Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuuslääkeistä pitäisi saada 100% Kela korvaus

Vierailija
11.09.2024 |

Lihavuus ei useinkaan ole oma syy vaan sairaus kun puhutaan sairaan lihavista. Sairauksiin käytettäviin lääkkeisiin saa Kela korvauksen mutta ei lihavuuden hoitoon. Nyt monella lihavalla ei ole varaa ostaa lääkettä joka parantaisi heidän elämänlaatuaan. Hoidettuna lihavuus myös säästäisi yhteiskunnan rahoja tulevaisuudessa.

Lihavuuden lääkehoito on viime aikoina kehittynyt huimasti. Suomessa myydään jo viittä lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä.

Suomen markkinoille tuli kesäkuussa uusi, Mounjaro-niminen lääke, joka on tutkimusten mukaan hämmästyttävän tehokas. Asiantuntijoiden mukaan lääke pudottaa painoa jopa yli 22 prosenttia vuodessa. Sen käyttö voi kuitenkin maksaa jopa yli 500 kuukaudessa.

Mounjaron teho perustuu siihen, että se jäljittelee kahden eri suolistohormonin toimintaa.

Toiseksi tehokkain on hiljattain lihavuuden hoitoon hyväksytty Wegovy, joka pudottaa painoa keskimäärin 1617 prosenttia. Se toimii samoin kuin ruokahalua hillitsevä Ozempic, joka kehitettiin alun perin diabeteksen hoitoon.

Vaikuttava aine semaglutidi jäljittelee suolistohormoni glp-1:tä, jota suolisto alkaa erittää ruokailun jälkeen. Se lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää ruokahalua.

Wegovy maksaa reilut 400 euroa kuussa, kun Ozempic maksaa reilun satasen.

Kommentit (439)

Vierailija
21/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö holistin saada ilmaiset päihteet, eihän holismikaan ole kuulemma oma vika...

Tiedoksi sulle, alkoholisti saa katkot, lääkkeet ja terapiat halutessaan. 

Vierailija
22/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää lihaa ja eläinrasvaa niin laihdutte ja elätte terveenä. Ei siihen mitään lääkkeitä tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalta loppuisi rahat.

Rahaa säästyisi valtavasti siten, etteivät ihmiset sairastuisi lihavuuden aiheuttamiin sairauksiin. Niitä on pitkä liuta. Esimerkiksi uniapnea heikentää yksilön elämänlaatua merkittävästi. 

Ruotsissa on strategiana leikkauttaa lihavuusleikkauksessa jokainen BMI 30:n saavuttanut jo ennaltaehkäisyn vuoksi. Siten nuoria ihmisiä saadaan työvoimaksi ja pysymään terveinä. Lääkkeiden hinnoittelusta minulla ei ole tietoa. Suomessa lihavuusleikkaukseen pääsy julkisella puolella vaatii älyttömyyksiä ja siinä menee nuorilta ihmisiltä vuosia hukkaan sekä sairastuvat eri sairauksiin ennen kuin vaaditut sairaus + BMI 30 tai BMI 40 ovat todellisuutta. Kirurgit ovat jo vuosia sitten todenneet, että heillä on kyllä aikaa ja taitoja tehdä lihavuusleikkauksia aivan kuten Ruotsissa tehdään.

Vierailija
24/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö holistin saada ilmaiset päihteet, eihän holismikaan ole kuulemma oma vika...

Saavat katkon ja siihen kuuluvan lääkityksen. 

Vierailija
25/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Hetkinen siis.. laihdutus lääke avustaisi elimistö säätelemään kylläisyyttä mutta miten alkoholi auttaa alkoholista paranemaan🤣🤣

Lääke ei estä sitä omaa kättä lapioimasta liikaa roskaa kurkusta alas. Siitähän läskien ongelmat johtuu 99/100. 

Vierailija
26/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto ei maksa mitään,vararavintoa riittää.Yhdellä riitti vuodeksi ja laihtui.

Vierailija
27/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näitä lihavuuslääkkeitä pidä käyttää loppuelämän?  Ja ei nämä lääkkeet ole sivuvaikutuksettomia.   Ensin annetaan lupa syödä suklaata ja pitsaa mielenmäärin - saahan ne sitten lääkkeellä pois?  Olisi väärä tie korvattavuus.

Vierailija
28/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksini on 28, jouduin maksamaan 100% lääkkeen itse.  Jos olisin lihottanut 5 kg, olisin saanut kelakorvauksen. Nyt olen laihtunut 5 kg ja vielä 5 kg pitäisi lailhtua-tulee maksamaan yli 500 euroa.

Miksi et vain syö vähemmän ja liiku enemmän?

29/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä Palsta miksi kaikki asialliset vastaukset miinustetaan

Vierailija
30/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Varmasti se tukee sitä prosessia.. jos ihmisen keho on muuttunut niin kyllä myös elimistökin . Ei ihminen välttämättä kykene pelkällä itsekurilla yhtäkkiä vain lisäämään liikuntaa ja aloittamaan syömään terveellisesti.. miksi ihmiset vihaavat niin paljon lihavia..toisaalta maassa missä vittuilu on välittämistä ei pitäis olla yllätys että halutaan potkia heitä.. halutaan vain katsoa oma vika oma vika.. ne jotka syyttävät mustavalkoajattelusta ovat usein vain mustalla puolella. Ei mikään lääke tee ihmeitä mutta jos siitä olis apua miks jotkut näkee tämänkin vääränä. 

No siis joo. Kyllä vaan lääke itsessään tekee ihmeitä, jos lihominen johtuu sairaudesta. 

Vierailija
31/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Hetkinen siis.. laihdutus lääke avustaisi elimistö säätelemään kylläisyyttä mutta miten alkoholi auttaa alkoholista paranemaan🤣🤣

Lääke ei estä sitä omaa kättä lapioimasta liikaa roskaa kurkusta alas. Siitähän läskien ongelmat johtuu 99/100. 

Ei kannata kommentoida asiaa, josta tietämys on nolla.

Vierailija
32/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Onko sinulla ymmärryksessä vikaa? 

Vierailija
33/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä myös, että lihavuuden hoitoon ja ehkäisyyn tulisi satsata mutta tämä sun idea kirjaimellisesti söis tän valtion konkurssiin.

Tottakai on sairauksia ja lääkityksiä, jotka sitä painoa nostaa ja syömishäiriöstä on vaikea parantunua ilman apua, mutta tää pitäisi tehdä kuitenkin niin, että ihminen saa rakenneltuaan elämästä terveellisemmän. Mistä se lihavuus johtuu ja halutaanko niitä elintapoja oikeasti muuttaa?

Itse ihmettelen, miten näihin ei määrätä enemmän mielialalääkkeitä (kamalaa joo IIK, mutta halvempia ja enemmän tutkittuja kuin nää varsinaiset laihdutuslääkkeet).

Kun se muutos tulis sit mielen kautta, vaikkakin mielialalääkkeen avulla. Ohjelmissakin syömishäiriöiset (usein muuten pahakin traumataustaa) laitetaan vaan dieetille ja leikkaukseen. Ei! Ne tarvii apua itsensä kanssa etusijassa.

Olin itse joskus normaalipainoinen bulimikko ja ikuisesti onnellinen sille lääkärille, joka määräsi mulle ssri Seronilin. Ruokahalun pieneneminen oli ihan sivuseikka sen rinnalla, että se syöminen ei pyörinyt koko ajan pakonomaisesti mielessä ja ai että, sitä aikaa vapautui oikeaan elämiseen. Tuli energiaa ja intoa, mielenkiintoa taas hoitaa itseään.

Ja tosiaan, oireilu ei ole palannut, vaikka olen ollut ilman lääkettä.

Oiskohan toi maksanut n 20e kuussa.

Nyt oon masennuksen takia voxralla, joka myös hillitsee ruokahalua vähän liiankin hyvin.

Vierailija
34/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin semaglutidin käytön ihan hiljattain. Jos se toimii (vielä ei tiedä) niin sehän todennäköisesti säästää yhteiskunnankin varoja kun tulee vähemmän lihavuuden liitännäissairauksia. Olisi järkevää kannustaa enemmän lääkkeen käyttöön.''

Se säätää kyllä hintansa verran ruokakuluissa, kun ei voi niin paljon syödä.

Politiikassa on kyse eri etujärjestöjen lobbauksesta. On selvää, että ruokaa tuottavat ja myyvät osaavat lobata poliitikkoja. Poliitikot eivät ymmärrä yleensä ihmisen suolistohormoneista tuon taivaallista. Ravitsemussuositukset tehdään Suomessa normaalipainoisille ja terveille ihmisille. 

Laihduttavan ei pidä syödä vähempää ruokaa, mutta ruoan pitää olla laadukkaampaa ja ruokavalion pitää olla värikäs sekä runsaskuituinen. Suomalaisten ongelma on se, että ruokavalio pakkaa olemaan varsin yksitoikkoinen.

Vierailija
35/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Veikkaan että tiedän enemmän kuin sinä ja olen vielä siinä kunnossakin, että teen asioita oikein.

Mikä mystinen voima estää sinua syömästä järkeviä määriä ravintoa?

Vierailija
36/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä uudet lääkkeet toimivat todellakin noin hyvin kuin on nyt kerrottu, niin mielestäni kaikkien lihavien pitäisi niitä saada pienellä omavastuulla.

Koska ihan taatusti tulee kalliimmaksi hoitaa lihavuudesta johtuvia elintasosairauksia niiden puhkeamisen jälkeen.

Vierailija
37/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on sairauksia ja lääkityksiä, jotka sitä painoa nostaa ja syömishäiriöstä on vaikea parantunua ilman apua, mutta tää pitäisi tehdä kuitenkin niin, että ihminen saa rakenneltuaan elämästä terveellisemmän. Mistä se lihavuus johtuu ja halutaanko niitä elintapoja oikeasti muuttaa?

Itse ihmettelen, miten näihin ei määrätä enemmän mielialalääkkeitä (kamalaa joo IIK, mutta halvempia ja enemmän tutkittuja kuin nää varsinaiset laihdutuslääkkeet).

Kun se muutos tulis sit mielen kautta, vaikkakin mielialalääkkeen avulla. Ohjelmissakin syömishäiriöiset (usein muuten pahakin traumataustaa) laitetaan vaan dieetille ja leikkaukseen. Ei! Ne tarvii apua itsensä kanssa etusijassa.

Olin itse joskus normaalipainoinen bulimikko ja ikuisesti onnellinen sille lääkärille, joka määräsi mulle ssri Seronilin. Ruokahalun pieneneminen oli ihan sivuseikka sen rinnalla, että se syöminen ei pyörinyt koko ajan pakonomaisesti mielessä ja ai että, sitä aikaa vapautui oikeaan elämiseen. Tuli energiaa ja intoa, mielenkiintoa taas hoitaa itseään.

Ja tosiaan, oireilu ei ole palannut, vaikka olen ollut ilman lääkettä.

Oiskohan toi maksanut n 20e kuussa.

Nyt oon masennuksen takia voxralla, joka myös hillitsee ruokahalua vähän liiankin hyvin.

Sitäpä tässä yritän itsekin sanoa. Joillakin se sairaus on mielessä ja joillain suolistossa jne. Ja joillain sitten ihan vaan halua syödä liikaa tai huonosti, mutta heitä tuskin kiinnostaa laihtua. 

Voxra on toinen ainesosa Mysimba-laihdutuslääkkeessä. Ja myös toista ainesosaa, naltreksonia saa erillisenä, tosin resepti pitää olla molempiin. Ja tämä auttaa uupumus/masennustyypppiseen lihomiseen. 

Vierailija
38/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi sulle, alkoholisti saa katkot, lääkkeet ja terapiat halutessaan. 

Mutta ei alkoholia, ja päihteistä nimenomaan puhuin. Ja joo, saavat subutexia, joka lasketaan varmaan päihteeksi kun kovasti tuossa naapurissa sitä diilaavat. Turhaa hommaa, energiajätteeksi vaan tyypit.

Vierailija
39/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki7 kirjoitti:

Alkoholisteille kirjoitetaan Revia tai Antabus. Jos on paino-ongelmaa ja pikkutissuttelua, auttaa Mysimba siksi, että toinen sen aineista toimii kuin Antabus alkoholia ja tupakkaa vastaan. Todella hyvä lääke hänelle, jolla on ylipainoa sekä halua päästä eroon alkoholista ja nikotiinista.

Vierailija
40/439 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki7 kirjoitti:

Veikkaan että tiedän enemmän kuin sinä ja olen vielä siinä kunnossakin, että teen asioita oikein.

Mikä mystinen voima estää sinua syömästä järkeviä määriä ravintoa?

Syön ihan järkeviä määriä ravintoa. En ole lihava. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän