
Viikonjatkoja huhtiksille!!
Helinä+poitsu 31+1
Itsellä ei kokemusta siitä, mitä synnytyksessä/sairaalassaoloaikana tarvitsee, mutta kaveri painotti EHDOTTOMANTÄRKEENÄ huulirasvaa! sano et mikä tahansa muu voi unohtua kotiin ja mies voi tuoda paitsi tuo kyseinen putkilo. Huulet kuulema kuivuu ihan karrelle... toinen mitä suositteli on (pidemmille hiuksille) hiuspampulaa!
miksu rv32
Uusi yritys siis!
En ole ennen kirjoittanutkaan, silloin tällöin kyllä lueskellut muiden Huhtimasujen fiiliksiä. Mulla la 13.4., eli viikkoja nyt 31+ jotain..ööö..taas mennyt laskuissa sekaisin.
Toista odotan, esikoistyttö 3,5v. Olen töissä vielä, mutta jo viime viikon lopulla kolme päivää sairaslomalla, kun tuntuu että mulla on " kestosupistus" päällä koko ajan. Liikkuvainen työ kun on, niin ei paljoa pysty työaikana istuskelemaan, ja nyt tuntuu suoraan sanottuna siltä etten kohta enää jaksa.
Kysyisinkin teiltä jotka olette sairaslomalla supistusten takia, miten paljon teillä supistelee ja missä tilanteessa? Kun mulle riittää ihan hidas kävelykin, tai tuolilta ylös nouseminen, tai parin rappusen nousu, tai tavaran nostaminen lattialta tms.. Viime viikon aikana tosiaan tuntuu että lähes yhtämittaa on vatsa aivan pinkeenä... Yölläkin levossa saatan herätä supistukseen. Ei kivuliaaseen, mutta kuitenkin. Olisikohan jo sairasloman paikka ihan kunnolla?? Suunnittelin kyllä jo meneväni tällä viikolla lääkäriin, jotta tietäisi onko mitään muutoksia tullut kohdunsuulle..
Sokeriarvoista; Minulla oli sokerirasituksessa eka arvo hieman koholla, ja tällä hetkellä ainoa hoito on ruokavalio sekä kuukausittainen paastoarvon mittaaminen labrassa. Tänään vasta kävin kuukauden dieetin jälkeen, joten huomenna saan vastauksen..Toivon totisesti että pelkkä ruokavaliotarkkailu riittää. En tosiaan ole mittaillut mitään arvoja kotona, oli vain puhetta tuosta kuukauden välein otettavasta paastoarvosta.. Enkä ole missään painoarvioissakaan käynyt, eikö niitä sitten tehdä tällaisille " lievemmille" raskausdiabeetikoille..?
Synnytyspelosta; Kyllä pelottaa, nyt kun tietää mihin on menossa..esikoisen kanssa paljon helpompaa kun ei ollut mitään kokemusta ennestään.
Suosittelen lämpimästi että jos pelottaa vähänkään, niin pyytäkää neuvolasta lähete pelkopolille! (mikäli paikkakunnalla on pelkopolia) Kävin itse juuri tänään NKL:n pelkopolilla juttelemassa kätilön kanssa, ja kyllä helpotti! Alussa en edes uskonut että minun täytyisi käydä siellä, syyni olivat muka " liian heppoiset" . Mutta kätilö oli tosi mukava ja asiallinen, ja kirjasi nyt kaikki toiveeni kivunlievityksestä ym. valmiiksi sairaalan papereihin. Ei tarvitse enää miettiä saako kaikkea sanottua sitten kun h-hetki koittaa. Joten rohkeasti vaan asia puheeksi neuvolassa!!
Eipä tässä muuta tällä erää, mukavaa viikkoa kaikille!
T. P.L. rv 31 ja risat ;)
Missukka81:Me saatiin tollanen vaipparoskis,kun ostettiin vaunut vaaville.Tuli kaupan päälle.Ei oo sellasesta aiemmin kokemusta,mutta nyt täytyy testata.Eipähän tarvii koko ajan juosta roskikselle,ja varsinkin kesäkuuma voi pahentaa hajua=)Testataan ja pannaan kiertoon jos ei tarvita=)
Sairaalakassista.Mä pidän tärkeimpänä ottaa itelleni pillimehuja,suklaata ja mehukeittoja mukaan.Nuo edelliset ollu jo sairaalassa niin vaativia tapauksia,ei oo syömään ehtiny=)Saa sitten jotain hörpätä,ettei kuukahda.Muuten sairaalassa ollu(kättärillä oon ollu)tarpeeksi ruokaa,mutta inhoo syödä kylmää kalasoppaa yms,kun ei muuten kerkiä.
Tuokin kyllä uksilöllistä.Huonekamun vaavi nukku vaan koko ajan,ja se nautti rauhassa ruuista,ja mä kannoin pikku karjujaa=)
Synnytys,ei pelota enää.Kun sain kakkosen sain sairaalassa hirveen paniikin synnytyksessä,kun oon tosi kipu herkkä.Nyt on varmaan sama edes,mutta on nyt vahva olo.Menen ja synnytän ja tuun kotia.ja piste=)
G:Ootteko käyny tutustumassa synnytyssairaalaan?Me mennään ens viikolla,kun on aivan outo paikka tiedossa.Tietää sitten ees mistä ovesta menee sisään,kun synnytys koittaa=)
Huiskutin tasan 32viikkoa
Vihdoinkin saatiin netti uuteen kotiin ja voi tätä kunnon surffailun iloa!
Mukavaa, että huhtikuiset ovat vihdoin ja viimein " aktivoituneet" kirjoittelemaan kuulumisiaan = )
Onneksi pääsit Leivänkannikka säikähdyksellä!!! Koskaan ei ole kyllä turhaa lähteä tarkistuttamaan tilannetta, kun itsestä siltä tuntuu. Minullekin sanoi lääkäri jossain vaiheessa, että odottava äiti on itse paras oman olonsa " asiantuntija" ja kaikkiin oireisiin/vaivoihin on suhtauduttava tosissaan.
Edram taisi kysellä, että onko nimi vauvalle valmiina ja kyllä vaan, välillä kutsummekin jo vauvelia hänen tulevalla nimellään, koska saimme 4d-ultrassa tietää sukupuolen. Tytöllekin tosin nimi on ollut valmiina jo esikoisen synnytyksestä lähtien, koska silloin emme halunneet tietää, kumpi oli tulossa.
Poden taas perinteistä ystävänpäivämorkkista, kun rakkaimmat ystävät lähettävät hienoja, omatekoisia korttejaan ja itse saan hädin tuskin tekstaria tai s-postia aikaiseksi...ulkomailla vietetyn ajan vuoksi miellän ystävänpäivän enemmänkin rakastavaisten päiväksi...täytyy yllättää oma rakas = )
Huiskutin otti puheeksi tuon itsetunto-ongelman ja täältä löytyy yksi " pohjalle vajonnut" ...minua ällöttää oma möhköfantin ulkomuoto ja se, että joudun lainaamaan miehen ulkoilutakkia saadakseni masun kunnolla peittoon pakkasilla...varmaan tooodella kaunis näky = /
Varasin tälle viikolle kampaajan ja ajattelin, josko uusi väri ja leikkaus saisi hieman kohotettua omanarvontuntoa...
Miksukka vissiin kyseli vaipparoskiksesta ja meillä oli viimeksi ihan " perinteinen" kannellinen roskis, joka kyllä tyhjättiin parikin kertaa päivässä. Haju on nimittäin jotain sanoin kuvaamatonta ja pinttyy, jos varsinkin mehevät kakkavaipat jäävät sinne pitkiksi ajoiksi muhimaan...
Jennuli kyseli hb arvoista ja itselläni nousi arvo 107:stä 123:een lisäraudan ansiosta. Silti se saisi itselläni olla korkeampi, koska normaali hb arvoni on 140-160...
Niinu kyseli, että onko sairaalakassi pakattuna ja vaikka kuinka olen yrittänyt motivoida itseäni niin jostain syystä en ole saanut sitä kasaan.
Tiedän kyllä, mitä sinne pakkaan ja mieskin kyselee vähän väliä, että joko kassi on pakattu mutta pikku hiljaa alan sitä kasaamaan. Huulirasva on tosiaan ehdoton, mp3-soitin oli viimeksikin hyödyllinen, korvatulpat jos ja kun joutuu ruuhka-aikaan 3-4 hengen huoneeseen ja tietty kaikki henkilökohtaiset hygieniavälineet on must. Eväitä en ota, koska viimeksikin ruokaa oli tarjolla enemmän kuin jaksoi syödä.
Meillä on autona citroen farmari ja tilaa on ollut tähän saakka ainakin ihan riittävästi.
Nautis kyseli noista vauvan vaatekerroista ja muistaakseni 2-3 vaatekertaa sai parhaimmillaan vaihtaa, jos pulauttelua tuli kunnolla.Liian pieniä en hommaisi eli 56cm ja siitä ylöspäin on mielestäni hyvä valinta (ainakin esikoisen kohdalla näin oli). Vuodevaatteita on 3-5 kpl ja harsoliinoja, joita käytän " tyynynä" on sitten lukematon määrä.
Lenni kyseli kokoarviosta ja itselleni ei ole annettu 4d-ultran (rv 19+2) jälkeen mitään arvioita. Luulisin, että viimeisellä lääkärikäynnillä tulee jonkinlainen kommentti tuohonkin asiaan.
Helinä kyseli, että pelottaako synnytys ja minua pelottaa/jännittää. Esikoisen synnytykseen mennessä ei vielä tiennyt, mitä pelätä/jännittää ja nyt kun on vielä muistissa edellinen synnytys niin.....vaikka tiedän, että jokainen synnytys on erilainen ja oletan, että osaan suhtautua tilanteeseen " kokemuksella" niin silti nyt on ruvennut pyörimään mielessä kaikki mahdolliset skenaariot. Erityisesti jännitän sitä, että kuinkahan tämä synnytys käynnistyy jne.
P.L. kyseli noista supparikokemuksista ja itselläni supistelee varsinkin, jos en ole muistanut välillä levätä ja kuunnella itseäni. Itse olen ollut sairaslomalla jo rv 22---> kivuttomien supistuksien vuoksi, jotka sitten levossa asettuivat. Lääkärin mielestä ne on kuitenkin otettava vakavasti, vaikka kohdunsuulla ei olisikaan tapahtunut muutoksia. Ja noilla sinun viikoillasi saat aivan varmasti loppuajaksi sairaslomaa.
Ja sitten vielä Huiskutin kyseli, että ollaanko tultu tutuiksi synnytyssairaalan kanssa ja kyllä vaan, samaan paikkaan mennään kuin 3 vuottakin sitten. Remontti on kuulemma toisella synnytysosastolla menossa, joten " sijoituspaikka" synnytyksen jälkeen selviää vasta paikan päällä.
Omasta navasta, minulla on ollut viikon sisään 2 päivänä kunnon polttelua alaselässä ja vatsa on ollut kovettuneena varsin tiiviisti samaan aikaan. Viikko sitten maanantaina polttelu kesti 5h ja perjantaina 7h. Otin illalla panadolia ja tilanne tuntui hellittävän sillä.
Voi olla, että tämä on nyt sitä kypsyttelyä " loppuhuipennusta" varten.
Minulla on huomenna neuvola, joten mittoja yms. strategisia kuulumisia pistäydyn kertomassa sen jälkeen.
Meillä on esikoinen ottanut " rutiinikseen" heräämisen klo:5.30-7.00 välisenä aikana ja vaikka kuinka menee ajoissa nukkumaan niin ei meinaa aamulla jaksaa nousta " touhuilemaan" ...onneksi saa päivällä nukkua kunnon unet, jotta on vireessä iltatouhuiluja varten = )
Paisumisia kaikille hyvän voinnin kera!
