Mitä ajattelette sellaisesta 90-luvun kasvatuksesta, että vaikka ruumillista kurittamista ei ollut usein, se optio kuitenkin oli olemassa?
Sain vyöstä ehkä kerran vuodessa tai ei ehkä niinkään usein, mutta silti vielä aika vanhanakin, esiteininä, ehkä vielä teininäkin, annettiin ymmärtää, että se optio otetaan käyttöön, jos muut keinot ei toimi.
Oliko teillä näin?
Kommentit (62)
Hakkaisin mielelläni ihmisiä mutta se on laitonta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei remmin saaminen ja tukkapölly ollut mitään pahoinpitelyä vaan kasvattamista. Eipä ainakaan itselleni mitään traumoja jäänyt.
Kyllä jäi, koska puolustat itseesi kohdistunutta väkivaltaa. Ansaitsisivatko omat lapsesi hakkaamista? Entä vaikka koulutuksen tarpeessa oleva työkaveri? Jos ja kun vastaat näihin ei, niin mieti, että miksi juuri sinä ansaitsit? Kaunaa ei tarvitse kantaa ja anteeksi voi antaa. Se vaan vaatii jo lähtökohtaisesti sen tunnustamista, että vanhempasi tekivät jotain pahaa, väärää ja laitonta.
Täh? Tottakai lapsi tarvii fyysistä kuritusta jos puhe ei mene perille. (Tämä on nykyään laitonta eli en suosittele) kyllä minä ansaitsin remmiä
Jos se ei olisi laitonta, niin hakkaisit lapsia mielelläsi? Entä muita ihmisiä, jos kaikki hakkaaminen olisi laillista? Entäpä jos kaikki hakkaaminen on ihan hiton hyvästä syystä laitonta touhua?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin oli normaalia vielä tuohon aikaan. Minuakin on tukistettu satoja kertoja ja peloteltu lastenkotiin viemisellä jos en ole kiltisti. Monilla mun ikäisillä on lisäksi sisaruksia, jotka ovat syntyneet aikana, jolloin ruumiillinen kuritus oli sallittua.
vm. 1990
Ei se, että se on ollut sallittua, tarkoita, että sitä olisi enää kovin yleisesti ollut. Ihmisten asenteet ruumiillista kuritusta kohtaan alkoivat muuttua kielteisemmiksi jo 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä optio? Ruumiillinen kuritus oli laitonta jo kasarin alusta saakka. Vain juntit enää piiskasi lapsiaan. Ei sivistyneet ja fiksut vanhemmat enää nähneet sitä vaihtoehtona 70-luvun jälkeen. Olen kaveriporukassa tästä usein puhunut ja meistä ketään ei ole fyysisesti kuritettu, vaikka oltiin alakouluikäisiä, kun se tuli laittomaksi. Sen sijaan jokainen tiesi, että erit. nuoret ja kouluttamattomat vanhemmat teki sitä. Meillä oli vähän vanhemmat vanhemmat ja koulutetut, niin ei ne niin alas enää vajonneet.
Mulla ei ole fiksuja vanhempia, ja he kohdistavat muihin kyllä kaikenlaista väkivaltaa. Aina tuntunut siltä että on itse pitänyt olla kasvattajan roolissa ja selittää kuin lapsille, että toisiin ei saa kajota.
Normaslia? 90-luvulla?! En tiedä sitten missä piireissä, mutta ei ainakaan omassa tuttavapiirissä kyllä todellakaan ollut normaalia! Mun lapset on syntyneet -93, -95 ja -97, eikä kyllä meillä oo koskaan ole fyysistä kurittamista käytetty. Tosin ei minuakaan ole koskaan kuritettu fyysisesti, vaikka olen syntynyt vuonna -70. Eiköhän tuo malli ole enemmän omilta vanhemmilta peritty tapa, kuin mikään yleinen tiettyyn aikaan jotenkin automaattisesti kuulunut kasvatusmalli.
