Kaveri on niin tuomitseva, että pelkään kertoa raskaudesta
Näen tätä kaveria pari kertaa kuukaudessa, sillä lapsemme ovat samassa kerhoryhmässä ja järjestämme puistotreffejä jne. sen lisäksi. Joskus on tullut puhetta lapsimäärästä. Olen itse suuresta perheestä ja olen haaveillut 3-4 lapsesta. Tämä ystävä on sitä mieltä, että kellään ei pitäisi olla yli 1-2 lasta. Mullekin on töksäytellyt, että keskittyisin näihin olemassaoleviin lapsiin, mikä oli todella kamala kommentti kun kerroin haaveestani.
Mulla on siis 4v ja 2v lapset, joita hoidan kotona ja huomasin että nautin tästä paljon enemmän kuin opiskelusta ja työelämästä. Vietämme kaiken ajan yhdessä, toki 4-vuotias lapsi käy kaksi kertaa viikossa kerhossa ja n. kerran kuukaudessa isovanhemmilla yökylässä. Teemme miehen töiden jälkeen asiat yhdessä perheenä, joten tuo keskittyisit olemassaoleviin lapsiin kommentti todella satutti. En ole edes esimerkiksi puhelimella lasten aikana enkä istuta heitä katsomassa ohjelmia, vain silloin tällöin saavat hetken katsoa jotain opettavaista jne. En siis ymmärrä, mistä tuo kommentti kumpuaa ja miten se menikin niin ihon alle. Totta kai tiedän, että uusi vauva aina aluksi sitoo, mutta jotenkin kyse ei tainnut olla siitä.
Halusimme vielä kolmannen lapsen mieheni kanssa ja taloustilannekin sen sallii, ja tein jokunen aika sitten positiivisen testin. Tuo ystävä nyt on asenteeltaan vain niin tympeä, että en tiedä mitä teen. Ja kun tuo kommentti ei ollut kertaluontoinen, vaan useasti hieman eri kontekstista puhunut vastaavia asioita yleisluontoisesti.
Kommentit (25)
Olin tulossa sanomaan samaa kuin muutama aiempi vastaaja: Kerrot ensin, että tiedät kaverisi mielipiteen lapsimäärästä. Sitten toteat lman mielipiteesi ja toiveen, että hän omasta mielipiteestään huolimatta kunnioittaisi sinun mielipidettä ja valintaa. Sitten kerrot, että olet raskaana, ja samaan hengenvetoon vielä muistutat, että odotat hänen olevan iloinen puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa sanomaan samaa kuin muutama aiempi vastaaja: Kerrot ensin, että tiedät kaverisi mielipiteen lapsimäärästä. Sitten toteat lman mielipiteesi ja toiveen, että hän omasta mielipiteestään huolimatta kunnioittaisi sinun mielipidettä ja valintaa. Sitten kerrot, että olet raskaana, ja samaan hengenvetoon vielä muistutat, että odotat hänen olevan iloinen puolestasi.
Kunnon nuoleskelua ja lässytystä. Toki jos on käytöstapanormo ilman aitoa kanssakäymistä, niin juurikin tuo taitaa olla hieno ja etiketin mukainen lähestymistapa asiaan
Mikä se sellainen kaveri on? Joku hallitseva hahmo?
Hän on huomannut vanhemmuudessasi jotain, jota sinä et huomaa tai halua huomata.
Ei maksa vaivaa. Jos ihminen on mulkero, niin ei hän siitä miksikään muutu.