Maaseudulla asuminen?!
Muutin keväällä maaseudulle, kun jäin eläkkeelle. Kevät ja kesä mennyt fiilistellessä, saunaa lämmitellessä, kalastelussa ja marjastaessa. Nyt alkaa hirvittää syksy ja talvi. Mitä minä teen täällä syksyn ja talven? Siis päivät, viikot ja kuukaudet? Matkaa kauppaan on 20 km eikä naapureita lähimaillakaan. Kun käyn kylällä, roikun tuntikaupalla niissä parissa ruokakaupassa, kun on niin vaikea lähteä kotiin yksinäisyyteen takaisin. Miten te maalla asuvat selviätte ja mitä te teette? Nytkin on aamu, eikä ole mitään ajatusta, miten saan tämän päivän kulumaan.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Ja itsestä kun tuntuu, että ei ikinä ole hetkeä, että kaikki olisi tehty ja että aika kävisi pitkäksi. Nytkin tässä vielä makaan sen takia, että en oikein tiedä mistä niistä kymmenestä asiasta aloittaisin. Vuodenajasta riippumatta. Työn määrä välillä lannistaa ja tekisi vain mieli tuhlata aikaa jossain kodin ulkopuolisissa menoissa. Maalta kun pääsee oikein helposti kaupunkiin, ei täällä kukaan enää nykypäivänä ole jumissa. Tai jos on päättänyt elää ilman autoa ja huonon julkisen liikenteen varassa, niin sekin on oma valinta.
Ei sellaista hetkeä koskaan maaseudulla tulekaan, että kaikki olisi tehty. Minulla meni parikin vuotta tämän ymmärtämiseen ja kun ymmärsin niin eivät tekemättömät työt häiritse yhtään. Aamukahvia juodessa mietin päivän tekemiset enkä ota kymmentä asiaa tehtäväkseni. Välillä tuhlaankin aikaa ja ajan pikkukaupunkiin 15 km parin viikon välein torille ja kauppoihin ym. Olen varsin tyytyväinen ja onnellinen missä asun, kylä alle kaksi tuhatta asukasta, asun jo 14 vuotta täällä yksin eläkeläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää tyypit, jotka kuvittelee, että maalla voi asua ilman autoa. Julkista liikennettä ei nykyään käytännössä ole. Ja palvelut jossain vähintään 30 km päässä.
Miksi ei voisi asua ilman autoa, jos kulkee taksilla kun tarvitsee käydä kaupungissa. Tai sillä koulubussilla, mikä menee aamulla ja tuo koululaiset takaisin illalla.
Miksi ihmisiä ylipäätään ihmetyttää muiden valinnat niin kovin. Eikö ole omassa elämässä tarpeeksi tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itsestä kun tuntuu, että ei ikinä ole hetkeä, että kaikki olisi tehty ja että aika kävisi pitkäksi. Nytkin tässä vielä makaan sen takia, että en oikein tiedä mistä niistä kymmenestä asiasta aloittaisin. Vuodenajasta riippumatta. Työn määrä välillä lannistaa ja tekisi vain mieli tuhlata aikaa jossain kodin ulkopuolisissa menoissa. Maalta kun pääsee oikein helposti kaupunkiin, ei täällä kukaan enää nykypäivänä ole jumissa. Tai jos on päättänyt elää ilman autoa ja huonon julkisen liikenteen varassa, niin sekin on oma valinta.
Ei sellaista hetkeä koskaan maaseudulla tulekaan, että kaikki olisi tehty. Minulla meni parikin vuotta tämän ymmärtämiseen ja kun ymmärsin niin eivät tekemättömät työt häiritse yhtään. Aamukahvia juodessa mietin päivän tekemiset enkä ota kymmentä asiaa tehtäväkseni. Välillä tuhlaankin aikaa ja ajan pikkukaupunkiin 15 km
No hei kuule, mulla on tätä nyt tässä takana 20 v., ja homman ydin kyllä oivallettu. 😊 Lapsetkin on ja päivätyöt muualla. Kyllä niitä hommia sen "kymmenen" tuppaa silti kertymään, vaikka tämä pelkkä kielikuva olikin. Ja kyllä ne vaan stressaakin aika ajoin, kun tietää, että tehtävä on ja itsestään ne ei tekeydy, ja uusi työpäiväkin siellä muualla kutsuu. Mutta kyllähän tämä tästä helpottaa, kun lapset itsenäistyy ja vielä joku päivä voi töistäkin höllätä, kun rahanmeno lasten aikuistumisen myötä vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Todellakaan se Katson maalaismaisemaa ja ymmärrän kuinka onnellinen voikaan olla hän -biisi ei kerro meikäläisestä. Eli koen tämän pelkäksi tyhjyydeksi, jossa ei ole missään mitään eikä ketään. Radio, TV ja maisemat eivät riitä elämän sisällöksi eikä tekemistä keksi, kun hommat on tehty. Martat tai autojen kanssa puuhailu tai mattojen kutominen ei ole mun juttu. Ja syyskuussako alan odottaa, että tulisi sitä lunta että pääsisi kolaamaan? Pimenevät illat siihen päälle niin todellakin valkotakkiset voi tulla hakemaan ellen lähde takaisin kaupunkiin. Mitä pikemmin, sen parempi. Iso kysymys toki, miten sen teen kun rahat on kiinni tässä maalaisidyllissä. Onnea teille jotka olette löytäneet maaseudulla asumisen ilon. Minulle se oli elämäni suurin virhe. Terveisin ap
Ymmärrän hyvin sinua, jos olet yksinasuva, eikä ketään kiinnosta kyläillä luonasi maalla (kun se on niiin kaukanakin...) Mutta eikö siellä kylillä olisi edes jotain harrastetoimintaa, mikä kiinnostaisi? Tai laita alueen puskaradioon (Facebookin ryhmä) viesti, missä kysyt lähiseudun mahdollisista aktiviteeteista. Ehkä samalla rohkenet kertoa halustasi tutustua uusiin ihmisiin.
Eipä se ota jos ei annakaan. Toivon, että uskaudut pois (epä)mukavuusalueeltasi, ja yrität sinnikkäästi löytää paikkasi siellä. Ainakin siihen asti, että joku ostaa mökkisi. 😉👍🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Todellakaan se Katson maalaismaisemaa ja ymmärrän kuinka onnellinen voikaan olla hän -biisi ei kerro meikäläisestä. Eli koen tämän pelkäksi tyhjyydeksi, jossa ei ole missään mitään eikä ketään. Radio, TV ja maisemat eivät riitä elämän sisällöksi eikä tekemistä keksi, kun hommat on tehty. Martat tai autojen kanssa puuhailu tai mattojen kutominen ei ole mun juttu. Ja syyskuussako alan odottaa, että tulisi sitä lunta että pääsisi kolaamaan? Pimenevät illat siihen päälle niin todellakin valkotakkiset voi tulla hakemaan ellen lähde takaisin kaupunkiin. Mitä pikemmin, sen parempi. Iso kysymys toki, miten sen teen kun rahat on kiinni tässä maalaisidyllissä. Onnea teille jotka olette löytäneet maaseudulla asumisen ilon. Minulle se oli elämäni suurin virhe. Terveisin ap
Ymmärrän hyvin sinua, jos olet yksinasuva, eikä ketään kiinnosta kyläillä
Jatkan tähän omaan viestiini:
Olisko kylällä, missä kaupatkin ovat, joku yhdistyksen pitämä kirppis tms, joka tarvisi vapaaehtoistyöntekijän kerran viikossa? Tai olisiko seurakunnalla/maatalousnaisilla/nnky:llä/'nimeä järjestö' ym. kampanja esim. kerätä tarvikkeita pak olaisille/neuloa sukkia/sortteerata avustuslahjoituksia/järjestää tapahtuma/myyjäiset tms., johon mieluusti ottavat uusia toimijoita.
Joulumyyjäisiä varten tarvii alkaa jo suunnitella myytäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku listata, mitä hyviä puolia maaseudulla aidosti on? En ymmärrä.
Ja asumisesta nimenomaan. Mökkeily on eri asia, ja siitä parinkymmenen vuoden kokemusta minullakin.
Mikään sieni- tai marjametsä ei ole vastaus. Sen takia ei kannata muuttaa. Kaupungistakin ajaa vartissa hyvään mustikkametsään. Ei sitä nyt ihan joka päivä tarvita kuitenkaan.
Huonoja puolia tulee kyllä mieleen vaikka kuinka, mutta niitä jo tullut tällä ketjussa ilmi, niin en ala toistamaan. Maaseudun asunnot ovat niin halpoja vrt kaupunki, ettei sinne kauhean moni taida oikeasti haluta.
Minusta maaseudun parhaat puolet on tilaa niin lapsille kuin lemmikeille (mneillä mm. hevoset omassa pihassa, koirille hehtaari pihamaata aidattu), puhdas luonto, monipuoliset ulkoharrastusmahdollisuudet, metsästysmaastot, pihan-, puutarhan- ja mets
Miten ihmeessä vertaat omaa elämääsi ap:n elämään! Teillähän on ihan eri tilanne: sinä ilmeisesti nuorehko perheellinen ihminen, on puoliso ja lapset, todennäköisesti sukua ja kavereita käy kylässä, on hevosta ja koiraa jne jne.
Ap taas on yksinasuva eläkeläinen, jolla ei ole ketään/mitään siellä pimenevissä illoissa. Eikä eläkeläinen enää ota vastuulleen laumaa kotieläimiä eikä rupea ampumaan luontokappaleita.
Mieti vähän mitä kirjoitat!
Miten ihmeessä vertaat omaa elämääsi ap:n elämään! Teillähän on ihan eri tilanne: sinä ilmeisesti nuorehko perheellinen ihminen, on puoliso ja lapset, todennäköisesti sukua ja kavereita käy kylässä, on hevosta ja koiraa jne jne.
Ap taas on yksinasuva eläkeläinen, jolla ei ole ketään/mitään siellä pimenevissä illoissa. Eikä eläkeläinen enää ota vastuulleen laumaa kotieläimiä eikä rupea ampumaan luontokappaleita.
Mieti vähän mitä kirjoitat!
Siis hänhän ei vastannut ap:n aloitusviestiin, vaan ihan jonkun muun, joka pyysi listaamaan maaseudulla asumisen hyvät puolet. Ennen kuin hyppää jonkun silmille, niin kannattaa vetää henkeä ja rauhassa lukea, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Pian tippuu jälleen lehdet pihapuun
Pojat koulutiellä joutuu tappeluun
Vanha maitoauto vartin myöhästyy
Jossain viheltelee yksinäinen pyyEilen Lindin Kaisan kaupan luona näin
Taitaa taaskin raukka olla pieniin päin
Meitä pyysi pärekattotalkoisiin
Kun hän lainakirvestä vei naapuriinKatson maalaismaisemaa ja ymmärrän
Kuinka onnellinen voikaan olla hän
Joka täällä vain saa aina asustaa
Maalaismaisemaa en saata unohtaaKun vein tänään kilon hauen pappilaan
Saapui samaan aikaan papin kansliaan
Myöskin konstaapeli kera nuorikon
Varmaan toisen kylän neitosia onKatson maalaismaisemaa ja ymmärrän
Kuinka onnellinen voikaan olla hän
Joka täällä vain saa aina asustaa
Maalaismaisemaa en saata unohtaaPojat poimii tuolla kastematojaan
Vanhus hiljaa kulkee ohi kirkkomaan
Ensiviikkoon
Miten sinä idiootti jaksat keskustella laulu sanoilla ketjusta toiseen. Eikö sinulla ole mitään omaa sanottavaa ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää tyypit, jotka kuvittelee, että maalla voi asua ilman autoa. Julkista liikennettä ei nykyään käytännössä ole. Ja palvelut jossain vähintään 30 km päässä.
Miksi ei voisi asua ilman autoa, jos kulkee taksilla kun tarvitsee käydä kaupungissa. Tai sillä koulubussilla, mikä menee aamulla ja tuo koululaiset takaisin illalla.
Miksi ihmisiä ylipäätään ihmetyttää muiden valinnat niin kovin. Eikö ole omassa elämässä tarpeeksi tekemistä?
Tiedätkö, paljonko taksi maksaa, jos ei saa sote-taksia muutamaa kertaa kuukaudessa vaan pitää maksaa itse?
Koulukuljetukset ovat tavallisesti tilausajoja, ja harvemmin maaseudulla busseja. Yleensä ovat takseja, joihin ei oteta muita matkustajia. Ehkä kerran viikossa on joku palveluliikennekuljetus.
Vierailija kirjoitti:
Kerroit olevasi eläkkeellä. Miten on mahdollista, että kuusikymppisellä (?) Ei ole parempaa itsetuntemusta siitä, mistä pitää ja mikä itselle sopii?
Todella uskomaton juttu, teetkö useinkin isoja, harkitsemattomia päätöksiä?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku listata, mitä hyviä puolia maaseudulla aidosti on? En ymmärrä.
Ja asumisesta nimenomaan. Mökkeily on eri asia, ja siitä parinkymmenen vuoden kokemusta minullakin.
