Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isotkin lapset tarvitsevat vielä vanhempiaan.

Vierailija
11.09.2024 |

Olen huomannut sen omissa alakouluikäisissä lapsissani. Monet lapset joutuvat olemaan todella yksin ja huolehtimaan itse asioistaan. Vanhemmat tekevät pitkää työpäivää, lapset tulevat tyhjään kotiin, tai sitten pyörivät kylillä kavereiden kanssa ja läksyt tehdään vasta illalla väsyneenä. Vanhemmat eivät ole lapselle saatavilla, vaan kaikki tekevät vain omia asioitaan ja toteuttavat itseään. Olen iloinen että omien lasteni ei tarvitse tulla tyhjään kotiin, vaan pystyn varmistamaan että lapsi hoitaa omat velvollisuutensa niinkuin pitää ja kuuntelen miten hänen päivänsä on mennyt.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Really? 

Ei tule kaikille vanhemmille mieleen, kun päivät ollaan töissä ja illat harrastuksissa. Lapsin yksin kotona. 

Kuulostaa ihan 70-luvun lapsuudelta.

- avainkaulualapsi

Niin, ei meitä mitenkään kasvatettu tai oltu läsnä. Taisi olla vasta 1990-luvulla kun alettiin puhumaan itsetunnosta ja siitä, että lapsia pitää kehua ja kannustaa. Ja lapsista tuli kaiken keskipisteitä. Nyt nämä keskipisteet "kasvattaa" niitä omia lapsiaan. 

Tärkein kotoani saamani perintö on huono itsetuntoni. Minua ei koskaan kannustettu tai kehuttu. Siksi tein koulussa, ekoi

Oletko tosissasi? Mulla huono itsetunto on aiheuttanut niin suurta ahdistusta, että juuri ja juuri kompuroin koulun läpi, ja työhaussakaan siitä ei hyötyä ole ollut. Kateellisena katson niitä elämässään porskuttavia hyväitsetuntoisia kavereita, joilla on välittävät ja tsemppaavat vanhemmat. Ei kaikki ala kompensoimaan, jos vanhemmat lannistaa, moni menee siitä lopullisesti rikki. Koti on se paikka missä pitäisi saada olla turvassa ja saada olla hyväksytty sellaisena kuin on. 

Viivi huomasi 12-vuotiaana, että koko maailma ei rakastakaan häntä. Nyt hän vaatii ilmastonmuutoksen ja patriarkaatin poistamista, translakia, perustuloa, sitä että kaikki hyväksyisivät ja puhuisivat vain kivoja, lisää rahaa, rahasta luopumista, sosiaalista oikeudenmukaisuutta, kiintiöitä eri pigmenteille ja kromosomiyhdistelmille sekä verorahoin kustannettavaa anaalivalkaisua sitä haluaville.

Vierailija
42/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Really? 

Ei tule kaikille vanhemmille mieleen, kun päivät ollaan töissä ja illat harrastuksissa. Lapsin yksin kotona. 

Kuulostaa ihan 70-luvun lapsuudelta.

- avainkaulualapsi

Niin, ei meitä mitenkään kasvatettu tai oltu läsnä. Taisi olla vasta 1990-luvulla kun alettiin puhumaan itsetunnosta ja siitä, että lapsia pitää kehua ja kannustaa. Ja lapsista tuli kaiken keskipisteitä. Nyt nämä keskipisteet "kasvattaa" niitä omia lapsiaan. 

Tärkein kotoani saamani perintö on huono itsetuntoni. Minua ei koskaa

Viivi huomasi 12-vuotiaana, että koko maailma ei rakastakaan häntä. Nyt hän vaatii ilmastonmuutoksen ja patriarkaatin poistamista, translakia, perustuloa, sitä että kaikki hyväksyisivät ja puhuisivat vain kivoja, lisää rahaa, rahasta luopumista, sosiaalista oikeudenmukaisuutta, kiintiöitä eri pigmenteille ja kromosomiyhdistelmille sekä verorahoin kustannettavaa anaalivalkaisua sitä haluaville.

Teininä tulee syömishäiriö ja kiltin tytön syndrooma, parikymppisenä erityisherkkyys, kolmekymppisenä syrjitään äitiyden takia, nelikymppisenä tyhmä aviomies ei arvosta kristallikurssilla löytynyttä sisäistä jumalatarta, viisikymppisenä ei päästetä pörssiyhtiön hallitukseen ja kuusikymppisenä miehet syrjivät, kun eivät tarjoa leffarooleja. Seitsemänkymppisenä naista vasta syrjitäänkin. Koska miehet sovinistisuuttaan kuolevat ja vievät parhaat hautapaikat nuorempina kuin naiset, vanhustenhoidon ongelmat koskevat enemmän naisia, koska miehet kuolevat liian aikaisin ja jättävät toksisuuttaan naiset Esperi Caren lattioille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on asia, josta Suomessa ei ikinä puhuta. Mietin kuinka paljon nuorten koko ajan lisääntyvään masennukseen vaikuttaa se että vanhemmat ovat arkisin niin lyhyen ajan kotona ja lasten saatavilla. Tietenkin monen, esim. yksinhuoltajan on pakko tehdä kokopäivätyötä, mutta mielestäni Suomessa rahaa pidetään hyvin tärkeänä. Kyllä monet varmasti selviäisivät taloudellisesti vaikka äiti olisi osapäivätöissä ja mies kantaisi päävastuun elättämisestä. 

Minä ulkosuomalaisena olen huomannut tämän. Mutta mitään ei saa sanoa kun äidit raivostuu. Vaikka onhan näillä (yksinolo - MT-ongelmat) ihan selkeä yhteys.

Etätyöt ovat kyllä hyvä ratkaisu, niillä aloilla joilla se onnistuu.

Vierailija
44/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on asia, josta Suomessa ei ikinä puhuta. Mietin kuinka paljon nuorten koko ajan lisääntyvään masennukseen vaikuttaa se että vanhemmat ovat arkisin niin lyhyen ajan kotona ja lasten saatavilla. Tietenkin monen, esim. yksinhuoltajan on pakko tehdä kokopäivätyötä, mutta mielestäni Suomessa rahaa pidetään hyvin tärkeänä. Kyllä monet varmasti selviäisivät taloudellisesti vaikka äiti olisi osapäivätöissä ja mies kantaisi päävastuun elättämisestä. 

Minä ulkosuomalaisena olen huomannut tämän. Mutta mitään ei saa sanoa kun äidit raivostuu. Vaikka onhan näillä (yksinolo - MT-ongelmat) ihan selkeä yhteys.

Kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle. 

Vierailija
45/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat pelkkiä narsisteja. 

Vierailija
46/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle. 

Miksi se äitejä syyllistää, jos lapset ovat yksin? Myös isät voivat olla etätyössä. Ja yhteiskunnallinen ongelmahan tämä on - tää on just tätä, että ei saa sanoa mitään kun äidit raivostuu ja ottaa itteensä.

Vierailija
47/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla itse en ollut koskaan yksin, isovanhemmat asuivat samassa talossa. Maaseudulla yleistä tuolloin. 

Yleistä oli myös se, että äitejä oli enimmäkseen kotona lasten kanssa ja miehet olivat tienaamassa.

Eikä kukaan käynyt missään kuntosalilla tai juoksulenkillä. Hame päällä kotona leipoivat ja ompelivat.

Vierailija
48/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kotona siihen asti, kunnes kuopus täytti 10 vuotta. En vapaaehtoisesti. Töitä en ole saanut, vaikka olisin halunnut, ja niitä ahkerasti hakenutkin.

Onhan se kivaa kun on äiti kotona, kun tulee koulusta. Mutta se ei ole kivaa, että raha on tiukassa, ja vanhemmat joskus hyvinkin stressaantuneita sen vuoksi. Se stressi tarttuu myös lapsiin, etenkin, kun ei ole aina ollut voimavaroja huolehtia heistä kovin hyvin.

Kun kuopus oli 10v, lähdin opiskelemaan. Opiskeluaikana olen ollut joinakin päivinä kotona, kun kuopus on tullut koulusta. Mutta usein lähden kouluun ennen kuin lapset, koska koulumatkani on pidempi kuin heillä.

Minun näkemykseni on, että lapselle on enemmän iloa ja hyötyä hyvinvoivasta, työssä käyvästä äidistä kuin kotona olevasta masentuneesta ja stressaantuneesta äidistä. Toki moni työssä käyvä on masentunut ja/tai stressaantunut, ja vastaavasti kotivanhemmissa on hyvin voivia, etenkin, jos se kotivanhemmuus on aidosti oma valinta, eikä aiheuta taloudellisia huolia.

Vierailija
49/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hienoa, ettei sinun tarvitse tehdä töitä. Meidän muiden tarvitsee

Mä tein vuonna 2016 etätyösopimuksen, kun lapsi aloitti koulun.

- eri 

Itse jäin etätöihin Koronan myötä samana vuonna, kun lapsi aloitti koukun. En ole palaamassa lähitöihin. Lapsi todella tarvitsee vanhempiaan, vaikka on 11-vuotiaana jo monen silmissä iso lapsi.

Vierailija
50/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös vasten tahtoani kotona, koska en ole saanut töitä. Mieheni onneksi sentään käy töissä, ettei ihan rahattomia olla.

Koen, että lapset ovat olleet iloisia kun eivät saavu koulusta tyhjään kotiin. Laitan heille välipalaa ja tehdään yhdessä läksyt, sekä jutellaan päivästä. 

Osaan kyllä mennä myös kävelylle tai kaupungille, että saavat olla välillä itsekseenkin.

Vierailija
51/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös vasten tahtoani kotona, koska en ole saanut töitä. Mieheni onneksi sentään käy töissä, ettei ihan rahattomia olla.

Koen, että lapset ovat olleet iloisia kun eivät saavu koulusta tyhjään kotiin. Laitan heille välipalaa ja tehdään yhdessä läksyt, sekä jutellaan päivästä. 

Osaan kyllä mennä myös kävelylle tai kaupungille, että saavat olla välillä itsekseenkin.

Oket hyvä äiti :) Lapsillesi on tuosta ihan todella paljon hyötyä pitkälle aikuisuuteen.

Vierailija
52/52 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hienoa, ettei sinun tarvitse tehdä töitä. Meidän muiden tarvitsee

Mä tein vuonna 2016 etätyösopimuksen, kun lapsi aloitti koulun.

- eri 

Itse jäin etätöihin Koronan myötä samana vuonna, kun lapsi aloitti koukun. En ole palaamassa lähitöihin. Lapsi todella tarvitsee vanhempiaan, vaikka on 11-vuotiaana jo monen silmissä iso lapsi.

Tuosta on niin paljon hyötyä lapsellesi ettet tiedäkään. Ihana tulla kotiin kun siellä turvallinen äiti odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme