Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako kukaan tulkita veriarvoja?

Vierailija
13.09.2024 |

Olen pian kolme kymppinen nainen. Ongelmani on ollut liika biletys ja alkoholin käyttö. En sinäänsä koe olevani alkoholisoitunut, mutta tietynlainen henkinen riippuvuus biletykseen oli etenkin opiskeluaikoina.

Kaikki veriarvot ok, paitsi maksa vähän huolestuttaa minua, ei niinkään lääkäriä.

Olin verikokeita edeltävänä viikonloppuna laivalla ja alkoholia kului lähes 30 annosta kahtena päivänä (pe ja la)  keskiviikkona kävin labrassa ja maksa-arvoni näytti tältä:

P alat: 35, pitäisi olla naisilla alle (35)

Gt arvo: 23. (Kevyesti alle viiteylärajan jota en nyt muista ulkoa.)

Kokonais bilibrubiini 12 (oltava alle 20.)

Afos (91, oltava alle 105).

Kaiken kaikkiaan labarat oli muuten ok, eikä lääkäri saarnannut maksasta, mutta itseäni huolestuttaa, en voi olla miettimättä noita miten lähellä viiterajojen ylärajaa hipovat. Varsinkin alat oli aika tapissa.

Minulla on ylipainoa lievästi joten sekin voi vaikuttaa noihin. Itseäni lähinnä huolettaa, että onko maksa noiden perusteella huonossa hapessa.

Joo pidän kyllä tipattoman nyt. Mutta osaako kukaan kommentoida noita? Paikalla hoitajaa tai lääkäriä?

Kiitos jos voisitte vastailla asiallisesti. Lääkäriltä en saanut selkoa. Kuulemma ok ja etenkin afos on monilla lähellä sataa eikä se ole mikään huolenaihe, mutta entäs tuo alat ja bilirubiini?  Eikö ole aika tyydyttäviä arvoja? Ei niinkään hyviä. Minua tämä kiusaa aikalailla.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ALAT eli alaniiniaminotransferaasi on maksasairauksien seulontatutkimus, jonka yläraja on naisilla 35 U/l ja miehillä 50 U/l. Arvon lievä suureneminen on melko tavallinen löydös, yleisimpinä syinä ylipaino ja alkoholinkäyttö.

Eli ei syytä huoleen, mutta laske painoa ja vältä sokeria sekä alkoholia.

Mitäs jos miehellä on 38. Onko vähän suolainen arvo? Normisti ollut 27-30. Olen 32 vuotias mies. Eikö olisi parempi jos miehelläkin olisi alle 35? Eikai tätä mun 38 tulosta voi ainakaan hyväksi kehua?

M32

Vierailija
42/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma sulla on noitten arvojen perusteella? Kliinisesti katsoen ei mikään. Olisiko isompi vika korvien välissä, podetko muutakin olematonta? Haetko huomiota vai draamaa? Ylempänä on neuvoja, miten toimia, mutta varsinaisesti itse en kiinnittäisi huomiota muuhun kuin hieman sokerin ja alkoholin käyttöön. Niistäkään en tekisi mitään kovin suurta numeroa. Miksi sulta on katsottu bilirubiini, aikuiselta hyvin harvoin niitä otetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi