Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on ERIKOISTA meininkiä

Vierailija
12.09.2024 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010690980.html

Mies valittaa julkisesti omalla nimellään ja naamallaan, kuinka oli niin kauheaa että lasten piti koulussa kuunnella suvivirttä.

"... salista oli mahdotonta poistua virren ajaksi joutumatta silmätikuksi."

🙄

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien uskontojen vakaumukselliset laulut kouluihin!

Muistan aikoinaan miten aamuhartauden pakollisessa seisomisessa aina pyörtyi joku, sun versiossa varmaan kaikki!

Aivan. Aamuhartaus ja aamuminareettirukous ainakin pitäisi saada takaisin kouluihin. Kamalaa tämä koulun maallistuminen. Se on koulun tehtävä opettaa lapset uskovaisiksi, ei vanhempien!

Vierailija
22/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tien voisi valittaa kaikesta kulttuuriperinnöstä. Ehkä hän valittaakin. Samat ihmiset ne riehuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi on yhtä uskonnollinen kuin Formula 1-tunnari.

Vierailija
24/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan pitänyt suvivirtta uskonnollisena palvontana vaan pelkästään osana suomalaista kulttuuria. 

Todella ikävää, jos kesän tuloa ei enää saa tervehtiä perinteisellä suvilaululla vaan se kielletään tai järjestetään erityisiä poistumisreittejä syvästi uskonnollisesta perhetaustasta tulevien mutta sittemmin uskonnosta ihottumaa saavien ihmisten jälkikasvulle.

Vierailija
25/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänen lapset ole jo niin isoja, että voivat itse päättää haittaako suvivirsi heitä vai ei. Vaikka isä ahdistuu kaikesta vähänkään uskontoon liittyvästä, ei se tarkoita suoraan sitä että lapsetkin ahdistuisi. 

Niinpä, päinvastoin lapset ahdistuu taatusti enemmän siitä, että isänsä ahdistuu ja käy omia traumojaan läpi tällä tavalla. 

Vierailija
26/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutunnit pois perusopetuksesta.

Hihhulit palvokoon vapaa- ajalla mielikuvitusolentojaan.

Vierailija
27/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähden ulos kodistani, kohtaa minua usein  uskonnon tyrkytys ja se on se, kun näen naisia burka yllään tai hijab hiuksillaan. Se ikävästi  kertoo siitä, että nyt naisille on asetettu täyskielto puhumiseen kodin ulkopuolella, talibanien toimesta. Mormoonipojat salkut kädessään kravateissaan. Oven takana vartiotornin tarjoaja. Minun vakaumukseeni ne eivät kuulu, kenelle valitan? Onko sitten suvivirsi se kaikista pahin vakaumuksen rikkoja? Minulle oli kaunis tapa lopettaa kouluvuosi ja aloittaa kauan kaivattu kesäloma. Poistoonhan tämä men...

Vierailija
28/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei tykkää tuosta ulinasta. En tykännyt minäkään aikanaan, inhosin sitä. Ja olen valkoihoinen ja kirkossa kastettu suomalainen. 

Mistä tämä juttu on edes tullut että suomalaiset rakastaisi tuota virttä? Minä en tykkää ollenkaan ja muistan että ei tykännyt moni muukaan. 

Menkää kirkkoon sunnuntaisin jos haluatte virsiä kuunnella.

Eipä tuota silloin lapsena ajatellut että se olisi mitään uskonnollista tuputtamista. Kyllä se yhdistyi vahvasti siihen että kiva kesäloma alkaa. Enkä ole uskonnollinen minäkään mutta en tuota tai uskonnontunteja kyllä pahalla muistele. Riparikin oli nuorena mukava kokemus. Pari viikkoa mukavaa yhdessäoloa ja hauskaa kavereiden kanssa.

Nykyään kun ei mitään voi tai saa sanoa ettei vaan pikku Beatricen isä ja äiti koe kaikkea lapsensa yksilön oikeutta loukkaavana. Monelta lapselta nyt kielletään tuollaiset yhteiset kokemukset ikäistensä kanssa. Ei ihme että ihmiset ovat nykyään yhä yksinäisempiä eivätkä tunne kuuluvansa mihinkään.

Vierailija
29/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan typerää valitusta. Suvivirsi on suomalaista kulttuuria.

Paitti että on käännös ruottalaasesta suvivirrestä. Suurten nälkävuosien jälkeen v...1700 luvulta rantautui Suomeenkin.

Vierailija
30/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mainitaanhan siinä virressä ensimmäisessä säkeessä sana "siunaustaan", toisessa kertaalleen Jumala, kolmannessa Herran kansa, Luoja ja Herra. Ja taasen säkeistöjä 4-6 tuskin ikinä lauletaan.

Aivan kauheaa uskonnon tuputtamista.

Vierailija
31/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan typerää valitusta. Suvivirsi on suomalaista kulttuuria.

Paitti että on käännös ruottalaasesta suvivirrestä. Suurten nälkävuosien jälkeen v...1700 luvulta rantautui Suomeenkin.

Semmoiset 300 vuotta. Monet taitaakin muistaa vielä miten oli lystiä koulun päättäjäisissä ennen kuin tämä perinne alkoi..

Vierailija
32/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää olla vanha kesälaulu niin tapani kansan kesän lapsi?

Joku varmaan ahdistuisi siitäkin ja aloittaisi kampanjan.

Ahdistua voi oikeastaan mistä tahansa.

Vierailija
33/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää olla vanha kesälaulu niin tapani kansan kesän lapsi?

Joku varmaan ahdistuisi siitäkin ja aloittaisi kampanjan.

Ahdistua voi oikeastaan mistä tahansa.

Jos ei ole syntynyt kesällä, ei ole kesän lapsi, joten syrjintää olisi tuon laulun esittäminen kevätjuhlassa.

Vierailija
34/34 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä ihmettelin jo alakoulussa  oli se, että kun luokallani oli kaksi jehovantodistajien lasta, heidän ei tarvinnut osallistua uskontotunteihin eikä mihinkään uskontoon liittyvään, mutta esim. minun oli pakko vaikka olen ateisitisesta kodista enkä ole koskaan uskonut mihinkään satuihin.  Satuja minulle on luettu paljonkin lapsena mutta aina osasin ne todesta erottaa, niin tämänkin asian.

Kuitenkin minun täytyi osallistua koulun aamuhartauteen ja olis pitänyt vielä veisata hoilottaa mutta sitä en tehnyt.

Meiltä joitka olimme uskonnottomasta kodista, meitä oli muitakin kuin minä, pakotettiin osallistumaan aivopesu-yrityksiin, tosin tuloksetta.

Onko tämä tasa-arvoista? Tositen ei tarvinnut, toiset pakotettiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä