Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmia hampaiden pesussa reilu 1v

04.09.2007 |

Eli poika ei suostu antamaan hampaitaan pestävän, eikä väkisin oikein pysty. Itse haluaa välillä, mutta ei se kyllä muuta kuin leiki harjalla. Onko mitään vinkkejä?

Toiseksi , miten laitatte hammastahnaa, kun tuon ikäinen ei osaa oikein sylkeä? Annatteko niellä tahnan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsensa (1v5kk) hampaat näin:

Lapsi käännetään sylissä asentoon joka naurattaa lasta (meillä roikkuu sylissäni selällään pää vähän alaspäin) ja sitten harjataan poskihampaat hyvässä näköyhteydessä. Lopuksi on etuhampaitten vuoro. Ja kun suu menee kiinni huilataan vähän ja uusi nauru ja harjaus;)

Ja minäkin suosittelen Colgaten 0-2v hammastahnaa, siinä on hyvin mieto mintun maku. Meillä sitä syötäisiin koko tuubillinen jos vaan käsiinsä saisi.

Juomaveden fluoripitoisuus kannattaa tarkastaa ja noudattaa fluorin annosohjeita ettei tule liikaa.

Lala

Vierailija
2/9 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes kokeiltiin niin että poika isän sylissä ja mulla molemmat kädet vapaana pesuhommiin. Nostan toisella kädellä ylähuulta ja toisella pääsen pesemään (siis harjalla... ;) ja alhaalta onnistuu muutenkin. Ollaan koko porukka peilin edessä ja samalla ihaillaan hampaita peilistä. Näin antaa pestä tosi hyvin. Hammastahnaa neuvottiin (ekalla hammaslääkärikäynnillä reilun vuoden iässä) käyttämään kunhan ensimmäinen poskihammas puhkeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meilläkin noin vuoden ikäinen poika. Hampaiden pesu on lähinnä muutaman veto alahampaille, harjan huutelu ja muutama veto ylähampaille. Tämän jälkeen hän " tajuaa" jo sulkea suunsa niin, ettei sinne tosiaan oikein harjaa saa työnnettyä väliin. :) Tahnasta nyt puhumattakaan. Hampaita on 4 alhaalla, 4 ylhäällä. Hammaslääkäri kertoi vauvakäynnillä, että tämän ikäisillä on tosi herkkä se ylähuulen sisäpuolella ylhäällä ikenissä oleva jänne tai mikä se nyt onkaan nimeltään, ja jos siihen on harja joskus sohaissut, niin välttää harjaa sitten senkin takia. Meillä ainakin alahampaat saa vähän paremmin pestyä, mutta ylähampaat on jo aika pikaisesti tehtävä, jos meinaa ehtiä, ennen " luukun sulkeutumista" ..

Minäkin kuulisin mielelläni, jos jollain on tietoa tuosta tahnan käytöstä 1-vuotiailla. Eli pitäisikö jo käyttää säännöllisesti?

Vierailija
4/9 |
04.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kaksi harjaa käytössä kun haluaa usein myös itse " pestä" . Ja välillä näytän miten pesen omia hampaita. Tsemppiä pesupuuhiin!

Vierailija
5/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienille löytyy kaupasta omat tahnat, joissa fluoripitoisuus on pienempi. Meillä on käytössä Colgaten 0-2 -vuotiaille tarkoitettu tahna, ja se on ehdottomasti lisännyt pesumyönteisyyttä. Hammastahnan käyttösuositukset ovat viime vuosina muuttuneet niin, että tahnaa ei suositella huuhdottavaksi pois. Pienten tahnat eivät edes vaahtoa samalla lailla kuin aikuisten perustahnat, joten ne voi ihan huoletta jättää sinne suuhun. Ja siis omassakin hampaiden pesussa riittää, että sylkee tahnat pois, huuhdella ei tarvitse :)

Vierailija
6/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkään ei hampaiden pesu oikein onnistu, tyttö vähän päälle vuoden. vähän osun välillä harjalla hampaisiin mutta suurimman osan ajasta pitää suus tiukasti supussa. kun harjan pistää suuhun, imeskelee siitä vaan vedet pois:(. meille sanottiin neuvolassa että hammastahnan tarve riippuu kaupungista.. esim helsingin vedessä on tutkittu olevan fluoria niin paljon ettei sitä tuon ikäisellä tarvi vielä erikseen käyttää. en tosin tiedä mihin saakka tämä pätee. sanottiin näin muistaakseni 10 kk neuvolassa.

Vierailija
7/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun puhkeaa ensimmäinen poskihammas, tulee aloittaa tahnan käyttö. Samalla pitää jättää mahdolliset fluoritabletit pois.

On vain hyvä, jos tahna jää suuhun. Hampaidenpesun pitää kai kestää jotain 2min, mitä se harvoin lasten kanssa kestää, joten meillä molemmat lapset (3½v ja 1½v) harjaavat itse ensin hampaansa (tuon pari minuuttia varmaan), jonka jälkeen minä harjaan ne. Tuolloin fluori pääsee vaikuttamaan kunnolla suussa.

Meillä toimi esikoisella hampaidenpesun vastustamiseen itsesanoitettu hampaidenpesulaulu. Pikkusiskolla ei niin hyvin toimi, mutta annan hänelle aina käteen jonkun (hammastahna, ripsiväri tms), jolloin saan sitten jotenkuten pestyä hänen hampaansa.

Vierailija
8/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luin jostain vauvalehdestä seuraavanlaisia ohjeita ja aloin noudattaa niitä (en muista, oliko ihan vasta ilmestynyt lehti vai vanhempi, kun neuvolassa luin):

- Pidä lapsi tukevassa ja mukavassa asennossa: itse pidän sylissä toisella polvella, pidän hänestä toisella kädellä kiinni selän takaa ja toisella kädellä käytän harjaa.

- Ole itse hyväntuulinen ja anna myönteistä palautetta; älä näytä yhtään vaikka oma pinna yrittäisi kiristyä: meillä aikaisemmin pesin hampaita joskus väkiselläkin, mutta nyt vaan koko ajan höpöttelen jotain kivaa ja ihme kyllä tyttö avaa kiltistä suutaan.

- Hyvä valaistus ja näkyvyys suuhun: eli ei sohita suunnilleen sinne päin vaan tarkemmin niin, että eri puolet hampaista tulee harjattua. No, on se peseminen kyllä edelleen vähän sohimista, kun tyttö ei ihan apposen auki pidä suutaan, mutta tavoitteena on, että kuuluu " suhina" hampaan pintaa vasten.

- Hampaiden pesun sitkeä toistaminen: eli kun säännöllisesti pestään ja pestään ja pestään, niin siihen alkaa tottua ja vastustus pienenee. Siksi harjaaminen kannattaakin aloittaa ja siihen totuttaa jo mahdollisimman pienenä. Isompana aloitettuna vastustus saattaa olla suurempi.

- Lisäksi oma vinkki: Aikaisemmin pesin hampaita keittiössä, joskus olohuoneessa jne., mutta nyt homma hoidetaan vessassa. Ehkä sekin on auttanut, että ympäristö on tylsempi eikä ympärillä esim. pöydällä ole tavaroita, joita kesken kaiken pitäisi tarkastella.

- Meillä hampaiden harjaus palkitaan fluoritabletilla. Tyttö tulee innoissaan hakemaan tablettia harjauksen jälkeen ja ojentelee käsiään, että tabletin saa pudotettua kämmenelle. Tuota toista keskustelua luettuani kyllä luulen, että tästä tavasta meidän täytyy luopua, sillä käytämme myös lasten hammastahnaa, josta tyttö tykkää kovasti, ja taitaa fluoria tulla nyt siis ylenmäärin...

Vierailija
9/9 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ei taida olla paljoa apua, mutta kirjoitanpa kuitenkin että toivoa on, meillä molemmat lapset juoksevat kilpaa kylppäriin kun mainitsenkin hampaiden pesun.(3v6kk ja 1v9kk)

käytämme pieniä määriä lasten hammastahnaa, ohje oli että lapsen pikkurillin kynnen kokoinen määrä tahnaa.

lapsi seisoo sellaisella babybjörnin korokkeella ja minä seison lapsen takana. pesen aina ensin itse, ja sitten on lapsen vuoro pestä, saa siinä sitten muutaman minuutin touhuta harjan kanssa. en muista että ikinä olisi ollut isommin ongelmaa, ja silloin kun meinaa mennä pelleilyksi pidän hieman kiinni alaleuasta niin usein malttavat pysyä paikoillaan.