Beatitude & Eemeli rv 34+0
Tuli luettua monen viestistä painoarviosta tms. Mua on alkanut vaivata, kun olen ollut viimeksi ultrassa viikolla 20 eli rakenneultrassa ja se oli marraskuussa. Sen jälkeen ei mua olla ultrattu. TH ja lääkäri ovat vain rutiinikäynneillä koettaneet mahaa, sen asukkia ja veden määrää vatsan päältä. Kauhean moni tuntuu käyneen ultrassa myöhemmin ja tietoa painoarvioista tms. Oletteko käyneet yksityisellä vai supistelujen takia tms. Mulla oli viikko siiten neuvola ja TH sanoi että vettä hyvin eikä vauva olisi syntyessään niin kauhean iso, lisäksi sanoi että epäilee vahvasti vauvan olevan jo raivotarjonnassa, tunsi pään ja olkapään alhaalla ja pepun mun oikealla ylävatsalla. Jotenkin vain tuli sellainen " outo olo" kun niin moni muu käynyt ihan ultrassa tarkistamassa eri asioita vauvasta.
Me käytiin eilen hakee kotiin city crossit ja nyt ne on tuolla vauvan huoneessa ja hymy huulilla käyn niitä katselemassa. Meillä auto on Scoda Octavia farmari ja mulla vielä " kauppa-autona" Nissan Micra. Kun joku noista autoista kyseli. Tilaa tarvitaan, sillä meillä on vielä kaksi koiraa.
Meillä alkaa synnytysvalmennus 26.2 ja mun mielestä se on kauhean myöhään. Kun se loppuu (kestää neljä kertaa eli neljänä maanantaina) olen jo sellaisilla viikoilla että vauva voisi jo vaikka syntyä. Sairaalaan mennään tutustumaan n.kuukautta ennen laskettua aikaa.
T;Magdalena ja poika rv. 31
Koitin saada aikaa terveyskeskuksesta mutta sanoivat et saan ajan parhaiten kun soitan aamulla ja varaan päivystysajan. Päätin nimittäin että torstaina koitan päästä lääkärille ja haluan jutella näistä supistuksista ja olostani muutenkin....olen siis nyt tän viikon koittanu olla töissä, mutta olo on kehno, supisteluja on aivan koko ajan ja lisäks selkä tulessa ja muut vaivat siihen päälle. Olen nyt antautunu ja valmis ottamaan saikkua vaikka tuon loppuajan....kunhan ei tartte tätä väsymystä ja oloa täällä kestää. Ilmoittelen sitten kuinka käy.
Paljon oli kaikenlaisia kysymyksiä, mahdankohan muistaa puoliakaan;).
Sairaalakassia en ole vielä pakannut, tuskin vielä jokuseen viikkoon pakkailenkaan, kun on vielä hankittava imetysliivit ja sen sellasta.
Synnytyspeloista, niitä tosiaan alkaa olla minullakin. Ekaa meni tekemään avoimena kaikelle, tietämättä mitään....nyt kun tosiaan tietää mitä tuleman pitää niin sitä on aika " herkkä" . Mun yks kaveri sanoi omasta kakkosen synnytyksestään, kun luomuna meni kiireen vuoksi, että just ennen ponnistusta sille tuli olo ettei vaan pysty, niin kätilö oli tsempannu ja lohduttanu et on tavallista tokakertalaisille tuo " rimakauhu" ......lienee ihan totta. Kyllä siitä taas selvitään!!!
Meillä on kaks autoa, toinen on ihka uusi farkku-volvo ja toinen on mun kauppakassi pikku-peugeot. Meillä työmatka-ajojen ja miehen reissujen takia oltava kaksi autoa.
