Uskaltaako ulkomailla syödä irtojäätelöä, pehmistä, pirtelöitä ym?
Ulkomailla tarkoitan eurooppaa, amerikkaa, etelä-amerikkaa, australiaa ja japania, etelä-koreaa ym. Eli maita, joissa nyt yleisesti on kohtuullisen hyvä hygienia ja niissäkin normaaleja turistialueita ja kaupunki-alueita, ei slummeja tms. Sairastuuko jäätelöannoksista ja pirtelöistä vai onko niitä ok syödä? Entä kermakakkuja?
Kommentit (29)
Ei. Jäätelöissä muhii bakteerit tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä päivän tyhmin aloitus.
Miksi?
Ap
Sulle kasvaa häntä jos syöt niitä.
Ei välttämättä. Riippuu ihan paikasta. On suosituksia näihin maakohtaisesti, oppaat osaavat tuurilla sanoa jotain (ehkei aina?) ja miten kylmäsäilytys tai ketju on toiminut. Lisäksi tarkalleen paikka josta ostaa vaikuttaa ja työntekijät, sekä jäätelökone tai kauha, ilmanala onko se puhdas. Myös maidon alkuperä tai kananmunien jne. Entä lisäaineet tai mausteet. Osa on ehkä ottanut riskillä jäätelöä Euroopan alueella jostain tai Israel. Usassa on luomuliikkeitä ja superfoodia, jos oikein etsii voi löytää piikitöntä.
Vierailija kirjoitti:
Syöväthän he itsekin niitä.
Toki, mutta hehän on tottuneet siihen bakteerikantaan joka siellä on. Ap
Minä syön huoltettomasti ulkomailla. Koskaan en ole ruokamyrkytystä saanut, ripulin useinkin. Se tosin menee Imodiumilla parissa tunnissa ohi.
Käy nyt ensin vaikka Tallinnan risteilyllä. Suunnitella nyt tuollaista maailman ympäri matkustamista ja miettiä, että voiko juoda pirtelön!
Vierailija kirjoitti:
Käy nyt ensin vaikka Tallinnan risteilyllä. Suunnitella nyt tuollaista maailman ympäri matkustamista ja miettiä, että voiko juoda pirtelön!
Olen matkustanut 17 euroopan maassa ja lisäksi amerikan mantereella monessa paikassa. Kertaalleen käynyt afrikassa. Tallinnan risteilyllä viimeksi 20 vuotta sitten. Ap
Olen syönyt irtojäätelöä mm. Italiassa ja Etelä-Afrikassa, enkä sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut 17 euroopan maassa ja lisäksi amerikan mantereella monessa paikassa. Kertaalleen käynyt afrikassa. Tallinnan risteilyllä viimeksi 20 vuotta sitten. Ap
Etkä ole syönyt kertaakaan jäätelöä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä ole syönyt kertaakaan jäätelöä???
Olen syönyt niitä tehtaissa pakattuja tuutteja ja puikkoja kaikissa maissa, irtojäätelöä ja pirtelöä vain länsi-euroopassa ja jenkeissä. Ap
Se onkin mielenkiintoista, kun suoliston bakteerikanta mukautuu uuteen ympäristöön. Itselläni oli sellainen parin viikon vesiripuli, mutta sen jälkeen ei mitään kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöväthän he itsekin niitä.
Toki, mutta hehän on tottuneet siihen bakteerikantaan joka siellä on. Ap
Olen käynyt n. 30 maassa ja kaikissa syönyt jäätelöä, ei ongelmia.
Join paikallista hanavettä, siitä tuli todennäköisesti vesiripuli. Jatkoin kuitenkin juomista ja suolisto tottui.
Joissain paikoissa jääkuutiot kannattaa poistaa juomasta ja välttää "loskajuomia".
Pehmiskoneen puhdistaminen on tarkkaa hommaa ja se laiminlyödään helposti kiireessä. Välttäisin ihan Suomessakin pehmistä etenkin festareilla, helteillä, epämääräisistä kioskeista ostettuna ja niin pois päin.
Pirtelöön voi tulla jäitä tai jäämurskaa, välttäisin silloin, kun vesijohtovettä ja siten jääkuutioita on suositeltu välttämään.
Irtojäätelö ei ole niin kova riski, tosin esim. kauhojen puhtaus voi olla kyseenalainen Mikkelissä yhtä lailla kuin Marrakeshissä.
Ei se ole maasta kiinni, vaan myyntipaikasta. En söisi Suomessakaan mistään kuppaisesta kahvilasta irtojäätelöä, johon on hyhmettynyt nahkamainen kerros päälle. Jos on siisti paikka, paljon asiakkaita, tuoreen näköiset tarjoilut, ei kärpäsiä, niin totta kai voi ostaa jätskiä ihan niinkin primitiivisissä paikoissa kuin Australiassa tai Japanissa.
Ehkä päivän tyhmin aloitus.