Masentaako köyhyys ja vähävaraisuus?
Minusta tuntuu, että maassamme on köyhyydestä johtuva masennusepidemia. Ei kukaan jaksa elää, jos ei tulevaisuudessakaan näy toivoa. Eikä siinä kyllä mitään järkeä olekaan.
Kommentit (26)
Suomen kaltaisessa pääosin melko hyvinvoivassa maassa köyhyys vähemmistöilmiönä vielä nostattaa huonoa oloa entisestään, kun olet yhtäkkiä enemmistön alapuolella.
Ei masenna, sillä olen varakas akateeminen herrasmies!
Ei minua, koetan elää tulojen mukaan. Ja säästääkin vähän pahan päivän varalle, pitää olla rahaa, jos vaikka jääkaappi tms rikkoutuu.
Vuidut ei. Kunhan sen yhden sain pois.
Ei koska mulla on rahaa riittävästi,myöskin omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja se on ihan tutkimuksilla todettu fakta. Ja varmasti jokainen osaa sen kuvitellakin, vaikka itse ei olisi koskaan köyhyyttä kokenut.
Ilman linkkiä nämä faktat ovat mielikuvitusta.
Joo. Köyhät ja vähävaraiset pitäisi sulkea leireille meitä tavallisia ihmisiä masentamasta.
Taloudelliset huolet on suurin sairastuttavan stressin syy. Myös masennus sairastuttaa. Ikävää, että avusta karsitaan.
Joo. Köyhät ja vähävaraiset pitäisi sulkea leireille meitä tavallisia ihmisiä masentamasta.
Ei vaan sinä joutaisit köyhien tuomioistuimeen..päätös hirtetään ökypelle.
ap:n kysymykseen vastaus: kyllä. Mulla on keskivaikea masennus (ihan diag.) - en tunne enää mielihyvää mistää, ei surua en vihaa, kaikki vaan on evvk (alkoholikaan ei enää auta).
Joskus sentään tuben videoista, mut kummasti sekin tunne menee niin äkkiä ohi....
Vaikka ollaan nuoria niin on IHQua olla metässä vanhempien kanssa
MuZa soimaan ja juomaa
Minusta on hauskaa, etteivät kaikki ole yhtä varakkaita kuin minä. Köyhyys on tosi jees.
Oon masis lääkkeitä syövä työtön, joten kyllä.
Suurin osa valittajista ei ole nähnyt edes suomalaista köyhyyttä, saati sitten ihan oikeaa sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Sinut laittaisin pehmustettuun pyöreään koppiin
Kyllä, sinänsä ei ole kliinistä masennusta koska olisin melko hyvillä mielin, jos ei olisi rahaongelmia ja jos olisi terveys hyvässä kunnossa. Sanoisin ennemmin että se laskujen kanssa sumpliminen kuormittaa valtavasti, vie voimavaroja. Ei ole kiva miettiä, että nyt kun maksan tämän niin sitten ei jää tuohon ja saisi edes vuokran ja puhelinlaskut maksettua niin voisi huokaista helpotuksesta vähäksi aikaa. Ja että ikinä ei pääse mihinkään ylimääräiseen, on vaikka jotkut suvun juhlat niin ekana on huoli että pääseekö, kun matkat sinne ja lahja maksaa. Tottakai köyhyys vaikuttaa elämänlaatuun ja sitten mielialaan. Mutta köyhilläkin on erilaisia tilanteita muuten, joten kaikki ei koe sitä samalla tavalla.
Luulisi että köyhänä jää paljon vapaa-aikaa jos on työtön tai sairaana, mutta se aika on usein stressaavaa ja ankeaa, vaikka yrittää pitää mielialan hyvänä.
Ihmisten välisen solidaarisuuden ja oikeudenmukaisuuden vahvistaminen on kestävän hyvinvoinnin tavoittelua. Ihmisten perusoikeudet nousevat ihmisten täysiarvoisesta jäsenyydestä yhteiskuntaan, ei kokopäiväisestä palkkatyöstä. Meidän on otettava käyttöön sellaisia tulonjakoperiaatteita ja sosiaaliturvajärjestelmiä, jotka sopivat tämän aikakauden työelämään sekä toimeentulon turvaamiseen.
Olen tyytyväinen elämääni vähävaraisena. En koe itseäni köyhäksi kuitenkaan. Mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa, mutta perusasiat saan hoidettua. En ole masentunut.
Kyllä, ja se on ihan tutkimuksilla todettu fakta. Ja varmasti jokainen osaa sen kuvitellakin, vaikka itse ei olisi koskaan köyhyyttä kokenut.