Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Purkaus: Tv:n katselu 3,5-vuotiaalla tai ylipäätään

11.02.2007 |

Meillä ihana, tomera, leikkivä ja mielikuvituksellinen poika 3,5-v. Käy tarhassa 5-7 h päivässä, lisäksi äidin eli minun kanssani ollaan vielä ulkona touhuamassa päivittäin. Lisäksi tehdään yhdessä kotihommia, ruokaa ja luetaan, pelataan pelejä ja kuunnellaan musiikkia. Isän kanssa leikkivät roolileikkejä, nukketeatteria ym. Eli ihan mukavasti. Nyt poika on alkanut leikkimään entistä enemmän itsekseen, mikä on tosi kivaa, kun kaikki puuhaavat jotain omaa kotona. MUTTA. Olen huolissani välillä tuosta tv;n katselusta varsinkin viikonloppuisin. Itse haluan arkisin pitää rajan niin, että aamulla saa katsoa noin tunnin (syödään välissä ja puetaan). Sitten ip lastenohjelmat. Illalla ei videoita. Tämä toimii joten kuten (mutta illalla kun itse haluan jotain katsoa, hän häärii lähettyvillä). Viikonloppuisin tilanne on seuraava: poika herää esim klo 7, jompikumpi menee olohuoneeseen, pistää videon päälle ja jää itse sohvalle puoliuneksiin. Vahdinvaihto siinä ysin aikaan, silloin ehkä töllännyt tuon kaksikin tuntia. Jos isi kyseessä, kun vaihtuu vahti klo 9, hän vain jatkaa tuota tv:n katselua nauttien itse aamupalasta ja hesarista. Ja mulla menee hermot! Eli joskus viikonloppuaamuisin menee jopa 3 tuntia tv:n parissa (on/off, poika syö väliin ja leikkii jotain..) Sitten saan oikein muistuttaa, että liika on liika!! Ja jos itse haluaisi jonkin ohjelman päivällä katsoa, ei viitsi ettei tv ole taas auki jne. No päivä menee puuhastellessa, mutta jossain välissä joku video iltapäivällä (ei nuku enää kotona päiväunia). Eli tunteja kertyy päivässä vähän liikaa, kun lisää vielä aikuisten illan tv:n katselun (idols tms). Monesti tosin pidän tv:n ihan kiinni illalla. Jaa!! Aika purkaus, miten muilla tämä tv ja videomeininki? Itselläni on laskettu aika ensi viikolla, joten omakin jaksaminen " pojan viihdyttämiseen" on vähän kortilla nyt ja varmaan jatkossa vauvan vuoksi.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun esikoisemme oli 1,5v eikä ole ollut ikävä. Meillä lapset (6v, 4v ja lähes2v) ei osaa kaivata telkkariohjelmia enkä kyllä oikeastaan ymmärrä missä välissä edes ehtisimme sitä katsoa. Isä haluaa töiden jälkeen leikkiä lasten kanssa ja lapset menee aikaisin nukkumaan. Minä oon lasten kanssa päivät kotona ja iltapäivisin yleensä katsotaan yksi video ja se on riittävästi. Me touhutaan sitten jotain muuta. Syy miksi laitettiin telkkari pois oli täysin idioottimainen tarjonta lupamaksuun nähden...

Vierailija
2/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja telkkua isompi kattoo arkisin noin 0-60 minuuttia. Joskus pikkukakkosen tai buu-klubbenin ja sitten to idolssin ja joskus jonkun luonto-ohjelman. Pienempi kattoo passiivisesti yleensä sitten noi lasten ohjelmat, mutta ei kauaa jaksa keskittyä. Joskus kattoo titi-nallea muutaman kymmenen minuutin ajan päivällä.

viikonloppuisin ismompi kattoo 2 lastenohjelmat 1,5h.. pienempi tykkää mikin kerhotalosta mutta muuten ei jaksa kattoa. Viikonloppuisin katotaan isomman kaa 1-2 leffaa ja usein joku luonto-ohjelma ja tartu mikkiin ja huuma ja idols... riippuu miten ollaan kotona. Ja lapset ovat siis kotihoidossa.. isompi tietty koulussa.

isompi ei juuri alle 3-vuotiaana kattonu telkkuu. sen jälkeen kattonu lastenohjelmat iltapäivisin usein ja viikonloppuaamun ohjelmat (tosin alle 5-vuotiaana yleensä vaan sen ekan puol tuntii) ja leffoja ollaan katottu sillon tällön. Arkisin ei meillä ole oikeestaan juur koskaan katottu dvd:tä/videoita muuta kun kipeenä tai joskus sadepäivänä.

3 tuntia aamulla tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta. Kannattaisi ehkä aikaistaa koko perheen rytmiä niin että vaikka puo, ysiltä ylös ja sit ulkolemaa/kauppoihin/kyläilemään ym!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ymmärrä, että liika on liikaa. Mutta toivon, että ohimenevä vaihe... ja pidän kiinni omista rajoistani...

Vierailija
4/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat olemme hyvin erilaisista kodeista lähtöisin, mitä teeveen katseluun tulee. Itse muistan, kun perheeseeni hankittiin tv, olin ehkä joku 5-v., ja tv:n katselu oli hyvin rajoitettua. Emme koskaan saaneet katsoa mitään aikuisten sarjoja tms. Isäni katsoi uutiset ja siinäpä se melkein oli. Varsinkin isä oli sitä mieltä, että tv:n katselu on hyödytöntä, koska eihän sieltä tule mitään katsomisen arvoista. Meillä ei siis koskaan ollut televisio auki vain taustalla.

No, mieheni... Hänen kotonaan televisio on päällä aamusta iltaan (ehkä päivällä kiinni). Anoppini seuraa kaikki maailman sarjat, tosi-tv:t ja muut. heille ei varmaan ole edes tullut mieleen, että tv:n katselua vosi rajoittaa varsinkin pienten lasten aikana - minä olen se, joka tv:n aina välillä heillä sulkee (kunnes taas joku räpsäyttää sen päälle).

Eii siis ihme, että meilläkin on hyvin erilaiset näkemykset teeveen katselun suhteen. Kun olin lasten kanssa kotona (vanhempi pian 4v) televisio oli aina päivät kiinni. Jos mieheni oli illankin pois, oli televisio useimmiten myöskin silloin kiinni. Mutta heti mieheni tultua kotiin, se avattiin... Ja avataan nykyäänkin. arvatkaa, mitä muuten mieheni juuri nyt tekee?! Oikein, katsoo televisiota!

Tuleehan televisiosta joitain kivoja juttuja lapsillekin. Jos mediasuojelu kiinnostaa, niin suosittelen Marstolan kirjaa ' Lapsilta kielletty' . Minä luin ja referoin vähän miehellenikin. Nykyään itse asiassa on mieheni itsekin jo vähän valveutuneempi, ainakin omiin vanhempiinsa verrattuna.

Sori tosi sekava teksti.

Vierailija
5/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole koskaan edes ajatellut että se olisi ongelma. Ehkä juuri sen takia hän ei katso telkkaria. Vaahteramäen Eemeliä katsoo DVD:ltä, ei muuta. Poika on nukkumassa jo silloin kun TV:stä tulee sellaista mitä ei saa missään nimessä nähdä.

Ymmärrän kyllä että jos lapsi viihtyy liiankin hyvin telkkarin ääressä on syytä rajoittaa sen käyttöä. Meillä ei tälläistä ongelmaa ole. Ennemminkin meidän ongelma on se että voisi edes joskus katsoa vaikka pikku kakkosen niin saisin rauhassa tehdä kotihommia :)

Kun te noinkin hyvin teette lapsen kanssa juttuja niin en usko että on haittaa jos silloin tällöin katsoo enemmän TV:tä. Ei se nyt niin vahingollista ole :) Sitten vain vastapainoksi jotain muuta.

Vierailija
6/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt jo 7v, 5v ja vajaa 2v lapset ja lapset eivät katso telkkaa arkisin oikeastaan ollenkaan (poikkeuksena isommat kylässä tai joku sairaana- ei ole ollut kuukausiin) ja ehkä aikuisten ohjelmiakin katsotaan 1viikossa/kahdessa (joko sisustusohjelma tai urheilua). Viikonloppuisin isommat lapset katsovat aamuisin lastenohjelmia 1-1,5h, jonka jälkeen meillä laitetaan telkka kiinni. Noille isommillekin 1,5h on minusta pitkä aika. Ja usein viikonloppuisin jos on muuta jää lastenohjelmat välistä tai ainakin lyhyemmäksi.

Meillä katsotaan telkkaa selkeästi vähemmän kuin monilla muilla. On perheitä joissa telkka pyörii helposti non-stoppina koko ajan auki ja laitetaan myös usein auki vieraiden aikaan tai syödessä (ja tätä en ymmärrä).

Tuo mitä joku sanoi että vasta iltaisin tulee lapsille sopimatonta materiaalia ei taida oikein pitää paikkaansa. Jo alkuillan sarjat ovat usein liian rankkoja lapsille (kuten esim. salatut elämät ja näitä näytetään viikonloppuisin aamupäivisinkin). Mainokset ohjelmien välissä voivat olla todella rajuja (varsinkin myöhäisiltojen sarjojen mainokset joissa ammutaan ja räjäytellään) ja näitä tulee päivisinkin. Uutiset ovat tosi rankkoja usein kuvamateriaaliltaan (sisällisota yms. materiaalit mellakoista). Ja vaikka tuntuu ettei lapset seuraa televisiota kun se on päällä koko ajan (menettää kai kiinnostuksensa ylitarjonnalla), niin kummasti he voivat rekisteröidä sivusilmällä sen tapahtumia (esim. kaveri ihmetteli kun heidän 3v poikansa tunsi juuri salattujen elämien henkilöiden nimet ja jutteli jälkikäteen sen tapahtumista, vaikka äiti sanoi ettei poika edes ohjelmaa katsellut). Itse olen jopa kylässä sammuttanut telkan kun lastenohjelmien jälkeen tuli mainos jostain sarjasta jossa näytettiin kun joku ampui toisen ja tämä kuoli. Minusta ei ollut meidän silloin 4v:lle sopivaa katsottavaa, mutta kylässä heidän 3v lapsensa äiti ei tuohonkaan reagoinut. Eli erilaisia tapoja meillä perheissä. Meillä ollaan tiukkoja moniin muihin verrattuna.

Vierailija
7/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isommat ovat 5- ja 7-vuotiaat. Nuorin ei varsinaisesti katso vielä telkkaria. Katsovat viikolla kakkosen iltalastenohjelmat eli n. tunti. Viikonloppuisin aamulastenohjelmia 1-2 tuntia. Näistä osa jää harrastusten ja muiden menojen takia katsomatta. Videoita katsotaan säännöllisen epäsäännölliseti. Joinain viikkoina ei yhtään, joinain voidaan katsoa kolme tai neljäkin, esim. sairaana tai kovilla pakkasilla katsotaan enemmän. Nyt halunneet katsoa Idolsia ja olemme antaneet sen katsoa. Muuten meillä ei tv ole auki. Joskus jonkin sisustus- tai puutarhaohjelman olen voinut katsoa, mutta nytkin mennyt useampi kuukausi ettei lasten hereillä ollessa ole katsottu muuta kuin lastenohjelmia.

Vierailija
8/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle haitalliset ohjelmat ei todellakaan rajoitu siihen ilta ysiin. Meillä ollaan myös aika tiukkoja eikä juuri pidetä telkkua päällä lasten hereillä ollssa. Joskus urheilua, sisustusohjelmia tai jotain luonto-ohjelmia katselen (no ekasta ja jälkimmäisestä on myös 7v kiinnostunut, että yhdessä yleensä katsotaa), mutta esim salkkarit nuhotan ja katon vasta illalla.

Meillä tyttö on aina ollut kova kyselemään ja huomioimaan mitä ympäristössä tapahtuu. kesällä kun tätini katsoi mökillä ajankohtaisohjelmaa sateisena aamupäivänä niin tyttö meni ihan hiljaiseksi ja selvisi sitten että oli huolestunut kovasti, jos meilläkin äiti siarastuisi masennukseen ja mikä se masennus on jne jne. Keskusteluohjelma oli siis käsitellyt masennusta eikä tätini ollut edes ajatellut että tyttöni kiinnittäisi siihen mitään huomiota. Toki ymmärrän ettei lasta voi kaikelta suojella ja koska tyttö on oppinut lukemaan jo 4-vuotiaana niin olen joutunut selittämään välillä vaikeitakin asioita esim. iltapäivälehtien lööpeistä.

Kuitenkin olen sitä mieltä että vanhempien tehtävä on huolehtia siitä ettei lapsi nää televisiosta sellaista joka ei ole hänelle sopivaa. Uutiset on vähän kaksipiippuinen juttu, kun esim veljen pojalla oli jo tokalla tehtävä jossa piti seurata viikon ajan uutisia. Itsekään en juuri telkkariuutisia katso, vaan luen lehtiä ja kuuntelen radiota.

Vierailija
9/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka sanoi että poikani on jo nukkumassa silloin kun telkkarista tulee jotain sellaista MITÄ EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA NÄHDÄ. Tällä tarkoitin juuri tuota mitä kirjoitin, että suurin osa tosipahoista aikuisten jutuista tulee myöhään.

Minusta salkkarit ym ei ole sitä tosipahaa. Ja meillä ei poika oikeastikaan katso telkkaria, ei edes sivusilmällä rekisteröi jos alkaa lastenohjelma, siitä täytyy erikseen mainita jolloin saattaa käydä vilkaisemassa.

Enkä yritäkään tyrkyttää TV:n katsomista, hyvä vain kun ei ole liimaantunut sen ääreen. Nyt kipeänä katsoi eemelin muutaman kerraan viikon aikana (kesto reilu tunti?).

Mulle ei itseasiassa ole tullut vielä mieleenkään että rajoittaisin telkkarin auki pitämistä. Olenko sitten tosi vastuuton vanhempi, mene ja tiedä. Minusta on niin mahdottomasti muitakin juttuja kasvatuksessa jotka on vakavampia kuin TV. Tämä on siis tämän hetkinen mielipide joka varmasti muuttuu kun lapsille tulee lisää ikää (2v7kk ja 8kk).

Ja riippuen vieraista niin telkkari on auki, myös kavereitten luona kun mennään kylään, eikä haittaa.

Niin ja syödessäkin usein, ei sitä ruokailun ajaksi erikseen sammuteta eikä laiteta päälle.

Vierailija
10/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ollaan tarkkoja siis siitä mitä katsotaan pojan läsnäollessa, mutta nuo ajat ovat olleet ennemminkin se mitä haluaisin rajoittaa. Itse nautin lisäksi hiljaisuudesta. Ja olen sitä mieltä, että tiettyyn rajaan asti voi olla myös kyselyjä herättäviä ohjelmia tai teemoja televisiossa. Asteikolla liian suojeleva-salliva olen ehkä kuitenkin suojelevaan päin. Silti pidän tosi tärkeänä erilaisen keskustelun pojan kanssa, jos vaikka näkee jotakin uutta, ihmeellistä ja pelottavaakin. Lastenohjelmissakin voi olla pelottavampia kohtia kuin esim. suomalaisissa hömppäsarjoissa. Autot-elokuvasta tuli pojalle liiankin tärkeä, jolloin kerran viikossa saa tuon katsoa, yleensä lauantaina. Kai tässäkin järki ja lapsen temperamenttierot tulisi huomioda. Ärsyynnyn kun mieheni pitää tv:tä auki pitkään pojan läsnäollessa..

Vierailija
11/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut pienenä katsoa telkkaria aivan niin paljon kun halusin: tulos oli se, että en halunnut katsoa paljon ja minua kypsytti aivan kauheasti jos olin kavereiden kanssa ja sitten halusivat katsoa tv:tä. En tiedä, miten miehellä oli, mutta hän katsoo telkkaria aina.

Meillä on tv hyvin usein päällä ja lasten dvd:itä on kaapillinen (näillä on kyllä kielenopetustarkoituskin). Emme ole paljoa rajoittaneet tv:n katselua (siis ajallisesti, ohjelmat toki suodatetaan ja kauheuksia ei näytetä lapsille).

Lapsemme ovat 7v, 3v ja 1v10kk. Kukaan heistä ei jaksa katsoa yhtä filmiä pidempään tv:tä ja jos siellä on aikuisten ohjelma niin eivät silmää tai korvaa lotkauta. Yhdessä katsotaan kuitenkin sellasta koko perheen viihdettä la-iltasin, mutta vain esikoinen, jos hänkään, jaksaa katsoa.

Esikoisen kavereilla kaikilla on hyvin rajoitettua tv:n katselu kotona (olen puhunut asiasta heidän vanehmpiensa kanssa) ja musta on järkyttävää että kun he tulevat meille - otoksessa on nyt 6 eri lasta - niin kaikki liimautuvat tv:n ääreen eivätkä kuule tai näe mitään. Ja parasta tässä on, että he tuijottavat suomenkielisiä uutisia sanaakaan tajuamatta (siis olen aivan tosissani!), kun asutaan ulkomailla. Esikoinen on muutaman kerran itkien mennyt pois kun kaverit eivät ole halunneet tulla leikkimään. Minä siis usein suljen telkan sillon kun täällä on kavereita.

Mutta monilla on ehkä toisenlaisia kokemuksia. Voihan olla, että meidän lapset eivät vaan jostain syystä ole kiinnostuneita, osaavat kyllä keskittyä eri hommiin pitkäksin aikaa.