Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitäisi pitää kirjaa/todistaa kun raha siirtyy saman perheen sisällä tileitä toisille suit sait?

Vierailija
13.09.2024 |

Eli minä ja aikuinen lapseni (asuu jo pois kotoa mutta maksoi aikaisemmin vuokraa mun tilille). Nyt hän siirtää silloin tällöin säästö-säästötilille mun pankin tilille jossa saa hyvän koron ja sitten taas välillä sitä säästötiliä täytyy tyhjentää vaikka 1000€ kerrallakin esim. lentolippuja kun ostaa. Sitten siis minä siirrän hänelle päin. 

Niin miten tällaisen verottajalle selittäisi jos tulisi joku kysely mikä on lahja ja mikä ei?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

Mobilepayn kautta nämä siirrot tapahtuvat pääosin. Ihan sama juttu työkaverin kanssa jonka kanssa woltataan usein, niin minä teen tilauksen wolttiin ja hän siirtää mulle rahaa mobilepaylla niin minä joudun maksamaan tästä lahjaveron, niinkö :D

Etkä ymmärrä lahjan ja oston eroa?? Jos se maksaa wolt- ostokset, niin ei se ole lahja!

Vierailija
22/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

Mobilepayn kautta nämä siirrot tapahtuvat pääosin. Ihan sama juttu työkaverin kanssa jonka kanssa woltataan usein, niin minä teen tilauksen wolttiin ja hän siirtää mulle rahaa mobilepaylla niin minä joudun maksamaan tästä lahjaveron, niinkö :D

Etkä ymmärrä lahjan ja oston eroa?? Jos se maksaa wolt- ostokset, niin ei se ole lahja!

Niin ei se että lapsi siirtää mulle säästöön ole myöskään lahja vaan jemma. Ja sitten sieltä jemmasta siirrän hänelle takaisin tarvittaessa ja esim. lentolippuostoksiin jotka hän itse ostaa omalla luottokortillaan (ja lyhentää siis noilla em. säästöillään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

Niin ei se että lapsi siirtää mulle säästöön ole myöskään lahja vaan jemma. Ja sitten sieltä jemmasta siirrän hänelle takaisin tarvittaessa ja esim. lentolippuostoksiin jotka hän itse ostaa omalla luottokortillaan (ja lyhentää siis noilla em. säästöillään)

Kummallw menee sijoituksen korkotuotot? Jos sulle, niin olet saanut sijoituslainan. Ja lapselle, niin hänen pitäisi maksaa pääomaveroa. Noin siis periaatteessa. Jos rahaa on tonni tai kaiksi, niin epätodennäköistä, että verottajaa kiinnostaisi, mutta jos puhutaan isommista summista, niin sitten voi alkaa kiinnostamaan.

Vierailija
24/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi ikäiset ihmiset on vastuussa itsestään ja verotuksestaan. Eli jos menee yli 4999 € kolmen vuoden sisään niin pitäisi yli menevältä osalta lahjavero maksaa oma aloitteisesti. Ei ne niitä kyttää aktiivisesti mutta jos alkavat epäilemään niin penkovat kyllä. Pankkiakaan tuskin kiinnostaa suuremmin ilmoitella mutta eivät kyllä valehtele verottajalle kun se kysyy miten raha liikkunut.

En varsinaisesti suosittele mutta ainahan voi koittaa onneaan selittää epämääräistä miksi toimitaan näin. Siinä kohtaa omista puhelahjoista kiinni.

Rupeaako verottaja siis tivaamaan saman perheen sisäisiä, vaikkapa avioparikin, tilisiirtoja. Miksi olet maksanut puolisollesi puolet yhtiövastikkeesta! Niin monen vuoden ajan että lahjavero täyttyy! Selitä! 

Näinkö siis tapahtuu että alkavat kysellä...

On ihan eri adia siirrellä rahoja puolusolta toiselle kuin vabhemmilta lapsille ha varsinkin, kun se lapsi ei enää asu edes kotona.

Mä saatan maksaa nordea siirrolla jonkun kauppaladkun tytölle, kun on käynyt mun puolesta kaupassa ja kirjoitan aina selitteeksi "ruokaostokset". Enkä ikinä tollasia isoja summia siirtele. Jos tarvetta laittaa rahaa säästötilille, niin avaa ihan itse uuden tilin sitä varten.

Vierailija
25/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

Kummallw menee sijoituksen korkotuotot? J

Kyllä mulla yhteensä kaikkien säästötilieni saldot lähentelee 10K mutta tuo lapsen osuus on mitä milloinkin, yleensä alle 2K jää kun sitten hän jo liihottaa jonnekin niillä rahoillaan. Eli siellä ne korot pyörii samalla tilillä myös koko ajan. Ei sitä "tyhjennetä" koskaan.

Vierailija
26/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hämärä järjestely! Kai ymmärrät, että sinä maksat verot siitä pääomatulosta, jota tulee niistä koroista? Ja tuossa väännetään lahjaverojuttuja ja pääomaveron kiertoa, vaikka summat olisikin pienet. Sano, sille, että luo uuden säästötilin. Onnistuu varmaan pankin appistä minuutissa. Eri pankeilla voi säätää, miten monta kertaa sieltä voi nostaa.

No eihän siinä kukaan mitään lahjaa anna eikä saa, kun lapsi lainaa rahaa äidille ja äiti palauttaa rahaa eli maksaa velkansa pyydettäessä.

Se on just näin. Ja asia selviää tiliotteilta. Verottajalla ollaan talouden ja rahaliikenteen asiantuntijoita, se ei ole mikään Kela, jossa velat muuttuu saataviksi. Voihan sinne soittaakin ja kysyä. 

Vierailija
27/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

Sitten vielä sellainen asia, että mitäs jos kävisi huonosti ja äkillisesti menehtyisit. Rahat on silloin perikunnan, jos ei ole lainasopimusta. Lapsesi maksaa niistä perintöveron.

Vierailija
28/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi siirsi mun tilille yli 20k sen takia, että saa opiskelijaetuudet. Tehtiin summasta lainasopimus. Ei sen kummempia kommervenkkejä.

Vierailija
29/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hämärä järjestely! Kai ymmärrät, että sinä maksat verot siitä pääomatulosta, jota tulee niistä koroista? Ja tuossa väännetään lahjaverojuttuja ja pääomaveron kiertoa, vaikka summat olisikin pienet. Sano, sille, että luo uuden säästötilin. Onnistuu varmaan pankin appistä minuutissa. Eri pankeilla voi säätää, miten monta kertaa sieltä voi nostaa.

No eihän siinä kukaan mitään lahjaa anna eikä saa, kun lapsi lainaa rahaa äidille ja äiti palauttaa rahaa eli maksaa velkansa pyydettäessä.

Se on just näin. Ja asia selviää tiliotteilta. Verottajalla ollaan talouden ja rahaliikenteen asiantuntijoita, se ei ole mikään Kela, jossa velat muuttuu saataviksi. Voihan sinne soittaakin ja kysyä. 

Juu, esim. kesäkuussa lapsi laittaa mun tilille 300, heinäkuussa 200, elokuussa 500, syyskuussa 500 ja kasassa on 1500 joista hän lokakuussa haluaa 1000 itselleen ostaakseen matkan ja siirrän sen hänelle takaisin. Tilille jää 500 sekä mitä sinne korkoja on tullut tänä aikana, muutama euro. Ja sitten hän taas marraskuussa siirtää mulle 200 jne...

Vierailija
30/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi siirsi mun tilille yli 20k sen takia, että saa opiskelijaetuudet. Tehtiin summasta lainasopimus. Ei sen kummempia kommervenkkejä.

Tällainen ajatus tässäkin on taustalla ettei lapsella ainakaan ole omillaan "liikaa" rahaa tulevaisuudessa kun asp on jo muutenkin. Ei siis vielä ole opiskelemassa vaan töissä.

Vierailija
31/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, esim. kesäkuus

Juuri niin. Ne voi halutessaan sieltä selvittää. Ihan perusjuttu. 

Vierailija
32/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

Sitten vielä sellainen asia, että mitä

No ei 2000 euroa ole vielä kummoinenkaan perintövero-osuus.

Vierailija
33/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olette molemmat epärehellisiä. Tottakai omat rahat pitää käyttää ennenkuin hakee yhtään mitään tukia. Hyi teitä!

Vierailija
34/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

No ei 2000 euroa ole vielä kummoinenkaan perintövero-osuus.

No, jos perillisiä on useampi, niin rahat menee jakoon. Ja jos perittävää paljon, asuntoa ja muuta, niin onhan se yli 10%

Vierailija
35/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet ja kuitit.

Niin ei se että lapsi siirtää mulle säästöön ole myöskään lahja vaan jemma. Ja sitten sieltä jemmasta siirrän hänelle takaisin tarvittaessa ja esim. lentolippuostoksiin jotka hän itse ostaa omalla luottokortillaan (ja lyhentä

Kyseinen lapsi on ainoa perijä eivätkä hänen 2000 tee suurta osuutta perintöä ajatellen.

Vierailija
36/37 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi ikäiset ihmiset on vastuussa itsestään ja verotuksestaan. Eli jos menee yli 4999 € kolmen vuoden sisään niin pitäisi yli menevältä osalta lahjavero maksaa oma aloitteisesti. Ei ne niitä kyttää aktiivisesti mutta jos alkavat epäilemään niin penkovat kyllä. Pankkiakaan tuskin kiinnostaa suuremmin ilmoitella mutta eivät kyllä valehtele verottajalle kun se kysyy miten raha liikkunut.

En varsinaisesti suosittele mutta ainahan voi koittaa onneaan selittää epämääräistä miksi toimitaan näin. Siinä kohtaa omista puhelahjoista kiinni.

Rupeaako verottaja siis tivaamaan saman perheen sisäisiä, vaikkapa avioparikin, tilisiirtoja. Miksi olet maksanut puolisollesi puolet yhtiövastikkeesta! Niin monen vuoden ajan että lahjavero täyttyy! Selitä! 

Näinkö siis tapahtuu että alkavat kysellä...

Menee elatuksena kenelle tahansa kunhan maksat liput

Vierailija
37/37 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten työttömiä haukutaan täällä muiden rahoilla eläjiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan