Kasvissyöjävauvan ruokailu 6 kk ->
Vauvani täyttää pian 6 kk ja alkaa olla aika antaa hänelle proteiinia. Olen itse melkein vegaani, mutta vauvalleni voisin kyllä antaa luomumunia ja maitotuotteita (vuoden iästä alkaen).
Miten te muut kasvissyöjäperheet olette varmistaneet, että lapsi saa tarpeeksi proteiinia, kun hän ryhtyy syömään lisäruokaa puolen vuoden iässä? Mitä ruokaa olette anteneet? Kuinka paljon?
Jostain olen lukenut, ettei papuja ja linssejä saisi antaa, mutta jossain taas lukee päinvastaista. Mikä on siis totuus?
Kommentit (5)
tosiaan huolella miettiä lapsen ruokavaliota, että saa myös tarpeeksi mm. b12 vitamiinia.
että olen kuullut että soijalla on negatiivisiäkin vaikutuksia mm. sen sisältämän runsaan kasviestrogeenin vuoksi. Ja että voisi raskausaikana runsaasti käytettynä aiheuttaa poika sikiöiden sukupuoliominaisuuksiin muutoksia ja muulloinkin vaikuttaisi muiden ravintoaineiden imeytymiseen. En tosiaan muista mistä olen näitä lukenut ja pitävätkö paikkaansa, mutta ei ole tullut kyllä soijaa enää käytettyä. Ei ole kyllä ollut tarvettakaan, kun aloitin munan ja kalan syönnin.
Hampussa on tietääkseni myös hyvin proteiinia ja kerran olen maistanut siitä tehtyä tofumaista tuotetta. En tiedä miten se vauvan ruokavalioon sopisi.
eli koska käytimme myös maitotuotteita ja kanamunaa, poika sai esim. maustamatonta jogurttia ja luomuviiliä pikkuhiljaa muistaakseni noin 10kk ikäisenä. Raejuusto oli silloin ja on vieläkin suurta herkkua ja helppo proteiinin lähde. Sen lisäksi sitä on kiva syödä itse! Siiviläkurkkuvauvoille, jotka eivät tykkää möykkyisestä ruoasta, voi kasvisoseeseen lisätä soijajauhoa. Muista myös öljyjä lorautella kotimössöihin, että lapsi saa hyviä rasvoja, ne kun jäävät helposti pois. Nyt puolitoistavuotias ja lähes kaikki maistuu. En muista milloin tuota kanamunaa kokeiltiin, olisko ollut siinä kahdeksan kuukauden paikkeilla. Mikrossakin saa helposti tehtyä jämäkkää kokkelia, joka ei ole yhtä kuivaa kuin keitetty kanamuna. Meille sanottiin aikanaan kuivatuista pavuista, ettei alle vuoden iässä, koska niissä saattoi olla jotain (en muista mitä, anteeksi!), mutta linssejä kehoitettiin kokeilemaan hyvin keitettynä. Ja nehän maistuvat, vaikka pierettävätkin. Myös pakasteherneistä saa proteiinia, niitä tosin ei saa luomuna. Eikä tuota raejuustoakaan ole löytynyt.
Muuten, ainakin pääkaupunkiseudulla lapsen käyttäminen ravitsemusterapeutilla oli ilmaista ja hän oli todella ystävällinen ja avulias. Näin sain minäkin varmistettua, ettein mitään jäänyt ruokavaliosta pois. Ja kun neuvolasta kohottivat kulmia kasvisruoasta puhuttaessa, ravitsemusterapeuttikäynnistä mainitseminen hiljensi tiukemmankin neuvolatädin :) Hauskoja maisteluhetkiä!
P.S. Soija on aika yleinen allergiaa aiheuttava, joten tarkkaile aluksi. Meillä luultiin ensin, että sille oli kehittymässä allergia, mutta eipä onneksi ollutkaan sitten se soija.
http://vegaaniliitto.fi/esitteet/raskausesite.pdf
niin saat tietoa.
Itse en syö lihaa, kalla kylläkin, ja mies on selkeä lihansyöja. Kompromissina poikamme Axel, nyt 18 kk, syö sekä linssejä että lihaa.
Kun itse aloin antaa Axelille linssejä 8 kk paikkeilla, keitin tuplassa vesimäärässä niin pitkään, että punaiset linssit soseutuivat itsestään. Vähän poikaa pieretti, mutta vatsa kesti eikä ongelmia ole tullut. Tofuakin hän on syönyt, ja soijasuikaleista tykkää paljon, samoin kikherneistä. Maustamaton soijajogurttikin menee alas, joko sellaisenaan tai hedelmäsoseen kera. Nyt puolitoistavuotiaana, kun hänellä on tarpeeksi hampaita ja on muutenkin vähän isompi, voisin antaa pähkinöitäkin ainakin tahnana.
Kalaa, lihaa ja kananmunia hän sai siinä 8-9 kk paikkeilla myös.
Kauramaitoa olen antanut Axelille ruokajuomana muutaman kerran jo ennen kuin hän täytti vuoden. Suositellaan että jos imetystä ei jatketa, pitäisi imetykset korvata tuttelilla eikä kauramaidolla (soija, riisi), mutta kun en korvannut imetyksiä, vaan korvasin vesitilkan kauramaidolla, ajattelin että se varmaan on ihan ok. Imetän vieläkin, mutta vain muutaman kerran päivässä, ja kun lehmänmaito lisää limaisuutta ja Axelilla on ollut korvatulehduksia, on helpompi antaa kauramaitoa kuin joskus lehmänmaitoa, joskus taas ei kun on flunssa päällä.