HS: Suomalaisista yli 60 prosenttia on ylipainoisia, ja heistä lihavuuden rajan ylittää 1,2 miljoonaa.
Suomessa enää vähemmistö aikuisista on normaalipainoisia. Yli 60 prosenttia on ylipainoisia, ja heistä lihavuuden rajan ylittää 1,2 miljoonaa.
Ihminen on tilastollisesti lihava, jos ylimääräistä painoa on karkeasti laskettuna 15 kiloa tai enemmän.
Etenkin miehet ovat lihonneet. Enää runsas neljännes miehistä on normaalipainoisia, kun katsotaan yli 30-vuotiaita. Samanikäisistä naisista 37 prosenttia on normaalipainoisia.
Lihavuus sairastuttaa, ja siksi sen lisääntymisestä on oltu huolestuneita pitkään. On puhuttu jopa lihavuusepidemiasta.
Lihavuutta on yritetty hoitaa terveydenhuollossa ainakin 1980-luvun alusta asti. Oman virallisen hoitosuosituksensa lihavuus sai vuonna 2002.
Mutta hoito ei näytä auttaneen.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän itsekin yrittää lihoa, jos se auttaisi vaikka kumppanin löytämisessä kun ei se toistaiseksi hoikkana ole onnistunut...
Luit linkatun jutun ja tuon sait siitä irti? Tässä toinen linkki, kerro miten sen ymmärrät (tai no ei tarvitse kertoa mutta lue kuitenkin: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010678549.html
Hyvää kansainvälistä lukutaitopäivää!
Vierailija kirjoitti:
Aina kun joku valittaa Suomen terveydenhoidon tilaa ja lääkäripulaa, pitäisi kysyä juotko alkoholia ja oletko ylipainoinen. Jos näin on, valittaja voi itse vaikuttaa terveydenhoidon tilaan omilla valinnoillaan.
Jep, ja jos on tarve pimppilääkärille niin hankkiutuu vaan pimpistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipide: lihaa syödään vähemmän, lisääntynyt kasvisruoka ei pidä nälkää -> napostellaan kaikkea roskaa.
Jaa. Minulla paino ylitti kerran tuon BMI 25:n maagisen rajan, jolloin totesin että varmaan kannattaisi alkaa katsella miten syö. Jätin nopeat hiilarit syrjään, lisäsin tummanvihreiden kasviksien määrää ja samalla lihansyönti jäi pois puolivahingossa. Paino putosi noin 10 kiloa seuraavan vuoden aikana ilman että tein mitään muita muutoksia. En siis esim. lisännyt liikuntaa.
Sivuhuomiona: Nyt neljä vuotta myöhemmin olen uskaltanut aloittaa varovaisesti kunnon kohottamisenkin. Ensimmäistä kertaa elämässäni myös pystyn siihen! En ole ihan loppu ja rikki jatkuvasti vaan kunto myös oikeasti kohoaa NHS:n Couch to 5K -ohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipide: lihaa syödään vähemmän, lisääntynyt kasvisruoka ei pidä nälkää -> napostellaan kaikkea roskaa.
Vähän hataralla pohjalla tuo mielipide kun ei se lihansyönti ole juurikaan vähentynyt kuin aivan muutamana viimeisenä vuonna ja lihavuusepidemia alkoi jo 50-luvun lopulla jolloin lihansyönti sitä vastoin lähti kovaan kasvuun.
Näinä taloudellisesti heikkoinakin viimeisinä vuosina se lihan syönnin väheneminen on sitä paitsi ollut todella pientä ja enemmän on vaihdettu nautaa possuun kuin vähennetty kokonaiskulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perusteeton.
Ongelma tosiaan on ne ruoka-ainevalinnat. Nykyään kasvisruokakin on erittäin prosessoitua, kun meillä ei ole sellaista Välimeren ruokakulttuuria, jossa tuoreita raaka-aineita on aina saatavilla ja missä ruuanlaittamisesta ja resepteistä tunnetaan ylpeyttä. Meille yhä tutuimmat ja turvallisimmat kasvikset on edelleen peruna ja porkkana, lisukkeena kurkku ja tomaatti. Kun pitäisi tehdä jotain muuta, katse kääntyy valmiisiin vaihtoehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hataralla pohjalla tuo mielipide kun ei se lihansyönti ole juurikaan vähentynyt kuin aivan muutamana viimeisenä vuonna ja lihavuusepidemia alkoi jo 50-luvun lopulla jolloin lihansyönti sitä vastoin lähti kovaan kasvuun.
Näinä taloudellisesti heikkoinakin viimeisinä vuosina se lihan syönnin väheneminen on sitä paitsi ollut todella pientä ja enemmän on vaihdettu nautaa possuun kuin vähennetty kokonaiskulutusta.
Lihansyönti on ollut laskussa viimeiset viisi vuotta. Valitettavasti liha on niin kallistunut, että on siirrytty käyttämään ultraprosessoituja edullisempia tuotteita, makkaroita, pyöryköitä jne. joiden ravitsemusarvot on huonoja.
Olen ylipainoinen, mutta minulla ei ole mitään sairauksia tai säännöllisiä lääkityksiä.
N43
Vierailija kirjoitti:
Olen ylipainoinen, mutta minulla ei ole mitään sairauksia tai säännöllisiä lääkityksiä.
N43
Ei vielä! jatkat vaan painonnousua ja annat ajan kulua:
2 diabetes sun muut sieltä tulee ..ajan kanssa!
Suomi johtaa Euroopan 2 diabetes tilastoa
👏👏👏👏👏👏👏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kohdalla toki kuuluu käyttää termiä kehopositiivinen.
Kehopositiivisuudessa on kyse ihmisen oikeudesta siihen, että hänen kehonsa saa kunnioitusta vaikka ei vastaisikaan kauneusihanteita.
Mutta miksi kehopositiiviseksi itseään kutsuva on aina lihava?
Mielenkiintoinen tapa uutisoida. Kuulostaako reilu 20 % liian vähältä 1,2 miljoonan rinnalla? Asia mistä harvoin puhutaan, on ylipainon yleisyys sosiaaliekonosen aseman suhteen. Elän itse kuplassa, missä joka toinen vastaantulija ei todellakaan ole ylipainoinen.
Kun vähemmistöjä niin sorretaan nykymedian mukaan niin saisinko minä jostain apua kokemaani sortoon?
t. 179cm 70kg koliseva miesluuranko.
Vierailija kirjoitti:
Kun vähemmistöjä niin sorretaan nykymedian mukaan niin saisinko minä jostain apua kokemaani sortoon?
t. 179cm 70kg koliseva miesluuranko.
Mene melkein mille tahansa yliopistokampukselle ja edustat normaalia.
Vierailija kirjoitti:
N43
Vielä...
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ei syödä vähemmän. Mielipiteesi ei ole epäsuosittu, vaan yksinkertaisesti tyhmä, jos tuolla selität ylipaino-ongelmaa Suomessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kanaa/broileria syödään paljon
Liikalihavuus, nykyaikainen epidemia, on kolminkertaistunut maailmanlaajuisesti vuodesta 1975: 13 % aikuisista on lihavia ja 39 % ylipainoisia, mikä liittyy terveysongelmiin, kuten diabetekseen ja sydänsairauksiin.
Tyynenmeren saarivaltiot hallitsevat eniten lihavia maita, ja Nauru johtaa 61 % lihavuudesta; tekijöitä ovat ruokavaliomuutokset, pikaruoan esiintyvyys ja mahdolliset geneettiset taipumukset.
Obesity Rates by Country 2024
World population review
Turussa näitä ,20 - 30 v 30 kg ylipainoisia näkee päivittäin
Arviolta 74 miljoonaa aikuista (11,9 % miehistä ja 10,9 % naisista) ja noin 300 000 lasta ja nuorta sairastaa diabetesta WHO:n Euroopan alueella, jolla on maailman suurin tyypin 1 diabeteksen aiheuttama taakka. WHO
Olen kuullut että sota ja nälänhätä auttavat asiaan. Pitäisikö olosuhteiden muuttua sellaisiksi että kansakunta laihtuisi?