Oppikaa laittamaan rajat vanhemmillenne
Varmasti täälläkin on paljon niitä jotka kärsivät vanhempiensa rajattomasta käytöksestä. Valtasuhteesta ei suostuta luopumaan kun lapsi haluaa itsenäistyä, vaan nähdään edelleen että vanhemman roolissa ihmisellä on toista ihmistä kohtaan valta toimia millä tavalla tahansa, koska lapsen on aina lopulta annettava kaikki anteeksi. Minä olen sinut synnyttänyt, eli minä teen sinulla mitä haluan. Kaikella kunnioituksella on hyvä kirja vanhempien rajattomuudesta ja pikkulapsimaisesta käytöksestä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Juu aikainen itsenäistyminen on poikaa. Siitä vaan oma asunto 7 vuotiaalle, johan koulukin alkaa eli esityöt aikuistumiseen.
Niin ja vaippaikä juuri ohitettu.
Stana niin. Se on teidän velvollisuus elättää minut kolmekymppiseksi. Ja hyvin. Liika epämuodikkaat vaatteet on mulla, eikä chanellin laukkuakaan ole näkynyt. Safka on huono. Eikä omaa autoa. Mullon oikeuteni. Enkä ma jouda huonettani putsaamaan, enkä pyykkiäni pesemään. Ottakaat siivooja jos ei mutsi senverran viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kun lapsi (nuori aikuinen) itsenäistyy, hänen annetaan tehdä se omalla tavallaan eikä tyrkytetä apua. Kyllähän se sattuu, kun oma lapsi on rahaton ja nälässä, mutta pitää kovettaa itsensä ja olla tunkematta rahaa ja ruokakasseja, koska nuori tarvitsee itselleen tuon kokemuksen ja haluaa noin elää. Sekin on tiukka paikka, kun ilmoittaa, että enää en maksa puhelintasi ja liittymän maksuja, joudut huolehtimaan niistä itse. Siihen voi katketa koko yhteydenpito, kun ottaa iphonen itselleen ja näyttää kuitista, että minä olen tämän maksanut, minä saan tämän nyt pitää. Mutta se on vain osa siirtymäriittiä aikuiseksi ja itsenäiseksi, lapsen pitää oppia huolehtimaan itse itsestään.
Kyllähän hyvä vanhempi tietenkin kasvattaa lapsensa niin, ettei se aikuistuminen tarkoita rahattomuutta ja nälättömyyttä, kun on hyvässä kasvuympäristössä opittu peruselämänhallinta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kun lapsi (nuori aikuinen) itsenäistyy, hänen annetaan tehdä se omalla tavallaan eikä tyrkytetä apua. Kyllähän se sattuu, kun oma lapsi on rahaton ja nälässä, mutta pitää kovettaa itsensä ja olla tunkematta rahaa ja ruokakasseja, koska nuori tarvitsee itselleen tuon kokemuksen ja haluaa noin elää. Sekin on tiukka paikka, kun ilmoittaa, että enää en maksa puhelintasi ja liittymän maksuja, joudut huolehtimaan niistä itse. Siihen voi katketa koko yhteydenpito, kun ottaa iphonen itselleen ja näyttää kuitista, että minä olen tämän maksanut, minä saan tämän nyt pitää. Mutta se on vain osa siirtymäriittiä aikuiseksi ja itsenäiseksi, lapsen pitää oppia huolehtimaan itse itsestään.
Samoin.
Lapsen omistusasuntoon tehtiin putkiremppaa ja lapsi pyysi lainaksi muutaman tonnin ettei tarvitse ottaa pankkilainaa.
Lupasin ja sanoin ettei tarvitse maksaa takaisin.t
Teinköhän suuren virheen sekaantumalla asiaan.
Lapsi osasi kyllä hyvin näytellä kiitollisia.
Vierailija kirjoitti:
Juu aikainen itsenäistyminen on poikaa. Siitä vaan oma asunto 7 vuotiaalle, johan koulukin alkaa eli esityöt aikuistumiseen.
Luuletteko olevanne nyt jotenkin hauskoja? Kenen te luulette kantavan vastuuta esim päihdeperheissä?
Missä vika? Tunne puolen köyhyydessä? Kyvyttömyydessä asettua muiden asemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän hyvä vanhempi tietenkin kasvattaa lapsensa niin, ettei se aikuistuminen tarkoita rahattomuutta ja nälättömyyttä, kun on hyvässä kasvuympäristössä opittu peruselämä
Vanhemmat eivät välitä jälkikasvunsa kasvattamisesta tuon taivaallista. Opettajalle he toki lähettävät vihapostia, kun omaa kullannuppua on toruttu pahanteosta ja lukemattomista läksyistä. Kuitenkin elämme aikaa, jolloin vanhemmilla on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää jälkikasvunsa kouluttamiseen ja ohjaamiseen. Mutta ei. Kaikki tämä on ulkoistettu ilmaiselle koululaitoksella, tai jos se ei riitä, poliisille. Vapaa-ajan voi käyttää hyödyllisemmin golf-kentillä tai lähipubissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikani yritin taistella, mutta sitten totesin, että satunnainen 100-200e tililleni tupsahtaneena ja vaikkapa silmälasit yhtäkkiä maksettuna ei olekaan niin ikävä juttu.
Jos luulet voivasi ostaa näin takautuvasti sille aikuiselle lapsellesi hyvän lapsuuden, olet väärässä.
Niin siis minä olen se mille tulee rahaa tyhjästä ja se kelpaa vallan hyvin korvaukseksi. Ei se tietenkään traumoja poista eikä elämää joka johti pysyvään työkyvyttömyyteen, mutta näillä mennään. Miksi ihmeessä oletit, että minä jakaisin rahaa jollekin?
Jokainen vanhempi hyvittelee omia lapsuuden traumojaan omille lapsilleen. Minä en ole niin kuin vanhempani ja taas ryssitty yksi sukupolvi ja suomalaisista on tullut pelkkiä narsisteja. Itse olen se vastuullinen sukupolvi, joka ei tee lasta.
Vierailija kirjoitti:
Aikani yritin taistella, mutta sitten totesin, että satunnainen 100-200e tililleni tupsahtaneena ja vaikkapa silmälasit yhtäkkiä maksettuna ei olekaan niin ikävä juttu.
Mun äiti oli tuollainen tytär ja me jälkikasvu ollaan kärsitty tämän takia. Mummomme oli väkivaltainen äitiä kohtaan ja hyvitti sitä rahalla.
Kovasti on ainakin itse pitänyt tehdä töitä sen eteen, että osaa olla alistumatta kaltoinkohtelulle. Äitini on todella alistuva ihminen ja ei esim. puolustanut meitä koskaan mummolta, joka saattoi nälviä meitä lapsenlapsia ihan hirveillä sanoilla.
Juu kun 5 v on vielä vaipat. Kai osaa itse ostaa sopivaa kokoa.