Alkaako virtsatietulehdus äkillisesti?
Olin iltapäivällä lenkillä ja yhtäkkiä alkoi seuraavat oireet: alavatsan jomotus ja sellainen olo, että on pakko päästä pissalle. Olo ei kuitenkaan helpottunut, vaan virtsaaminen sattuu etenkin lopussa (kamalaa!) ja tuntuu, ettei rakko tyhjene. Hieman on punertavaa virtsassa.
Kuumetta ei ole, eikä selkä- tai kylkikipua. Onkohan tämä virtsatietulehdus? Ei ole ennen ollut.
Saisin ilmeisesti suoraan antibioottikuurin. Kauankohan menee, että oireet helpottavat?
Kommentit (45)
Itsellä oli kirvellystä pissahommissa mutta hoitsun pikatesti ei näyttänyt tulehdusta. Antoivat voidetta ja oireet rauhoittuivat muutaman päivän kuluttua. Sitten parisen viikkoa eteenpäin kuin salama kirkkaalta taivaalta eräs aamu koko kroppaa hieman kolotti ja kirveli virtsatessa. Illalla nousi kuume. Aamuksi taas laski ja tätä sahaamista meni parisen päivää kunnes viimein virtsasin verta ja todettiin munuaistulehdus.
Minullakin muut oireet rauhoittuivat ensin lääkekuurin myötä: kirvely, kipu virtsatessa sekä veri virtsassa. inhottava paineen tunne kuitenkin kesti useita viikkoja, oli ihan alavatsalla häpyluun kohdilla. Tosi inhottavaa oli, kun töyssyt yms. tuntui erityisen inhottavilta ja sen jatkuvan paineen tunsi koko ajan. Vähän kuin liitoskipua, vaikka ei ollut raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Suht äkillisesti itsellä aina alkaa. Usein mennyt ohi runsaalla juonnilla ja varsinkin karpalomehu on hyvä tähän vaivaan. Siinä vaiheessa jos on verta alkanut olla pississä, niin olen kyllä lääkkeet hommannut. Nehän taitaa saada ihan vaan soittamalla varsinkin jos on aikasemminkin ollut. Lääkkeet itsellä alkanut helpottaa oloa jo onneksi samana päivänä.
Joillakin paranee joskus itsekseen, mutta koskaan ei voi tietää kenellä paranee ja kenellä leviää munuaisaltaan tulehdukseksi, joten siksi VTI vaatii aina sen antibiootin. Karpalomehu ja runsas veden juonti on kyllä hyvä lisä lääkehoidon tukena, koska karpalo happamoittaa virtsaa ja estää bakteerien kasvua ja runsas vedenjuonti huuhtelee virtsarakkoa. Karpalomehu päivittäin käytettynä on myös hyvä ennaltaehkäisemään tulehdusta, jos on toistuvia tulehduksia. Itselläni väheni karpalomehun avulla tulehdukset 1-2 vuodessa, kun aiemmin niitä oli 4 vuodessa.
Ja tosiaan äkillisesti yleensä alkaneet oireet itsellänikin. Burana ja/tai Panadol helpottaa kipua siihen asti kunnes pääsee antibiootin aloittamaan. Jos on kovat tuskat, niin sitten vaikka yöllä päivystykseen että saat antibiootin jo sieltä, lievemmissä tapauksissa kärsii odottaa seuraavaan aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Voi alkaa. Joskus mulla kyllä on tuollaista ja se menee ihan päivässä ohi. Voi tulla jos on vaikka istunut jossain kylmässä. Ensiavuksi karpalomehua jos on tai sitten vaan juo vettä paljon että virtsatiet huuhtoutuu.
Mulla on ollut erittäin harvoin VTI. Viime kesänäkin kuvittelin oireiden johtuvan alapään kylmettymisestä ja join paljon nesteitä. Aamulla olikin sitten järjetön vatsakipu ja jatkuva pissahätä. Pakko lähteä päivystykseen. Siellä huomasin vasta pissanäytettä ottaessani, kun kuppiin tuli paksua vaaleasakkaista virtsaa.
Lääkäri kauhisteli bakteerien määrää, ei uskonut oireiden alkaneen vasta edellisenä iltana! Sain ab-kuurin ja käskyn lähteä heti sairaalan ensiapuun, jos oireet pahenevat. Siis kannattaa lähteä ajoissa lääkäriin!
En ole ap, mutta samaa teemaa. Mulla iski vt-tulehdus kolme päivää sitten. Antibiootit on auttaneet muihin vaivoihin, mutta edelleen esim. autossa töyssyt tuntuu inhottavalta alavatsalla, virtsateiden kohdalla luulisin. Ja muutenkin sellainen inhottava paineen tunne ihan alavatsalla. Onko tääkin oire ja voiko kestää kauan? En yksikseni yhdistäisi vt-tulehdukseen, mutta aiemmin oli tosiaan muitakin tyypillisiä vaivoja.