Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VR:lle pitäisi monopoliyhtiönä asettaa hintakatto. Makuuvaunuhyttien hinnat ovat karanneet täysin käsistä.

Vierailija
14.09.2024 |

Ei mitään tolkkua, että lentäen pääsee halvemmalla.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse myös ihmetellyt, miten voi olla, että lentämällä voi hinta olla puolet halvempi kuin junalla. Matka-aika murto-osa, ei oikein mitään järkeä ottaa yöjunaa, ellei halua sitten nautiskella matkasta. Ja ei VR:n junissa juuri nautiskella.

Käyn usein Helsingistä käsin Oulussa työmatkoilla. Mieluiten menen yöjunalla. Siihen ei oikeastaan kulu aikaa yhtään. Nukun junassa, ja yöllä muutenkin nukkuisin, joten matka-aika ei ole pois mistään. Aiheutan vähemmän päästöjä, minun ei tarvitse herätä viideltä ehtiäkseni Vantaalle jonottamaan eikä kukaan niuhota hammastahnatuubin koosta. Ihanan rentoa verrattuna siihen, että ahtautuisin johonkin säilykepurkkiin!

Vierailija
22/25 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei VR:llä ole ollut monopolia enää vuosiin. 

Raideliikenne avattiin kilpailulle tavaraliikenteen osalta 2007 ja kaukoliikenteen henkilöliikenteen osalta 2021. 

Henkilöliikenteessä ei vielä ole pahemmin kilpailijoita näkynyt koska junayhtiötä ei perusteta ihan yhtä nopeasti kuin jäätelökioskia, mutta Suomen Lähijunat Oy ainakin aloittaa VR:n kilpailijana 2025. 

Ymmärtääkseni VR:llä on edelleen matkustajaliikenteessä monopoli (tässä oli jokin siirtymäaika tms).

Käytännössä ei ole monopoli. VR kilpailee Finnairin, linjureiden ja yksityisautoilun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myös ihmetellyt, miten voi olla, että lentämällä voi hinta olla puolet halvempi kuin junalla. Matka-aika murto-osa, ei oikein mitään järkeä ottaa yöjunaa, ellei halua sitten nautiskella matkasta. Ja ei VR:n junissa juuri nautiskella.

Käyn usein Helsingistä käsin Oulussa työmatkoilla. Mieluiten menen yöjunalla. Siihen ei oikeastaan kulu aikaa yhtään. Nukun junassa, ja yöllä muutenkin nukkuisin, joten matka-aika ei ole pois mistään. Aiheutan vähemmän päästöjä, minun ei tarvitse herätä viideltä ehtiäkseni Vantaalle jonottamaan eikä kukaan niuhota hammastahnatuubin koosta. Ihanan rentoa verrattuna siihen, että ahtautuisin johonkin säilykepurkkiin!

Lappiin reissatessa olen havainnut tämän, kun lähden kävelemään aamiaiselle ravintolavaunuun, niin suurin osa hyteistä on siinä vaiheessa jo tyhjentynyt, eli iso osa matkustajista jää klo 8 aikoihin Oulussa pois. Eli tosiaan, kivempi kuin aamulento?

Vierailija
24/25 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR tukee hiilineutraalia liikkumista pakottamalla matkustajat lentämään

Vierailija
25/25 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä.. me kävimme ostamassa auton ihan vain siksi, että vr pitää kynsin hampain kiinni dynaamisesta hinnoittelusta. Meillä taas lähtemiset tapahtuu aina aika lailla ex-tempore, (kun ei voida mitenkään ennakoida vapaitamme), niin ärsyttää suunnatomasti, jos joutuu maksamaan sata euroa matkasta paikasta a paikkaan b, kun normaalisti kuukausi etukäteen ostettunsa sama matka maksaa 10 euroa. Laskettiin, että autolla pääsee mukavammin, helpommin ja halvemmalla. Sellainen ilmastoteko tuo vr.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi