Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako kukaan tulkita veriarvoja?

Vierailija
13.09.2024 |

Olen pian kolme kymppinen nainen. Ongelmani on ollut liika biletys ja alkoholin käyttö. En sinäänsä koe olevani alkoholisoitunut, mutta tietynlainen henkinen riippuvuus biletykseen oli etenkin opiskeluaikoina.

Kaikki veriarvot ok, paitsi maksa vähän huolestuttaa minua, ei niinkään lääkäriä.

Olin verikokeita edeltävänä viikonloppuna laivalla ja alkoholia kului lähes 30 annosta kahtena päivänä (pe ja la)  keskiviikkona kävin labrassa ja maksa-arvoni näytti tältä:

P alat: 35, pitäisi olla naisilla alle (35)

Gt arvo: 23. (Kevyesti alle viiteylärajan jota en nyt muista ulkoa.)

Kokonais bilibrubiini 12 (oltava alle 20.)

Afos (91, oltava alle 105).

Kaiken kaikkiaan labarat oli muuten ok, eikä lääkäri saarnannut maksasta, mutta itseäni huolestuttaa, en voi olla miettimättä noita miten lähellä viiterajojen ylärajaa hipovat. Varsinkin alat oli aika tapissa.

Minulla on ylipainoa lievästi joten sekin voi vaikuttaa noihin. Itseäni lähinnä huolettaa, että onko maksa noiden perusteella huonossa hapessa.

Joo pidän kyllä tipattoman nyt. Mutta osaako kukaan kommentoida noita? Paikalla hoitajaa tai lääkäriä?

Kiitos jos voisitte vastailla asiallisesti. Lääkäriltä en saanut selkoa. Kuulemma ok ja etenkin afos on monilla lähellä sataa eikä se ole mikään huolenaihe, mutta entäs tuo alat ja bilirubiini?  Eikö ole aika tyydyttäviä arvoja? Ei niinkään hyviä. Minua tämä kiusaa aikalailla.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olet ihan kunnossa ja miten nämä veriarvot nyt liittyy mitenkään mihinkään?

Vierailija
2/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa yllätys että ylipainoa on lievästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä hei vielä: niin ehkäisypillereitä syön, muita lääkityksiä ei ole. Ne lieneen voivat myös nostaa arvoja.

Vierailija
4/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ei viitsi ilmaseks.

Vierailija
5/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötä nuo tiedot googleen  niin näet ovatko arvosi huonoja vai hyviä

Vierailija
6/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin olet ihan kunnossa ja miten nämä veriarvot nyt liittyy mitenkään mihinkään?

Kuvittelen mielessäni alkavaa maksasairautta. Nyt jännään seuraavia kokeita jos ovat taas nousseet. Ei vielä sovittu niitä, mutta säänöllisesti tsekataan työterveydessä kerta vuoteen.

Ap

Vierailija
7/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua itseäsi kiusaa ja luulet alkoholilla olevan osuutta asiaan, silloin olisi varmaan hyvä vähentää sitä käyttöä, pysyvästi. Arvot ovat nyt viitearvoissa, mutta jos jatkat tuolla linjalla ne voivat kohta olla viitearvojen ulkopuolella.

Vierailija
8/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lääkäri osaa tai sitten sun täytyy itse ottaa selvää. Sä oot itse vastuussa itsestäsi itsellesi

Vierailija
9/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötin jo, mutta lähinnä vei keskustelupalstoille. En saanut vastausta kunnolla.

Ap

Vierailija
10/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino todennäköisesti rasvoittanut vähän maksaa jo ja edellisen viikonlopun biletys näkyy vielä. Jätä alkoholi pois niin ei ole mitään hätää ja todennäköisesti laihdutkin vähän.

Vierailija
11/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ois vaaraa, että maksa ois poksahtamassa niin kaipa se lääkäri olisi alkon kieltänyt. Koita nyt kuitenkin parantaa elintapojasi muuten.

Vierailija
12/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia juomattomana mulla oli maksa-arvot jopa vähän yli (tais olla 40) mutta arvon pitää olla huomattavasti yli (kymmenkertainen) että se takoittaisi jotain hälyttävää. Itse mietin silloin että reagoiko maksani siihen että olin litkinyt usean kuukauden paljon energiajuomia. Mutta seuraavalla kerralla arvo olikin taas normaalissa.

Ylärajassa tai pari pykälää ylittänyt maksa-arvo ei siis tarkoita vielä mitään. Vääränlainen ruokavaliokin voi nostaa maksa-arvoja jo lapsillakin, mutta sullahan se on vielä rajoissa. Tuloksista voi soittaa lääkärille tai kysyä hoitajalta, jos kovasti kaivelee.

Vierailija
13/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on vielä monta kuppia juotavanaan, jos haluaa oikeasti maksansa paukkumaan. Kaverillani oli ALAT tuhansissa ja vielä kesti ahkerasti viisi vuotta kupittaa, että poks.

Vierailija
14/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos jatkat alkoholin suurkulutusta niin päättyy huonosti. Se että nuo arvot oli nyt ok, ei tarkoita että ne ovat näin myös tulevaisuudessa.  Laita korkki kiinni ennen kun riistäytyy käsistä. Vaikuttaa siltä ettet  pysty käyttämään alkoholia kohtuullisesti, lopeta koko alkoholin käyttö.

Kaikkea hyvää Sinulle!

Vierailija
15/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelen mielessäni alkavaa maksasairautta. Nyt jännään seuraavia kokeita jos ovat taas nousseet. Ei vielä sovittu niitä, mutta säänöllisesti tsekataan työterveydessä kerta vuoteen.

Ap

No ehkä kannattaisi sitten testauttaa niitä maksa-arvoja. Ja tiedoksi, että naiset ei yleensä kuole maksan poksahtamiseen koska kuolevat sydänkohtaukseen jo kauan ennen kuin maksa pääsee siihen tilaan että tulisi ongelmia. Miehet pystyy juomaan maksansa, tosin naiset osaa syödä maksansa, että saa sen rasvamaksan ja tulehduksen silläkin. Alkoholi se kuitenkin on hyvin harvoin.

Vierailija
16/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötin jo, mutta lähinnä vei keskustelupalstoille. En saanut vastausta kunnolla.

Ap

haussa tulee lääkäri asemien sivuja katso siitä

Vierailija
17/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi arvot on ihan hyvät ja maksa-arvo laskee jos vähennät juomista ja laihdutat. 

Vierailija
18/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mistä kannattaisi olla huolissaan niin munuaisista. Maksa-arvoja voi muuttaa elintavoilla mutta munuaisten toimintaa ei voi parantaa. Käytännössä jo se että juo vettä alkoholin lisäksi, siis jos juo alkoholia, voi laimentaa munuaisten kuormitusta.

Vierailija
19/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hätää. Mulla on alat usein 16, mutta toisinaan lähellä 35. Mulle lääkäri sanoi, että viitearvojen sisällä käyvä vaihtelu on normaalia ja sitä käy kaikilla terveilläkin ihmisillä. Oli juoppo tai ei.

Vierailija
20/42 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lopeta kaikkien lääkkeiden, alkoholituotteiden, tupakan ja huumeiden käyttö. 

Ala laihduttamaan, ihan ruokavalio riittää siihen. Lopeta ruokien syöminen jossa sokeria (makeiset, suklaat, jäätelöt, sipsit, leivonnaiset). Syö kuitupitoista ruokaa. 

Arvosi laskevat normaaliksi viimeistään 2 kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme