Mikä nykylapsissa ärsyttää eniten?
Osa nykylapsista ovat todella huonosti kasvatettuja. Esimerkiksi eilen kaupungissa, kun menin lapsen ohi, lapsi räiskytti vettä päälleni tahallaan. Silloin kun minä olin nuori, oli vielä lapsilla käytöstapoja. Aivan älytöntä nykyään.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi huutaa telkkarin äärestä vanhemmille ja vieraille, että puhukaa hiljempaa, en kuule telkkaria!
Ei olisi tullut mieleenkään itse lapsena käskeä tuolla tavalla vanhempia saati vieraita.
Mä muistan kun avokeittiössä ompelin koneella teininä, niin yksi juoppo akka, joka oli kutsuttanut itsensä meille kylään, alkoi paasata että mä häiritsen häntä. Ja kun en lopettanut, koska olin saanut äidiltä luvan, jatkoin vain, alko valittaan huonosti käyttäytyvistä lapsista. Itse kehtas tulla selvästi päihtyneenä ovelle kutsumatta ja pyyhälsi sisään. Sellasia nämä valittajat usein on.
Ylivilkkaus. Vanhempien pitäisi huomioida enemmän lapsia. Päiväkodin jälkeen huomioimishetki. Kysellään kuulumisia ja kerrotaan omasta päivästä. Sitten vasta muu toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsissa ole mitään vikaa; näiden islojen ja aavojen vanhemmissa se ongelma on. Vanhemmilla ei tunnu olevan minkäänlaisia rajoja käytöksensä suhteen.
Nämä nykyiset mammat on saakelin äänekästä ja nokkavaa sakkia.
Isätön lapsiko se kiukkuaan siellä?
Sanoin tuossa ensin vanhemmista, mutta naiset ovat nykyisistä vanhemmista enemmän huonosti käyttäytyviä, isät välinpitämättömämpiä lastensa suhteen.
Ei mikään, säälin vain syvästi lapsia joista ei välitetä, joita ei opasteta rakasteta ja kasvateta. Säälin lapsia jotka ovat suorastaan heitteillä oman onnensa nojassa ;(
Olen onnellinen ja kiitollinen ettei minun lapseni ja lapsenlapseni ole nyt päiväkodissa, ala-asteella, eikä yläasteella.
Ihan karmeaa touhua.
N 67 v
Tämän ketjun avatessani ajattelin, että nykypäivän lapset ja nuoret ovat melko kunnollisia. Nyt ketjun läpi luettuani ajattelen, että he ovat suoranaisia enkeleitä täällä kirjoitteleviin aikuisiin verrattuna.
Ja taustoiksi kerrottakoon, että lähipiirissäni on yläkoululaisia ja alakoululaisia poikia, jotka ovat suloisia, fiksuja ja sarkastisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kun lasten annetaan uskoa olevansa tasa-arvoisia aikuisten kanssa.
Se on vain fakta, ettei alaikäinen voi vielä tehdä päätöksiä ja samalla tuo fakta tarjoaa lapsille mahdollisuuden huolettomaan lapsuuteen. Lapsuuden on tarkoitus suojella kehittymättömiä lapsia aikuisuuden vaaroilta. Liian moni vanhempi on alkanut uskotella lapsille, että näillä olisi oikeus tehdä mitä päähän juolahtaa. Ja lapsillahan ne juolahdukset on yleensä typeryyksiä. Tänä kesänä se on näkynyt vaikka skooteilla leikkimisenä kolmekin saman laudan päällä.
Lapset ovat tasa-arvoisia ihan kaikkien ihmisten kanssa, mutta aikuiset ovat vastuussa lapsista. Tasa-arvo ja vastuu ovat kaksi eri asiaa.
Tasa-arvon nimissä haluan, että lapset laitetaan töihin, heille sallitaan ajokortti, lailliset huumaavat aineet, annetaan oikeus äänestää ja heille annetaan päätäntävalta perheen taloudesta. Tämä on tasa-arvoa. Vastuulla ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, koska suurimalla osalla aikuisistakaan, varsinkaan vanhemmilla, ei ole tuon taivaallisen ymmärrystä vastuusta kasvattaa ne jälkeläisensä yhteiskuntaan sopivaksi.
se, mikä ärsyttää aivan suunnattomasti on yleinen ajatus, että voi ottaa vain niitä kivoja juttuja ja jättää kaikki muu jollekin muulle. Ja se on nimenomaa vanhemmista lähtöisin: minä haluan tehdä tämän ja voin jättää vastuun muille. Lapset ovat lapsia ollut kautta historian. Nykyisessä kulttuurissa ärsyttää eniten ääliöiden vanhempien toimintatavat, ja kuten yllä voidaan todeta, niitä näyttää olevan aivan liikaa. Lapset ja aikuiset eivät voi ikinä olla tasa-arvoisia ja jos joku muuta puhuu niin puhuu täyttä palturia. Lapsella ei ole kykyä ajatella asioita loppuun asti, aikuisella sellainen tulisi olla. Aivan sama kuin miehet ja naiset tai vahvat ja heikot eivät voi ikinä olla tasa-arvoisia. Siihen voi pyrkiä, mutta ominaisuudet estävät sen.
Suloisissa, fiksuissa ja sarkastisissa ei olekaan vikaa. Mutta kun sitä toista ääripäätä tuntuu olevan koko ajan enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiljuminen joka paikassa. Riehuminen ja keskipisteenä oleminen. Huonot käytöstavat.
Vanhaan aikaan lapset sai näkyä muttei kuulua. Ja silloin toteltiin ja kunnioitettiin vanhempia.
Ai 60-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun avatessani ajattelin, että nykypäivän lapset ja nuoret ovat melko kunnollisia. Nyt ketjun läpi luettuani ajattelen, että he ovat suoranaisia enkeleitä täällä kirjoitteleviin aikuisiin verrattuna.
Ja taustoiksi kerrottakoon, että lähipiirissäni on yläkoululaisia ja alakoululaisia poikia, jotka ovat suloisia, fiksuja ja sarkastisia.
Onko sarkasmi suloista ja fiksua?
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei muuteta vihalla ja katkeruudella, vaan rakkaudella.
Miksi on tarvetta muuttaa lasta,jos on ns.rakkaudella kasvatettu? Eikö mennyt rakkaudensanoma perille ens.kerralla vai mikä mättää. Vai toisten lapsiako tässä pitäisi alkaa rakastaa.
Vaikea sanoa että ovatko lapset nykyisin pahenpitapaisia kuin sanotaan 10-, 20- tai 30 vuotta sitten; mutta mielestäni kun mennään 50-, 60-vuotta jne. taaksepäin, puhumatta 100-vuotta ajassa taaksepäin niin kurinpito ja sitämyötä lasten käytös ei nykyisin, noin keskimäärin ole niin hyvä kuin silloin, näin otaksun.
Ps. Raamatusta saa hyviä kasvatusohjeita, sieltä niitä kasvatusohjeita silloin ennenvanhaankin ammennettiin hyvätapaisten lasten kasvattamiseksi.
Lapsilla liikaa valtaa. Monet perheet pyörittävät arkea lasten ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sarkasmi suloista ja fiksua?
No ainakin tämän ketjun mustaan vihaan ja katkeruuteen verrattuna nuorten sarkasmi on hattarankeveää ja söpöä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä vain syyttää lapsia, kun aikuiset ovat nuorten esikuvia. Sanontakin on: Seura tekee kaltaisekseen
Olen eri mieltä siitä, että "aikuiset ovat nuorten esikuvia". Nykypäivänä on jotenkin ylikorostettua, että aikuiset ovat tyhmiä eivätkä tiedä mistään mitään, ja nuoret ovat viisaampia ja moraalisesti valveutuneempia kuin mikään sukupolvi koskaan ennen. Aikuiset itse toistelevat papukaijoina tätä nuorten ylivertaisuutta, vaikka tilastojen valossa karu totuus on, että nykypäivän nuoret ovat keskimäärin tyhmempiä ja tietämättömämpiä kuin aiemmat sukupolvet samassa iässä. (Eikä vika ole nuorissa itsessään, vaan siinä että koulujen vaatimustaso laskee koko ajan.)
Nuoret ovat aina kapinoineet ja pitäneet aikuisia ärsyttävinä - tai ainakin osa nuorista on. Mutta silti nuoret tiedostivat, että heidän täytyy ainakin esittää kohteliasta vanhempia ihmisiä kohtaan, koska aikuisilla on auktoriteetti. Nykyään auktoriteetti on annettu nuorille itselleen, joilla on sen myötä tullut kaikenlaista Jeesus- ja Napoleon-kompleksia, ilman mitään ansioita ja kykyjä jotka oikeasti tukisivat tuota suunnatonta omahyväisyyttä.
Ei niissä oikeastaan ärsytä mikään. Samaan aikaan kun kaksi joukkuetta nuoria pelaa iltamatsia kentällä. Viereisessä leikkikentässä on nuoren miehen kännisoidinmenot käynnissä. Muutaman kaljan voimalla nuori urho esittelee voimiaan naisille. Huutamalla äänihuulensa hajalle, kuten nuori fasaanikoiras keväällä. Voimiensa tunnossa nuori mies haluaa näyttää ja hakkaa suojatiemerkillä. Leikkipuiston roskista. Pillin viheltäessä soidinmenot leikkipuistossa kovenevat hetkeksi. Kunnes tulee aika hiipiä kotiin omaan huoneeseen.
Ihan samaa ne teki ennenkin.
Eikä nämä nykyajan aikuisetkaan osaa käyttäytyä. Papparainen kävelee takaa ja tuuppii naista ohittaessaan. Ei pyydä anteeksi. Toinen jätkät tunkee kassajonossa iholle....yms.
Vierailija kirjoitti:
Esim. uimahalliin en mene viikonloppuisin koska en voi sietää kiljuvia kakaroita.
Kiljuvat, hyppivät altaan reunalta päälle, uivat tahalleen päin ja estävät uimisen temppuilluillaan. Nämä nykyajan lapset ovat asiantuntijoidenkin mukaan pahasti häiriintyneitä. Ei näistä kasva kunnon aikuisia. Aasiasta täytyy tuoda ihmisiä tänne, jos Suomi meinaa jatkossa menestyä.
Nykykakarat on huonosti kasvatettuja rääväsuita. Kun se laki tuli ettei saa rangaista niin nyt se näkyy. Rajat pitää olla. Pottaiässä ja jo aiemmin lyödään kännykät käteen eikä kakarat osaa lukea eikä kirjoittaa kouluun mennessä. "vanhemmat" vois opetella vastuuta ja aikuisena esimerkkinä olemista. Tv päiväkotitäti
katsovat TikTok Transparent Dress Challangee
ja haistelevat pöksyjä
Onpa hyvä vain syyttää lapsia, kun aikuiset ovat nuorten esikuvia. Sanontakin on: Seura tekee kaltaisekseen