Reumasairaudet -väsymys.
Onko muita joilla reuma tai joku muu sairaus mikä aiheuttaa toivotonta väsymystä? Onko tähän mitään apua? Tarkoitus olisi kuntoutua työelämään mutta ei tästä elämästä tule yhtään mitään tän väsymyksen ja voimattomuuden kanssa.
Kommentit (32)
Aamulla herätessä lääkkeet, aamujäykkyys (se pahin) helpottaa vähän 3 h sisällä. Sen jälkeen kävellen kauppaan, hitaasti ja takaisin. Kestää n. 1.5 h. Tämän jälkeen pakko mennä lepäämään. Väsymys ei ole ns. nukuttavaa väsymystä vaan lamaavaa voimattomuutta, ei jaksaisi aina edes vessaan.... .:/ Tk-eläkkeellä nyt 9 v. (myös nivelrikko, lonkat leikattu, selässä useampi eri vaiva ja leikkaustakin suunniteltu, migreeni ja muuta pientä). Eläkettä hain 3 kertaa, 4. kerralla meni läpi.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään joka voi tehdä töitä, jos niin mitä? Mikä lääkitys?
Kirjoitan poikkeuksellisesti "vieraana ", koska en ole kotona ja näpyttelen kännykällä. Mä sairastuin nivelreumaan vuonna 1995 ja vuotta myöhemmin tuli vihdoin diagnoosikin. Alussa kokeiltiin kaikkia mahdollisia (silloisia) reumalääkkeitä kuten salatsopyriiniä, kultaa jne. Vasta sytostaatit eli metotreksaatti auttoi. Tuli pisimmillään 8 vuoden remissio, joskin myös silloin mulla oli kipuja, mutta pystyin elämään melko normaalisti. Tällä hetkellä mulla ei ole mitään reumalääkitystä, koska muuttuneen elämäntilanteen vuoksi jouduin lopettamaan lääkityksen ja seurantakontrollit. Tarkoitus olisi aloittaa sytot syksyn aikana uudelleen.
Väsymys ja kivut on tietysti melkoiset, mutta teen etätöitä kotona (it-ala) ja vain 3-päiväistä työviikkoa. Ensi viikolla tosin on töitä normaalisti viitenä päivänä ja kieltämättä jo mietin, miten selviän ensi viikosta. Mutta tuskin teen muuta kuin työt ja käytän koiran ulkona. Mulla on reuman lisäksi myös moninivelrikko (polvet on jo titaania) ja ainoa särkylääke (Motifene Dual) joka mulle käy, ei käy sytostaattien kanssa. En siis ole kauheasti kiirehtinyt sytojen aloituksen kanssa.
T. Reipas ja tunnollinen lammas
Vierailija kirjoitti:
Q10 eli ubikinonia lääkärit suosittelevat uupumukseen. Vanhemmiten sen määrä vähenee soluissa. En ole vielä ehtinyt testaamaan.
Mulle ravitsemusterapeutti sanoi, ettei mitään tutkimuksia ole, jotka osoittaisivat tuon hyödyn. Mulla ei siis ole reumadiagnoosia, mutta olen väsynyt ja nivelet usein kipeät.
Vierailija kirjoitti:
Koska kyseessä on tulehdussairaus, saattaisi olla apua jos etsisi kaikki vahvimmat ruoka-aineet, jotka laskee tulehdusta ja söis niitä. Samalla jättäisi pois kaikki tulehdusta aiheuttavat ruuat. Myös jos on rahaa niin joku antioksidanttiklinikan tapaisella käynti saattaisi auttaa, näkisi mitä kehosta puuttuu. Myös suolisto pitäisi saada kuntoon, ettei se päästä vääriä aineita läpi kehoon.
Todellakin kannattaa, myös homeopaatille vois varata ajan. Lääkkeet yksin on todella tehoton keino pitää itsestään huolta.
Lisään vielä, että silloin ysärillä yksi nivelreuman hoidon kulmakiviä oli kortisonipistokset niveliin. Sain niitä pistoksia tosi paljon. Siihen aikaan ei taidettu joko tietää tai välittää D-vitamiinin imeytymishäiriöstä eikä asiaa huomioitu mitenkään. Vasta noin 10 vuotta sitten yksi ortopedi yksityisellä alkoi ihmetellä, miksi mulla murtuu luita varsin pienistäkin syistä. Ja joo, tutkimuksissa mulla todettiin tuo imeytymishäiriö. Vaikka olen jo monta vuotta käyttänyt 100 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä, mulla on edelleen D-vitamiinin puutos. Mulla murtuu yksi varvas (siihen pistettiin eniten kortisonia) noin 3-4 kertaa vuodessa. Nilkka murtuu muutaman vuoden välein. Kyynärnivel on onneksi murtunut vielä elä toistaiseksi vain kerran. Joskus naurattaa, kun naisella kaiketi pitäisi olla kynsilakkaa sun muuta jalkojen nättinä pitämiseen ja mulla on jesaria 🤣
T. RTL
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastoilu, kahvista luopuminen, sokerista luopuminen, opti-msm-jauhe auttaa.
Ja vie varmaan koko reumankin pois.
Luultavasti joidenkin ihmisten kipu voi väsyttää. Lääke voi väsyttää. Tai jäykkyys tms. Silloin ei normaali työ toimi kaikille tai pitäisi olla perustulo. Muillakin on vaivoja. Säätila ja lämpötila myös vaikuttavat, ilmanpaine, ionit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastoilu, kahvista luopuminen, sokerista luopuminen, opti-msm-jauhe auttaa.
Ja vie varmaan koko reumankin pois.
Ainakin kokeilisin noita ja muitakin juttuja, jos ne edes lievittää oireita niin sekin on jo pieni apu.
Kiinalaisesta lääketieteestä vois löytyä apua myös. Suomessakin on osaavia ammattilaisia tällä alalla.
Nää "saattaisi" ja "voisi" neuvot on vähän turhia. Toivoisin ihan konkretiaa ja ihan vaan kokemuksia/vertaistukea. AP.
Koska kyseessä on tulehdussairaus, saattaisi olla apua jos etsisi kaikki vahvimmat ruoka-aineet, jotka laskee tulehdusta ja söis niitä. Samalla jättäisi pois kaikki tulehdusta aiheuttavat ruuat. Myös jos on rahaa niin joku antioksidanttiklinikan tapaisella käynti saattaisi auttaa, näkisi mitä kehosta puuttuu. Myös suolisto pitäisi saada kuntoon, ettei se päästä vääriä aineita läpi kehoon.