Yhdyssanavirhe ja asia muuttuu ihan eriksi
Anna esimerkkejä!
Aloitan: moninainen-moni nainen
Kommentit (151)
Mustaterrieri (koirarotu)
Musta terrieri
Tämä ei ole yhdyssana, mutta merkitys muuttuu, miten sanaa painottaa.
Johnnyn laulussa "Ihana aamu" lauletaan mm. näin ... rakkainpani vierelläin...
Kuulen sen näin ... rakkain pani vierelläin...
Näyttää siltä, että osa ei tiedä, mikä on yhdyssana ja mikä ei😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moninainen ei ole yhdyssana
Jos tarkoittaa synonyymiltään monenkirjavaa, se on yhdyssana vaikka sen voissa paistaisit.
Näin on. Jotkut eivät vaan ymmärrä kielen moninaisuutta.T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Parsa kaali ja parsakaali. Ruokablogeissakin olen nähnyt reseptien ainesosalistoissa parsaa, vaikka ruoassa on käytetty parsakaalia. Aivan erilaisia kasviksia parsa ja parsakaali saati sitten kaali.
Ei nyt ihan sitä mitä tässä haettiin. Sanat pateettinen, läheisriippuvuus ja rotu ymmärretään myös usein väärin, mutta kyse ei ole siitä, että niiden merkitys muuttuisi. Merkitys vain on toinen kuin luullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moninainen ei ole yhdyssana
Jos tarkoittaa synonyymiltään monenkirjavaa, se on yhdyssana vaikka sen voissa paistaisit.
Näin on. Jotkut eivät vaan ymmärrä kielen moninaisuutta.T. Ope
Hyvä esimerkki siitä, että opetkin on joskus väärässä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin äidinkielen opettaja, itkisin välillä tätä ketjua...
Minä olen, en itke, mutta nauran vedet silmissä ja totean, että koulu ei näköjään opeta mitään kieliopista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parsa kaali ja parsakaali. Ruokablogeissakin olen nähnyt reseptien ainesosalistoissa parsaa, vaikka ruoassa on käytetty parsakaalia. Aivan erilaisia kasviksia parsa ja parsakaali saati sitten kaali.
Ei nyt ihan sitä mitä tässä haettiin. Sanat pateettinen, läheisriippuvuus ja rotu ymmärretään myös usein väärin, mutta kyse ei ole siitä, että niiden merkitys muuttuisi. Merkitys vain on toinen kuin luullaan.
Itse olet täysin väärässä. Tilaat parsakaalikeittoa ravintolassa ja saat parsakeittoa, onhan noissa aikamoinen ero, eri kasviksista tehtyjä ja aivan eri makuisia. Tilaat pihvin lisukkeeksi parsaa ja pihvin vierelle onkin laitettu parsakaalin nuppuja, kun annoksen kokoaja ei ole ymmärtänyt tilaustasi.
Joku keksi tosi ovelan tavan nostaa ketjua.