Vierailija kirjoitti:
Normaslia? 90-luvulla?! En tiedä sitten missä piireissä, mutta ei ainakaan omassa tuttavapiirissä kyllä todellakaan ollut normaalia! Mun lapset on syntyneet -93, -95 ja -97, eikä kyllä meillä oo koskaan ole fyysistä kurittamista käytetty. Tosin ei minuakaan ole koskaan kuritettu fyysisesti, vaikka olen syntynyt vuonna -70. Eiköhän tuo malli ole enemmän omilta vanhemmilta peritty tapa, kuin mikään yleinen tiettyyn aikaan jotenkin automaattisesti kuulunut kasvatusmalli.
Vanhemmilta peritty tapa. Omat vanhemmat oli syntyneet -60 luvun alussa ja itse syntynyt -90 luvulla. Ja meillä kyllä oli fyysistä kuritusta. Isä oli kuulemma lapsena saanut kunnolla selkäänsä ja ilmeisesti tätä tapaa piti sitten myös siirtää omaan jälkikasvuun. Mitään silmitöntä hakkaamista se ei ollut eikä jälkiä jäänyt, nöyryyttävä ja inhottava kokemus kuitenkin. Toimi sanallisestikin hyvänä pelotteena ja oppi olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siihen aikaan normaalia. En sanoisi että järkevää mutta änkyrät kakarat saatiin remmin voimalla ja sillä pelottelulla ruotuun. Meillä annettiin remmistä kun oltiin jotain alle kouluikäisiä. 2000' luvulla toi loppu pikku hiljaa kokonaan ja ilmeisesti kiellettiinkin.
Olen sitä mieltä että ruumiillista kuritusta kaipaisi vieläkin jotkut lapset, ei se lapsia riko mutta opettaa arvostamaan vanhempia ja sääntöjä.
Haista sinä k-pää bzka ja syö se. Tule tänne hakemaan sitä remmiä. Mäntti.
Tässä yksi vapaan kasvatuksen hedelmä näköjään. Juuri tuollaisia ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika normaalia siihen aikaan
No ei todellakaan ollut.
Ei Ei En minä ainakaan uhkaillut enkä muutakaan. Meillä oli vapaa kasvatus, mutta ei semmonen kuin väärin tehtynä.
Ei sellaista ruumiillinen kuritus -optiota ollut. Jos joku asia on laissa kielletty niin ei siihen mitään optioita jää. Omat lapseni syntyivät 80-, 90- ja 2000-luvulla eikä heitä kasvatettu väkivallalla, ei myöskään minua, v. 60 syntynyttä. Lapseni eivät koskaan puhuneet, että kavereitakaan olisi pahoinpidelty. Omalla äidilläni oli pahat traumat ruumiillisesta kurituksesta eikä hän halunnut lapsiaan samaan altistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siihen aikaan normaalia. En sanoisi että järkevää mutta änkyrät kakarat saatiin remmin voimalla ja sillä pelottelulla ruotuun. Meillä annettiin remmistä kun oltiin jotain alle kouluikäisiä. 2000' luvulla toi loppu pikku hiljaa kokonaan ja ilmeisesti kiellettiinkin.
Olen sitä mieltä että ruumiillista kuritusta kaipaisi vieläkin jotkut lapset, ei se lapsia riko mutta opettaa arvostamaan vanhempia ja sääntöjä.
Kuulostat samanlaiselta. Valitettavasti on teistä häiriintyneistä hakkaajista kokemusta myös livenä. Onneksi aikuisena saa vihdoin valita itse seuransa, vaikka 20v elämästä onkin siihen mennessä jo joutunut heittämään kankkulan kaivoon.
Mitä siinä tilanteessa voi kun huomaa vasta kun maito on jo maassa että on lisääntynyt liikaa resursseihinsa nähden? Huono stressinsietokyky ja stressaantuneena käy elukan lailla päälle. Kun lapset olivat pieniä neuvoin heitä aina katoamaan silmistäni ennen kuin en enää hillitse itseäni ja alan heittämään kakkaa raivohullun lailla. Sitten aina rauhallisina hetkinä iski kamala vauvakuume ja tuli lisäännyttyä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin oli normaalia vielä tuohon aikaan. Minuakin on tukistettu satoja kertoja ja peloteltu lastenkotiin viemisellä jos en ole kiltisti. Monilla mun ikäisillä on lisäksi sisaruksia, jotka ovat syntyneet aikana, jolloin ruumiillinen kuritus oli sallittua.
vm. 1990
Ei ollut normaalia. Vm 1978.
Miksi naisten- ja lastenhakkaajat esitetään aina jonain mielisairaina vaikka ajat ovat muuttuneet ja ennen se oli normaalia?
Vierailija kirjoitti:
-80 syntyny, saanu tukkapöllyä, luunappeja ja jokusen kerran selkääni. Ja ihan syystä jokainen kerta, kun puhe ei auttanu. Eipä niistä mitään traumoja tullu. Omat lapseni olen kasvattanu ilman fyysistä kuritusta, vaikka mieli olis välillä tehnykin😂
Sinua pahoinpideltiin. Se ei ollut ok silloin eikä nyt. Vanhempasi olivat perseestä. Ja tämä on totuus, uskottelit itsellesi mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat samanlaiselta. Valitettavasti on teistä häiriintyneistä hakkaajista kokemusta myös livenä. Onneksi aikuisena saa vihdoin valita itse seuran
Kuulostan samanlaiselta? Osaatko sinä edes lukea? Minä en haistatellut mitään enkä ole myöskään häiriintynyt hakkaaja. Sinulle sitten ilmeisesti tuollainen fiksu kielenkäyttö on ihan normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-80 syntyny, saanu tukkapöllyä, luunappeja ja jokusen kerran selkääni. Ja ihan syystä jokainen kerta, kun puhe ei auttanu. Eipä niistä mitään traumoja tullu. Omat lapseni olen kasvattanu ilman fyysistä kuritusta, vaikka mieli olis välillä tehnykin😂
Sinua pahoinpideltiin. Se ei ollut ok silloin eikä nyt. Vanhempasi olivat perseestä. Ja tämä on totuus, uskottelit itsellesi mitä tahansa.
No eroa näissä kasvatustavoissa ja niiden tuloksissa on kuin yöllä ja päivällä. Eikä suinkaan tämän vapaan kasvatuksen eduksi. Ei näytä sillä pelkällä voivottelulla ja pään silittelyllä tulleen kuin haistattelevia ja toisten omaisuutta kunnioittamattomia nuoria.
Jättäkää saatana lapset rauhaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hakatulta minusta...
Vierailija kirjoitti:
Mikä optio? Ruumiillinen kuritus oli laitonta jo kasarin alusta saakka. Vain juntit enää piiskasi lapsiaan. Ei sivistyneet ja fiksut vanhemmat enää nähneet sitä vaihtoehtona 70-luvun jälkeen. Olen kaveriporukassa tästä usein puhunut ja meistä ketään ei ole fyysisesti kuritettu, vaikka oltiin alakouluikäisiä, kun se tuli laittomaksi. Sen sijaan jokainen tiesi, että erit. nuoret ja kouluttamattomat vanhemmat teki sitä. Meillä oli vähän vanhemmat vanhemmat ja koulutetut, niin ei ne niin alas enää vajonneet.
Minä ymmärsin, että tässä optiolla tarkoitetaan sitä, että se on kun lapselle sanottiin, että nyt tottelet tai haetaan remmi, se oli todellinen vaihtoehto, eikä tyhjä uhkaus, ja fiksu lapsi totteli siinä vaiheessa.
Kyllä minun mielestäni joillekkin lapsille olisi hyvä antaa tukkapöllyä ja vähän remmistäkin mutta tämä kun sattuu olemaan laitonta ja vanhanaikaista niin täytyy keksiä uudet keinot. En ole rikollinen enkä halua mitään laitonta tehdä.