Mikään sieni- tai marjametsä ei ole vastaus. Sen takia ei kannata muuttaa. Kaupungistakin ajaa vartissa hyvään mustikkametsään. Ei sitä nyt ihan joka päivä tarvita kuitenkaan.
Huonoja puolia tulee kyllä mieleen vaikka kuinka, mutta niitä jo tullut tällä ketjussa ilmi, niin en ala toistamaan. Maaseudun asunnot ovat niin halpoja vrt kaupunki, ettei sinne kauhean moni taida oikeasti haluta.
Miten sinun on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. Sitä on tässäkin ketjussa moneen kertaan selitetty. Et vain ymmärrä
Minulle esimerkiksi ei ole kaupungissa "mitään". Käyn lähinnä töissä ja ruokakaupassa, en harrasta kulttuuria, kuntosalia, tai mitä tässäkin ketjussa on lueteltu.
Haluan tilaa ympärilleni, ja luonnon ääniä, liikenteen äänistä en välitä, katuvaloja en tarvitse.
Minulla on eläimiä, ja tulee varmasti olemaankin. On kivaa saada esimerkiksi omat hevoset omaan pihaan. Kaupungissa asuessa ne oli vuokratallissa. On muuten kallista lystiä, halvempikin on kotona pitää. Minä viihdyn kotona, töissä joudun olemaan ihmisten kanssa, kotona en kaipaa seuraa.
Teen juuri tässäkin ketjussa lueteltuja asioita, puuhaan pihalla ja puutarhassa teen erilaisia käsitöitä, leivon, kokkaan, kävelen, kalastan, hoidan niitä eläimiäni, Marjastan jne ja vaan olen.
Miksi en saisi elää niin, kun se on minulle sopiva tapa? Miksi se tähänkin ketjuun kirjoittaneita niin kovin häiritsee ja ärsyttää tai on vaikea ymmärtää.
En minäkään pysty samaistumaan kovin urbaaneihin ihmisiin, ajan viettoon kahviloissa tms, koska en itse niistä nauti. En minä silti asiaa ihmettele, ymmärrän että ihmiset pitävät eri asioista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, paljonko taksi maksaa, jos ei saa sote-taksia muutamaa kertaa kuukaudessa vaan pitää maksaa itse?
Koulukuljetukset ovat tavallisesti tilausajoja, ja harvemmin maaseudulla busseja. Yleensä ovat takseja, joihin ei oteta muita matkustajia. Ehkä kerran viikossa on joku palveluliikennekuljetus.
Mitä sinä sönkötät? Sehän riippuu ihan täysin missä asuu! Täällä esim on 45 min matkaa lähimpään kaupunkiin, jossa suurin osa ihmisistä käy töissä. Ja todellakin ne bussit kulkee. 3 vuoroa aamulla ja samat kolme palaavat iltapäivällä.
Sinä itse et taida tietää yhtään mitään, kunhan kiukkuat siellä.
Miksi muiden maalla viihtyminen on sinun henkilökohtainen ongelmasi?
Ap, kehittele talveksi joku kiinnostava harrastus itsellesi jota voit sisätiloissa tehdä.
Minä harrastan tiffanylasitöitä, puusta nikkarointi on toinen mukava harrastus.
Päivät viikot ja kuukaudet menee huomaamatta, minä tykkään hiljaisuudesta enkä tarvitse ihmispaljoutta ympärilleni pyörimään, kaljaräkälät ei kiinnosta pätkääkään.
Jos pelkää stalkkereita, kannattaa mennä metsästäjäkurssille, hankkia metsästyskortti ja sitten haulikko. Metsästämiseen ei tarvita omia laajoja tiluksia, valtion maille saa metsästyslupia. Kun sitten näkee stalkkerin aitan nurkalla, menee muina henkilöinä pihalle sen pyssyn kanssa ja ampuu pari laukausta 20 metristä aaneloseen, pitäähän sitä patruunoita ja aseen käyntiä testata, ennen kuin lähtee metsälle. Omalla maalla ampuminen on laillista, jos ei ole aivan lähinaapureita. Saattaapa tuosta stalkkeri tulla toisiin ajatuksiin, ja metsästäminen on muutenkin oiva harrastus maalla asuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellet kaupungissa asunut teattereissa ja kauppakeskuksissa normaalin asunnon sijaan, mitä sellaista siellä oli mitä ei millään muotoa pysty tässä nykyisessä asuinpaikassasi tekemään?
Uimahalli, talviuintipaikat, valaistut lenkki-ja hiihtoladut, luistinradat ja sitten ne teatterit ja taidemuseot. Ylipäänsä oli katuvalot ja ulos pystyi menemään pimeälläkin.
Kävin juuri tänä aamuna tähtien valossa lenkillä melkein-maaseudulla hiekkatiellä. Aivan täysin pilkkopimeää on todella harvoin, ja silmä tottuu hämärään, jopa melkein pimeään aika äkkiä. Häiritseviä ovat ne valot, jotka tulevat taloista, joiden pihamaata valaistaan kirkkaasti yötä päivää. Silloin hetkeksi sokaistuu, ja kun on taas pimeää, hyvin näkee.
Kyllä minä tiedän, minulla on torppa maalla. Mutta pimeys kaventaa todella paljon ulkoaktiviteetteja, et voi väittää muuta.
No jos sinulla kaventaa, ei se tarkoita että kaikilla. Kaupungissa kävisin pyöräilemässä, hiihtämässä sekä koirien kanssa lenkillä Ihan samoja asioita teen maalla. Pimeys ei mitenkään niitä rajoita, miksi ihmeessä rajoittaisi? Päinvastoin. Maalla voi valita lenkkeileekö pellolla, metsässä vai rannalla.
Talvi on maalla kova ja lyö vasten kasvoja. Pitää olla traktori tai ostaa maajussilta lumenauraus. Lumikolalla ei pihaa tai piha tietä auki saa!
Vierailija kirjoitti:
Ap, kehittele talveksi joku kiinnostava harrastus itsellesi jota voit sisätiloissa tehdä.
Päivät viikot ja kuukaudet menee huomaamatta, minä tykkään hiljaisuudesta enkä tarvitse ihmispaljoutta ympärilleni pyörimään, kaljaräkälät ei kiinnosta pätkääkään.
Ei kiinnosta tuommoiset jutut, mistä syntyy lisää krääsää nurkkiin (ompelu, neulominen, kudonta, taide, lasi - ja puutyöt esim.)
En tarvi mitään materiaalista lisää. En tarvi edes puolukoita ämpärikaupalla. Mihin niitä ahda? Lidlistä saa pussin kerrallaan, 79 senttiä.
Eli en keksi muuta kuin ristikot ja sudokut tms. Ja 20 vuoden jälkeen nekin alkavat tympiä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kun näissä maalle muuttaneiden tarinoissa olisi paikkakunta näkyvillä. Tietäisi missä on otettu muuttajat ilolla vastaan, missä ei. Vaikka toki itsestäkin se riippuu.
Olen myös miettinyt eläkeläisenä maalle muuttamista, muttei ole juuria missään.
Me ollaan asuttu ihan maalla kolmessa paikassa. 1000 asukkaan kunnassa Lapissa, 2000 asukkaan kunnassa Varsinais-Suomessa ja 4000 asukkaan kunnassa Pohjanmaalla. Kaikissa meidät on otettu tosi hyvin vastaan, ongelmia ei ollut missään.
Eikä stalkkereita. Kaupungissa asuessa sellainen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta tuommoiset jutut, mistä syntyy lisää krääsää nurkkiin (ompelu, neulominen, kudonta, taide, lasi - ja puutyöt esim.)
En tarvi mitään materiaalista lisää. En tarvi edes puolukoita ämpärikaupalla. Mihin niitä ahda? Lidlistä saa pussin kerrallaan, 79 senttiä.
Eli en keksi muuta kuin ristikot ja sudokut tms. Ja 20 vuoden jälkeen nekin alkavat tympiä.
Eri
Kannattaisi kyllä edes muutama desi niitä puolukoita viitsiä poimia itse. Juuri katsoin, kun ulkomaiset poimivat puolukkaa ihan moottoritien vieressä. Välissä oli vain hirviaita. Jonnekin myyntiin meni nekin puolukat.
Tosin, jos olet noin laiska, miksi asut maalla, jossa ei ole sinulle mitään? Jos et asu, ei sinun varmaan kannata ampua alas muiden ehdotuksia.
Itse en jaksaisi elää elämääni istuen ja tylsistyen.
Ja tätä ei ole kaupungissa? Minulla ainakin on
Paitsi tuo jäätymisen estäminen, sitä ei ole tarvinut yhdessäkään talossa tehdä. Ja vanhoissa taloissa olen asunut
Mikäli moinen elämäntapa ei sovi sinulle, älä elä niin. Maalla voi asua myös ihan sähköllälämmittäen, ilman kasvimaalta.
Ihmeellisiä stereotypioita ja yleistyksiä ihmisillä.