Kaveri on niin tuomitseva, että pelkään kertoa raskaudesta
Näen tätä kaveria pari kertaa kuukaudessa, sillä lapsemme ovat samassa kerhoryhmässä ja järjestämme puistotreffejä jne. sen lisäksi. Joskus on tullut puhetta lapsimäärästä. Olen itse suuresta perheestä ja olen haaveillut 3-4 lapsesta. Tämä ystävä on sitä mieltä, että kellään ei pitäisi olla yli 1-2 lasta. Mullekin on töksäytellyt, että keskittyisin näihin olemassaoleviin lapsiin, mikä oli todella kamala kommentti kun kerroin haaveestani.
Mulla on siis 4v ja 2v lapset, joita hoidan kotona ja huomasin että nautin tästä paljon enemmän kuin opiskelusta ja työelämästä. Vietämme kaiken ajan yhdessä, toki 4-vuotias lapsi käy kaksi kertaa viikossa kerhossa ja n. kerran kuukaudessa isovanhemmilla yökylässä. Teemme miehen töiden jälkeen asiat yhdessä perheenä, joten tuo keskittyisit olemassaoleviin lapsiin kommentti todella satutti. En ole edes esimerkiksi puhelimella lasten aikana enkä istuta heitä katsomassa ohjelmia, vain silloin tällöin saavat hetken katsoa jotain opettavaista jne. En siis ymmärrä, mistä tuo kommentti kumpuaa ja miten se menikin niin ihon alle. Totta kai tiedän, että uusi vauva aina aluksi sitoo, mutta jotenkin kyse ei tainnut olla siitä.
Halusimme vielä kolmannen lapsen mieheni kanssa ja taloustilannekin sen sallii, ja tein jokunen aika sitten positiivisen testin. Tuo ystävä nyt on asenteeltaan vain niin tympeä, että en tiedä mitä teen. Ja kun tuo kommentti ei ollut kertaluontoinen, vaan useasti hieman eri kontekstista puhunut vastaavia asioita yleisluontoisesti.
Kommentit (25)
Ja miksi sun täytyy olla kaveri tuollaisen hapannaama totuudentorven kanssa? Jättäisin hänet taakseni kokonaan. Viimeistään nyt.
No eihän tuo mikään ystävä tai kaveri ole. Anna olla, ei sulla ole mitään velvollisuutta kertoa hänelle tekemisistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi sun täytyy olla kaveri tuollaisen hapannaama totuudentorven kanssa? Jättäisin hänet taakseni kokonaan. Viimeistään nyt.
Mietin tätä juuri kirjoittaessani aloitusta! Muulla tavoin arvomme, huumorimme, mielenkiinnon kohteemme jne. ovat samanlaiset ja varsinkin lapsilla on aina mukavaa yhdessä.
t. Ap
Miksi sinä pidät tuollaista edes kaverina?
"Ystäväsi" ei vaikuta kovin kivalta ihmiseltä, joten haittaako, vaikka et puhuisi hänelle raskaudesta tai ylipäätään mitään? Raskaita ja ikäviä ihmisiä kannattaa karsia elämästään, koska on olemassa myös ihmisiä, jotka ovat mukavia ja kannustavia. Sellaiset ihmiset onnittelevat ystävän raskaudesta, eivätkä veetuile ja arvostele.
No se on hänen mielipiteensä, ja sulla on toinen mielipide. Miksi ihmeessä mietit hänen mielipidettään noin paljon? Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Oletko joku erityisherkkä, joka miettii kaikkia sanomiasia noin tarkkaan?
Pidä omana tietona, tuollaisille kavereille ei kannata kaikkea kertoakaan. Pidä etäisenä kaverina, jos haluat elämässäsi pitää
Lopeta tuo nössöily ja sanot mitä mieltä itse olet asiasta. Aiotko orjailla kaikkia kavereita ja tuttujasi sen perusteella mitä he sanovat? Elämä kaatuu, kun joku toinen on eri mieltä sinun kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
En ole, kyllä oma sukuni esimerkiksi aina päivittelee kaiken muutoista ja opiskeluista lähtien joten olen ihan tottunut siihen ja yleensä en välitä muiden mielipiteistä.
t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, kyllä oma sukuni esimerkiksi aina päivittelee kaiken muutoista ja opiskeluista lähtien joten olen ihan tottunut siihen ja yleensä en välitä muiden mielipiteistä.
t. Ap
No miksi nyt välität?
Otat sen asenteen, että et kuuntele mitään nälvimistä. Etäisyyttä vaan kunnolla jos "ystävä" ei osaa käyttäytyä ihmisiksi.
Kerro rohkeasti vain. Sanat ja tympeä suhtautuminen on vain sitä, ei ne ole vaarallisia. Ja voihan olla ettei suhtautuminen ole sitä mitä odotit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ApNo miksi nyt välität?
Haluaisin itsekin tietää. Tiedän, että kaveri varmaan laukoo jonkun yhden kommentin asiaan ja sitten loppuajan on täysin neutraali, joten en ymmärrä mitä tässä pelkään niin paljon.
t. Ap
Kerrot ja sanot samalla, että tiedät hänen mielipiteensä asiasta, mutta itse olet eri mieltä ja tämä on sinun ratkaisusi, johon hänellä ei ole sananvaltaa.
Kerro oma mielipide asiaan. Puolusta itseäsi äläkä jää jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
No se on hänen mielipiteensä, ja sulla on toinen mielipide. Miksi ihmeessä mietit hänen mielipidettään noin paljon? Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ei tietenkään kannata miettiä, mutta ei tuollaisen kanssa kannata myöskään aikaansa tuhlata.
Tee selväksi, että tämä on sinun elämä. Hymyilet maireasti ja sanot vaikka, että "Mun periaate on, että jos ei mitään hyvää voi sanoa, parempi olla hiljaa".
Ehkä vinkki menee perille asti tai sitten ei. Kaverisi on varmasti sisimmissään hyvin epävarma ihminen. Sellaiset ei kestä mitään erilaista, koska he ovat oman elämänsä kanssa niin epäileviä. Sinun valintasi horjuttaa hänen haurasta mielenrauhaa jollain tavalla.
Kerro vasta sitten kun raskaus näkyy.