Missä säilytät vessanpesurättiä?
Yksin asuessa ei ollut niin justiinsa, miten niitä rättejä säilytti ja missä, kun aina tiesin itse mikä on mikäkin rätti.
Nyt esim yhdessä asuessa meillä on ylä- ja alakerran vessat. Vessanpönttö tietysti tulee pestyä harjalla ja aineella, mutta sitten tulee pestyä rätillä esim pöntön ulkopuolelta, kansi/päällys tms muut osat. Tätä rättiä ei sitten luonnollisesti voi käyttää muuhun pesuun. Eli esimerkiksi kylpyhuoneen lavuaareihin on sitten oma rättinsä.
Missä te säilytätte näitä rättejä, mistä tiedätte, mikä on mikäkin ja mikäkin rätti.
Kommentit (86)
Vessoihin on eri väriset rätit kuin muualle, keittiöön omat ja muihin siivouksiin omat.
Puhtaita Wettex-rullia säilytän siivouskaapissa. Kun pesen WC:n, leikkaan siitä riittävän suuren palan, ja kun olen siivonnut, heitän sen roskiin.
Säilyttääkö joku oikeesti likaisia pesurättejä?
Vierailija kirjoitti:
Puhtaita Wettex-rullia säilytän siivouskaapissa. Kun pesen WC:n, leikkaan siitä riittävän suuren palan, ja kun olen siivonnut, heitän sen roskiin.
Säilyttääkö joku oikeesti likaisia pesurättejä?
Likaiset voi pestä, vai etkö ole sellaisesta kuullutkaan?
Ydinjätettäkö sieltä teidän pyllystä tulee, jos vessanpesurättejä ei voi laittaa kuumaan pyykkiin jopa muiden pyykkien sekaankin.
Itse käytän kertakäyttöisiä pesuhanskoja kumihansikkaiden päällä. Myydään 100 kappaleen pakkauksissa.
Vessanpesuharja pitää keittää puurokattilassa aina käytön jälkeen.
Kertokaa, miten hoidatte tuon rättien pesun? Mulla tulee korkeintaan pari, kolme likaista rättiä viikossa ja ei tee mieli laittaa niitä samaan koneeseen vaikka lakanoiden kanssa. Tavallaan järjellä tajuan, että 60 asteessa ei niistä likaräteistä mitään bakteereja pääse leviämään, mutta en silti mielellään pesisi samassa. Pelkkiä rättejä taas en halua pestä lähes tyhjässä koneessa. Olen sitten päätynyt kuumassa vedessä (hieman pyykinpesuainetta) pesemään käsin, etteivät jää johonkin korin pohjalle. Miten te teette?
Minulla on vielä tallessa ja hyvässä käytössä vuonna -82 ostetut käsipyyhkeen kokoiset puuvillapyyhkeet vessan lavuaarin ja pytyn renkaiden, kannen ja ulkopuolen pesun jälkeiseen kuivaukseen, yksi käyttö ja 95 asteen pesu samalla koneellisella, en ole vielä sairastunut tai kuollut ja pyyhkeet ovat kun uusia. Silloin tehtiin laatua ja kallista oli, mutta yli 40 v. ahkeraa käyttöä, niin eiköhän ole itsensä takaisin maksaneet.
Tuo Wettex-rulla-idea, jossa leikataan sopiva pala ja sitten roskiin kyllä kieltämättä kuulostaa hyvältä idealta. Wettex on tarpeeksi nihkeä pesemään puhdasta jälkeä posliinisiin kalusteisiin. Taidanpa ottaa käyttöön.
Käytän täysin kertakäyttösiivousliinoja vessan pesemiseen.
Puhtaana siivouskomerossa, koskevat häpeämättä toisiinsa. Likaiset pesen muun pyykin joukossa 60 asteessa, samassa koneessa kuin kaiken muunkin pyykin.
Sairaalahuoltaja
Hyi helkkari. Vessan pytyn ja käsialtaan pinnat puhdistan halvoilla Rustan baby wipes liinoilla eli kertakäyttöliinoilla ulostebakteerien vuoksi. Tämä koskee myös suojakäsineitä, eli vessanpesuun kertakäyttöksineet ja muualle kotiin kestokäsineet. Käytän Sini tuotteiden värikoodeja eli keltainen pesuaine ja liinat keittiöön, lila pesuaine ja liina kylpyhuoneeseen ja siniset peili- ja lasipinnoille. Meillä wc ja pesutilat erilliset.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, miten hoidatte tuon rättien pesun? Mulla tulee korkeintaan pari, kolme likaista rättiä viikossa ja ei tee mieli laittaa niitä samaan koneeseen vaikka lakanoiden kanssa. Tavallaan järjellä tajuan, että 60 asteessa ei niistä likaräteistä mitään bakteereja pääse leviämään, mutta en silti mielellään pesisi samassa. Pelkkiä rättejä taas en halua pestä lähes tyhjässä koneessa. Olen sitten päätynyt kuumassa vedessä (hieman pyykinpesuainetta) pesemään käsin, etteivät jää johonkin korin pohjalle. Miten te teette?
