Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku äiti kertoa miksi lapsille pitää jatkuvasti olla ostamassa uusia vaatteita sun muuta tavaraa?

Vierailija
13.09.2024 |

Ennen kuin mahdollinen paskamyrsky sataa päälleni, niin sanon ettei minulla ole omia lapsia enkä ole eronnut yh-isä. Minulla on tasan yksi kummilapsi, jota muistan kolmesti vuodessa eikä sitä voi verrata oikeaan isänä olemiseen. Tiedetään. Kummastelen kavereideni puheita siitä miksi äidit vaativat hampaat irvessä uusia vaatteita jälkikasvulleen ja tiedän, että kasvava lapsi ei voi käyttää samoja kamppeita kuin vauvana. Saisinko selkeyttä asiaan?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isät olisivat vastuussa lastensa vaatteiden ja kenkien hankkimisesta niin tietäisivät.

Vierailija
22/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse voi ihan puhtaasti olla esim. että päiväkoti vaatii varavaatteita (kurahousut, sisävaatteet) & sään kestäviä ulkovaatteita ja vaatekoko voi kasvun takia pienentyä puolessa vuodessa. Kun joutuu itse hankkimaan noita vaatteita, niin kaiken kalleus ja hinta iskee päin pläsiä. 

Ei se päiväkoti varsinaisesti varavaatteita vaadi, mutta minusta on ainakin kivaa, että jos lapsi kaataa puurot paidalleen tai istuu vesilätäkköön vaatteet märiksi vaippaa tai alushousuja myöten, niin varavaatteita voi lapselle vaihtaa suoraan ne puhtaat vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne lapset kasvaa. Puoli vuotta voi mennä ettei juuri mitään näkyvää kasvua ole ja sitten tulee kasvupyrähdys ja hyppää kokonaan yhden vaatekoon yli. Sama sitten kengissä ja harrastusvälineissä.

Vaatteet myös kuluu eikä tosiaan se kevääksi ostettu reilun kokoinen välikausitakki enää mahdukaan syksyllä. 

Vierailija
24/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostellut jatkuvasti vaatteita lapsilleni, kunhan vauva ajan yli päästiin, niin hyvin pärjäsi esim samalla toppapuvulla meni talvi, ei ongelmia 

Yksi lapseni kaveri tarvitsi n. 5-vuotiaana 3 toppahaalaria yhdessä talvessa. Ensimmäinen niistä meni rikki jo alkutalvesta (tyyliin polvista puhki), ja sitten kasvoi toisesta ulos nopeasti, niin että keväällä oli pakko vielä ostaa kolmas sille talvelle. 

Vierailija
25/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isät olisivat vastuussa lastensa vaatteiden ja kenkien hankkimisesta niin tietäisivät.

Mä pyysin miestä käydä ostamassa pojalle (3v) ulkohousut. Osti lähimmästä kaupasta 149€ toppahousut. Olihan ne hyvät joo sen aikaa kun kesti, mutta en ikinä olisi laittanut niin paljon rahaa niihin itse. Itse teen paljonkin hintavertailua.

Vierailija
26/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten jalatkin kasvavat koko ajan, niin etteivät syksyllä ostetut kengät enää mahdu keväällä.

Vierailija
27/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostellut jatkuvasti vaatteita lapsilleni, kunhan vauva ajan yli päästiin, niin hyvin pärjäsi esim samalla toppapuvulla meni talvi, ei ongelmia 

Yksi lapseni kaveri tarvitsi n. 5-vuotiaana 3 toppahaalaria yhdessä talvessa. Ensimmäinen niistä meni rikki jo alkutalvesta (tyyliin polvista puhki), ja sitten kasvoi toisesta ulos nopeasti, niin että keväällä oli pakko vielä ostaa kolmas sille talvelle. 

Kuulostaa ihan meidän lapsilta

T. Neljän äiti 

Vierailija
28/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pyysin miestä käydä ostamassa pojalle (3v) ulkohousut. Osti lähimmästä kaupasta 149€ toppahousut. Olihan ne hyvät joo sen aikaa kun kesti, mutta en ikinä olisi laittanut niin paljon rahaa niihin itse. Itse teen paljonkin hintavertailua.

Tämä. Jos miehet hoitaisivat lasten vaatehankinnat, rahaa lastenvaatteisiin palaisi huomattavasti enemmän, koska hakisivat ne täydellä hinnalla lähimmästä kaupasta. Silti jaksavat valittaa, vaikka äidit ostaisi aina tulevien sesonkien vaatteet alennusmyynneistä, käytettynä fb-kirppiksiltä tms. Esim. minä ostan aina seuraavalle talvelle toppahaalarin keväällä alennusmyynneistä (arvioin koon, mitä oletan lapsen sitten olevan - onnistunut toistaiseksi).

Vierailija
29/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä nyt itsekin olet lapsi ollut ja sut puettiin koon ja sään mukaan? 

Vierailija
30/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kasvavat. Ja toisissa perheissä lapset kasvavat enemmän, kun eivät jää lyhyiksi.

Vierailija
31/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kelien puolesta hankala maa verrattuna moneen muuhun. Syksyllä ja keväällä pitää olla goretexit kengistä hanskoihin, tietysti takki ja housut. Lisäksi päiväkotilapsilla pitää olla täyssetti kuravaatteita ympäri vuoden. Edellisen syksyn kamat on keväällä pienet. Ja talvelle taas tarvitaan kunnol lämpöiset toppakamat, jälleen kengistä pipoon ja kaikki siltä väliltä (kunnolliset rukkasetkin pystyy maksamaan kymppejä ja on seuraavana talvena pienet). 

Vierailija
32/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ne lapset kun kasvavat. 

Eivät lapset joka viikko tai kuukausi tarvitse upouusia vaatteita.

Kyllä tarvitsee, nimim. 4-vuotias poika kuluttaa vaatteensa puhki ja vauva siirtyy koosta seuraavaan kuukauden välein

Olen äiti eikä poikani ole ikinä kuluttanut saati rikkonut vaatteitaan rikki. Saa olla aikamoinen renttulapsi ja rämäpää, joka rikkoo kalliit vaatteet.

Vierailija
33/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kasvavat yhden vaatekoon vuodessa. Se tarkoittaa, että koko vaatevarasto täytyy uusia joka vuosi. Käytännössä siis joka kesä hankitaan uudet kesävaatteet, joka talvi uudet talvivaatteet ja keväällä tai syksyllä uudet ulkoiluvarusteet. Edellisissä häissä olleet juhlavaatteet ovat jääneet pieneksi, joten käytännössä lapset tarvitsevat kutakuinkin joka juhlaan uudet vaatteet. Ja sitten vaari kuolee, ja ostetaan lapsille hautajaisvaatteet.

Omat lapseni ovat kaikki isoja teinejä. Ja on ihan toista, kun lapsilla löytyy valmiiksi kaapista sopivat vaatteet kengät mukaan lukien joka tilaisuuteen hautajaisia myöten, kun eivät enää kasva.

Vierailija
34/34 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ulkoilevat lapseni tarvitsevat vaatteet joka säälle, ja tietenkään näin alkusyksystä ei käytetä samanlaisia vaatteita kuin keskellä talvea tai vaikkapa kaatosateella.

Toinen syy on toki kasvu.