Mitäpä muuta kyseltiin.......en tietenkään muista...ai niin vaatteista. Musta tuntuu että meijän on vielä laiteltava jokusia kappaleita ihan perusvaatetta pikkuiselle, kun niitä jo aika lailla onkin, mut jotenkin tuntuu et jos ei sitte piisaakaan, ei ole kiva olla pesemässä niitä koko ajan.
Mutta mutta, peukuttaakaahan et saan lääkärin sitte torstaille, huomiseks en jouda ottaa kun on yks " pakko" työjuttu ja mentävä esikon kans ilmottautumaan kouluun:).
Koitetaan taas jaksella ja voidaan hyvin!!!
Inkkarityttö 31+1
Täällä ollaan kesälomalla (!) vielä kaksi viikkoa ja sitten alkaisi se kuuluisa oikea mammaloma. Kaikki äitiyslomaraha-asiat pitäisi olla jo selvät, päätökset tulleet, työnantaja maksaa 3 kk palkkaa. Myös äitiyspakkaus tullut ja osittain jo purettu (=pesty, silitetty jne). Hoitopöytä on siirretty meidän makkariin ja samoin pinnasänky kasattu. Hankintojakin on tehty. VAunut ovat kysymysmerkillä vielä, samoin itkuhälytin ja seisomalauta esikoiselle. Rintapumppu ja kaukalo sekä vanna jo löytyy. (meillä oli siis esikoisen kanssa lainassa osa tavaroista ja osa taas niin vanhoja, ett myin pois kun ei itse tarvittu ja tilaakaan ei silloin kauheasti ollut).
Galluppeja en muista. Autona meillä on pieni ja vanha Nissan, ei sinne meinaa oikein mahtua, mutta onneksi ei kauheasti ajella. On ollut suunnitelmissa myydä se keväällä pois, mutta mies lomautettiin töistä, joten en nyt sitten tiedä yhtään onko kuitenkaan rahaa? Petihommat on vähäisempiä kuin viimeeksi, koska supistelee. Haluja olisi kyllä jonkin verran, niinpä ollaan jätetty se varsinainen homma pois ja pupuiltu muilla tavoin. Sairaalalaukkua EN ole pakannut, enkä tiedä milloin pakkaankaan. Ei sinne kyllä kauheasti mitään tarvitse mukaan. Miehelle kyllä olisi helpompaa, jos vauvan kotiutumisvaatteet ehtisi katsoa valmiiksi... Niin muuten:
G: Mitä vauvalle laitetaan päälle kotimatkalle kun syntyy maalis-huhtikuun vaihteessa? (meillä matkaa n. 40km) Minulla olisi sellanen ihana fleecepussi, jonka saa laitettu turvakaukalosta huolimatta, mutta onkohan se vielä liian kylmä? Pitäisikö olla muka toppapukua edelleen?
Oma olo on sellainen, että EI saa nukuttua. Siis tää on todella raivostuttavaa, kun herää yöllä joskus 2-4 välillä ja kukkuu sitten hereillä sen 2-3 tuntia ennen kuin nukahtaa. Kaikki ajatukset pyörii päässä ja uni ei tule. Meilläkin esikoinen vierä heräilee öisin ja sen takia omat unet karisee silmistä heti. Onko muilla vastaavaa? Minulla oli esikoisen kanssa samaa. Silloin katsoin tv-chattejä yöllä ja söin!!! Nyt olen pysytellyt omassa sängyssä ja yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä.
Muuten vaivaa liitoskivut ja närästys taas. Vauva on ilmeisesti raivotarjonnassa tai ehkä jotenkin sivuttain vähän (oma arvaus tämä viimeeksi mainittu) ja potkii kyllä kovasti. Viime viikolla olin katsomassa veljen sotilasvalaa ja täytyy sanoa, että oli liian rankka reissu. En meinannut jaksaa seistä siellä kun liitokset kipeytyivät ja tuntui, että jalka menee alta. Automatkalla en saanut oikein hyvää asentoa, vauva potki ja kylki tuli kipeäksi.
