Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-luvulla oli lapsella hyvä olla Suomessa!

Vierailija
11.09.2024 |

Maailma ei ollut niin stressaava, ei ollut ylimääräisiä ärsykkeitä, lapset leikkivät pihoilla ja liikkuivat paljon. Ei tarvittu rahaa hirveästi harrastuksiin. 70-luvulla oli lapsella hyvä olla Suomessa! Voi kunpa nykyiset vanhemmat tietäisivät millaista silloin oli.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tasan ollut. Ruoka oli pahaa ja vähäravinteinteista ja elämä tylsää.

Vierailija
2/7 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oli ja pyörin pari-kolme kertaa rappukäytävän portaat alas pää aueten kun oli niin vapaata ja kukaan ei seurannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmuisen harmaa ja ankea vuosikymmen. Kouluissa puhuttiin happosateista ja laulettiin mollivoittoisia neuvostovirsiä. Muovi ja ydinsodan pelko olivat pop. 

Vierailija
4/7 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sen vuosikymmenen teini ja nuori. Ajeltiin prallia pikkukaupungin keskustan toria ympäri. Pojat haki tyttöjä kyytiin ja sitten mentiin ajelulle, tietty piti näyttää kuinka kovaa auto kulkee ja huudattaa tyttöjä. Autot ahdettiin kavereita niin täyteen kuin mahtui. Joillakin oli Lada laatuauto ja joillakin viimeisen päälle laitettu jenkkirauta, joka kieltämättä meni kovaa (nopeusrajoitus 80 ja auton mittarissa 180).

Poikia eikä miehiä ei tarvinnut naisten pelätä. Ikinä heille ei tehty väkivaltaa. Oli vain tiettyjä tyttöjä, joilta sai aina eikä kilttejä perhetyttöjä poikien tarvinnut siksi ahdistella. Syntyi paljon seurustelusuhteita helposti, kun kaupungin viikonloppuillat ulkona viihtyvät pojat ja tytöt tapasivat tuttujen kautta ja pojat rohkeasti kysyivät treffeille, josta vakavatkin suhteet alkoivat.

Muutoin joka paikkaan mentiin kävellen, fillarilla tai bussilla. Kyytiä ei kotoa edes kannattanut kysyä. Oltiin vapaita toisin kuin nyt, kun kaikki pitää aina heti tavoittaa kännykästä.

Harrastukset olivat pääasiassa ilmaisia eikä varustelukilpailua ollut, kun ei oikein myyty varusteitakaan. Ratsastus oli kaikkien ulottuvilla maksaen vain pikkurahaa per tunti. Leveät lahkeet housuissa ja farkuissa jäivät fillarin pinnojen väliin, jollei laittanut niitä kiinni pyykkipojilla :D

P.s. Koulun joka syksyinen cooper testi juostiin niillä kengillä, mitä sattui jalassa olemaan koulupäiväksi. Minulla valkoiset tennarit ilman sukkia ja jaloissa sitten vertavuotavat hajonneet rakot, ei vaihtokenkiä. Luokan yhdellä tytöllä oli lenkkarit.

Vierailija
5/7 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 70-luvulla kansakoululainen. Oli turvallista ja vapaata. Äiti teki (ja tekee muuten yhä) maailman parasta ruokaa. Lähtisin kyllä takaisin, jos saisin valita.

Vierailija
6/7 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasari oli myös lapsille hyvää aikaa.

Vierailija
7/7 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla lasten ruumiillinen kurittaminen eli pahoinpiteleminen ei ollut lainvastaista. Lapsia kuoli vuodessa yli kymmenkertainen määrä nykyiseen verrattuna tapaturmissa. Ei ollut pyöräilykypäröitä, takapenkin turvavöitä tai uimavalvontaa juuri missään. Moni alle kouluikäinen kulki kesäisin päivät yksin tai lapsilaumassa käyden kotona vain syömässä ja nukkumassa. Vanhempien humalajuominen lasten läsnäollessa ja tupakointi sisällä olivat hyvin yleistä.