Vanhan talon ostaminen
Uskaltaisitko ostaa 1950-luvulla rakennetun puutalon? Talo on kaksikerroksinen, ei kellarikerrosta. Toinen kerros on rakennettu 1970-luvulla. Taloa on remontoitu jonkin verran, pinnat ok siistikuntoiset, ja kylppäri/wc on muutamia vuosia vanha, nykyaikainen. Katon kunnosta ei tietoa (vielä). Talo on sähkö- ja ilp-lämmitteinen. Kohtuulliset kulut, mutta remppatarve mietityttää.
Tässä on toki vasta osa tiedoista, kuulostaako täydeltä pommilta? Kuntotarkastukset toki tehtävä eli siinäkin voi jotain tulla.
Kommentit (12)
Itse en ostaisi . On ostettu aikoinaan 1960-luvun talo .
Mä asun itse 1954 rakennetussa "mummonmökissä", joten joo olen uskaltanut 8 vuotta sitten ostaa :) Kuntotarkastuksen teetin tietysti, itse valitsemallani kuntotarkastajalla (jos myyjä on teettänyt tai suosittelee tiettyä, ei kannata välttämättä ottaa sitä, voi olla puolueellinen). Joten remonttitarpeet oli aika hyvin tiedossa kun talon ostin. Ei ole mitään yllätyksiä tullut ja rakastan tätä taloa ja tonttia, joka on iso ja jolla on mm. oma lampi. Hinta oli peräti 70 000 euroa, tällaisesta paratiisista.
Remontointi halvempaa, kuin uuden rakennus.
Yleensä vanhemmat talot paremmilla tonteilla, lähempänä palveluja vehreillä tonteilla.
Repalla saatte mieleisenne...
En ostaisi suurin osa noista on hometaloja. Mummolan hajukin on hometta.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi suurin osa noista on hometaloja. Mummolan hajukin on hometta.
Mummolan haju ei välttämättä ole hometta. Puunsuoja aine saattaa myös haista homeen kaltIselle kun sitä on vanhoissa taloissa joka paikassa.
Minä uskaltaisin, mutta olen itse rakennusalan ammattilainen ja tiedän voivani korjata mitä tahansa muuta paitsi tetrakloorianisolin hajun (johon verrattuna homekorjaus on lasten leikkiä).
remontointitarvetta on ja tulee varmasti, mutta ri se tietenkään tarkoita katastrofia. Remontin hinta riippuu siitä, mitä ha miten täytyy tehdä. Tarkistaisin käyttövesiputkien ja viemärin tilanteen. Katon kunnon näkee helposti yläpohjaan ryömimällä - kai siellä joku ryömintätila on. Olisi kiva kun sellainen olisi myös alapohjassa - jollei ole, ja jollei sinne pääse, älä osta.
Vierailija kirjoitti:
Remontointi halvempaa, kuin uuden rakennus.
Yleensä vanhemmat talot paremmilla tonteilla, lähempänä palveluja vehreillä tonteilla.
Repalla saatte mieleisenne...
Uuden rakennus 🤦🏻🤦🏻
Sain ilmaiseksi 1951 rakennetun talon perintönä. Kyllä tämä on aivan paska talo mutta ikäni olen asunut ja oikeastaan mitään remonttia ei ole tehty. Hometta näissä 50 lukuisisssa ei yleensä ole kun ovat niin hataria, että kastuneet paikat kuivuu heti kun tuuli käy.Jos on väärin remontoitu/eristetty niin voi toki olla hometta.
Vanhat talot on just ihania! Tunnelma on ihan eri kuin uusissa steriilin oloisissa hajuttomissa, mauttomissa ja sieluttomissa taloissa. Kunhan on perusasiat kunnossa, niin vanha rehellinen elämää nähnyt talo on paras! Jos itse osaa, haluaa ja viitsii tehdä remonttia, saa kaiken mieleisekseen ja joka nurkka tulee tutuksi. Kun itse uhraa taloon verta, hikeä ja kyyneileitä (ainakin kuvainnollisesti), muodostuu taloon kiintymyssuhde ja se alkaa tuntua juuri oikealta ja omalta. Mutta hyviä neuvoja olettekin saaneet jo: ne putket. Kuvauttakaa, ja tarvittaessa remontoikaa ennen kuin pahoja pääsee tapahtumaan. Varmistakaa että ilmanvaihto on riittävä sekä asuintilassa, että välikatossa. Varmistakaa katon ja perustusten kunto. Asennoitukaa sillä tavalla, että jotain varmasti pitää tehdä, ja jos ei heti, niin vähitellen kuitenkin. Vaikka isompaa vikaa ei kuntotarkastuksessa löytyisikään, niin moni asia alkaa auttamatta olla teknisen käyttöikänsä ehtoopuolella tuon ikäisessä talossa. Homekoira tutkimus kuntotarkastuksen lisänä on muuten halpa ja helppo keino kartoittaa mahdolliset homevauriot ym, ilman että tarvitsee avata rakenteita.
Aina jos palstoilla ilmoittaa kiinnostusta vanhan talon ostoa kohtaan niin porukka alkaa kohkaamaan isoista remonteista? Vanhoja taloja on myynnissä myöskin hiljattain remontoituina. Kunhan putkirempat, viemäröinnit, katto, ikkunat ja mahdollinen lisäeristys on tätä päivää niin en pitäisi mahdottomana ostoksena edes sille "ei-ammattilaiselle". Tottakai omakotitalossa on aina hyvä pitää pientä remonttikassaa yllä, mutta kymmenien tuhansien remppoja ei pitäisi tulla jos edellämainitut asiat on mintissä.
Todennäköisesti se minkä säästät myyntihinnassa menee tuplana remontteihin, mut kannattaa ne kuntotarkistukset odottaa.