Perätila,käännösyritys ja käynnistys
Siinähän tuo kysymys jo tulikin. Eli vauva perätilassa ja välillä poikittain. Ensi viikonlopulla olisi tarkoitus vauvaa yrittää kääntää. Viikkoja silloin 39. Kerran käännetty, mutta ei pysynyt oikeinpäin. Eli onko kellään kokemusta noilla viikoilla käännön onnistumisesta ja onko mahdollisesti synnytys käynnistetty heti perään? Lääkäri puhui et alettas käynnistään jos vauva saadaan käännettyä. Pelottaa, että kuinka rajuna synnytys alkaa käynnistettynä...
Kommentit (14)
mulla oli yllätys perätila,menin sairaalaan laskettuna iltana mahan olessa koko ajan kova ja muuta supparikin tuli. no he ottivat minut sinne sisään eli jorviin.mulle sanoivat et perätila synnytys voi lähteä nopeastikkin käyntiin ja viikot olivat täynnä. seuravaana aamuna lääkäri tuli kokeilemaan jos voisi kääntää mutta mun maha meni taas kovaksi joten sen unohdittiin sit,no seuraava vaihtoehto oli että ultrasivat miten vauvalla on asento siellä että synnyttäisin perätila vauvan normaalisti, vauvalla leuka jotenkin huonsosti että voi jäädä kiinni eli mulle tuli sectio sitten eteen ja kyllä pelotti. no siitä meni pari tuntia mies tuli kotoa nukkumasta sitten minut kateroitiin ja vietiin leikkaussaliin sieltä sain selkäydinpuudutuksen ja en tuntenut mitään,miehen kanssa siinä juteltiin ja pieni karjasu kuulu. ja ihana tyttö oli sylissä hetken. ja menin heräämoon odottaa et jaloissa oli taas tuntoa ja mies sillä aikaa pienen nyytin kanssa onnessaan.eli ei ollutkaan niin kauheeta jos siihen joudutte.
seraavana aamuna tietenkin ylös nousu oli epämukavaa mut kyllä se siitä sinnikäästi vaan kävelin ja liikuin paranin nopeasti ;)
nyt raskaana ja jännittää täs tuleva synnytys että miten tämän toisen kanssa,olen kuin ensi synnyttäjä jos normaalisti synnytän ja toivon kyllä ala pää synnytystä.
en nyt tiiä vastasiko kyssäriisi mut teki mieli kertoa oma tarina.
ankka 13+5
Meillä vauva käännettiin rv 36,
kääntö onnistui hienosti, jonka jälkeen sairaalassa vielä oltiin 4 tuntia tarkkailussa ja vauva sydänkäyrällä.
Kääntöhän saattaa käynnistää synnytyksen itsestään, mutta meillä ei onneksi käynyt näin.
No seuraavalla neuvolakäynnillä vauva oli taas jo kylellään.
Eikun uudestaan äippäpolille.. niin ultrassa näkyi että olikin jo taas raivotarjonnassa. Näin kävi sitten vielä kahteen otteeseen.
Eli meillä vauva ainakin kääntyili vielä rv 39.
Vauvalla oli kohdussa vaan niin paljon liikkumatilaa, että pystyi vielä kääntyilemään, eikä pää ollut vielä kiinnittynyt.
rv 39 jälkeen ei olisi enää käännettykkään, koska tila kävi ahtaaksi.
Mietittiin sitten sektiota ja perätila synnytystä, niin perätilasynnytys onnistuu vain jos lantio on tarpeeksi leveä siihen hommaan, tätä varten katsotaan lantiokuvat.
Meillä kävi kuitenkin onnellisesti, vauva syntyi alateitse raivotarjonnassa..
Onnea synnytykseen,
toivottavasti ei tarvitsisi käynnistää (siihen ei ole pakko sitten edes suostua, jos vauvalla on kaikki ok, meillä meni vauva 13päivää la:n yli, synnytys käynnistyi itsestään, lääkärit eivät kiirehtineet käynnistyksen suhteen ollenkaan.)
Zimppu ja tyttö 3kk
mulle neuvottiin täällä yksi jooga-asento, joka saattaa auttaa.
Menee nelikontin, pylly pystyyn ja pää lattiaan kohden.
Lueskelee siinä vaikka kirjaa samalla.
En tiedä olisko ollut tämä joka mulla auttoi ;)
Toinen vinkki mulle annettiin äippäpolille.
Kilisyttää kelloa vauvan pään kohdalla, ja alkaa viemään kelloa vatsan OIKEAA reunaa alaspäin pikkuhiljaa. vauva seurasi kellon ääntä ??!!?
Oikeaa reunaa siitä syystä, ettei sotkeennu napanuoraansa.
Mutta tätä en ole itse kokeillut.
:) :)
Zirppu hei! Ensimmäinen kääntö tehtiin rv 37 ja pysyikin vajaan viikon, jolloin tarkistettiin tilanne ultralla, mutta vauva poikkitilassa. Nyt uusi yritys ensi viikolla. Ensimmäinen kääntö oli täysin kivuton ja nopea, en edes huomannu, että käänsivät. Käyrällä olin sen jälkeen 30min. Lupasivat, että jos seuraava kääntö onnistuu alkavat heti käynnistyksen perään, jotta saisin normaali synnytyksen. Muuten sektioon varataan aika. En lähde perätilassa synnyttämään. Niin ja sairaala on Tays.
kääntämään?
Mä olen tullut siihen tulokseen että en halua tuota yritystä!
Tai ainakin oma neuvolan hoitaja on sitä mieltä että yritetään rv 37 ultrassa kääntää mut mä en halua!
Just sen takia kun se voi kääntyä vielä takaisinkin, ja sitten onhan siinä omat riskinsä.
Mutta ei kait siitä nyt haittaa ainakaan ole jos ei käännä?
Olen valmis ottamaan sektio ajankin näin ensisynnyttäjä, mutta en haluais vauvaa käännettävänkään " väkisin" .
Meillä poika oleili perätilassa koko raskauden ajan. Kääntää yritettiin rv 37, kääntyikin, mutta pujahti heti takaisin perätilaan. Toisella kerralla ei enää kääntynyt. Itse kääntäminen ei sattunut, sitä ei tarvitse pelätä. Vauvan sydänääniä tarkkailtiin ja koko kääntämisen ajan seurattiin tilannetta mahassa ultralla.
Kättärillä eivät käynnistä perätiloja, koska sanovat käynnistetyn perätilan harvoin etenevän loppuun saakka ilman sektiota. Meidän poika ei ottanut syntyäkseen ja leikattiin rv 41+5.
kipua pelkää siinä kääntämisessä, vaan sitä jos se käynnistää synnytyksen, tai vauvan napanuora on liian lyhyt eikä voi liikkua enää tai ihan mitä vaan...
ja kuitenkin se että se voi sit taas kääntyä perätilaan eli ihan turhaa sitten sairaalassa maata monta tuntia tarkkailtavana vaan sen takia että vauva on kohta taas väärinpäin...
Minulta ainakin kysyttiin haluanko että tehdään kääntö, johon suostuin.
Siitä voi nimenomaa kieltäytyä, koska siinä on kuitenkin omat riskinsäkin.
Ja meillähän se käänty oli turha... harmitti jälkeenpäin ettei ois pitäny suostua siihen, mutta mä kun en sectiotakaan olis halunnut, mutta onneksi kaikki meni hyvin.
sanoi aikoinaan esikoista odottaessa että tämä kaveri on selvästi päättänyt tulla tähän maailmaan peppu edellä ja mulle ainakin jäi semmonen kuva että ei ollut kääntämisen kannalla lainkaan.
itse tykkäsin ajatella että vauvan ' valitsemaan' asentoon oli jokin hyvä syy ja parempi jättää asiat niin. asennoiduin ajoissa ajatukseen sektiosta ja kaikki menikin todella hienosti :)
sinä itse päätät!
NO mä kans olen ajatellut noin että ehkä se vauva kuitenkin tietää itse miten päin on parasta olla tuolla alakerrasas;)
Mutta pitää yrittää vaan kovana olla tolle meidän neuvolan hoitajalle että en halua kääntöä!
Tosin vielähän se kerkii kääntyä oikeinpäinkin tässä, että onhan noita viikkoja vielä edessä.
Mutta kuitenkin...
Jos ei käänny niin ei sitten...
ne. En siis vihjaillakseni, että et suostu kääntämiseen siksi, että pelkäät :)
Kättärillä sanoi minulle perätiloihin erikoistunut lääkäri, että jos tilannetta hallitaan (sykkeitä tarkkaillaan hyvän aikaa ennen käännöstä ja sen jälkeen, napanuoraa ultrataan ennen käännöstä, itse käännöksen aikana ja sen jälkeen jne.) tarkoin, ei käännöksestä ole vaaraa vauvalle. Jos äidin kohtu supistelee vähääkään ennen käännöstä, saa hän supistuksia ehkäisevän ruiskeen. Missään nimessä väkisin ei saa kääntää. Lääkäri sanoi, että maanittelee vauvaa kääntymään, jos ei käänny, niin sitten jätetään rauhaan.
Noema
No pitää nyt kattoo miten toi napero tuolla alakerrassa oikein viihtyy.
Välillä tuntuu että käy olemassa pääalaspäin ja sit vähän ajan päästä taas istuu tuolla:)
Rv 33 minulla nyt menossa.
Ja se ultra siis 37 ellei nyt perjantain neuvolassa hoitaja sitä aikaista sokeriarvojen takia.
Olen kyllä kuullut monen sanovan, että ei lääkärit kyllä helpolla sektiota tee. Eli yrittäävät " tuputtaa" tuota kääntämistä että synnytys olisi normaali alatiesynnytys.
Hei!
Itsellä nyt rv 36 ja viimeisimmän neuvolan mukaan perätilassa, ja tuntuu siltä ettei ole kääntynyt. Minulla ei aiemmin kokemusta kääntämisestä, mutta esikoiseni (tämä toinen) käynnistettiin. Minulla ei siitä ole kuin positiivisia kokemuksia. Avautumisvaihe kesti 4h ja ponnistus 1h40min. Se johtui siitä, että supistukset loppuivat melkein kokonaan ja vauveli tuli otsa edellä, mikä tekee ponnistamisen raskaammaksi. Ilokaasua ehdin hengitellä, mutta lähtökohta olikin se, etten halua mitää epiduraaleja ellei ole ihan pakko. Itsestäni parempi oli kestää koviakin kipuja vähän aikaa, kuin että avuatuminen kestää 24h ja silloinkin varmaan kivulias.
Minua kiinnostaisi kysyä sinulta, että millainen se kääntämisyritys oli? Ja kuinka pian sinun vauvasi kääntyi taas perätilaan? Missä sairaalassa synnytät? Itse Keski-Suomen Keskussairaalassa Jyväskylässä. Entä mitä ohjeita yms. olet muutoin saanut koskien synnytystä? Ja lähinnä, jos ei saada uudestaan käännettyä? Suosittelevatko synnytystä perätilassa vai leikkausta? Entä mitä mieltä itse olet? Minä pelkään kyllä leikkausta, mutta perätilassa synnytyskin kauhistuttaa ja pelottaa, jos vauvalle voi siitä koitua vaurioita.
Vastaile, jos vaan ehdit.