Tottuuko koiranomistajat siihen koiran hajuun? Samoin kuin navettatyöntekijät navetan hajuun? Turtuuko hajuaisti?
Itse tykkään kamalasti koirista, mutta en voi sietää sitä hajua, mikä koiran turkista tulee. Aina silityksen jälkeen kädetkin on pakko mennä heti pesemään kun se vahva haju on tarttunut niihinkin. Varsinkin märän koiran haju on aivan kamala.
Haistaako koiranomistajat itse sitä vai tottuuko hajuaisti siihen niin ettei sitä itse enää huomaa?
Kommentit (23)
Minusta koiran tuoksu on hyvä. Meillä ollut keskikoinen koira pitkällä karvalla.
Koirarotujen hajuissa on ihan älytön ero. Monien vesikoirien turkit haisee "talille", esim. kultaiset noutajat ei sovi omaan nenään. K
Monet kiharakarvaiset ja lyhyet sileäkarvaiset rodut ei haise juuri miltään, ainakaan kuivana.
Ei ole tarvinut totutella kun mielestäni koirani tuoksuvat hyvältä - märkänäkin
No hyvin olen tottunut, kun itse en huomaan koirassamme mitään koiranhajua, paitsi silloin, kun on märkä, enkä kyllä edellisissäkään koirissa...
Likainen koira haisee. Haisevaan koiraan auttaa peseminen. Sinunkin hiukset haisee jos peset ne vain kaksi kertaa vuodessa puutarhaletkulla.
Öljyiset vesirodut todellakin löyhkäävät, esim. pitkään pesemättä ollut kultainennoutaja on aivan järkyttävän hajuinen.
Mutta sitten taas puhdasturkkinen villakoira tai vaikkapa havannankoira tuoksuu suorastaan ihanalta.
Eli valtavan suuria eroja siinä on.
Tottakai siihen tottuu. Tottuu myös karvoihin ja kuolaan yms. itselläni lemmikin kanssa hieman eri siisteyskäsitys mitä sietää kun ilman lemmikkiä. Ei esim karvoista pääse täysin eroon jos haluaa mielenterveytensä säilyttää. Terve ja puhdas koira ei myöskään haise kuolemalle vaikka aina jollainlailla haisee. Tuntuu että jotkut liioittelevat tai sitten eivät tajua että siihen todellakin tottuu. Käsiä pestään myös tarkemmin, nämä on semmoisia muutoksia mitkä vaan tulee elämään jos koiran haluaa omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinut totutella kun mielestäni koirani tuoksuvat hyvältä - märkänäkin
😖😖😖🤮🤮🤮🤮🤮
Jos siitä hajusta ei pidä, niin sitten ei pidä. Tietenkin jos oma koti haisee koko ajan koiralle, samoin omat vaatteet, ei sitä huomaa. Joillakin on myös heikko hajuaisti joko geneettisesti tai tupakoinnin takia. En kuitenkaan uskaltaisi luottaa, että hajuun tottuu. Henkilökohtaisesti en edes haluaisi totuttautua pahaan hajuun.
Jokainen koira jollakin tavalla haisee, vaikka likaisessa ja puhtaassa koirassa on eronsa. Kyse on kuitenkin eläimen ominaishajusta. Ihmisilläkin on ominaishaju, joka ei poistu peseytymällä.
Meillä on tosi lyhytkarvainen vinttikoira. Ei haise. Koiranruoka haisee kauhealta. Mutta vain sen pari kertaa päivässä
Eri koirarodut haisee eri tavalla. En voi sietää esim berninpaimenkoirien lemua, mutta dalmikset on ok. Sekin vaikuttaa hajuun miten koiraa ruokkii ja hoitaa.
Navetan hajuun tottuu siellä navetassa eikä se häiritse, mutta kotikylppärissä kuivumassa olevat pestyt navettavaatteet ällöttää. Kuivana pakkaan ne tiiviiseen muovilaatikkoon ja työnnän omaa kaappiinsa.
Sikalan haju on jotain niin hirveetä, että se ällöttää aina ja kaikkialla. En tuo sikalavaatteita kotiin koskaan vaan ne saa olla siellä ja pesenkin ne siellä. Tosin ne vaatteet, joissa kulkee sikalan ja kodin väliä haisee myös ihan kamalasti ja ne joutuu kotona pesemään ja sitten joka paikka haisee sikalalle. Niillekin on oma säilytyslaatikkonsa. Iho ja hiuksetkin haisee monta päivää vaikka kuinka kylpee ja pesee.
Mies tottui, minä en. Enkä pidä varsinkaan märän kiran hajusta. Meillä on beauceron. Kun se sateessa kastuu, niin sen turkki ei niin vaan kuivukaan. Edes kuivaamalla. Se on tuntienkin päästä vielä märän/kostean tuntuinen silitettäessä. Johtuu rodun turkin ominaisuuksista. No, minä tuulettelen paljon sään salliessa. Ja silityssession jälkeen pesen kädet saippualla, kun niihin jää sellainen "rasvainen" tuntu.
Itselläni ei ole koiraa, mutta kaverien koirakodeissa ei ainakaan haise. Jos nyt ne nenän työntää turkkiin kiinni niin joku voi tuoksua raikkaammalta toinen tunkkaisemmalta, mutta ei kai ole tarkoituskaan olla naama kiinni toisen koirassa.
Vierailija kirjoitti:
Mies tottui, minä en. Enkä pidä varsinkaan märän kiran hajusta. Meillä on beauceron. Kun se sateessa kastuu, niin sen turkki ei niin vaan kuivukaan. Edes kuivaamalla. Se on tuntienkin päästä vielä märän/kostean tuntuinen silitettäessä. Johtuu rodun turkin ominaisuuksista. No, minä tuulettelen paljon sään salliessa. Ja silityssession jälkeen pesen kädet saippualla, kun niihin jää sellainen "rasvainen" tuntu.
Turhaan laitit lainausmerkkeihin sanan rasvainen, koska rasvainenhan se turkki on.
Ne tyypit joiden koti ja vaatteet haisevat rasvaturkkiselle koiralle, vieno röökinkatku siihen päälle vielä niin 👌
Kissat tuoksuu hyvälle. Pitävät puhtaudestaan itse huolta.
Meillä ei haise, joskus vähän tuoksuu myskille. Mutta tiedän koiria jotka haisevat, en kotiini päästäisi
Pentukoirat tuoksuu aivan ihanalle. Ja koirantassut tuoksuu popcornille.
Ruokinta vaikuttaa koiran hajuun. Koira ei hikoile, kuonat punkee ulos ihotalin kautta.
Valmksruoka pois niin hajukin muuttuu
Lähes kaikkeen voi tottua joten eiköhän ne ole tottuneet. Minä inhoan myös koirien hajua ja en ottaisi sisälle omaan kotiini