Palapelit ja 2,5 vuotias lapsi.
Mistä taidoista palapelin teko kertoo? Pitäiskö huolestua kun 2,5 vuotias ei osaa tehdä kun nuppipalapelejä eikä oikein osaa tehdä näitä palapalloja yms.
Muuten on hyvin kehittynyt, puhuu ja laulaa tosi hyvin. On hyppinyt tasajalkaa ja tehnyt kuperkeikan jo paljon ennen 2 vuotis synttäreitä. Kiipeilee ja on muutenkin liikunnallisesti lahjakas. Hyppii 1 jalalla ja laukkaa yms.
Piirtäminen on viivoja, pisteitä ja ympyröitä (ei kovin kehittynyttä sekään). Tekee korkeita palikkatorneja ja hienoja rakennelmia legoista. Pukee joitakin vaatekappalita ja käy itse pöntöllä.
Palapelejä ei olla tehty paljon, ei tunnu edes olevan niistä kiinnostunut. Nyt olen ottanut päivittäiseen rutiiniin niiden teon, mutta osaa laittaa muutaman palan vain muistinvaraisesti sellaiseen tavalliseen palapeliin.
Pitääkö huolestua siis tuosta " puutteesta" ?
Kommentit (23)
Oon vaan miettinyt kun noista palapeleistä niin paljon puhutaan ja niitä neuvolassa testataan. Ihmetyttää vaan kun se on niin ristiriidassa lapsen muun kehityksen kanssa.
Lapsuus on muutakin kuin suorituksia.
Jospa se sun lapses ei vaan ole hyvä hahmottaan visuaalisesti. Ei kai se mikään kauhea puute ole, jos muuten puhuu ja liikkuu ja hoksaa asiat normaalisti.
kun kuvailet muuten oikein reippaasti kehittyneen pojan jolla kaikki taidot jopa ikää edellä, ja sitten olet huolestunut kun lapsi ei osaa koota PALAPALLOJA.
Luulin provoksi, mutta taidatkin vain olla hieman uusavuton tai muuten simppeli mamma. Ei millään pahalla.
3
En mitenkään ole suorituskeskeinen ihminen, on vaan ruvennut mietityttämään kova vouhkaus palapelien ympärillä.
Oon kuullu, että joskus niitä neuvoloissa on testattu, mutta meillä ei neuvolaa edes 3 vuotiaille ole, vasta 4 vuotiaana.
Kiva kuitenkin tietää jos se nyt ei ole mikään tosi oleellinen juttu. :)
t: ap
p.s en edelleenkään tiedä mikä tässä niin hauskaa on :/
No, sepä tässä onkin niin hämäävää kun se muut taidot on niin ristiriidassa tuohon yhteen.
EI ollut tarkoitus millään brassailla ja tuoda esille kehitystä siinä mielessä vaan korostaa sitä ristiriitaisuutta.
Ehkä olen uusavuton kun tälläinen mietityttää :)
Lapsi ei ehkä vain ole kiinnostunut palapeleistä, kuten jotkut jo ehdottivat. Silloin se ei rupea laittamaan niitä paloja paikalleen vaikka osaisikin.
t:3
tehdä palapalloja, eli niitä pallon muotoisia palapelejä... Siis apua, mulla on 2,5-vee joka puhuu kuin ruuneperi mutta ei osaa tehdä palapalloja! Pitäiskö huolestua!
Vierailija:
tehdä palapalloja, eli niitä pallon muotoisia palapelejä... Siis apua, mulla on 2,5-vee joka puhuu kuin ruuneperi mutta ei osaa tehdä palapalloja! Pitäiskö huolestua!
Plaah, ehkä olen tosiaan miettinyt tätä asiaa liikaa, sori tyhmyyteni :P
t:ap
ensinnäkin täytyy kehua, että lapsesi on kehittynyt hienosti, jos osaa oikeatsi hypätä yhdellä jalalla. Kaikki 3-vuotiaat kun eivät vielä osaa hyppiä tasajalkaakaan.
mutta karkeamotoriikka ja hienomotoriikka eivät aina kulje käsi kädess, päinvastoin. Lapset, jotka ovat liikunnallisesti taitavia, saattavat usein olla hienomotorisesti hiukan " kömpelöitä" , mutta en usko että mitenkään sinun kannattaa huolestua. Jos haluat kehittää lapsesi hienomotoriikkaa, niin anna vaikka rasiallinen erivärisiä nappeja ja pyydä lajittelemaan purkista toiseen (tai vaikka herneitä ja maisseja), palapelejä jos haluat harjoitella, niin kannattaa ensin aloittaa isoista paloista ja helpoista 4 palan palapeleistä, mutta kaikki lapset ei tosiaankaan kiinnostu palapeleistä ikinä. Ja piirtäminen tuossa iässä on yleensä vielä riimusteluvaiheella, joten syntyy vain viivoja ym.
Jokainen kehittyy omassa tahdissaan ja ei tosiaankaan kannata olla huolissaan. Sanotaan vaikka niin että jos (3)-4-vuotias ei suoriudu helpostakaan palapelistä ja hienomotoriikassa ei ole häikkää niin epäilisin lähinnä jonkin asteen hahmotushäiriötä (jos siis on tarkistettu että näkö on ok), saman voi huomata esim siinä ettei lapsi onnistu laittamaan oikean muotoisia palikoita oikeista reiiästä, siis sellaisessa " palikkalelussa" .
Näitä tekee siis jotkut puolivuotiaatkin lapset --> siis palapalloja mitä tarkoitan.
En tietenkään tarkoita aikuisten pallopalapelejä!
Poika ei siis tee ollenkaan normaaleja palapelejä, nuppipalapelit menee jotenkin.
Mä pyydän anteeksi, luulin, että tosiaan tarkoitit niitä pallon muotoisia palapejelä... augh.
Anyway, en olisi tuosta kovinkaan huolissani, viittaan johonkin edellä olleeseen kirjoitukseen karkea- ja hienomotoriikasta. Lapsesihan on kaikilla muilla " aloilla" oikein hyvin kehittynyt.
t: 3 taas :-P
Tarkoitan siis juuri noita palloja mistä 13 puhui (kiitos viestistä) jota yritinkin viestissä 14 selittää.
T:ap joka siis oli 12 ja 14
Kiitos kuitenkin viesteistä, jotain hienomotoriikka säätöä siis vailla tuo poika. Pitänee välillä hätyyttää se tuolta autojen keskeltä nappeja lajittelemaan siis :)
Yleensä noi muotopalikkalaatikot ja nuppipalapelit alkaa sujumaan kyllä ennen kahden vuoden ikää. Meillä hahmotti poika jo 1,5-vuotiaana monimutkaisiakin laatikoita ja nuppipalapelejä vauhdilla. Olikin kyllä niistä tod. innostunut.
Pitäisikä kysyä neuvolasta mahdollisuutta hahmotushäiriöön, voi kyllä olla ettei vaan ole kiinnostunut.
Vierailija:
Näitä tekee siis jotkut puolivuotiaatkin lapset --> siis palapalloja mitä tarkoitan.En tietenkään tarkoita aikuisten pallopalapelejä!
Poika ei siis tee ollenkaan normaaleja palapelejä, nuppipalapelit menee jotenkin.
kun en ole sen alan ammattilainen (liikunnanohjaaja olen). Kun se selvästi mielstäsi vähän kaihertaa, niin suosittelisin että soita neuvolaan ja kysy mitä siellä sanotaan.
Itse ajattelen sen niin, että lapsi ei oikeasti aivoissaan hahmota muotoja ja ääriviivoja eikä siksi esim pysty laittamaan oikean mallista palikkaa siihen aukkoon. Mulla esim liikkarissa tälläinen tyttö (5v). Vaikka hänelle näyttää kolmion mallin ja pyytää etsimään toisen kolmion niin hän ei tähän pysty. He ovat neuvolaan lähetteestä käyneet jonkin aikaa toimintaterapeutilla.
Mutta 2,5-vuotias on kuitenkin vielä aika pieni joten älä nyt turhia huolestu!! :) Joskus voi olla kyse ihan vaan siitäkin, että lasta ei yksinkertaisesti sen sortin hommat kiinnosta!!!
Meillä on sellainen postipaten auto, jonka katolla on niitä aukkoja. Jos pyydän laittamaan paloja aukkoihin niin saattaa yrittää hetken, mutta jos ei onnistu niin avaa pakun takaovet ja laittaa palikat sisään sieltä. --> tietynlaista älyä kai sekin :D
Ei ole mikään hurjan hyvä keskittymään eikä selkeästi tajua sitä yhteyttä, että sitä palaa ja sen muotoa pitää katsoa ja verrata siihen aukkoon. Yrittää vain sulloa jostakin. En siis tiedä onko keskittymiskyvyn puutetta vai jotain hahmotushäiriöö. Missään arkipäivän touhuissa ei tollaisia ongelmia kuitenkaan ole. --> pitäilee seurailla ja jos jatkuu pidempään niin sitten kysäistä neuvolasta.
Kiitos taas vastauksista.
'
T: Ap
Ihan asiallisia vastauksia olen kuitenkin saanut tähän " naurettavaan" kysymykseeni. Vai käsitikö sinäkin tuon palapallon väärin?
T: ap
P. S. On tietysti aina ilo tuottaa hauskuutta muiden päivään :)
vie heti lastennenurologille.
Hiukan jaksoi naurattaa, ei paljon kuitenkaan.