Nukutatteko yli 6 kk vauvaa ulkona vaunuissa vai rattaissa?
Hei!
Missä nukutatte vähän isompaa lasta ulkona? Jos lapsi osaa nousta itse istumaan (ja milloin tahansa voi keksiä miten noustaan seisomaan), onko vaunut enää turvalliset?
Rattaissa taas epäilyttää se että " patja" ei ole niin hyvä kuin vaunuissa. Lisäksi tuntuu oudolta kytkeä vauva rattaiden turvavaljaisiin, luulisi olevan epämukavaa nukkua niin paikalleen kahlittuna. Mutta ilman valjaita lapsonen lähtee karkuteille ;) Meillä on kyllä sellaiset rattaat jotka saisi ihan makuuasentoon. Jos nukutatte rattaissa, onko teillä turvakaaren tilalla joku jatko-osa joka tekee rattaista suljetummat?
Kommentit (3)
Meillä vauva on nyt n.10kk ikäinen ja hän nukkuu päiväunet aina ulkona.
Meillä on Teutonian yhdistelmävaunut ja niissä pehmeä koppa. Olen purkanut kopasta vahvikkeet pois eli se toimii nyt lämpöpussina.
Vauva on siis äitiyspakkauksen makuupussissa (jonka vetoketju on tosin harvemmin ihan kiinni asti suljettuna...) ja sen lisäksi tuossa vaunujen lämpöpussissa. Lisäksi meillä on vaunuissa Teutonian oma hyttyssuoja, jonka vedän aina päiväunien ajaksi kuomun suuaukon eteen - myös talvella. ;o)
Vauva osaa siis jo hyvinkin nousta seisomaan, kiipeilee ja kävelee tukea vasten, mutta kertaakaan hän ei ole vielä pyrkinyt vaunuista ylös. Eikä tuosta pakkauksesta kovin helppoa ole pois päästäkään. ;o) Siksi ei ole tullut vielä mieleenkään kiinnittää häntä valjailla - vaikka nekin saisi lämpöpussin läpi vedettyä.
Meillä on Teutonia Mistral-vaunut ja koppaosa on niin pieni, ettei vauva ole mahtunut sinne moneen kuukauteen. Rattaissa mulla on pehmusteena lampaantalja. " Köytän" vauva kiinni ainoastaan alavaljailla. Selkänoja on hieman koholla, eipä vauva ole ikinä rattaista yrittänyt ylöspäin nousta, joten ihan huoletta voi nukuttaa.
Rattaissa on myös se suojapussi ja laitan vielä neidin makuupussiin, joten ei se siitä mihinkään häviä. (Silloin kun laitan makuupussiin, niin en tietty voi laittaa valjaita kiinni, mutta lampaantaljaan olen tehnyt reiät valjaita varten.
Tytteli-83 ja neiti 8kk
vaunuissa nukutan poikaa joka on jo 9 kk!!! Meillä on gessleinin vaunut joihin vielä mahtuu. Joku onkin joskus kysynyt multa kävelyllä, kun poitsu on nukkunut vaunuissa että koskas meinaat rattaisiin siirtyä.... En vielä kun poika vielävaunuihin mahtuu. Perusteluni:
1 pehmeä koppa on erittäin lämmin
2 kun kopan vetskarin vetää yläs asti kiinni ei ole pelkoa että pääsisi sieltä nousemaan tai istumaan, vaikka meillä onkin motorisesti lahjakas kaveri (KÄVELEE jo), meillä ne turvavyöt sai kyllä vedettyä pehmeän kopan läpikin, mutta styroksinen " patja" oli otettava välistä pois.
3 jos ollaan kävelyllä. voi tuota pääpuolta nostaa vaunuissakin ylöspäin jonkin verran, jotta lapsi näkee. Tavallisesti hän nukkuu pihalla paikallaan.
4 ei tarvitse pukea niin paljoa, kun on suojaisammat nuo vaunut kuin rattaat, pukeminen kun ei ole sitä lempihommaa. Mulla on kyllä lämpöpussi vaunujakin varten jo hankittuna, koska poika on sen verran pitkä ettei kauaa mee enää tuonne vaunuihin, yritämme vielä talven sinnitellä..
5 poika viihtyy vaunuissa ollessaan ihan hyvin paikallaan ja makuullaan, jos sattuu heräämään kun käydään jossain, on tottunut siihen että vaunuissa ollaan kiltista makuullaan... tämä tietty riippuu tapauksesta. missään muualla meidän poika ei olekaan niin rauhallinen kuin vaunuissa.
Tälläistä tuli mulla mieleen, mutta kokeile mikä teille sopii parhaiten,
talviterkuin löppöskä ja poitsu 9kk