Vierailet toisen kotona. Sinulle jää tunne, että heillä on varmasti rahaa. Mistä tunne kumpuaa?
Mä olen usein kuullut muiden sanovan, että meistä näkee, että meillä on rahaa. Tällä viitataan kotiimme. En tietenkään kehtaa kysyä syytä. Lähinnä menen kommentista hämilleni.
Asumme ihan normaalissa keskikokoisessa omakotitalossa. Talo on valmistunut vuonna 2014. Asumme niin pienessä kaupungissa, ettei täällä alueiden perusteella voi päätellä mitään. Sisustus ei juurikaan vastaa nykyajan pintarendejä.
Mikä tai millaiset asiat sinulle viestii, että olet varmaankin jonkun varakkaan kodissa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Olen varakkaasta kodista itse ja pystyn haistamaan varakkaat ihmiset helposti. En oikein pidä uusrikkaista enkä näistä ylemmän keskiluokan Marimekko-sisustajista.
En osaa sanoa mistä osaan erottaa. Vähän niinkuin joskus saat fiiliksen että joku on uskovainen? Vastaava intuitio, luullakseni.
Tyylitajua ei saa rahalla. Eikä myöskään aitoa rakkautta. Eikä myöskään tervettä itsetuntoa. Eikä edes huumorintajua.
Vierailija kirjoitti:
Varakkuus näkyy siinä, ettei ole pakonomaisesti, näyttämisen halusta, hankittu viimeisten muotilehtien mukaista kalustusta tai sisustusta. On tyylikästä, ajatonta ja kodikasta. Kunnon puuta, ei mitään "massiivipuuta" tai luontoa ikuisesti saastuttavia muovisia polyrottinkeja.
Mikä vika "massiivipuussa"? Ja mitä se sinun "kunnon puu" on? Viilua?
Vierailija kirjoitti:
Varakkuus näkyy siinä, ettei ole pakonomaisesti, näyttämisen halusta, hankittu viimeisten muotilehtien mukaista kalustusta tai sisustusta. On tyylikästä, ajatonta ja kodikasta. Kunnon puuta, ei mitään "massiivipuuta" tai luontoa ikuisesti saastuttavia muovisia polyrottinkeja.
Meillä on esim laminaattilattia. Toki vedenpitävä versio, joka oli kallis. Toisaalta kuka erottaa lopulta Rustan laminaattia kalliimmasta. Ei kukaan varmasti tiedä lattioista sen enempää. Laminaatti on silti laminaatti. Tykkään kyllä laittaa kotia, mutta ehkä se ei ole kovin trendikäs. Sisustus on sellainen sekoitus modernia skandinaavista tyyliä, maalaisromantiikkaa, kartanovivehdetta ja minimalismia. Sillisalaatti 😅 Kuten ylempänä sanoin, niin joka huoneessa on ikeaa, vaikka joka huoneessa on myös jotain kalliimpaa. Dysonin imurikin on kodinhoitohuoneessa piilossa, kun tulee vieraita.
Kokonaisuus on saattanut näyttää tyylikkäältä. Yleisvaikutelma siisti ja pikkuedullista pikkutavaraa ei ole ympäriinsä. Tuo ei vielä tarvitse paljoa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on esim laminaattilattia. Toki vedenpitävä versio, joka oli kallis. Toisaalta kuka erottaa lopulta Rustan laminaattia kalliimmasta. Ei kukaan varmasti tiedä lattioista sen enempää. Laminaatti on silti laminaatti. Tykkään kyllä laittaa kotia, mutta ehkä se ei ole kovin trendikäs. Sisustus on sellainen sekoitus modernia skandinaavista tyyliä, maalaisromantiikkaa, kartanovivehdetta ja minimalismia. Sillisalaatti 😅 Kuten ylempänä sanoin, niin joka huoneessa on ikeaa, vaikka joka huoneessa on myös jotain kalliimpaa. Dysonin imurikin on kodinhoitohuoneessa piilossa, kun tulee vie
Laminaatti kuin laminaatti on halvan kodin merkki. Niillä, joilla on rahaa, on lattiat ihan muuta kuin laminaattia.
Leikkokukkia maljakossa, jääkaapin ovessa ei mitään tarjouskuponkeja, isot matot, tauluja seinillä, laadukasta vessapaperia ja saippuaa vessassa voisi olla merkkejä hyvästä taloudellisesta tilanteesta. Ei mikään näistä yksittäin tai ei edes kaikki yhdessä, mutta voisi toimia signaaleina että ei ole rahasta pulaa.
Jos ootte itse rakentanut, niin silloin myös rakennusmateriaalit; väliovet, lattia, tasot, seinät, katto, keittiökoneet, kylpyhuone ym. Jos talo on ostettu valmiina, niin näistä ei ehkä niin paljon voi päätellä.
Eipä ole koskaan tullut mieleen.
Erikoista kuulla kylään tulleen vieraan suusta tuollaista. Olisi ollut normaalimpaa kehua esimerkiksi sisustusta.
Mutta tuo "rikkaan" näköinen koti on katsojan silmissä ja siinä mitä on tottunut näkemään. Esimerkiksi tuttavani asuu 30 neliön vuokra-asunnossa jonka on sisustanut Ikealla. Hän kehuu kotiaan varakkaan näköiseksi. Kotinsa on ihan perus eikä Ikean huonekaluissa ole mitään vikaa, mutta en nyt menisi sanomaan sitä rikkaan näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Leikkokukkia maljakossa, jääkaapin ovessa ei mitään tarjouskuponkeja, isot matot, tauluja seinillä, laadukasta vessapaperia ja saippuaa vessassa voisi olla merkkejä hyvästä taloudellisesta tilanteesta. Ei mikään näistä yksittäin tai ei edes kaikki yhdessä, mutta voisi toimia signaaleina että ei ole rahasta pulaa.
Jos ootte itse rakentanut, niin silloin myös rakennusmateriaalit; väliovet, lattia, tasot, seinät, katto, keittiökoneet, kylpyhuone ym. Jos talo on ostettu valmiina, niin näistä ei ehkä niin paljon voi päätellä.
Jos vierailija on itse kotoisin oloista, jossa ruokapöytä löytyy keittiöstä ja siinä pidetään vahaliinaa, niin tällöin jopa ruokapöytä keittiön ja olohuoneen välissä kangasliinalla voi näyttää juhlavalta.
Me olemme varakkaampia, kuin ihmiset lähipiirissä, eikä kukaan ole koskaan kommentoinut asiaa sanallakaan. Vaikka varmasti sen tietää erilaisista asioista. Joten vaikea uskoa aloitukseen. Minusta rahasta ei kuulu puhua.
Itse en tiedä, miltä varakkaan kodin pitäisi näyttää. Ehkä olettaisin, että varakkaassa kodissa ei osteta muodin mukaista, vaan kalustus ja sisustus kertyy oman maun mukaan ihan millaiseksi vaan. Kun ei yritetä esittää varakasta. Suomessa varakkuutta yleensä peitellään.
Yksi tunnusmerkki on tunnettujen taiteilijoiden taulut ja veistokset.
Varakkaan henkilön mielikuvan saa todella helposti luotua pienellä panostuksella. Ihmiset tekevät johtopäätöksiä hyvin kevein perustein.
Varastettua kamaa ja kirppiksiltä. Kunnan vuokra asunto pimeästi ja osamaksuvelat. Polkupyörä varastettu joltain ja astiat. Käytiin venäläisen pimeässä asunnossa siis ei laillisessa vaan passittomien. Kukkapurkissa kannabis kasvi. Ovessa eri nimi kuin 10 muulla jotka siellä piileksii. Siellä esitellään kuka mitäkin varasti. Ja myydään. Kierrätetään. Arvatkaa kaupungin osa. Missä. Kateus vie tuhkat pesästä kun joku vie jotain tulee toinen ja vie myös. Joku voi oikeasti KATEUDESTA SOKEUTUA. Siitä näkökulmasta voi ajatella näitä Korean ja Kiinan kaikilla samanlaiset vaatteet tyyliä. Koska jos on erilainen iskee kateus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo mainitut on asioita, joihin kaikilla keskiluokkaisilla (joilla ylipäätään on varaa taloon) on varaa.
Kateudesta, vihasta ja epätoivosta. Minun osakseni ei koskaan koidu sellainen onni.
Lähtökohtaisesti on outoa sanoa jollekin, että näkee, että on rahaa. En ikinä ole kuullut kenenkään sanovan noin kenellekään enkä ole itse sanonut. Lähipiiriini kuuluu kaikenlaisia ihmisiä pienituloisista miljonääreihin.
Missä Junttilassa oikein asut?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kun palvelija auttaa takin pois päältä?
Auton parkkeeraja ja hovimestari tarjoilemassa.
Varakas on se jolla on oma asunto velat maksettu ja ehkä auto tai vene ja ulkomaan asunto velatta. Se on hyvin toimeentuleva joskaan ei rikas. Ja pitää olla rahaa maksaa verot kulut vastikkeet sähköt lämmitys autopaikka ja venepaikka sekä kiinteistövero myös ulkomaan asunnosta JOUTUU maksamaan kulut.
Varakkailla on jääkaappi täynnä ruokaa.
Kohta tuo on arkea jokaiselle työssäkävijälle. 9€/päivä eikä takkia tarvitse enää riisua itse.