Miksi asiakkaat yleensä luulevat että myyjillä on kiinnostusta tai aikaa jäädä rupattelemaan heidän kanssaan?
Meidän työ ei ole asikkaiden kanssa seurustelu, ainoastaan jos heillä on jotain kysyttävää tuotteista yms. Myyjä ei ole kaverisi, muista se!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveetä kun kauhee kiire (siis muitakin hommia pitää tehdä kuin rahastaa) niin sit joku urpo alkaa näytteleen valokuvia ja kertomaan sukunsa historiaa...
Höpö höpö, kukaan asiakas ei tee noin.
20 vuotta alalla ja voin kertoa että tekee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää asiakaspalvelua jutella hetki asiakkaan kanssa jos tämä haluaa.
Olisi mutta siitä ei kauppias/ketju saa rahaa niin sitä ei katsota hyvällä jos muut työt keskeytyy juttelun takia. Onneksi olen itse nopea kassalla niin pystyn edes pari sanaa vaihtamaan yksinäisten vanhusten kanssa kun piippailen tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää asiakaspalvelua jutella hetki asiakkaan kanssa jos tämä haluaa.
Paino sanalla hetki. Jotkut kun pääsevät puhumisen makuun niin sitten voisi pitää vaikka tuntien monologin.
Vierailija kirjoitti:
Rumat keski-ikäiset miehet voivat pysyä kauempana minusta. Minua ei kiinnosta keskustella teidän kanssanne. Te haisette ja oksetatte minua. Teillä ei ole mitään asiaa minulle eikä minua kiinnosta teidän typerät tarinanne. Metriä lähemmäksi teillä ei ole mitään asiaa. Jos asianne koskee jotain tuotetta niin kysykään lyhyesti niin vastaan asiallisesti.
No tulihan tätä miesvihapaskaa tännekin.
Kampaajalla en koskaan puhu, muutakuin välttämättömän. Eikä minulle tarvitse puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveetä kun kauhee kiire (siis muitakin hommia pitää tehdä kuin rahastaa) niin sit joku urpo alkaa näytteleen valokuvia ja kertomaan sukunsa historiaa...
Höpö höpö, kukaan asiakas ei tee noin.
Höpö höpö itsellesi, mulle on tehty niin.
Tai mikä saa myyjän kuvittelemaan että jotain asiakasta kiinnostaa hänen elämäntarinansa?
Vierailija kirjoitti:
Rumat keski-ikäiset miehet voivat pysyä kauempana minusta. Minua ei kiinnosta keskustella teidän kanssanne. Te haisette ja oksetatte minua. Teillä ei ole mitään asiaa minulle eikä minua kiinnosta teidän typerät tarinanne. Metriä lähemmäksi teillä ei ole mitään asiaa. Jos asianne koskee jotain tuotetta niin kysykään lyhyesti niin vastaan asiallisesti.
Eivätkö kehut kelpaa? Aina kaupassa tai ravintolassa kehun jos on simpsakka nuori neiti kassalla.
Riippuu varmaan myös tilanteesta.
Jos käy joka päivä pienessä kaupassa ja on hiljaista, asiakkaalle saattaa tulla tunne, että pitäisi kassalle sanoa muutakin kuin 2 sanaa.
Ei tietystikään joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta jutella. Mutta missä myyjät? Kaiken maalman kelloa on viritelty, että kutsu myyjä. Kun käyn marketissa, niin haluan että edes myyjä on paikalla.
Myyjä on tekemässä inventaariota, ottamassa vastaan/purkamassa tuotteita jne. Ei haluta maksaa työntekijöille. Asiakkaat voivat asioida itsepalvalukassalla.
Ehkä myyjää kiinnostaa joskus mitä ulkona tapahtuu, lähirannalla tai sään / pilvien muutokset? Tai alue jolla ollaan, eläimet tms. Tietenkin myyjästä näkee jos ei oikein mikään kiinnostele puhua tai kuulla. On poissaoleva. Ei ole pakko puhua tosiaan mitään. Ehkä voisi olla värikoodi saako myyjälle puhua vai ei? Tai pelkästään kaupan asiat.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan myös tilanteesta.
Jos käy joka päivä pienessä kaupassa ja on hiljaista, asiakkaalle saattaa tulla tunne, että pitäisi kassalle sanoa muutakin kuin 2 sanaa.
Ei tietystikään joka päivä
Silloin kun ei ole asiakkaita joiden tuotteita piipata niin myyjällä on muutakin tehtävää.
Aha. Mulla se menee usein niin päin, että myyjä kommentoi jotain sellaista, johon odottaa minun vastaavan ja keskustelutilanne syntyy luonnollisesti. Olen muutenkin joku ihmismagneetti. Kaikkialla jossa on paljon ihmisiä, joku aina hakeutuu juttelemaan juuri minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinäkin vanhenet ja kohta huomaat olevasi näkymätön eikä sinua kukaan noteeraa mitenkään. Naisille se on suurempi tragedia kuin miehille.
Asenteesi näkyy naamastasi. Ehkä ulkonäössäsi on jotain, joka kiehtoo rumia keski-ikäisiä miehiä? Samanlaiset lapset leikkivät keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan jokin persoonallisuushäiriö, B-klusteri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sinulle maksetaan siitä että olet ystävällinen ja juttelet asiakkaiden kanssa, halusit tai et.
Öö, ei esim ruokakaupassa siitä makseta. Voit jutella jos osaat jutella ohimennen hidastamatta työtahtiasi. On määrätty, että tervehditään sisääntulevia asiakkaita jos ollaan sisääntulo-oven lähellä (joo kuuluu tapoihin muutenkin), kassahenkilö kiittää ja joissain kaupoissa käskystä vetää sen teennäisen hyvää päivänjatkoa -liirumlaarumin. Vastataan tietysti kysymyksiin jos asiakas löytää myyjän ja saa sen kiinni. Mitään ylimääräistä palvelua ei pidä mennä antamaan, aikataulut on niin tiukat että 10 muuta asiakasta jää ilman apua jos ylipalvelet yhtä. Ylitöihin ei saa jäädä vaikka kuinka olisi tekemätöntä työtä ja kassalla 50 ihmistä jonossa.
Tämä on kyllä surullista. Joskus itse töistä lähtiessä vien vaikka jotain yksittäistä tavaraa vielä paikoilleen, niin etenkin tutummat asiakkaat pitkässä jonossa oikein ilahtuvat että tuletko kassalle. Inhottavaa sitten pahoitella että tulisin mutta työaika loppui, jonottakaa nyt vaan...
Lapseni on töissä pikkukaupassa. Se vanhusten kanssa juttelu on hänen kertomansa mukaan työn suola. Kaikki se muu on pakollista, juttelu mukavaa ja siinä poika on omimmillaan. Mummot tykkää kun nuori mies kyselee kaikki kuulumiset ja muistaa ne seuraavallakin tapaamiskerralla.
Tekemistä on enemmän, kuin ehtii tehdä, mutta jutteluun haluaa käyttää aikaa (paitsi sulkemisen yhteydessä).
Vierailija kirjoitti:
Paikkakuntakohtaista! Kuin myös palveluasenteellakin. Olen sitä asiakastyyppiä, että hyvä myyjä tajuaa miten pari sanaa muutakin kuin sitä myymistä saa minut usein tekemään ostopäätöksen. Sanon sen suoraan myyjälle sitten kaupan lopuksi, että hyvä asenteesi sai minut valitsemaan teidän kaupan tuotteen.
Et vaikuta erityisen hyvältä aspalta. Voit olla varma, etten edes kiitä sinun tyyppisiä myyjiä. Sitten itket täällä hankalia boomereita.Etkä ehkä ole provisiopalkallakaan?
Ehhhh... Niitä 10€/h myyjiä ei kiinnosta pätkääkään minne hilusi kannat, ei vaikuta heidän elämään.
Ja ei, kassalla ei olla proviisiopalkalla :D
Miksi myyjät sitten rupattelevat jonkun asiakkaan kanssa eivätkä palvele niitä ostavia asiakkaita , jotka katsovat rupattelua sivusta?
jossain pohjolan perukoilla tuijotetaan m yyntiä muttasuuremmalla markkina-alueella jotain muuta.