MInulla ei ole varsinaista pelkoa synnyttämistä kohtaan, mutta sama tunne kuin viimeeksi, eli EN HALUA VIELÄ synnyttää. Koko ajan tuntuu, että voisi olla vaikka pari kuukautta lisää aikaa. En ole valmis vielä. Kumma kyllä, viimeeksi tää tunne meni ohi kun tuli laskettu aika. Sen jälkeen ei kiinnostanut enää yhtään odotella!!! Tilasin sairaalalta esikoisen synnytyspaperit (siis kaikki hoitajien kirjoittamat raportit ym). joten sen puoleen synnytys kyllä pyörii mielessä... Esikoisen kanssa ehdin saada pari kipupiikkiä (petidin ja litalgin) aluksi ja epiduraalia kun ruvettiin laittamaan tuli yhtäkkiä ponnistamisen tarve. Yllättäen olinki avautunut kalvojen puhkaisun jälkeen tosi vauhdilla 5cm-8cm. Kun odoteltiin n.5min, olin kokonaan auki, joten se epiduraali jäi sitten laittamatta. Että aika luomuna mentiin. Kylvyt ja lämpöpussit sekä aqua -rakkulat tuli kyllä testattua. Viimeeksi mainittuja EN SUOSITTELE kenellekään. Oli kauheita. Synnytys oli siis käynnistetty yliaikaisuuden vuoksi vk 42 klo10 ja päättyi sitten seuraavana aamuna klo 05.48. Poika oli neljäkiloinen. Se on ainoa asia mitä pelkään. Itse olen siis pienikokoinen ja olin tosi huonossa kunnossa synnytykse jälkeen(hb 80, toisen asteen repeämiä) ja kauan. Nyt menen viimeiseen lääkärintarkastukseen synnytyssairaalaan juuri tuon edellisen synnytyksen takia.
Mutta, kaikille päivän jatkoja! Esikoinen on nyt hoidossa (2pv viikossa tutussa päiväkotiryhmässä) ja tämä mamma täällä pähkäilee jaksaisiko jotain ihan tehdäkin?? Tähän asti olen vaan löllöillyt... kämpän sain sentään eilen siivottua kunnolla.
t.hannah81 rv 33+3
mullakin on neuvola vasta huomenna mutta tässäpä viikonloppukuulumisia :)
poika sai lauantaina ne junansa ukiltaan ja on ollut ihan täpinöissä koko viikonlopun. sunnuntaina kierreltiin kirppareita vaikka mä en todellakaan ole yhtään kirpputorityyppiä, eikä sieltä sit juuri mitään mukaan tarttunutkaan. lähinnä vaan ihmeteltiin..
käytiin myös talviriehassa kattomassa paloautoa ja lampaita ja pupuja joista poika tykkäs kauheesti.
perjantaina hain postista paketin mun kaksoissiskolta joka asuu miehensä ja vauvansa kanssa jenkeissä. saatiin kamala kasa ihania vaaleanpunaisia vaatteita ja amerikan herkkuja joita on ollu kesästä asti ikävä. mutta varsinkin vaatteet oli ihana ylläri kun ei oo nyt mitään uutta tullu osteltua taloudellisen tilanteen takia lähinnä.
( . ) tuli taas käveltyä edestakaisin koko vkonlopun joten eilen illalla olin taas ihan loppu ja liitos- ja nivuskipuja oli ihan riittävästi. ihana kumminkin saada raitista ilmaa ja päästä vähän liikkeelle ettei ihan jää sohvanpohjalle ;)
tyttö liikkuu ja potkii tasaisin väliajoin, yhä hirmu alas jonka vuoksi siis epäilen että peppu edellä ollaan yhä. saa toi neuvolatäti sit huomenna antaa oman mielipiteensä. niillä on kuulemma joku ultravehjekkin terveyskeskuksessa, uskaltaiskohan toivoa että sillä kurkattais.. ehkä ei vielä näillä viikoilla :(
täytyypi mennä suihkuun ja sit ikeaan ihailemaan ja haaveilemaan :)
marie 32+1