Miksi jotkut esiintyvät "ammattilaisina" ilman koulutusta?
Ymmärrän, että kaikissa ammateissa ei ole koulutusvaatimusta ja jos alalla pärjää niin kuka vaan saa toimia ko. työssä. Paljon on kokkeja, sisustussuunnittelijoita yms julkisuudessa ilman, että ovat ko.kouluja käyneet.
Kommentit (25)
Ongelma kouluttamattomilla "ammattilaisilla" on se, että he eivät tiedä mitä eivät osaa, ja näin ollen yliarvioivat osaamistaan. He painottavat osaamistaan liikaa, koska eivät osaa laittaa sitä kontekstiin. Tälle on nimikin: Dunning-Krugerin syndrooma.
Tällainen henkilö esim. mielenterveysalalla voi olla vaarallinen.
Esim. minulla on ystävä, joka on opiskellut joogaa ja palautumista, lukenut paljon popularisoitua psykologiahöttöä ja elänyt monivaiheisen ADHD-elämän mielenterveys- ja ihmissuhdehaasteineen. Tämän pohjalta hän kuvittelee olevansa terapeutti. Oikeasti hänen "tietonsa" on vaarallisen suppeaa ja omien traumasuodattimien läpi luettua (vahvistusharha). Tähän kun yhdistää ehdottoman tarpeen olla oikeassa ja assertiivinen, ollaan pahoissa vaikeuksissa.
Näen tämän, sillä itse olen oikeasti alalla, mutta en tiedä miten sanoisin ystävälleni. Tosin ei ole minun paikkakaan sanoa.
Taas tittelinkipeyttä.
Voi olla koulut käynyt sisutussuunnittelija,joka silti ihan surkea,eikä saa yhtään asiakasta.
Luuletko, että ammattimuusikko on opetellu 4-vuotiaasta asti nuotteja. Aloittanut soittamaan vasta 15v kun teoriat on käyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja oikeasti ammattilaisia kouluttavana ihmisenä kyllä monesti ärsyttää tämä. Erään alan suunnittelijoita löytyy mainostamassa palveluita koko ajan ja moni myös tilaa näitä palveluita. Ymmärrän jos ihminen tekee harrastuksena tai tutuille jotain, mutta jos laajamuotoinen bisnes ni ärsyttää. Sitten koulutuksen puute verhoillaan jännästi. Esimerkiksi ei väitetäkään olevansa leipuri vaan "kakkutaiteilija" tms. Keksitty esimerkki tämä. Hyvinvointivalmentajia jne löytyy joka lähtöön jne...
Jos kakkutaiteilija tekee hyviä kakkuja, mikä on ongelma?
Pitäisi olla kolututustodistus jossa olisi kakkuasiantuntijan arvio kakkujen laadusta.
Niin, tuo sanoi, että tämä oli vain esimerkki, joten älä juutu tähän. Kakkutaiteilijan vs. kondiittorin tilalla voisi olla vaikka banaaneja kuoriva seepra, joka väittää olevansa apina.
Ei töitä papereilla tehdä vaan osaamisella. 80v mummo on varmasti parempi kokki kuin juuri kokiksi valmistunut 19v nulikka.