Kysymys niille joilla määräaikainen työsopimus
Juu hei vaan, tässä äskettäin iloisesti plussanneena kyselisin teiltä viisaammat, että miten määräaikaiselle työsuhteelle käy kun pitää äitiysloman?
Mulla on maaliskuuhun 2007 sopimus, näillä näkymin toinen vekara syntyi heinä-elokuun vaihteessa.
En ole vielä kertonu että olen raskaana.
Eli siis jatkuuko se sen loman jälkeen? Vai loppuuko määräaikasuus kun jään pois?
Entä tietääkö joku saako kotihoidontukea samalla kun on äitiyslomalla? Meillä siis toinen entuudestaan, mutta en vie sitä sitten tarhaan kun kotona olen...
Kommentit (4)
Hei,
määräaikainen työsopimus kestää sovitun määräajan, ellei muuta ehtoja ole sovittu, kuten koeaika (ja koeaikapurku raskaana olevan kohdalla on onneksi vaikeaa). Vauvasi syntymäajan perusteella tosin päättelisin, ettet ehdi palata äitiyslomalta töihin, sillä työsuhteesi päättynee ennen vanhempainvapaan ajan päättymistä. Käyppä tutustumassa Kelan sivuihin, osio Lapsiperheelle, siellä tarkat tiedot päivistä.
Onnea odotukseen!
Huliana rv19+0
(2 ja puoli viikkoa työttömänä ennen ä-loman alkua...)
Mä kun tunnetusti pidän puoliani... Eli tein äitiys- ja hoitovapaan sijaisuutta ja olin olut vajaa 2 vuotta töissä tullessani raskaaksi. Äitiysloma alkoi 19.10. jota ennen olin ollut pitkään sairaslomalla. Työsopimus oli vuoden loppuun. Mutta koska työnantaja ei suostunut maksamaan 3kk:n palkaa, joka siis olisi mennyt 2-3 viikkoa yli vuodenvaihteen ja jostain kuulin, että yleensä se mulle kuuluisi, niin otin töissä puheeksi, että itseasiassa mun työsopimus pitäisi uusia, koska jossen olisi raskaana, he palkkaisivat mut jatkamaan siinä vielä elokuun 2006 loppuun, jolloin vakituinen työntekijä palaa hoitovapaalta. Vähän mukisten kyllä, mutta uusivat sopimuksen siihen asti, kun toinen palaa hänen hoitovapaaoikeutensa päätyttyä. Ja hassua kyllä, päivämäärä on tismalleen sama kuin milloin mulla loppuu äitiysloma. Eli eivät voi ainakaan katkaista sopimusta kesken. Liiton lakimiehiltä minä asiaa omalla kohdallani varmistelin. Puoliaan kannattaa pitää!
Päivänsäde75 ja masukölliäinen rv 40+4
Mulla ois työsopimus nyt vuodenvaihteessa katkolla ja la maaliskuussa 06, mutta saanen koko ensi vuodeksi työsopimuksen. Liittoon olin yhteydessä työsopimuksen jatkamisesta ja hyvät neuvot tuli sieltä! Sulla ainakin pitäs sopimuksen päättyä niin kuin työsopimuksessa seisoo, mutta kannattaa omasta liitosta varmistaa, että on työehdot kunnossa.
Ihanaa odotusta!
~cadavera&muru~ rv23+1
jos vain tulot on tarpeeksi pienet, äitiyspäivärahakin lasketaan niihin perheen tuloihin. Mutta vauva ei kasvata Kelan mukaan perheen kokoa, eli siihen lasketaan vain isommat lapset. Ja Kelassa on olemassa vain korkeintaan 4 henkisiä perheitä tai ainakin tulorajat on vain 4 henkisille perheille.