Kyllä minä pesen ne erikseen 95 asteessa. On muutaman vuoden vanha kone, joten ohjelmia piisaa ja pesun pituuden voi valita. Käsittääkseni vessan voimakkaat pesuaineet ja kertyneet bakteerit kuolevat vasta 90-> pesussa. Ajattelen asian niin, että koska rättejä on vain pari pesussa, puhdistuu koneen siivilät ja muut systeemit kuumassa lämpötilassa. Muuta ei oikeastaan olekaan, joka noin korkean lämpötilan kestää. Konetta on hyvä käyttää kerran kuukaudessa tyhjänä kaikista kuumimmalla ohjelmalla ja halutessa vaikka pitkällä sellaisella. Kone kestää pidempään, kun ei tule tukkeumia minnekään. Joskus vaahtoaa alussa melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök ja yök, jos niitä vessanpesurättejä säilyttelee ja pesee pesukoneessa. Teen vanhoista pyyhkeistä ja t-paidoista kertakäyttörättejä tai käytän kaupan kertakäyttöpyyhkeitä.
Pestäviä mikrokuituliinoja ne ammattilaiset sinunkin työpaikallasi käyttää vessan pesuun. Tiesitkö että keittiörätti on usein likaisempi kuin vessanpesurätti?
T. Siivooja
Tiesitkö, että sen keittiörätinkin voi vaihtaa vaikka päivittäin ja pestä koneessa, niin ei todellakaan ole likainen. Kun on tarpeeksi näitä rättejä, ei tarvi kuitenkaan heti olla pesemässä, vaan isomman satsin kerralla
Onkin tosi taloudellista pestä näitä yksittäisiä siivousrättejä pesukoneessa aina käytön jälkeen korkeissa lämpötiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helkkari. Vessan pytyn ja käsialtaan pinnat puhdistan halvoilla Rustan baby wipes liinoilla eli kertakäyttöliinoilla ulostebakteerien vuoksi. Tämä koskee myös suojakäsineitä, eli vessanpesuun kertakäyttöksineet ja muualle kotiin kestokäsineet. Käytän Sini tuotteiden värikoodeja eli keltainen pesuaine ja liinat keittiöön, lila pesuaine ja liina kylpyhuoneeseen ja siniset peili- ja lasipinnoille. Meillä wc ja pesutilat erilliset.
Babywipet ovat iholle, eivät pinnoille. Jos haluat puhdasta, käytä edes tarkoituksenmukaisia tuotteita.
Käytän vain niitä kiilto sun muita kertakäyttöisiä vessanpesukosteitaliinoja jotka voi heittää sitten roskiin.
Kuinka likaiset vessat ja kylppärit teillä on, jos luututkin menee pa...aisiksi? Luutu on helppo vaikka desinfioida käytön jälkeen. Säilytän puhtaat luutut ja muut siivousvälineet tietyssä kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Babywipet ovat iholle, eivät pinnoille. Jos haluat puhdasta, käytä edes tarkoituksenmukaisia tuotteita.
Huoh. Käytän kyllä pesuainetta liinojen lisäksi mutta koska liina on jo valmiiksi kostea niin sitä ei tarvitse uittaa missään lavuaarissa ennen käyttöä.
Sitä ei kuulu säilyttää. Ne vaihdetaan joka kerralla uuteen kun pyyhkii pintaa ja pitää olla usea vaihdossa siivouksen aikana. Näin sanoi siivooja jo 90-luvulla. Myös rätin pinta pitää kääntää pyyhkiessä aina uuteen ja vaihtaa puhtaaseen. Ja paperia voi myös käyttää, ottaa uutta. Mitään bakteerirättiä ei säilytellä hautumassa. Hanskojen kanssa pitää olla myös tarkkana.
Samaa pissaa ja kakkaa siellä pystyssä on kuin teidän alushousuissannekin 🤷🏼
Mitä rättejä? Pesen wc:n pinnat kertakäyttöisillä kosteilla liinoilla ja sitten roskiin. Mitään bakteeriliinoja säilyttele, hyi 🤢 Niitähän saisi olla pesemässä ihan koko ajan. Pytty tietysti harjalla.
Suihkun kaakeleihin käytän Sinin mainiota mikrokuituliinaa, jossa toinen puoli on froteinen ja toinen karheampi. Joka suhkun jälkeen pyyhin ja rätistä näkee kuivuttuaan, että kerää hyvin saippuajäämät, myös saumoista. Harvemmin tulee sitten pestyä seinäkaakelit. Samalla puhtaalla hieman kostutetulla rätillä saa hyvää jälkeä koko kylppärin seinäkaakeleissa. Niihin nyt vaan kertyy pääasiassa pölyä. Niin ja rätti on käsipyyhkeen kokoinen ja väri on tumma lila. Kaksi riittää hyvin.