Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kestävä kananmunaleikkuri??

Vierailija
13.09.2024 |

Ärsyttää, kun nuo tavalliset ruokakaupasta saatavat munaleikkurit hajoaa päivittäisessä käytössä parin kuukauden jälkeen. Metallilangat löystyy ja jonkun aikaa vielä pystyy vekslaamaan, mutta sitten käyttö tulee mahdottomaksi. Kun ostaa uuden, käy aivan samoin.

Onko joku jostain löytänyt kestävän version?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sieltä marketista aikoinaan. Sama on ollut käytössä nyt ainakin sen 20v kun tässä asunnossa on asuttu. Kuorithan ne kanamunat ennen leikkuriin laittamista?

Vierailija
2/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Fiskarsin ja hyvin on toiminut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sieltä marketista aikoinaan. Sama on ollut käytössä nyt ainakin sen 20v kun tässä asunnossa on asuttu.

Siksi se varmaan kestääkin, jos on 20 vuotta sitten tehty. On meilläkin lapsuuskodissa edelleen käytössä sama leikkuri kun mun nuoruudessa. Vaan niitä ei enää kaupasta saa.

Vierailija
4/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sieltä marketista aikoinaan. Sama on ollut käytössä nyt ainakin sen 20v kun tässä asunnossa on asuttu. Kuorithan ne kanamunat ennen leikkuriin laittamista?

20 vuotta sitten tehtiin ihan eri laadun tavaroita kuin nyt. Minulla on 25 vuotta vanha pesukone, joka on edelleen käytössä. Jos nyt joutuisin ostamaan uuden, en uskaltaisi toivoa, että se kestäisi viittäkään vuotta.

Minulla on muutama vuosi sitten ostettu munaleikkuri, kun vanha hajosi. Ikävää on, että näissä ovat osat muovia, mutta tämä vaikuttaa melko jämäkältä. Merkkiä en muista, taisi olla jopa ruotsalainen eikä kiinatavaraa. Käyttöä on sen verran vähän, että tämä kyllä kestää todennäköisesti jonkin aikaa.

Lähtisin ehkä etsimään jostain erikoisliikkeestä ja toivoisin löytäväni kokonaan metallisen kapineen.

Vierailija
5/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Fiskarsin ja hyvin on toiminut. 

Kiitos! Pitääpä selvittää lähin paikka mistä tuollaisen saa. Ap

Vierailija
6/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä ostin. Runko on metallivalua.

Vierailija
7/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan myynnissä vain joskus ja jouluna..? Siellä ei taida tällaisia olla vakivalikoimissa? Ap

Vierailija
8/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten tehtiin ihan eri laadun tavaroita kuin nyt. Minulla on 25 vuotta vanha pesukone, joka on edelleen käytössä. Jos nyt joutuisin ostamaan uuden, en uskaltaisi toivoa, että se kestäisi viittäkään vuotta.

No voi höpö höpö sentään.

Minä olen nyt 56 vuotta vanha, ja niin kauan kuin olen ollut tietoisessa iässä (vähän yli 50 vuotta), ihmiset ovat päivitelleet kuinka kaikki tehtiin ennen paremmin.

Kyse on enimmäkseen selviytymisharhasta: 100 vuotta tehdyistä taloista, huonekaluista ja munanleikkureista ehjinä ovat vain ne kaikista parhaat. Ne jotka hajosivat jo 99 vuotta sitten, on historia armeliaasti unohtanut. Me siis näemme historiasta vain sen ehdottomasti parhaat puolet.

Vierailija
9/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt 56 vuotta vanha, ja niin kauan kuin olen ollut tietoisessa iässä (vähän yli 50 vuotta), ihmiset ovat päivitelleet kuinka kaikki tehtiin ennen paremmin.

Kyse on enimmäkseen selviytymisharhasta: 100 vuotta tehdyistä taloista, huonekaluista ja munanleikkureista ehjinä ovat vain ne kaikista parhaat. Ne jotka hajosivat jo 99 vuotta sitten, on historia armeliaasti unohtanut. Me s

Kyllä se on ihan totta, että nykyään monet tavarat valmistetaan tarkoituksella menemään rikki. Tälle on olemassa oma termikin, suunniteltu vanheneminen. Laitteeseen voidaan laittaa sellainen osa, joka rikkoutuu tietyn käyttöajan jälkeen. Printtereissähän voi olla sellainen juttu, että ne lakkaavat toimimasta, kun tulosteita on tehty tietty määrä, mutta sen voi osaava henkilö kiertää.

Jos koko ajan pitää kaupata uutta, miten kaupataan, jos ei ole tarvetta? Tarpeita pitää synnyttää. Yksi tapa on valmistaa heikkolaatuista. Esim. mun vanhemmilla on mankeli, joka on ostettu äitini lapsuudenkotiin 60-luvulla. Siitä on vaihdettu kangas useampaan kertaan ja kytkin kerran. Käy moitteetta. Varmasti tiedät myös sen, että hehkulamput oli suunniteltu rikkoutumaan tietyn käyttömäärän jälkeen? Ennen tätä keksintöä valmistettuja hehkulamppuja on olemassa vieläkin. Jossain Yhdysvalloissa palaa paloasemalla hehkulamppu, joka on ollut sammuttamatta yli 100 vuotta.

Vierailija
10/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on enimmäkseen selviytymisharhasta: 100 vuotta tehdyistä taloista, huonekaluista ja munanleikkureista ehjinä ovat vain ne kaikista parhaat. Ne jotka hajosivat jo 99 vuotta sitten, on historia armeliaasti unohtanut. Me s

Kyllä se on ihan totta, että nykyään monet tavarat valmistetaan tarkoituksella menemään rikki. Tälle on olemassa oma termikin, suunniteltu vanheneminen. Laitteeseen voidaan laittaa sellainen osa, joka rikkoutuu tietyn käyttöajan jälkeen. Printtereissähän voi olla sellainen juttu, että ne lakkaavat toimimasta, kun tulosteita on tehty tietty määrä, mutta sen voi osaava henkilö kiertää.

Jos koko ajan pitää kaupata uutta, miten kaupataan, jos ei ole tarvetta? Tarpeita pitää synnyttää. Yksi tapa on valmistaa heikkolaatuista. Esim. mun vanhemmilla on mankeli, joka on ostettu äitini lapsuudenkotiin 60-luvulla. Siitä on vaihdettu kangas useampaan kertaan ja kytkin kerran. Käy moitteetta. Varmasti tiedät myös sen, että hehkulamput oli suunniteltu rikkoutumaan tietyn käyttömäärän jälkeen? Ennen tätä keksintöä valmistettuja hehkulamppuja on olemassa vieläkin. Jossain Yhdysvalloissa palaa paloasemalla hehkulamppu, joka on ollut sammuttamatta yli 100 vuotta.

Jos nyt unohdetaan hetkeksi mouhotus ja puhutaan ihan asiasta...

Kyllä, hehkulampuissa oli olemassa kartelli. Sata vuotta sitten. Se meni jo.

Kyllä, hehkulampuilla on käyttöikä, ja ne voidaan tehdä paljonkin pitkäikäisemmiksi.

Mutta tiedätkö, millainen pitkäikäinen hehkulamppu on? Himmeä.

Hehkulamppu voidaan tehdä melkein rajattoman pitkäikäiseksi, mutta silloin sen hyötysuhde valaisuun romahtaa. Mainitsemasi 100-vuotias hehkulamppu palaa niin viileänä ja on siis niin himmeä, että sen hehkulankaa voi vaivatta katsella. Se ei valaise käytännössä mitään paitsi itsensä. Siksi se kestää.

Hehkulamppuaikana sai tavallisen 1000 tunnin lampun sijaan ostaa ainakin rautakaupoista 5000 tunnin lamppuja. Ne olivat aivan samanlaisia muuten, mutta niissä oli hehkulanka viritetty käymään viileämpänä. 60 watin lamppu tuotti puolet tavallisen hehkulampun valomäärästä tai allekin, ja valo oli viileämmän lämpötilan takia vielä keltaisempaa kuin tavallisessa hehkiksessä. Niitä kannatti käyttää vain paikoissa, joissa hehkiksen vaihtaminen oli hankalaa tai kallista.

Vastaavasti jos menet ostamaan autoon H4-halogeenia, saat valita himmeiden long life -lamppujen tai kirkkaampien välillä. Kaikki ovat kuitenkin samantehoisia, noin 55-60W. Mutta mitä kirkkaampi lamppu, sen lyhyempi kestoikä, koska lamppua käytetään suuremmalla lämmöllä ja hehkulanka kuluu nopeammin. Tähän ei salaliittoa tarvita.

Vierailija
11/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on enimmäkseen selviytymisharhasta: 100 vuotta tehdyistä taloista, huonekaluista ja munanleikkureista ehjinä ovat v

Jos tuo oli mouhotusta, niin sulla sitten varmasti on sanottavaa noihin muihinkin asioihin? Tulostimet eivät pysähdy, laitteissa ei ole helposti rikkoutuvia osia jne?

Vierailija
12/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlainen sitten ilmeisesti, jos Lidlistä. Muovisista katkesivat kielet. Jos ja kun tästä aika jättää, pitänee etsiä Fiskarsin leikkuri. Harmi vain, että ainakin saksien osalta laatu on alkanut heiketä ja juurikin ne 20+ vuotta sitten hankitut sakset ovat ihan eri maata (ilmeisesti sananmukaisesti, tuotannot lähes firmasta riippumatta on siirretty Kiinaan). Sama pätee myös kattiloihin ja pannuihin, tulin vilkaisseeksi vanhimpien meillä käytössä olevien pohjia, niissä lukee Made in Finland ja Made in France: olisi melkoinen homma lähteä nykyisin etsimään normaalia ja normaalihintaista vastaavaa tuotetta samoin valmistusmaatiedoin.

Vierailija
13/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeasta ostettu on kestänyt iät ja ajat. Muovinen muuten mutta metalliset langat.

Vierailija
14/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 🤣🤣🤣

Mulla meni muuton yhteydessä hukkaan tosi vanha munanleikkuri, piti ostaa uusi. Ihan kuule marketista ostin ja on nyt 5v. vanha, Tomii edelleen moitteettomasti. On toiminut muunmuassa soittopelinä kun oli buumi että munanleikkurilla soiteltiin mitä nyt soiteltiin.

Vierailija
15/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä harmi. Metallirunko voi olla tukeva ja kestävä mutta langat napsahtaa nopeasti poikki. Koko tuote menee hukkaan. Miksei voisi olla jotain vaihdettavissa olevia lankaosia

Vierailija
16/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta ostin muutama vuosi sitten, eikä ole mitään ongelmaa.

Vierailija
17/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun munan leikkurissa lukee IKEA. On kestänyt jo 20 vuotta. Se on kokonaan teräksinen. Jättäkää kauppaan sellaiset munanleikkurit, joiden runko on muovia.

Vierailija
18/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta teräksinen munanleikkuri. Niitä löytyy vaikka kuinka monta merkkiä.

Vierailija
19/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan silloinkin tehtiin huonoa tavaraa, mutta kyllä oikeasti ennen tehtiin monet tavarat myös kestäviksi. Huonekalut oli täyspuuta ja niitä oli helppoa hioa ja maalata. Talot tehtiin myös samalla hyväksi todetulla kaavalla oman metsän puista. Myös muovia ja kiinaroinaa ei ollut läheskään niin paljon. Keittiövälineet oli valurautaa ja puuta. Pesukoneet, jääkaapit ja telkkarit kesti ja kesti. Nykyisin niihin laitetaan ihan tarkoituksella komponentteja joiden elinikä on vähän yli takuun. Se on sitten eriasia haluaisiko ihmiset palata takaisin näihin vanhoihin tavaroihin, jotka oli yksinkertaisila ja painavia.

Vierailija
20/26 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlainen sitten ilmeisesti, jos Lidlistä. Muovisista katkesivat kielet. Jos ja kun tästä aika jättää, pitänee etsiä Fiskarsin leikkuri. Harmi vain, että ainakin saksien osalta laatu on alkanut heiketä ja juurikin ne 20+ vuotta sitten hankitut sakset ovat ihan eri maata (ilmeisesti sananmukaisesti, tuotannot lähes firmasta riippumatta on siirretty Kiinaan). Sama pätee myös kattiloihin ja pannuihin, tulin vilkaisseeksi vanhimpien meillä käytössä olevien pohjia, niissä lukee Made in Finland ja Made in France: olisi melkoinen homma lähteä nykyisin etsimään normaalia ja normaalihintaista vastaavaa tuotetta samoin valmistusmaatiedoin.

Ei kukaan enää nykyään suostu ostamaan "normaalihintaisia" esineitä. Elämme aikaa, jossa 22" väritelevisio ei enää maksa työläisen kahden kuukauden nettopalkkaa, eikä siihen kukaan suostuisi juhlapuheiden ulkopuolella palaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi