Kertokaa rahastosijoituksistanne
Paljonko olet sijoittanut rahastoon ja mikä on nykyisin ruon summan arvo? Mikä rahasto? Milloin aloitit?
Kommentit (53)
Aloitin vuonna 2019 äitiysvapaalla ollessani. Aluksi pieniä summia, vähitellen isompia koronadipissä ja töihin palattuani. Omaa tilannettani helpotti se, että minulla oli entuudestaan merkittävästi likvidejä säästöjä. Koulutus KTM, joten tunsin entuudestaan aihepiirin ja teoriapohjat. Silti alussa jännitti. Sijoitan indekseihin, rahastoihin ja ETF:ään, ei kivijalkapankkien kautta.
Omat sijoitukseni ovat tällä hetkellä plussalla vajaa 59 000 e. Olen juuri saavuttanut likvidissä varallisuudessa plusmiinusnollavähimmäistason, jonka olen laskenut tarvitsevani tuleviin perintövero- ja tasausvarauksiin. Eli suinkaan ei ole tuhlattavaa yhtään eikä vielä eläkesijoituskertymääkään.
Rahastojen rinnalle voi ostaa amerikkalaisia jättifirmoja jotka maksaa osinkoa joka kuukausi. Usan isoin kiinteistosijoistusfirma eli reit on Realty Income joka maksaa kuukausittain osinkoa 5%. Ei mene koskaan konkurssiin ja pörssilistautumisesta 1995 asti noussut yli 600%. Itse ostan kuukausittain osinkoa maksavia osakkeita ja saan joka kuukausi 200€ verojen jälkeen. Kiva kun saa kuukausirahaa 👍
Olen aloittanut rahastosijoittamisen 2001. Välillä olen nostanut rahaa, välillä laittanut lisää. Vaihtanut rahastoja toisiin. Olen rahastofriikki ja en pysty päättämään, mitä valitsisin, joten valitsen kaikkea mahdollista. Osassa on pieniä summia, vain satasia, joissain rahastoissa on 5000 Euroa tai yli. Kokonaissijoitusmäärä rahastoissa tällä hetkellä on noin 60 000. Aktiivisesti sijoitan palkastani tällä hetkellä kuuteen rahastoon. Summat 50-120 Euroa/rahasto. Säästäminen on nyt lisääntynyt. Vuosia sitten pystyin laittamaan vain pieniä summia. Asuntolaina loppui ja siten säästöön menee reippaammin kuin aiemmin.
Osakkeitakin olen ostanut, mutta olen tosi huono valitsemaan ja rahastot on olleet paljon parempi. Yksittäiset osakkeet ovat voineet nousta tosi hienosti, jopa moninkertaistua, mutta sitten on näitä laskeneita paljon tai paikallaan pysyviä. Rahastot ovat mukavampia, kun siinä saa hajautuksen ja ei tarvi huolehtia tai tehdä tarkkoja valintoja. Sopii minulle.
Ja mitä rahastoja tällä hetkellä omistan:
- OP:n Pohjoismaat indeksi
- Seligsonin 25 top brands
- Seligsonin 25 pharma brands
- Seligsonin USA-indeksi
- Nordnet suomi -indeksi
- Nordnet Ruotsi -indeksi
- Nordnet Norja -indeksi
- Nordnet Tanska -indeksi
- Nordnet Maailma -indeksi
- Handesbanken USA-indeksi
- Handesbanken Eurooppa -indeksi
- Joku maailman suuret osakkeet rahasto, en muista nimeä.
- Danskebank Teknlogia -osakerahasto
- Danskebank 30
Näitä nyt ainakin. Muistaakseni. Sitten oli Mandatumilla jotain, mutten muista tarkkaan, mitä ne oli. Summa noin 3500 viime kerran katsottuani. Suosin nykyään indeksirahastoja, koska ne on niin helppoja ja kulut pienet. ETF:t kiinnostaisi, muttei ole ollut vielä intoa perehtyä.
Tavoitteeni on saada sen verran rahaa sukan varteen, ettei tarvi käydä töissä 68-vuotiaaksi vaan voi alkaa tuossa 63 lasketella. Käyttää rahastoja sen verran, että elää ja odotella sitä lopullista eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää että mihin rahastoon kannattaa rahat laittaa?
Kannattaa vaikka kysyä ChatGPT:ltä maailmantalouden megatrendit. Sitten menee Pörssisäätiön sivulle ja printtaa sieltä sijoitussuunnitelmalomakkeen. Sitten etsii jokaiseen megatrendiin vastaavan rahaston.
Teknot ja USA-rahastot ovat nyt alamaissa, mutta paine hellittää ensi vuoden alkuun mennessä kun saavat hoideltua Halloweeenin, pressanvaalit ja joululomaa pois alta. Sitä voi tehdä tilin Nordnetiin ja sijoittaa oman suunnitelman mukaan ja järkähtämättä Arvo-osuustilillä (AOT) 15 euroa kerrallaan kuhunkin maailmantalouden megatrendin rahastoon vuorollaan. Se, että hajauttaa ajallisesti ja myös eri sektorin ja talousalueiden välillä on viisautta. Ei kannata miettiä rahaston menestystä muutaman kuukauden aikajänteellä vaan nimenomaan sitä pitkää aikajännettä.
Jos ei ole vielä edes tiliä niin voi mennä S-pankin sivustoille rahastojen kohdalle ja katsoa niiden kehitystä vuosien aikana. S-pankissa yksi rahasto-osuus maksaa 10€. Se on helppo tapa lapsellekin opetella sijoittamista kun sijoittaa pankissa joka kuukausi 10€ jollekin tilille. Kasvaa tiedostavammaksi kuluttajaksi kun noudattaa Warren Buffetin neuvoa sen suhteen, ettei kannata sijoittaa muuhun kuin sellaiseen, jota itse ymmärtää. Ainakin perustarpeet ovat jokaisella riippumatta siitä, että lyökö tekoäly ryminällä läpi ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuottanut parhaiten USA ja lääketeollisuus. Minulla menee niin pienet rahat säästöön kuukausittain, että en ole kovin rikas. Mutta paras on tuottanut 34% ja lääketeollisuus nyt ~17%.
https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04F38
Olikin +35,5% tuo mun lääketeollisuus tällä hetkellä. Mutta selvää on, että ei se tuotto tuollaisena pysy enää montaa vuotta
Fidelityn Sustainable Healthcare on myös hyvä rahasto.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä teette sijoitustenne kanssa. Mutta kaikista ISOIN moka on kuunnella jonkun oman pankin pankkivirkailijaa. Ei enää ikinä!
Vanha sukulaiseni kuunteli ja antoi sijoittaa 300 000€. Vuoden päästä rahaa oli vähemmän tilillä. Hän lopetti pankin sijoitusneuvojen kuuntelun. Sanoin hänelle, että teet parhaan sijoituksen kun sijoitat oman kotisi toimivuuteen ja omaan terveyteesi. Asuntoa kannattaa alkaa laittaa ajoissa siihen kuntoon, että siellä pärjää huonomminkin liikkuvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä teette sijoitustenne kanssa. Mutta kaikista ISOIN moka on kuunnella jonkun oman pankin pankkivirkailijaa. Ei enää ikinä!
Vanha sukulaiseni kuunteli ja antoi sijoittaa 300 000€. Vuoden päästä rahaa oli vähemmän tilillä. Hän lopetti pankin sijoitusneuvojen kuuntelun. Sanoin hänelle, että teet parhaan sijoituksen kun sijoitat oman kotisi toimivuuteen ja omaan terveyteesi. Asuntoa kannattaa alkaa laittaa ajoissa siihen kuntoon, että siellä pärjää huonomminkin liikkuvana.
Näin mäkin ajattelen säästämisestä ja sijoittamisesta. Ei vanhana tarvitse enää sijoittaa vaan käyttää ne sijoitukset.
Useita hyvin hajautettuja passiivisia indeksirahastoja ja pari aktiivirahastoa. Arvo nyt n. 80000 €. Aloitin 18-vuotiaana ja nyt ikää 45. Muut rahat ovat pääosin menneet pk-seudulla sijaitsevaan asuntoon ja neljään lapseen (joo, on mies onneksi jolla myös hyvä palkka). Nuorempana tuli enemmän matkailtua ja nykyään toisinaan. Velkaa asunnosta on kun pitää olla iso, mutta sen saa reippaasti ennen eläkeikää maksettua. Eiköhän tästä tule ihan kelvot eläkerahat.
Vierailija kirjoitti:
Rahastot on tuottavia pankeille kun ei ole pääomaturvattu ja ne myy niitä vanhoilla tuotoilla. Pelkät kulut on niin suuret että tuotot jää aina nolliin. Jos hyvin käy voit saada rahastoon sijoitetun pääoman takaisin.
South Park ei ehkä ole paras vaihtoehto ensisijaiseksi yleissivistyksen lähteeksi, mutta elämämkoululaisille ehkä parempi sekin kuin ei mitään. Kommentissa ei ole päätä eikä häntää, eikä mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Käy nyt ensin katsomassa vaikka muutaman indeksirahaston viimeisen10v tuotto ja kulut ja tule sen jälkeen kertomaan nollista.
Osake ja rahastosijoittaminen ei ole lyhytjänteistä hommaa. Tai jos näin tekee, niin riski on valtava. Jälkikäteen on aina helppo viisastella.
Eron jälkeen tilillä lojui 1.5 vuotta mukava summa rahaa, ex-kumppanin ostettua minut asunnosta ulos. Taisi olla noin 280 000 euroa. Jos olisin tämän saman summan laittanut samoihin indeksirahastoihin mihin säästän nyt 1.5 vuodeksi, niin se olisi tuottanut yli 70 000 euroa. Näitä rahoja en saanut, koska ei ollut vaihtoehto että olisin menettänyt 70 000 euroa tulevaan kämppään tarkoitetuista rahoista. Tämäkin on mahdollista, kuten korona-dipin aikaan nähtiin.
Kristallipallo olisi sijoittajan paras kaveri.
Osaatteko sanoa kannattaako maailma indeksirahaston kanssa samalla indeksirahasto teknologia? Kun tuossa maailmassa jo jonkin verran teknologiaa. Riittääköhän pelkkä maailma rahasto sijoittamiseen vai tarvitaanko monta rahastoa?
Lukion jälkeen sijoitin "lahjarahat" 2 Nprrean rahastoon. Toisen arvo nykyään yli x 5 sijoitetun rahan, ja toinen -50% (oli Venäjälle sijoituksia, droppasi sodan jälkeen) sijoitetusta rahasta.
Koronan aikoihin jäi ylimääräistä (kun ei päässyt matkustamaan jne.) ostin Nordnetistä (pääosin Tansakaan?) sijoittuvaa rahastoa, jonka arvo noussut n. 45% hankintahinnasta.
Mutta näen nuo kaikki 'sijoitukseni' niin, että "ollutta ja mennyttä" tokimilahdun iloisesti jos joskus 20-30 v päästä on jotain tuottaneet, mutta en laske mitään noiden varaan,