Osaako kukaan tulkita veriarvoja?
Olen pian kolme kymppinen nainen. Ongelmani on ollut liika biletys ja alkoholin käyttö. En sinäänsä koe olevani alkoholisoitunut, mutta tietynlainen henkinen riippuvuus biletykseen oli etenkin opiskeluaikoina.
Kaikki veriarvot ok, paitsi maksa vähän huolestuttaa minua, ei niinkään lääkäriä.
Olin verikokeita edeltävänä viikonloppuna laivalla ja alkoholia kului lähes 30 annosta kahtena päivänä (pe ja la) keskiviikkona kävin labrassa ja maksa-arvoni näytti tältä:
P alat: 35, pitäisi olla naisilla alle (35)
Gt arvo: 23. (Kevyesti alle viiteylärajan jota en nyt muista ulkoa.)
Kokonais bilibrubiini 12 (oltava alle 20.)
Afos (91, oltava alle 105).
Kaiken kaikkiaan labarat oli muuten ok, eikä lääkäri saarnannut maksasta, mutta itseäni huolestuttaa, en voi olla miettimättä noita miten lähellä viiterajojen ylärajaa hipovat. Varsinkin alat oli aika tapissa.
Minulla on ylipainoa lievästi joten sekin voi vaikuttaa noihin. Itseäni lähinnä huolettaa, että onko maksa noiden perusteella huonossa hapessa.
Joo pidän kyllä tipattoman nyt. Mutta osaako kukaan kommentoida noita? Paikalla hoitajaa tai lääkäriä?
Kiitos jos voisitte vastailla asiallisesti. Lääkäriltä en saanut selkoa. Kuulemma ok ja etenkin afos on monilla lähellä sataa eikä se ole mikään huolenaihe, mutta entäs tuo alat ja bilirubiini? Eikö ole aika tyydyttäviä arvoja? Ei niinkään hyviä. Minua tämä kiusaa aikalailla.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olet ihan kunnossa ja miten nämä veriarvot nyt liittyy mitenkään mihinkään?
Kuvittelen mielessäni alkavaa maksasairautta. Nyt jännään seuraavia kokeita jos ovat taas nousseet. Ei vielä sovittu niitä, mutta säänöllisesti tsekataan työterveydessä kerta vuoteen.
Ap
Lopeta ryyppäys ja laihduta. Vai haluatko tarkoituksella sairastua?
Vierailija kirjoitti:
Ap, lopeta kaikkien lääkkeiden, alkoholituotteiden, tupakan ja huumeiden käyttö.
Ala laihduttamaan, ihan ruokavalio riittää siihen. Lopeta ruokien syöminen jossa sokeria (makeiset, suklaat, jäätelöt, sipsit, leivonnaiset). Syö kuitupitoista ruokaa.
Arvosi laskevat normaaliksi viimeistään 2 kuukaudessa.
Tämä!
Jos olet kahtana päivänä käyttänyt yhteensä 30 annosta alkoholia niin olet kehittänyt melkoisen toleranssin alkoholiin. Jo jonkin verran alkoholia käyttävä on vaikka 15 annoksesta tuhannen päissään ja useimmat tuhannen kankkusessa seuraavana päivänä. Eikä seuraavan päivän 15 annosta putoa enää.
Se on pikemmin huolestuttavaa kuin nuo numeroarvot ja kaikilla ei maksa ole se joka poksahtaa ekana.
Tee jokin suunnitelma, jolla hallitset tai ainakin seuraat omaa alkoholin käyttöä. Laske vaikka kaikki viikkoannokset muutamalta viikolta ja mieti määriä sitten.
Siis noita viitealueita kannattaa katsoa oman alueen laboratorion käsikirjasta. Esim. Hus alueella löytyy https://huslab.fi/ohjekirja/
Vierailija kirjoitti:
Ap, lopeta kaikkien lääkkeiden, alkoholituotteiden, tupakan ja huumeiden käyttö.
Ala laihduttamaan, ihan ruokavalio riittää siihen. Lopeta ruokien syöminen jossa sokeria (makeiset, suklaat, jäätelöt, sipsit, leivonnaiset). Syö kuitupitoista ruokaa.
Oliko arvot siis korkeat? Ap
No jos yhtään lohduttaa, niin mulla nousi maksa ja bilirubiiniarvot yli 500, kun oli sappikivet :D
Vaikka labra-arvot on nyt kunnossa, kannattaa silti kiinnitää huomiota alkoholin käyttöön. 30 annosta kahdessa illassa on tosi iso määrä.
Mulla nousi maksa-arvot kun lihoin, mutta alkoholi ei ole niitä nostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei laske muu kuin muna.
Ei se pysty. Se on menoa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuitupitoista? Sehän ei imeydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vatsan ja suoliston kunnossa sekä pitää näläntunteen poissa.
Maksa on sellainen kapistus että joillain se menee vähemmästä ja toisilla ei sitten millään. Sitten kun se menee niin ei ole paljon vaihtoehtoja.
Älä mene verikokeisiin bilettämisen jälkeen. Jos arvot on viitteissä niin kaikki on kunnossa.
GT johtuu ryyppäämisestä, sillä tunnistaa lähiaikojen juopottelun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousi maksa-arvot kun lihoin, mutta alkoholi ei ole niitä nostanut.
Samoin. Korkeimmillaan maksa-arvot oli yli 60, mutta ei siitäkään kukaan sanonut mitään. Sittemmin olen laihtunut ja maksa-arvot palautui viitearvojen sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vatsan ja suoliston kunnossa sekä pitää näläntunteen poissa.
Siis esimerkiksi jotain heinää vai? Eiks siitä tuu vatsavaivoja?
ALAT eli alaniiniaminotransferaasi on maksasairauksien seulontatutkimus, jonka yläraja on naisilla 35 U/l ja miehillä 50 U/l. Arvon lievä suureneminen on melko tavallinen löydös, yleisimpinä syinä ylipaino ja alkoholinkäyttö.
Eli ei syytä huoleen, mutta laske painoa ja vältä sokeria sekä alkoholia.
Mulla näkyy heti p-alatissa jos olen joutunut syömään parasetamolia. Noin kymmen yksikköä enemmän kuin tavallisesti on silloin. Normisti on 20 ja Panadolin jälkeen 30 tms
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä hei vielä: niin ehkäisypillereitä syön, muita lääkityksiä ei ole. Ne lieneen voivat myös nostaa arvoja.
Voinevat on oikea tapa sanoa. Kannattaa välttää potentiaalia alkoholin lisäksi.
Sokeri ja lihominen nostavat arvoa tehokkaasti.