Taas anopin älynväläyksiä: Lapsi pitäisi opettaa hiihtämään, että oppisi sitten koulussa helpommin lukemaan!
Näin siis väittää armas anoppini. Itse en hiihtämisestä ole ikinä pitänyt ja viiteentoista vuoteen ei ole ollut suksiakaan. Nyt pitäisi sitten muka ostaa kohta kolmevuotiaalle sukset, niin hän opettaisi hiihtämään, jos itse en halua. Ja perusteluna tosiaan, että muka auttaisi siihen, että ei tulisi oppimisvaikeuksia. Empä usko, että kukaan siellä ladulla rehkiessään lukemaan oppii...
Kommentit (25)
kyse on motoriikasta ja miten se kehittää aivoja ja se taas edistää lukemaan oppimista. esim konttaamaan oppimisella on sama vaikutus
Ja on anoppisi oikeassakin, hiihtämisen rytminen ja vuorottainen liike on oikeasti todella hyväksi kehittyville aivoille ja sellaisella liikunnalla on ihan tutkitusti vaikutusta myöhempään oppimiseen mm. juuri lukemisessa. Ja ennen kaikkea lapsi saa touhuta mumminsa kanssa kivaa yhdessä ja luoda myöhemmällekin kehitykselle arvokkaan ihmissuhteen häneen.
ANNA MÄ ARVAAN POJUS EI OSAA MYÖSKÄÄN JUOSTA, UIDA, JA MUUTENKAAN LIIKKUA JA PAINAA 170KG
Mutta onhan hiihtäminen muuten ihan hauskaa puuhaa.
ja ylläri ylläri, kun se alkoi harrastaa laskettelua niin luki-häiriökin alkoi keventyä siinä puolen vuoden kuluttua. Samoin ystäväni lapsi dysfasia-lapsi käy kuntoutuksena laskettelemassa.
Paitsi ettei olla läskejä eikä liikkumattomia. Kebabia syödään kerran vuodessa, pitsaa ehkä kerran kuussa. Poika on 62-kiloinen, 182-senttinen, mutta liikuntaharrastuksia hänellä ei ole muita kuin sulkapallo, sähly ja kuntosalilla käynti. t. 10
Mutta hiihdossa on sekin etu hauskuuden ja liikunnan lisäksi, että se on oikein mukavasti aivoja kehittävää motoristista harjoittelua lapsille. Siitä ei tosiaan lukemaan oppiminen riipu, mutta se on yksi pieni tekijä, joka voi edistää asiaa ja missään tapauksessa siitä ei ole lapselle haittaa.
Vierailija:
Mutta onhan hiihtäminen muuten ihan hauskaa puuhaa.
Kahdeksantoista vuotta jo? Vinkkaa sille että kävisi useammin siellä kuntosalilla niin saisi massaa lisää;)
ei noin pienille saa laittaa reikiä korviin (6kk) tulee vielä sokeaksi...
Vierailija:
ei noin pienille saa laittaa reikiä korviin (6kk) tulee vielä sokeaksi...
konttiminen helpottaa puhetta ja hiihto on samanlaista käsien ja jalkojen käyttöä yhtä aikaa. Eli anopin puheessa on hiukkasen perääkin
Minun mielestäni on vanhempien velvollisuus antaa kokemuksia varsinkin hiihdossan ja luistelussa ennen kouluunmenoa. Meillä poika esim luisteli jo sujuvasti viimetalvena ollessaan 2,5v. (ihana pph joka kävi joka päivä jäällä lasten kanssa)
Vierailija:
18, niin on riuku ja kärsii siitä ja siksi käykin kuntosalilla, joka päivä koulun jälkeen
Riukuja ollaan koko perhe.
Ruumiinrakenne on mikä on, ja sun ois aika kasvattaa poikasi itsetuntoa, jotta oppisi hyväksymään ruumiinrakenteensa, mihin ei paljon voi vaikuttaa. Nyt poika ramppaa kuntosalilla toivoen muutosta, joka ei ole edes mahdollinen. Riuku on riuku, ja vaikka sellainen olisi kuinka lihaksikas ja vahva kuin härkä, niin se ei näy ulospäin mitenkään. Kai sinä äitinä tiesitkin sen?
Jos itse et tykkää hiihtää, niin miksi lapsi ei haluis/sais hiihtää??Hiihtäminen voi olla lapsesta tosi hauskaa. Vai oletko kade?
En tiedä, vaikuttaako lukemaan oppimiseen, mutta sen tiedän, että asenteet periytyy lapsille. Jos itse inhoat hiihtämistä niin lapsikin alkaa inhota. Koulussa on sitten pakko kuitenkin hiihtää...ei varmaan ole mielekästä pakon edestä opetella jos toiset jo osaakin. Mitä häviät jos anoppi hiihtää lapsen kanssa?!?!
Lasten liikunnan puutteesta puhutaan muutenkin paljon. Olisi mun mielestä aika tärkeää tukea lapsia liikkumaan, eikä jämähtää jo lapsena yhteen lajiin.
itse opin lukemaan 4-vuotiaana, hiihtämistä olen aina inhonnut enkä koskaan ole hiihtänyt vapaaehtoisesti.
Ei munun tarvitse lapselle kertoa että inhoan hiihtämistä, hän saa hiihdellä ihan niin paljon kuin haluaa. Jos haluaa. Kannustan kyllä.
tuollainen vuorotahtinen liikunta on hyvää terapiaa lukihäiriöisille. Toki ilman sitäkin voi lukemaan oppia, ja jo hyvä konttaaja on saanut harjoitusta vuorotahtisesta liikkumisesta.
Mutta hiihtäminen on lapsille hyvin sopivaa puuhaa, on meilläkin tuon ikäisinä lapset hiitäneet, joten ei se nyt niin paha juttu ole muutenkaan. Mutta älä nyt anoppiasi tyhmäksi luule jos itse olet se, joka ei asiaa tunne.
Hänelläkin on välillä älyttömiä älynväläyksiä... : )