Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako itsetuhoinen ihminen Suomessa apua?

Vierailija
07.09.2024 |

Kokemuksia? Saako itsetuhoinen akuuttia apua Suomessa, vai pitääkö vain "pärjäillä"?

Tässä on tuttavapiirissä ollut parikin tapausta, että ihminen on päätynyt itsemurhaan. Apua on haettu, mutta ei ole saatu. Tietysti voi päätyä itsemurhaan vaikka saisikin apua, mutta sitä nyt ei kuitenkaan ole saatu, se on näiden tapausten pointti. Miten muualla? (Nämä tapahtui Tampereella.)

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Aina sitä toitotetaan että hae apua ja itsetuhoisuus on syy hakea apua, mutta ei päivystyksissä ole siihen resursseja. Ja muutenkin asenne on mätä 

Vierailija
2/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itse pitää itseään rakastaa täällä. Jos ei muuten, niin muiden kiusalla. Ole olemassa, koska se vituttaa muita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti apua saa usein liian vähän ja liian myöhään. 

Vierailija
4/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Aina sitä toitotetaan että hae apua ja itsetuhoisuus on syy hakea apua, mutta ei päivystyksissä ole siihen resursseja. Ja muutenkin asenne on mätä 

Päivystyksissä taitaa olla niin kiirettä, että oikeastaan toivovat, että ihmiset jotka haluavat kuolla, menisivät ja tekisivät sen niin pääsisi keskittymään niihin, jotka ei halua kuolla. Ja sitten kun ihminen hyppää junan alle, niin ne kulut menee toiselta hallinnon momentilta eikä tunnu päivystyksessä. Sadat ihmiset myöhästyvät työpaikoiltaan, ja pelastuslaitos joutuu keräilemään ruumiinkappaleitan ja poliisi tekemään tutkinnan, mutta päivystyksessä on yksi ihminen vähemmän kuormittamassa.

Vierailija
5/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä saa kipeästi tarvitsemaansa apua. Tämä asia on Suomessa retuperällä ja tulisi korjata viipymättä.

Vierailija
6/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella (asun myös Tampereella) saa ja ei saa. Julkinen päivystys (acuta) ei ole kuin laastari luun murtumaan mutta tyhjää parempi. Osastohoidosta hyviä kokemuksia, päiväsairaalasta hieman huonompia. 

Vierailija
7/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta vaatii sen, että suostuu ottamaan sitä apua vastaan. Ja siihen ei oma läheiseni ole suostunut, joten mennään pienillä avuilla eteenpäin, riittämätöntähän se on, mutta aikuinen saa itse päättää.

Vierailija
8/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan saa mielialalääkettä, neuroleptia ja hetken kylmäkiskoisen säilytyksen psykiatrisella osastolla jossa ketään ei kiinnosta pätkääkään hyvinvointisi.

T. Toivuin vasta kun lopetin avun hakemisen psykiatrialta

Vierailija
9/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan siinä vaiheessa kun vielä haluaa ja on valmis ottamaan.

Että siinä vaiheessa kun itsetuhoinen haluaisi osastolle turvaan ja hoitoon, sinne ei pääse, koska osasto on tukossa ja voidaan ottaa vain M1-potilaat eli tahdonvastaiseen hoitoon määrätyt. Sit ne M1-tyypit on jo siinä kunnossa ettei usko parantumiseen, eivät halua tai pysty ottamaan vastaan hoitoa, ja häviävät osastolta heti kun tulee tilaisuus.

Ei oikein toimi. Osastolle pitäisi päästä aiemmin, ja ilman syyllistämistä siitä että tarvitsee hoitoa ja rasittaa jo äärirajoilla olevaa palvelujärjestelmää.

T. Hoitaja

Vierailija
10/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille itsetuhoiselle pitää käytännössä tehdä? Hankkia huippuluokan psykologi ja pistää asiakas maksamaan se/maksattaa yhteiskunnalla? Laittaa nahkahihnoihin kiinni ja unohtaa johonkin selliin, kunnes lääkäri toteaa, että ei ole itsetuhoinen?

Arvaan että yleisin tahto on, että kaikki tahtoo huippuluokan psykologin apua. Jos apu on hyvää, se lisää itsetuhoisten määrää, koska ihmiselle on sitten turvallista kokea itsetuhoisuutta. Saa palveluita, joita ei ole muuten varaa maksaa.

Vierailija
11/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin heikosti siskon perheessä erittäin huonosti voiva saa apua ja hädin tuskin hengissä. Mieli sairas ja kroppa sairas. Mutta ei pääse riittävän avun piiriin. 

Vierailija
12/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi täällä yksi tapaus, joka tarvitsee apua enkä osaa auttaa. Minne voi lauantaina mennä? Päivystyksestä laitetaan pois.

Vierailija
13/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sille itsetuhoiselle pitää käytännössä tehdä? Hankkia huippuluokan psykologi ja pistää asiakas maksamaan se/maksattaa yhteiskunnalla? Laittaa nahkahihnoihin kiinni ja unohtaa johonkin selliin, kunnes lääkäri toteaa, että ei ole itsetuhoinen?

Arvaan että yleisin tahto on, että kaikki tahtoo huippuluokan psykologin apua. Jos apu on hyvää, se lisää itsetuhoisten määrää, koska ihmiselle on sitten turvallista kokea itsetuhoisuutta. Saa palveluita, joita ei ole muuten varaa maksaa.

Tarkoitat varmaan psykiatria. Mutta ei kaikki psykiatria kaipaa. Joku voi olla niin pitkään uneton, että menee psykoosiin kun ei ole nukkunut päiväkausiin. Mutta ei päivystyksestä anneta edes yhtä annosta unilääkettä.

Vierailija
14/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa itsetuhoisista on päihdeongelmaisia mutta siihen päihdeongelmaan ei haluta hakea apua. Huom. suurin osa, eivät kaikki.

Vierailija
15/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Mari Rantanen ole sanonnut että soittaa 112

Vierailija
16/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi täällä yksi tapaus, joka tarvitsee apua enkä osaa auttaa. Minne voi lauantaina mennä? Päivystyksestä laitetaan pois.

Jos on akuutti hätä, soita hätänumeroon.

Vierailija
17/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vaikeita masennusjaksoja, itsetuhoisuutta, ollut vuodepotilaana lähes 24/7 omassa kodissa ja yrittänyt myös lopullista lähtöä. Kertaakaan en ole osastolle "päässyt". 

Annettu lääkkeitä ja sairaslomaa ja että pärjäile. Toki sain tukipuhelimen numeron jos haluaa soittaa sinne. Minä kun en päässyt psykologille juttelemaan julkiselle puolelle koska olin jonossa psykiatrian poliklinikalle, jonne sinnekin jonotin vuoden. 

Yksin piti selvitä ja kyllä selvisin eri addiktioiden kanssa päivä kerrallaan ja olin aivan sekopäinen välillä omassa kodissani. Psyyke oli paskana.

Lopulta kävin diakonialla juttelemassa kerran pari. Menin työelämään ja tässä taas depressio päällä, mietin itsaria paljon mutta on sentään työterveys ja terapiaan pääsin. Sekin on jo iso harppaus. 

Vierailija
18/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NORMAALIN yhteisön olemassa olon ja keskustelujen pitää riittää. On oikeasti liian paljon sellaisia ihmisiä, jotka imppaavat niin paljon voimavaroja itsensä hengissä pitämiseen, että ne voimavarat loppuvat. Enkä syytä itsetuhoisuuteen sairastuneita, olen itsekin yrittänyt itsaria (ja tiedän, että monia harmittaa epäonnistumiseni). Mikään yhteiskunta tai yhteisö ei vaan voi loputtomasti tukea meitä. Meitä (itsetuhoisia) on liikaa kannatteleviin resursseihin nähden. Meidän pitää vaan päättää, että olemmeko vai emmekö ole. Muille voimavarattomille ja rahavarattomille taas voin kertoa pelastavan uutisen: Elämään ei tarvita voimia. Riittää, että on. Lakkasin nimittäin itse olemasta jo monta vuotta sitten, mutta olen tässä edelleen.

Vierailija
19/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan psykiatria. Mutta ei kaikki psykiatria kaipaa. Joku voi olla niin pitkään uneton, että menee psykoosiin kun ei ole nukkunut päiväkausiin. Mutta ei päivystyksestä anneta edes yhtä annosta unilääkettä.

Valvoin 3 vuotta. Nyt olen taas nukkunut. Ilman unilääkkeitä.

Vierailija
20/55 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet hakemaan apua itsetuhoisuuteen terveydenhuollosta, niin sadistien pupillit laajenevat kaksinkertaisiksi.