Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako virtsatietulehdus äkillisesti?

Vierailija
11.09.2024 |

Olin iltapäivällä lenkillä ja yhtäkkiä alkoi seuraavat oireet: alavatsan jomotus ja sellainen olo, että on pakko päästä pissalle. Olo ei kuitenkaan helpottunut, vaan virtsaaminen sattuu etenkin lopussa (kamalaa!) ja tuntuu, ettei rakko tyhjene. Hieman on punertavaa virtsassa. 

Kuumetta ei ole, eikä selkä- tai kylkikipua. Onkohan tämä virtsatietulehdus? Ei ole ennen ollut.

Saisin ilmeisesti suoraan antibioottikuurin. Kauankohan menee, että oireet helpottavat?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainahan se alkaa nopeasti. Ei todellakaan ole mikään viikkojen ajan kehittyvä vaiva. Minut on vienyt tunneissa petipotilaaksi. Onneksi antibiootit tehoavat nopeasti myös. Ne kannattaa hankkia heti ensi oireiden ilmaantuessa, koska olo voi paheta äkkiä.

Vierailija
22/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa aika yllättäen, virtsaamiskipu ja veri virtsassa selviä oireita. Mene päivystykseen niin saat heti lääkkeen, muuten oot koko yön tuskissa. 

Särkylääkkeen kanssa ei joudu olemaan tuskissaan ja selviää aamuun. Ei yöllä ole apteekitkaan auki.

No ei herranjestas pahaan VTI-kipuun auta kyllä särkylääkkeet yhtään. -eri

Mulla auttaa burana ainakin ja runsas juominen myös.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina mennyt oireet todella nopeasti pahaksi kun on tullut pissatulehdus. 

Vierailija
24/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se alkaa joillakin nopeasti. Itellä alkaa hitaasti. Virtsaputki alkaa mulla ensin oireilemaan. Päivän tai kaksi on ärtynyt. Sitten vasta nousee rakkoon ja alkaa tuo jatkuva pissahätä.

Vierailija
25/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi Klamydia... Käy lääkärissä ja jatka panemista

Katso peiliin ja jos nuolit pannua niin ikenet punottaa...

Vierailija
26/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa aika yllättäen, virtsaamiskipu ja veri virtsassa selviä oireita. Mene päivystykseen niin saat heti lääkkeen, muuten oot koko yön tuskissa. 

Särkylääkkeen kanssa ei joudu olemaan tuskissaan ja selviää aamuun. Ei yöllä ole apteekitkaan auki.

Kyllä minulla auttoi paljon. Vaikka oli kunnon tulehdus ja eteni munuaistasolle. Silti ihan Burana helpotti oloa tosi paljon. Varmaan yksilöllistä. 

Vierailija
27/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä pysty 4h pidättämään tulehduksessa ja särkylääkkeellä ei tee mitään. Täällä myös saa heti ab:n päivystyksessä jo yöllä ja sit aamulla hakee vaan lisää. Nämä on semmoisia vaivoja mitä minusta pitäisi nimenomaan hoitaa puhelimessa tai etänä, mut aina on vaatimus et pitää tulla antamaan näyte. Ja virtsis on vaiva millä on päässyt tosi nopeasti päivystyksestä läpi, menenkin aina sinne kun se tulee yleensä illalla ja ajarus siitä, että valvon koko yön ja aamulla lähden yrittämään soittaa tk:n missä on takaisinsoitto mikä soittaa kun soittaa. Ja sinnekkin on raahauduttava näytteen antoon ja kärsin kivuista ties kuinka kauan.

Vierailija
28/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi samankaisilla oireilla munuaiskivivaivat. 

Vierailija
29/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttaa burana ainakin ja runsas juominen myös.

-eri

No ei mullakaan auta burana kyllä virtsiskipuun yhtään, nykyään on onneksi lääkkeet aina varalta ettei ikinä enää tarvitse kärsiä niin kuin ekat kerrat kärsin, kerran jouduin ihan antibioottitippaankin kun oli niin raju tulehdus

Vierailija
30/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Non se minulla alkoi sen ainoan kerran kun on ollut. Tosin en ollut lenkillä vaan istuin työpöytäni ääressä.

Vierailija
31/45 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kylläkin ikämies, eikä johdu mistään vehkeen koosta vaan siitä ettei rakko tyhjene enää kunnolla eli sinne jää virtsaa, jossa ilmeisesti bakteerit alkaa kasvamaan. Ikävin juttu oli, ettei kokeet näyttäneet mitään, mut v. oli mustaa ja punaista; meni sitten itsestään ohi.

Vinkki naisille ja miehille: genitaalien alapesu aamuin ja illoin - pienentää riskiä ja tuota karpalomehua/hilloa, tai puolukkaa - liuottaa bakteereita/estää kasvua. Jos se pääsee leviämään munuaisiin asti, niin voi olla hengenlähtö aika lähellä.

Vierailija
32/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissatulehduksessa kannattaa käyttää Omaoloa tai muita digipalveluita, riippuen mitä oma hyvinvointialue käyttää. Sieltä oon saanu aina nopean avun, alle tunnissa on tullut antibioottiresepti. Jos ei ole sillä helpottanu niin olen saanut sitä kautta lähetteen labraan ja sen jälkeen uuden antibiootit, kun ekat ei sattunut kohdilleen. Olen käyttänyt sitä siis 4 kertaa pissitulehduksen takia ja vain yhdellä kertaa eka antibiootti ei auttanut kun virtsassa kasvoi erilainen bakteeri.

Kannattaa hyödyntää nämä digitaaliset palvelut jos pystyy niin saa avun nopeasti ja jää puhelin- yms resurssit heille ketkä ei pysty digitaalisia palveluita käyttämään. 

Vierailija
33/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi samankaisilla oireilla munuaiskivivaivat. 

Mulla sama. Päivystyksessä olivat varmoja että vti, mutta virtsakokeessa ei ollut tulehdusta. Munuaiskiviä ollut useamman kerran.

Vierailija
34/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole päivystysasia, ellei ole kova kuume lisäksi.

Vierailija
35/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä pysty 4h pidättämään tulehduksessa ja särkylääkkeellä ei tee mitään. Täällä myös saa heti ab:n päivystyksessä jo yöllä ja sit aamulla hakee vaan lisää. Nämä on semmoisia vaivoja mitä minusta pitäisi nimenomaan hoitaa puhelimessa tai etänä, mut aina on vaatimus et pitää tulla antamaan näyte. Ja virtsis on vaiva millä on päässyt tosi nopeasti päivystyksestä läpi, menenkin aina sinne kun se tulee yleensä illalla ja ajarus siitä, että valvon koko yön ja aamulla lähden yrittämään soittaa tk:n missä on takaisinsoitto mikä soittaa kun soittaa. Ja sinnekkin on raahauduttava näytteen antoon ja kärsin kivuista ties kuinka kauan.

Ei ole ihme että joutuu päivystyksessä odottaa tunteja, jos näin toimitaan. On sellainen vaiva minkä voi hoitaa buranalla seuraavaan päivään ja käydä omassa terveyskeskuksessa. Päivystyksessä toiset ovat oikeasti sairaita ja osa taistelee jopa hengestään siellä.

Vierailija
36/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa aikuiset kyllä saa puhelinreseptin. Lapsilta näyte kun eivät osaa luotettavasti oireita aina kuvailla.

Vierailija
37/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kerralla hain apteekista itse tehtävän testin. Kun se näytti tulehdusta, sain puhelimitse työterveydestä heti reseptin.

Vierailija
38/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö puolukoita tai karpaloita tai vaihtoehtoisesti mehu

Vierailija
39/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt juomaan sitruunalla maustettua vettä ja paljon. Aamulla labrakokeisiin. Sulla on VTI. 

Onhan yksityiset lääkäriasemat auki ympäri vuorokauden. Apteekitkin päivystävät.

Nyt heti vaan.

Vierailija
40/45 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 euroa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä