Koska Helsinki ja muu pk seutu aidosti herää siihen millaiseksi paikka muuttuu kaiken aikaa?
Koska Helsinki ja muu pk seutu aidosti herää siihen millaiseksi paikka muuttuu kaiken aikaa? Nykyään järkyttävästi päihdeongelmaisia ja muuta epämääräistä porukkaa kadut täynnä. Segregaatio hurjaa ja pahenee kaiken aikaa kiihtyvällä tahdilla. Jengiytyminen, ryöstöt yms lisääntyvät kokoajan. Jos miettii nykytilannetta vaikkapa vain 15 vuoden takaiseen tai 2010 luvun alkuun, on muutos valtava. Millaiselta tulee paikka näyttämään vaikka vuonna 2040?
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
alkuperäisväestö joutuu muuttamaan omasta maastaan pois siksi, että tänne lappaa sakkia jonka vuoksi asuminen ja eläminen muuttuu epämukavaksi....
Ja kalliimmaksi, tosin koskee lähinnä pk seutua ja sieltä muualle Suomeen.
Mites toi Tampereen tilanne? Entä Oulu ja muut maakunnat?
Kyllä suomalaisten pitää saada ihan itse asua rauhassa omassa maassaan ja ne muualtatulleet saisi väistyä jos aiheuttavat pelkkää harmia.
Suomi suomalaisille.
Somalia sompuille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisten pitää saada ihan itse asua rauhassa omassa maassaan ja ne muualtatulleet saisi väistyä jos aiheuttavat pelkkää harmia.
Juuri näin. Antti Kaikkonen puhui pummeista ja rikollisista. Suoraa puhetta, mutta nopeasti hiljeni keskustelu.
Mun mielestä Helsinki on nykyään mukava paikka, kun ei viisikymppisenä tarvitse pelätä väkivaltaa. Toista oli vielä kasarilla. Silloin oli paljon enemmän väkivaltaa kaduilla kuin nyt. Saattoi joutua milloin tahansa jonkun silmätikuksi ihan syyttä ja joutua matsaamaan.
Hörhöjä kaduilla on aina ollut ja tulee aina olemaan. 99% heistä on ihan harmittomia. Pitävät kovaa ääntä, mutta siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Ap missä päin Helsinkiä asut?
No sitähän minäkin....et asu edes Uudellamaalla.
Te olette hauskoja. Olette ITSE sieltä perähikiältä pari vuotta sitten muuttaneet ja nyt niin kovaa stadin kundia citypärinöissään että ei voida myöntää millaiseksi helvetinloukuksi se kaupunki on hyvää vauhtia menossa. Me siellä syntyneet ja varttuneet tiedämme millainen paikka se voisi olla, muistamme vanhat hyvät ajat, kun kaupunki oli kaunis. Terv. jo jokunen vuosi sitten asioita ymmärtänyt ja poismuuttanut paljasjalkainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seutu mennyt tosi huonoon suuntaan. Aion muuttaa lähiaikoina pois täältä.
En ymmärrä sitä, että joku vihaa lastansa niin paljon, että laittaa kersansa kouluun pk-seudulla. Onko mitään julmempaa???
Pk-seudulla on parhaat koulut. Kävin itse SYK:n ja koko luokalta taisi vain yksi joutua amikseen. Jossain skutsissa amikseen joutuu yli puolet porukasta. Lukioonkin menevistä osa on niitä, joilla keskiarvo 6-7, kun lukio ottaa kaikki. Siinä porukassa sitten tosi kiva opiskella?
Kaikki eivät voi olla penaalin terävimpiä kyniä... SYK:n IB lukiossa taitaa olla melkeinpä vähemmistö suomea äidinkielenään puhuvia?
Vierailija kirjoitti:
Näistä keskusteluista en tunnista omaa Helsinkiäni. Asun kantakaupungissa, lapseni asuvat Munkkivuoressa ja Kalasatamassa. Vietän aikaa sekä näissä kaupunginosissa että lenkkeilen ympäri Helsinkiä.
Mitään ikävää en ole koskaan kokenut, milloinkahan olisin nähnyt narkkareita tai jotain häiriökäyttäytymistä. Jotkut sanoo, että mene rautatieasemalle. Kävin siellä syömässä, ihan normaali rautatieasema se oli.
Asut kuten myös lapsesi niillä paremman väen alueilla. Mene vähän pohjoisempaan ja itään päin niin tulee erilainen todellisuus vastaan.
Missä vaiheessa Suomen kansa on antanut Suomen valtiolle valtuutuksen ja luvan tuhota kaikki mitä Suomi on, mitä suomalaisuus edustaa ja muuttaa se maailman kaikkien kulttuurien kodiksi niin, että suomalainen on itse vain vieras omalla maallaan?
Tekee kipeää nähdä Helsingin muttuminen. Muualla aina asuneena, mutta siellä vuosittain käyneenä eron näkee omalla tavallaan.
Miksi me ihmiset ylipäätään haluamme matkustella? Koska haluamme tutustua vieraisiin kulttuureihin eri maissa. Nyt Helsinki on yksi sekametelisoppa, mikä ei edusta enää mitään, ainakaan suomalaisuutta.
Miksi ihmeessä me annamme tämän tapahtua, ja miten pitkään? Että annamme luvan sille, että emme saa esimeriksi palvelua omalla kielellämme pääkaupungissamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te olette hauskoja. Olette ITSE sieltä perähikiältä pari vuotta sitten muuttaneet ja nyt niin kovaa stadin kundia citypärinöissään että ei voida myöntää millaiseksi helvetinloukuksi se kaupunki on hyvää vauhtia menossa. Me siellä syntyneet ja varttuneet tiedämme millainen paikka se voisi olla, muistamme vanhat hyvät ajat, kun kaupunki oli kaunis. Terv. jo jokunen vuosi sitten asioita ymmärtänyt ja poismuuttanut paljasjalkainen
No kylläpä aika kultaa muistot... oletko 1970- vai 1980-luvun nuoria?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Helsinki on nykyään mukava paikka, kun ei viisikymppisenä tarvitse pelätä väkivaltaa. Toista oli vielä kasarilla. Silloin oli paljon enemmän väkivaltaa kaduilla kuin nyt. Saattoi joutua milloin tahansa jonkun silmätikuksi ihan syyttä ja joutua matsaamaan.
Hörhöjä kaduilla on aina ollut ja tulee aina olemaan. 99% heistä on ihan harmittomia. Pitävät kovaa ääntä, mutta siinäpä se.
olit 1980 6vee.. ok..
No mä olin maalla pikkukoulussa 90-luvulla koulukiusattu ja yksinäinen, kun en vitosluokalla alkanut polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia. Luokkakaveri sai lapsen 13-vuotiaana, useampi oli kuollut päihteisiin/väkivaltaan ennen kuin täytimme edes 20. Pk-seudulla on omat ongelmansa, mutta ei se muuallakaan automaattisesti sen paremmin mene.
Me muutamme pois Helsingistä heti kun Lapset tulee kouluikään.
Pääkaupunkiseudun kouluihin en lapsiani todellakaan laita.
Syyn kaikki tietää kertomattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se stadi nyt ihannemesta ennenkään ollut ja oikeasti oli rumempi silloin kuin nykyään (en puhu nyt mistään 100 vuotta sitten). Samoja hörhöjä, selvästi enemmän juoppoja, nuoriso rähinöi oikeasti niin, että sivullisetkin saivat turpan. Ainoa ero katukuvassa on maahanmuuttajat, mutta eivät he hirveästi menoa ole muuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä keskusteluista en tunnista omaa Helsinkiäni. Asun kantakaupungissa, lapseni asuvat Munkkivuoressa ja Kalasatamassa. Vietän aikaa sekä näissä kaupunginosissa että lenkkeilen ympäri Helsinkiä.
Mitään ikävää en ole koskaan kokenut, milloinkahan olisin nähnyt narkkareita tai jotain häiriökäyttäytymistä. Jotkut sanoo, että mene rautatieasemalle. Kävin siellä syömässä, ihan normaali rautatieasema se oli.
Asut kuten myös lapsesi niillä paremman väen alueilla. Mene vähän pohjoisempaan ja itään päin niin tulee erilainen todellisuus vastaan.
Tai Rautatieasemalle, tai Kamppiin, tai melkein mille tahansa juna tai metroasemalle.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei tarvitse pelätä?!
Nehän rikastaa mummojakin ja puukosta voi saada kuka vaan ohikulkija.
Missä todellisuudessa oikein elät?
T. Ikätoveri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Iso osa paljasjalkalaisista on ensin muuttanyt ytimestä vanhoihin maalaispitäjiin (Tapaninvainio, Tuomarinkylä jne.) ja lopulta sitten pois kokonaan. Helsinki on niin pilalla ollut viimeiset 10 vuotta ja huonommaksi vaan menee. Itsekin muutan muualle heti kun tilaisuus tulee
Missä Helsinkiä sanotaan Heseksi?