sektio ja imetys
Tyhmä kysymys: miten imettäminen onnistuu sektion jälkeen? Eikös silloin anneta kipulääkkeitä ym. ja miten vointi sallii imettämisen? Missään en ole törmäänyt vastaukseen.
Kommentit (5)
...näin oli ainakin meidän lähisairaalassa 3,5v sitten. Minä tosin imetin vasta yli vrk päästä kun lopulta pääsin osastolle ja maitohan nousi vasta 4. päivänä synnytyksestä kun alkuun vauvasta oli niin pitkä ero.
Alatiesynnytyksen ja section kokeneena imetys section jälkeen sujui vallan mallikkaasti. Ihan samalla tavalla kun alatiesynnytyksenkin jälkeen. Alussa oli tietenkin totuttelemista haavakipuun ja siihen ettei voinut liikkua ja kääntyillä miten haluaa. Päivä päivältä liikkuminen alkoi sujua paremmin ja eri imetysasennotkin onnistuivat paremmin.
Itse ainakin sain todella hyvää hoitoa section jälkeen liittyen kivunhoitoon. Kivunhoito onkin tosi tärkeä asia toipumisen ja paranemisen kannalta ja käsittääkseni siihen kyllä panostetaan tosi hyvin varmaan kaikissa Suomen sairaaloissa.
Pitää vielä sanoa, että ei sattunut imettäminenkään niin kamalasti kun oli särkylääkettä koko ajan veressä=) Esikoisesta (alatiesynnytys) imetys tuntui alussa siltä kun joku olisi antanut sähköiskuja rintoihin tai viillellyt puukolla!!!
suutsu:
Tyhmä kysymys: miten imettäminen onnistuu sektion jälkeen? Eikös silloin anneta kipulääkkeitä ym. ja miten vointi sallii imettämisen? Missään en ole törmäänyt vastaukseen.
onnistui oikein mallikkaasti sektion jälkeen. Heräämössä jo sain vauvan rinnalle ja hän imi todella innokkaasti! Osastolla jatkettiin samaan malliin. Kivunhoito oli todella hyvää, pystyin pitämään vauvaa vierihoidossa alusta asti koko ajan. Jokaiseen ähinään tarjosin rintaa ja maito nousikin nopeasti, nopeammin kuin alatiesynnytyksen jälkeen esikoisen kohdalla. Eli sektio ei välttämättä vaikuta imetyksen aloitukseen ja onnistumiseen millään lailla!:)
Hyvin sujui imetys sektiosta huolimatta.
Tosin minä sain vauvan rinnalle vasta kun pääsin heräämöstä perhehuoneeseen, mutta maito nousi hyvin. Vähän liiankin hyvin. Jouduin pitkään lypsämään ylimääräisiä pois.
sairaalassahan sitä ollaan ja lääkärit kuin hoitajatkin tietävät kyllä mitä kipulääkkeitä annetaan sektion jälkeen, kun luonnollisesti ajatellaankin että äiti yrittää imettää lastaan, eli siitä ei kannata huolta kantaa.