Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren omaehtoiset ruokailutottumukset, miten suhtautua?

Vierailija
10.09.2024 |

15-vuotiaalla on vain muutama ruoka mitä syö. Hän jättää tulematta ruoka-aikana syömään ja kokkaa itselleen esim nuudeleita, ranskiksia tms sitten kun olisi jo iltapala. Nuudelit ei kuitenkaan ole varsinaisesti mitään iltapalaruokaa.

Mitään leipiä, jogurtteja, hedelmiä nuori ei suotu syömään välipaloina, vaan syö aina lämpimän ruoan. Aamulla nuori ei syö mitään, koulussa ei syö myöskään kuin äärimmäisen harvoin kun ei tykkää ruoasta. Useimmiten vasta Iltapäivällä tai illalla syö isoja satseja. Nuori on tosi hoikka, joten en kai voi pakottaa häntä valitsemaan kevyitä välipaloja. Häiritsee kuitenkin kun harva ruoka kelpaa. Nuori ollut vauvasta asti omaehtoinen ruokailija. Ei ollenkaan kuin muut perheen lapset jotka syö mitä tarjotaan. 

Annanko hänen nyt sitten vain syödä mitä syö milloin syö? Harmittaa kun ei ole rutiineja.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinne kaappeihin ei hankita esim. nuudeleita ja ranskanperunoita eikä nuori saa omaa rahaa, jolla ostaa niitä, niin mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
42/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normia. En heti huolestuisi.Itse olin tosi ronkeli koko lapsuuteni, vaikka kuinka oli tarjolla terveellistä ruokaa, säännöllisin ajoin. Kävin grillillä tosi usein (rahat sain kesä-, ilta ja vkklöistä). Sitten omillani asuessani alkoi monipuolisempi ruoka maistumaan. 

Omatkin lapset taisi jossain vaiheessa olla vähän samanlaisia. Nyt syövät ihan kotiruokaa omissa kodeissaan. Nämä täydellisten lasten täydelliset äidit täällä arvostelee aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen näkee ei lapset niitä rutiineja kaipaa vaan äidit vaikka naiset aina valehtelevat että lasten takia pitää olla rutiineja kun todellisuus on se että jos ei ole rutiineja nainen ei pääse suunnittelemaan etukäteen ja jos ei siihen pysty niin lähes joka nainen ahdistuu

Vierailija
44/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin syödä miten sattuu, jos kuitenkin elämä luistaa (nukkuu, käy koulussa, on pirteä). Kyllä sitä myöhemmin ehkä havahtuu siihen että muukin ruoka voisi maistua, kuitenkin enää 3 vuotta siihen että saa päättää täysin itse. Voisit toki kysellä onko jotain lempiruokia mitä voisitte yhdessä tehdä?

Vanhemman tehtävä on opettaa ja ohjata, myös terveellisiin elintapoihin. Ei heittää hanskoja tiskiin ja todeta, että muutaman vuoden päästä se alkaa joka tapauksessa syödä paskaa. Ei välttämättä ala, jos kotoa saa kunnollisen kasvatuksen.

Sain kotoa kunnollisen kasvatuksen, terveellistä ruokaa, ruoka-ajat, juhlissa herkkuja, arjessa ei turhia välipaloja jne.

Heti, kun muutin kotoa, ryhdyin syömään juuri niin kuin halusin ja tätä olen jatkanut kohta 20 vuotta. Lounaaksi voin syödä puoli litraa jäätelöä, iltapalaksi pihvin ilman lisukkeita, aamulla punajuuripaistosta jne. Kaikki veriarvoni ovat erinomaiset ja mikä tärkeintä, nautin jokaisesta suupalasta enkä syö siksi, että joku olisi tyytyväinen, kun syön ns. oikein. Osaan myös kieltäytyä kaikesta sellaisesta ruuasta, jota en halua syödä, en miellytä muita syömisilläni. Moni teini joutuu vanhempien mieliksi syömään liikaa ja koska on opittu, että syömällä saa hyväksyntää, niin moni teini on lihava. Minäkin olin vielä 18v iässä, nyt olen normaalipainoinen, koska saan itse päättää syömiseni ja ruoka-aikani.

Vierailija
45/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinne kaappeihin ei hankita esim. nuudeleita ja ranskanperunoita eikä nuori saa omaa rahaa, jolla ostaa niitä, niin mitään ongelmaa ei ole.

Tämä on totta. Meillä teini ei yksinkertaisesti syö mitään, on pahasti alipainoinen, mutta tottunut nälkään niin hyvin, että ei enää syö kuin tiettyä leipää ja tuoretta kurkkua. Sillä näyttää elävän ainakin toistaiseksi. Jos ei tuota leipää tai kurkkua ole, niin toteaa, että ei ole nälkä. Voi olla kolmekin päivää syömättä.

Vierailija
46/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ihan neljäkymppinen aikuinen ja myönnän ruokavalioni olevan ihan pielessä, mutta jouduin pakotettuna syömään lapsena ja vielä teininäkin niin paljon pahaa ruokaa kotona ja koulussa, että nykyään syön tasan sitä mitä haluan ja herkkuja joka päivä. Ruokavalioon kuuluu paljon sipsejä, pakastelohkoperunoita, suklaamoussea, makkaraa ja kala ja kanapuikkoja, mutta myös paprikaa, broileria ja jugurttia. Suurin osa ruoasta nyt vaan on pahaa. Olen toki autismikirjolla, mutta kroonisten suolistovaivojen takia myös laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla. Mitään nuudeleita, leipää tai makaronia en syö.

Vierailija
47/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Meillä teini ei yksinkertaisesti syö mitään, on pahasti alipainoinen, mutta tottunut nälkään niin hyvin, että ei enää syö kuin tiettyä leipää ja tuoretta kurkkua. Sillä näyttää elävän ainakin toistaiseksi. Jos ei tuota leipää tai kurkkua ole, niin toteaa, että ei ole nälkä. Voi olla kolmekin päivää syömättä.

Syömishäiriö. Lasun paikka kun annat elää syömättä.

Vierailija
48/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika normia. En heti huolestuisi.Itse olin tosi ronkeli koko lapsuuteni, vaikka kuinka oli tarjolla terveellistä ruokaa, säännöllisin ajoin. Kävin grillillä tosi usein (rahat sain kesä-, ilta ja vkklöistä). Sitten omillani asuessani alkoi monipuolisempi ruoka maistumaan. 

Omatkin lapset taisi jossain vaiheessa olla vähän samanlaisia. Nyt syövät ihan kotiruokaa omissa kodeissaan. Nämä täydellisten lasten täydelliset äidit täällä arvostelee aina. 

Minäkin olin tosi ronkeli varsinkin teininä ja omille muutettuani se vaan jatkui, sitä grillimättöä ja pizzaa ja ranskiksia jne meni päivittäin sen sijaan että olisin kokannut mitään terveellistä ja monipuolista  ja paino nousi nousemistaan.

Vierailija
49/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini ottaa valtaa itselleen syömällä juuri sitä mitä haluaa. Teinillä on hyvin vähän päätösvaltaa omasta  elämästään ja tällä tavalla sitten kapinoi ja käyttää sitä vähäistä valtaansa. Kuitenkin liian paljon vielä teinienkin syömisiä yritetään kontrolloida ja pakottaa teini syömään pahaa ruokaa niin kotona kuin koulussa. Sitten vielä ihmetellään vakavalla naamalla kun kouluruoka ei teineille maistu, vaikka se on halvalla tuotettua moskaa. Nämä arvostelevat aikuiset eivät itsekään sitä söisi. Sitten kun teini ei saa haluamaansa päätäntävaltaa omasta elämästä edes syömistensä suhteen, eikä teinin toiveita huomioida niin teinin kapinointi pahenee entisestään. Mitään energiajuomia, alkoholia, tupakkaa, sähkötupakkaa, nuuskaa, mitä näitä nyt on ei teineille pidä ostaa, mutta voisiko edes pari kertaa viikossa olla tarjolla sitä teinin suosikkiruokaa ja teinille ostaa edes herkkuja niin että teinin ei tarvitse syödä salaa tai pahimmillaan varustella tai jäädä jonnekin velkaa kun joku muu näitä ostelee.

Vierailija
50/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin tosi ronkeli varsinkin teininä ja omille muutettuani se vaan jatkui, sitä grillimättöä ja pizzaa ja ranskiksia jne meni päivittäin sen sijaan että olisin kokannut mitään terveellistä ja monipuolista  ja paino nousi nousemistaan.

Onpa harmi.

Vierailija
51/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi olennaista tietää, onko nuori nirso, onko hänellä ARFID, tai esim. syömiseen liittyviä fobioita tai aistiyliherkkyyksiä. Nirso ei kuole täyden lautasen ääreen, ARFID:sta kärsivä kuolee, joten niitä pitää lähestyä aika eri tavoin. Suosittelisin joka tapauksessa ravitsemusterapeuttia ja syömisasioihin perehtynyttä lääkäriä. Nämä myös selittävät nuorelle mitä voi käydä, ja mitä todennäköisesti käy, jos hän jatkaa näin. Se yleensä motivoi yrittämään jotain, vaikka vaikealta tuntuisikin.

Omassa nuoruudessa n. 25 v sitten kaverin veli ei teininä suostunut syömään muutamaan vuoteen kuin Pringlesejä, ja sai keripukin. Suomessa. Menetti sitten pysyvästi hampaita, koska hänen annettiin elää vuosia pelkillä sipseillä ilman, että kukaan pisti edes ottamaan vitamiinipilleria tai porejuomaa silloin tällöin. Hakekaa mieluummin sitä apua.

Vierailija
52/52 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh,ikä lihottaa, ja geenit,elä huoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi